Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Znalaz³em ciekawy wykres pokazuj±cy abberacjê chromatyczn± dla obiektywów wykonanych z ró¿nego rodzaju szk³a:
http://www.optique-u...om/tab_fluo.htmPolecam uwadze
Pawe³
Owszem ciekawy i przyda siê pod rêk± choæ go ju¿ kiedy¶ omawiali¶my na starym forum 8)
i owszem, ju¿ by³o.
Przy tej okazji te¿ zada³em pytanie, czy ró¿nica pomiêdzy FL i ED polegaj±ca na odchy³ce +2 do +4 w jednej tylko barwie, to cos co powinno spêdzaæ sen z powiek, czy nie?
Mo¿e ró¿nica jest na tyle niewielka, ¿e ED w zupe³no¶ci wystarczy?
Nowe odkrycie konstrukcji TMB zdaje siê potwierdzaæ te przypuszczenia. Rozmiary od 152 robione s± jedynie ze szk³a ED i nadal siê nazywaj± APO.
TMB rzeczywi¶cie maj± ED, ale z tego co czyta³em jest to ju¿ ED "uprawniaj±ce" do tytu³u APO. Nosi toto szumn± nazwê Super-ED (szk³o owe stosuje te¿ Meade w swoich d³ugich APO). Z wypowiedzi na ró¿nych stronkach wynika, ¿e jest to jednak sprzêt optycznie hi-endowy, (porównanie zrobione na cloudyn. w linku z ocen± fluorytowego Tak. Sky-90). ED "zwyk³e" np. w Tele-Vue to ju¿ chyba nieco ni¿sza klasa. Ciê¿ko siê w tym po³apaæ, rozrzut cen jest ogromny. Takahashi 106 z 4-elementowym uk³adem korekcji i z krótka ogn. kosztuje np. wiêcej ni¿ FS-128!
TMB na pewno jest to sprzêt super, ale np. ró¿nica 1700EUR w przypadku ró¿nych obudów przy TMB 105/650 rodzi dyskomfort. P³acimy ponad 30% za samo image.
Pozdr.
Andrzeju link z pocz±tku w±tku jest wspania³± odpowiedzi± na twoje "ultraczyste" spekulacje o szkle, to dobry przyk³ad ró¿nic korekcji pomiêdzy ró¿nymi konstrukcjami obiektywów astronomicznych ;D ;D ;D
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl