Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
"...Kruz Flint lens to virtually eliminate chromatic aberration and deliver clear images"
czy kto¶ moze mi wyja¶niæ co to jest ten Kruz Flint i jak dzia³a?
To specjalne szk³o domieszkowane z regu³y fluorem lub innym lekkim pierwiastkiem jak Lit czy Bor o tgz ma³ej dyspersji cz±stkowej co pozwala zaprojektowaæ dobrze skorygowany obiektyw APO z niego w odpiwiedniej parze z drugim te¿ wybranym specjalnie szk³em.
Osi±ga siê korekcjê bardzo zbli¿on± do Fluorite APO za sporo mniejsz± ni¿ w przypadku Fluorytu cenie i co najwa¿niejsze o mniejszej krucho¶ci 8)
czy sugerujesz, ¿e fluorytowe szk³o jest kruche? Ja pier..... Od dzisiaj nie wo¿ê sprzêtu.
A czy w zwi±zku z tym to szk³o Kruza Flinta daje obraz jak Fl?
FL jest kruche jak fix i bardzo delikatne dlatego wozi sie go w wy¶cielanej walizeczce i jest montowane w specjalnych celach 8)Reszta jutro bo muszê wy³±czyæ kompa, narka...
Fluoryt nie lubi najbardziej ostrych szoków termicznych, zda¿a siê ze pêka w drobny mak jak hartowana szyba po wyniesieniu z pomieszczenia na siarczysty mróz z wiatrem w ciagu pierwszej minuty ani mechanicznych udarów typu ubicie czy wyszczerbienie bo wtedy mamy gar¶æ zwirku fluotytowego jako surowiec wtórny ;)
Spora czê¶æ podzespo³ów fluorytowch pêka ju¿ na etapie obróbki i st±d po czêsci jego wysoka cena a obróbka wymaga specjalnych maszyn z napêdem hydraulicznym aby eliminowaæ drgania mechaniczne mog±ce byæ przyczyn± obróbkowego fiaska :P
W Polsce na razie ¿adna rozs±dna firma optyczna nie podejmiê siê obróbki wiêkszych bloków syntetycznego fluorytu nadajacego siê na sk³adowe obiektywów naszych lunet :'(
Fluoryt nie lubi najbardziej ostrych szoków termicznych, zda¿a siê ze pêka w drobny mak jak hartowana szyba po wyniesieniu z pomieszczenia na siarczysty mróz z wiatrem w ciagu pierwszej minuty W³a¶cicielowi chyba serce by pêk³o jakby to zobaczy³.
bez w±tpienia by³o by przykro :-[
no dobra, to jak siê wtedy ma szk³o ED do fluorytu - z tego co czyta³em to zdania s± kompletnie podzielone pomiêdzy zwolenników (czyt. posiadaczy) obu rodzajów refraktorów.
Co o tym s±dzisz Janusz? Czy dyskusja o wy¿szo¶ci fluorytu nad ED i odwrótnie, to czysta demagogia???
Przemas
cenowo, to nie jest to czysta demagogia.
Z wykresów, które jaki¶ czas temu publikowane by³y na forum wynika³o, ¿e FL jest dok³adniejsze w korygowaniu aberacji ni¿ ED. Ale czy ró¿nica jest istotna, to nikt nigdy na tio pytanie na forum nie odpowiedzia³. Poniewa¿ nikt siê do tej pory nie ujawni³ z instrumentem ED, wiêc nawet nie ma kogo pytaæ o opiniê.
W³a¶nie zainteresowa³em siê tym tematem w perpektywie zakupu ED-owego TEC'a 140/7 ;D ;D ;D
poniewa¿ te¿ my¶lê oczym¶ jasnym i krótkim, to mo¿e daj jaki¶ www-namiar na tê firmê.
Aby porównaæ Fluorite APO z ED APO trzeba by zaprojektowaæ obiektywy o takich samych ¶rednicach i ogniskowych i porównaæ ich aberracje szcz±tkowe na komputerze i w rzeczywisto¶ci ;D
Jak znajdê trochê czasu, jakie¶ wolniejsze popo³udnie to zrobiê tak± symulacjê na kompie 8)
Z moich prywatnych do¶wiadczeñ projektowych wynika niezbicie ¿e wspó³czesne ED-APO (nie SEMI-APO) z nowych szkie³ i dobrze zaprojektowane praktycznie niczym nie ustêpuje Fluorytowemu 8)
Przyk³ad semi APO, macie chyba Megreza pod rêk± !!!
ju¿ siê robi:
http://www.telescopengineering.com/a to fotka tego sprzêtu (nie wiem kim s± ci Pañstwo, ale niez³y synek im siê urodzi³ ;D ;D ;D :o :o :o:)
http://f2.grp.yahoofs.com/v1/AAYVP3TddhJoZcCkJW2EaeMPz6C4IqvnUf9osOPRk60w890ld3uR-9Fr1CeEwXmMAWX-HUXN6JDsfeIqlmXzoMy_oIw/Rob_140/TEC140yes.jpg
To Blanka i Przemas za "parê" lat. Na tej fotce trzymaj± szukaczyk do nowego teleskopu Przemasa...
;D ;D ;D...jak by Blana umalowa³a sobie paznokcie to bym jej paluchy przetr±ci³ >:( >:( >:(
ale swoja drog± to przy ¶rednicy 140mm sprzêt prezentuje siê ca³kiem kompaktowo (oczywiscie po zsuniêciu odraszacza) ::) ::) ::)
Aby porównaæ Fluorite APO z ED APO trzeba by zaprojektowaæ obiektywy o takich samych ¶rednicach i ogniskowych i porównaæ ich aberracje szcz±tkowe na komputerze i w rzeczywisto¶ci ;D
Jak znajdê trochê czasu, jakie¶ wolniejsze popo³udnie to zrobiê tak± symulacjê na kompie 8)
Z moich prywatnych do¶wiadczeñ projektowych wynika niezbicie ¿e wspó³czesne ED-APO (nie SEMI-APO) z nowych szkie³ i dobrze zaprojektowane praktycznie niczym nie ustêpuje Fluorytowemu 8)
Przyk³ad semi APO, macie chyba Megreza pod rêk± !!! my¶lê, ¿e to by³yby informacje z prawdziwego zdarzenia!!!
trzymam Ciê za s³owo Janusz ;D ;D ;D
Pewnie ma w ¶rodku, na sta³e, ohydnego plastikowego barlowa...
Znowu trzy grosze...
Vixen projektuje refraktory ED i fluorytowe i ED maja zgodnie nieco gorsze opinie.
Takahashi - wszystko fluorytowe, obiektywy dwu lub trzyelementowe lub czteroelementowe Petzvale, bardzo dobre opinie
TeleVue - Ranger i Pronto ED pozosta³e fluorytowe, TV75, TV85 i TV102 dublety TV101 czteroelementowy Petzval. W przegladach Ranger i Pronto sa oceniane bardzo dobrze ale wszyscy uzytkownicy twierdza ze ilosc widocznego chromatyzmu kwalifikuje je jako semi-apo.
Astro-Physics - tylko ED ale wszystkie obiektywy trojelementowe, bardzo dobre oceny obecnych konstrukcji (chyba najlepsze mozliwe), starsze konstrukcje mialy minimalny chromatyzm.
Nie pamietam jak TMB ale oni chyba robia i ED i fluorytowe, wszytko chyba trojelementowe.
Borg - doskonale astrografy, konstrukcje wieloelementowe, tylko ED.
Bardzo ciekawe artykuly n/t APO i fluorytu mozna znalezc na stronach Ludesa i na Optique Unterlinden.
Mysle ze ocena bardzo zalezy od zastosowan - film fotograficzny w swoim zakresie czulosci jest mniej wrazliwy na chromatyzm i stad bardzo dobre oceny astrografow ED (Vixen, Borg).
Wizualnie - wszystko zalezy od obserwatora, ilosc akceptowalnego chromatyzmu moze byc drastycznie rozna (pogadajce z Waldkiem...)
CCD - niestety CCD sa bardzo czule w podczerwieni na ktora obiektywy raczej nie byly projektowane wiec bez filtra -IR gwiazdki rozmazuja sie minimalnie nawet w najlepszych APO. Dopiero w zeszlym roku i na razie tylko Takahashi wprowadzilo linie TOA z trojelementowym obiektywem fluorytowym optymalizowanym na bardzo dobra korekcje w pelnym zakresie od IR do bliskiego UV.
Pozdrawiam,
Pawel
Janusz, mo¿esz wyjasniæ to co jest napisane w specyfikacji obiektywu do 140-ki TEC'a:
Design: Aplanatic oiled triplet APO, ED glass with two other ones.
Optimized for e-line 546nm - Strehl 0.99, PV 1/20 (calculated)
Dziêki!!!
Przemas
Po wykresach ED/FL widaæ jak byk, ze korekcja koloru dla fluorytowych soczewek jest wiêksza. Na pewno ich rozdzielczo¶æ jest lepsza. Sprzêt TMB M.Ludesa wytwarzany jest ze szk³a Super ED, i z regu³y s± to triplety (g³ównie z uwagi na krotkie ogniskowe). Sam Ludes nieraz odpowiada³ na pytania na niemieckim forum o ró¿nicach pomiêdzy jego APO a sprzêtem z FL-prawdê powiedziawszy nie sposób nie wierzyæ astrofizykowi...(¿e s± na zbli¿onym poziomie korekcji).
Co do semi-apo: obrazy z Megreza (semi-apo) nijak siê maj± do tego co mo¿na osiagn±æ przez FL. Semi-apo daje zbli¿one efekty do zwyk³ych achromatów z d³ug± ogniskow±, co jest wynikiem dobrym, poniewa¿ mamy sprzêt ma³y, mobilny i o du¿ym polu co wa¿niejsze.
Ma³e teleskopy TeleVue s± raczej na poziomie Megreza (w USA TV mo¿na je kupiæ niemal wszêdzie, Megreza trzeba ju¿ poszukaæ i czeka siê z regu³y na ten sprzêt). Oprócz ceny-jeden z powodów: mechanika w Megrez (wyci±g) jest o niebo lepszy ni¿ w ma³ych TV-mia³em w rêkach Rangera-to prawie to samo co Pronto.
Wydaje mi siê, ¿e jednak warto inwestowaæ w sprzêt z ED, szczególnie z dobrymi okularami.
Jednak sk³adaj±c uk³on w stronê newtonów (szczególnie uwa¿nie przeczytalem rewelacyjne recenzje kolegów z Wroc³awia o Syncie 20/1200)-¿aden refraktor rzêdu 8-12cm nie da takich efektów na DS co sporawy newton. Jednak punktowo¶æ, zdolno¶ci rozdzielcze, klarowno¶æ obrazu w refraktorach, efekty na planetach i Ksiê¿ycu-warte s± inwestowania. Stara ¶piewka, nie ma sprzêtu do wszystkiego.
Hej.
Po pierwsze wydaje mi siê, ¿e nale¿y rozdzieliæ dublety od trypletów.
W pierwszym przypadku zastosowanie CaF2 daje jednak lepsz± korekcjê ni¿ zastosowanie smaych szkie³ ED. Przesuniêcie ognisk dla poszczególnych barw mo¿e wynosiæ tylko +/- 0.025mm. Dobrym przyk³adem takiej konstrukcji jest FS-128. W trypletach tak ju¿ byæ nie musi, zastosownaie trzeciego elementu optycznego, obni¿a wymagania co do ultra niskiej dyspersji cz±steczkowej materia³u z którego konstruowane s± soczewki (mogê siê oczywi¶cie myliæ, poprawcie)
pozdrawiam
Oczywiscie ze duzy o dobrze wykonany Newton to rewelacyjna maszyna DS a jezeli lustro jest dobre i atmosfera spokojna - to i obrazy planet ze ho ho.
Dlaczego wiec ustawiaja sie kolejki po APO? Wydaje mi sie ze dlatego iz jest to sprzet najbardziej uniwersalny ("prawie do wszystkiego"):
- wizualnie od kilkunastu do kilkuset x
- foto mozna miec plaskie pole z doskonala korekcja i bez komy na malym i srednim formacie (vide FSQ106)
- CCD - z krzywych korekcji podanych przez Takahashi widac ze korekcja jest w miare OK dla fioletu (kamery CCD sa tu malo czule) i bardzo dobra do dobrej dla bliskiej podczerwieni.
Poza tym rzeczywiscie sprzet jest krotki, zwarty i lekki. No i zamknieta tuba stwarza mniej problemow z pradami termicznymi i z kurzem.
Pozdrawiam,
Pawel
Do Micha³a W.:
Z tego co wiem stosowanie tripletów jest z³em koniecznym. APO koryguje kolor tak jak ka¿da soczewka-tym lepiej im d³u¿sz± ogniskow± ma uk³ad. Krótkie apochromaty posiadaj± trzeciê "korekcyjnê" soczewkê aby zredukowaæ b³êdy optyczne kumuluj±ce siê przy skracaniu sprzêtu. Roziw±zania inne to np. filtr olejowy jako separator. Dowiedzia³em siê swego czasu, ¿e takie rozwi±zanie "olejowe" jest pewnym "oszukiwaniem", poniewa¿ sama separacja powoduje zmiejszenie aberracji chromatycznej-kosztem zasiêgu. Idealnym uk³adem jest zwyk³y dublet, jednak mo¿e byæ stosowany tylko pry d³u¿szych apochromatach. Tak128 jest dubletem i chyba ju¿ jest na krawêdzi warto¶ci F dla takiego uk³adu.
Pozdr.
Ciekaw jestem szczególnie Andrzeju tej wiadomo¶ci na temat ograniczenia zasiêgu przez olej (w³a¶ciwie ¿el) separuj±cy soczewki. Mam nadziejê nied³ugo (hej Przemas !) obejrzeæ na w³asne oczy obraz przez takie szkie³ko... W ostani weekend przez FS-128 bez problemu widzieli¶my przy M57 gwiazdkê > 13 mag (Ksiê¿yc w pe³ni !) wobec deklarownaych przez producenta 12.3 mag zasiêgu. Wiem ¿e na deklaracje producenta trzeba patrzeæ przez palce, a ponadto ró¿nica w ¶rednicy wp³ynie na wynik, ale samo prównanie mo¿e byæ ekscytuj±ce...
pozdrawiam
a wiêc podsumujmy przyjmuj±c, ¿e badamy sprzêt z najwy¿szej pó³ki cenowej: dublet fluorytowy bêdzie lepszy od dubletu ED, o tych samych parametrach (¶rednica i ogniskowa)
A czy dublet fluorytowy bêdzie dalej lepszy ni¿ triplet ED, równie¿ o tych samych ¶rednicach i ogniskowych???
Hej,
Caly czas mowimy tylko o korekcji aberracji chromatycznej. Nie nalezy
zapominac, ze apochromaty maja takze za zadanie korekcje aberracji
sferycznej i tu 3 soczewki sa znacznie lepsze niz dwie.
Odpowiadajac na pytanie Przemasa ja bym bral tryplet ED.
Arek
A czy dublet fluorytowy bêdzie dalej lepszy ni¿ triplet ED, równie¿ o tych samych ¶rednicach i ogniskowych??? ... oto jest pytanie... :)
Najlepszy jak s±dzê by³by tryplet z fluorytowm szkie³ekiem ;D
A tak na powa¿nie, Twój tryplet ED bêdzie mia³ ¶wietnie skorgowan± chromatyczn± co widaæ po wykresie :
http://www.telescope...olorcurves.htmlró¿nica pomiêdzy ogniskowymi warto¶ci 0,196 mm to chyba niez³y wynik co ? ? ?
W obiektywach APO jak i dobrych achromatach koryguje siê tak¿e aberracjê sferyczn±, komê w przypadku aplanatów, aberracjê sferochromatyczn± i jak siê da tak¿e dystorsjê i krzywiznê pola ale to dopiero siê w pe³ni udaje w uk³adach 4- elementowych Petzwalowskich jak w FSQ-106 i podobnych.
Aby porównywaæ krzywe korekcji ich efekty musimy mieæ zawsze obiektywy o tej samej ¶rednicy i ogniskowej bo inaczej wszelkie porównania trac± sens.
Mo¿na do tematu tak¿e podej¶æ inaczej a mianowicie zapytaæ dla jakiej ogniskowej i jakiego pola widzenia przy zadanej sta³ej ¶rednicy mo¿emy z danego obiektywu uzyskaæ jeszcze w pe³ni dyfrakcyjny obraz z nieprzekraczalnym kryterium Strehla powiedzmy 0,99 ???
Janusz, móg³by¶ nieco przybli¿yc pojêcie "kryterium Strehla" 8)
Tak najpro¶ciej bez wzorów i robi±c spore,. dydaktyczne uproszczenie tematu kryterium to okre¶la jaka czê¶æ ¶wiat³a z kr±¿ka dyfrakcyjnego jest tam skupiana powiedzmy w procentach a jaka jest poza nim z powodu szcz±tkowych aberracji uk³adu poza teoretyczn± plamk± dyfrakcyjn± ;D
A czy dublet fluorytowy bêdzie dalej lepszy ni¿ triplet ED, równie¿ o tych samych ¶rednicach i ogniskowych???
... oto jest pytanie... :)
Najlepszy jak s±dzê by³by tryplet z fluorytowm szkie³ekiem ;D
A tak na powa¿nie, Twój tryplet ED bêdzie mia³ ¶wietnie skorgowan± chromatyczn± co widaæ po wykresie : http://www.telescope...olorcurves.html
ró¿nica pomiêdzy ogniskowymi warto¶ci 0,196 mm to chyba niez³y wynik co ? ? ? mo¿e kto¶ wie ile wynosi przeciêtny "color image shift" dla renomowanych dubletów fluorytowych i tripletów ED'owych ??? ??? ???
aha! dziêki Janusz za obja¶nienie Strehla ;D ;D ;D
Spotkane w popularnych projektach warto¶ci chromatic focal shift to:
Dla achromatu 100mm F/10 5-10mm
Dla semi APO 100mm F/10 2-3,5mm
Dla Semi APO ED 100 F/10 0,8-1,9
Dla floorite APO 100 F/10 0,6-1,5
Dane z w³asnej biblioteki projektów obiektywów astronomicznych, wszystkie po optymalizacji i rêcznych retuszach projektu ;D ;D ;D
Trypletami na razie siê nie bawiê bo u nas i dobrego dubletu nie ma komu wykonaæ w niewielkiej serii za rozs±dne pieni±dze :'( :'( :'(
Dane inaszej dla Strehl Ratio 0,99 dla najlepszego z projektów z polem ca³kowitym 1,5 stopnia dla 100mm ¶rednicy obiektywu dla lini 550 nm:
Achromat ogniskowa minimum 1270mm
Semi APO ogniskowa minimum 980mm
Semi APO ED to minimum 730mm
Fluorite APO to minimum 690mm
Tak to wychodzi z symulacji komputerowych ale dotyczy to obiektywów perfekcyjnie skolimowanych i wykonanych bez odchy³ek produkcyjnych z dok³adno¶ci± wynikow± nie gorsz± ni¿ 1,4 Lambda dla ca³ego obiektywu 8)
Janusz, podane przez Ciebie dane s± cholernie interesuj±ce :o :o :o
...wynika z nich np, ¿e bazuj±c na szk³ach fluorytowych mamy mozliwo¶æ zbudowania obiektywu o a¿ dwukrotnie wiêkszej ¶wiat³osile w stosunku do achromatu przy zachowaniu pe³nej dyfrakcyjno¶ci obrazu :o :o :o
dziêki za te wyliczenia, kurde fajne to forum ;D ;D ;D
Przemas
Czyli defacto 4x ja¶niejszego w sensie fizycznym :-*
ciekawe jest równie¿ to, ¿e poza Takahashi, ¿adna z firm nie produkuje FL w formacie powy¿ej 100mm. Wszystkie to ED.
Rozumiem, ¿e jest to spowodowane trudno¶ciami w obróbce FL?
I kosmicznym kosztem naprwdê du¿ych syntetycznych kryszta³ów fluorytu rosn±cych miesi±cami w specjalnych komorach hodowlanych 8)
Polecam bardzo, bardzo interesuj±cy materia³ zwi±zany z tematem na stronie Takahashi
http://www.takahashi...0of%20TakahashiStrasznie d³ugi link :P , ale warto przeczytaæ
to juz wiadomo dlaczego ten telepik jest taki drogi :o :o :o
powala swoja wielkoscia i cena...
zreszta zobaczcie sami:
http://www.binocular...l.asp?PID=10228
eee.... Nie warto tego kupowaæ: nie maj± w magazynie - czyli nie od rêki, no i w pozycji "you save" jest zero, czyli nie ma ¿adnej promocji. ;D
Ciekawa jest waga - 2500 funtów - to ponad 1,1 tony. Na bolkonie tez nie da siê ustawiæ, bo siê balkon mo¿e zawaliæ. :D
Widzialem juz ten obrazek wczesniej. Na tubie optycznej sa dwa szukacze - ten wiekszy to FS102 taki jak moj...
Zaryzykowalem klikniecie na klawisz buy. Moge wybrac dwie opcje dostawy, np FedEx International Priority za $109,756.71 lub FedEx International Economy za $96,297.65 .
Nie mam za duzo kasy wiec biore opcje Economy.
Razem place 586.297,65. Od tego musze zaplacic 12% cla czyli $70.355,72. W sumie 656.653,37. No i teraz dopiero 22% VAT, czyli
$144.463,74.
Razem place wiec $801.117,11 i czekam na dostawe. Zapraszam na ogladanie - z tym ze z opcja Economy to meze isc i tydzien wiec gdzies po 24tym lipca.
Pozdrawiam,
Pawel
O ile dobrze wyczyta³em to optyka sk³ada siê z mieszanki fluoryt i germañskie szk³o.
O ile dobrze pamietam to Takahashi robi takze wersjê z obiektywem 200mm tak± dla ubogich bo cena jest po³owê ni¿sza jakie¶ 250 000USD
swoj± drog±, ciekawe ile takich sprzedaj± rocznie, b±d¼ ile wogóle takich sprzedali od pocz±tku istnienia firmy?
...Razem place wiec $801.117,11 i czekam na dostawe... Ale widzisz zapomnia³e¶ sobie odliczyæ TAXFREE, wiêc nie bêdzie a¿ tak tragicznie ;)
Pozdrawiam
Do tej pory my¶lalem, ¿e mój Megrez to ma³y teleskopik a teraz to nawet nie nazwê tego maleñstwa szukaczem.
Proszê nie umieszczaæ tak stresuj±cych linków...
Pozdr.
No to ¿eby jeszcze trochê sprawê ED i FL zakrêciæ zerknijcie na to -
http://www.cloudynig...chromacorII.htm . Stosuj±c Chromacor 1 lub jeszcze lepiej 2 uzyskujemy lepszy rezultat w zwyk³ym Fraunhoferze ni¿ w ED. Tak wynika z wykresu. Jak w praktyce, zamierzam sam siê przekonaæ . Do tego jeszcze te porównanie z Takahashi 128 -
http://www.cloudynig.../chromacor2.htm . U Ludesa te¿ co¶ nieco¶ na ten temat jest. Bardzo mnie to zastanawia jak taki wynalazek jak apokorektor jest w stanie zmieniæ popularny sprzêt typu achromat w sprzêt z wy¿szej pó³ki o ile nie najwy¿szej bior±c pod uwagê refraktory , za niezbyt wygórowan± cenê w porównaniu nawet do ED , a o FL nie wspominaj±c. ???
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl