Narroband i achromat pytanie teoretyczne 

Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze

Witam wszystkich!

Zastanawia³em siê ostatnio nad mo¿liwo¶ci± zastosowania achromatu do fotografii narrowband.

Moja hipoteza jest nastêpuj±ca: Wprawdzie achromaty ¶rednio nadaj± siê do astrofoto (i wizuala) ze wzglêdu na aberracjê chromatyczn±, ale mo¿e jest tak, ¿e my¶l±c o sprzêcie wy³±cznie do narrowband wykorzystanie achromatu zamiast APO bêdzie dobrym sposobem na zwiêkszenie apertury i obni¿enie kosztów? Czyli zamiast kupowaæ drogie APO, np TAKa 128 czy co¶ w tym stylu mo¿emy pomy¶leæ o wykorzystaniu taniego achromatu - np 150ki, albo mo¿e nawet wiêkszego? Mamy mnie wiêcej jedno zero mniej na rachunku i sporo wiêksz± aperturê.

Co my¶licie?
Czy w moim my¶leniu jest pu³apka lub nie wzi±³em czego¶ pod uwagê?

Pozdrawiam,
P&K
Ten post by³ edytowany przez pkz dnia: 24 September 2008 - 13:20


Na mój poziom wiedzy to trafiasz w dziesi±tkê z za³ozeniami ;)

Pozdrawiam.

Dlatego te¿ np. taki filtr SolarContinuum dzia³a bardzo fajnie z achromatem i robi nam takie low cost apo z gustownym, zielonym obrazem :) Do Ksiê¿yca czy S³oñca jak znalaz³.
Warto tylko zwróciæ uwagê, ¿e tanie achromaty maj± pewnie nieco gorzej wykonan± optykê ni¿ topowe apo i pewnie bêdzie pewna ró¿nica w jako¶ci. No i zmiany punktu ostro¶ci z ró¿nymi filtrami bêd± wiêksze ni¿ w przypadku apo, ale i tak trzeba ustawiaæ ostro¶æ po zmianie filtra, wiêc to chyba nie bêdzie problem.

Hi, hi, no jasne. Nie tylko filtry NARROWBAND, chocia¿, nie jest prawd±, ¿e im wê¿sze pasmo tym bardziej APO, chocia¿ otrzymasz obraz MONOCHROMATYCZNY.

Trzeba dok³adniej siê zastanowiæ, jakie pasmo jest najlepsze, zauwa¿, ¿e achromaty liczy siê na korekcjê na dwu d³ugo¶ciach fali, wiêc je¶li wybierzesz w±skie pasmo akurat w ¶rodku miêdzy tymi obliczeniowymi d³ugo¶ciami to stosuj±c nawet najwê¿sze pasmo dostaniesz trochê nieostry obraz monochromatyczny. Ale trafiaj±c w d³ugo¶æ fali, na któr± liczono korekcjê - powiniene¶ dostaæ ostry obraz, wszak tam aberracja chromatyczna bêdzie zniwelowana do zera.
Mo¿e teraz siê to robi inaczej, jako¶ cyfrowym modelowaniem minimalizuj±c aberracjê w ca³ym pa¶mie, ale klasycznie tak to liczono.

Nawet widzia³em gdzie¶ filtry "APO" do achromatów. A interesowa³em siê tym, bo rozwa¿a³em kupienie NexStara SLT 104.

Z pewno¶ci± klasa wykonania du¿o dro¿szych APO czy ED jest wy¿sza, na jako¶æ pow³ok przeciwodblaskowych czy samego tubusa ju¿ nie wp³yniesz, ale z zaoszczêdzonych pieniêdzy mo¿esz wyci±g upgrade-owaæ! Albo pozwoliæ sobie na lepszy monta¿.



my¶lê, ¿e nie da siê podaæ ogólnej recepty i do ka¿dej kombinacji teleskop plus matryca nale¿y podchodziæ indywidualnie. Achromat ró¿nie ogniskuje ró¿ne d³ugo¶ci fali czyli dla ka¿dej z nich posiada inn± ogniskow±, a to oznacza ró¿n± skalê odwzorowania. W efekcie gwiazdy bêd± nieco przesuniête wzglêdem siebie na fotkach robionych z ró¿nymi filtrami. Przesuniêcie bêdzie oczywi¶cie niewielkie. Po z³o¿eniu zdjêcie mo¿e wygl±daæ podobnie jak zrobione kolorow± matryc± czyli z widocznym chromatyzmem

pozdrawiam

Momento, przesuniecie na z³ozonym obrazie wynikaj±ce z róznych ogniskowych dla konkretnych filtrowanych pasm musia³o by byc wieksze ni¿ piksel matrycy... Musze pokopaæ za wzorkami i policzyæ na piechote jakie bêdzie to przesuniêcie np. dla 0.5mm róznicy ogniskowej. Podstawie pod wzorki matrycowe i bêdzie jasno¶æ. Uno mometno, chwile to potrwa, w robocie jestem.

Pozdrawiam.

Eee... moment. Czy ja sobie nie za³o¿y³em rado¶nie róznicy w ogniskowej zupe³nie od czapy? Jakie sa realne róznice? Dysponuje ktos jakim¶ linkiem do specyfikacji obiektywu popularnego achromata na naszym rynku? np. 150/750 albo 120/600 ? (mniejszych swiat³osi³ chyba nie ma co pchac w to wszystko). Btw, nasz³a mnie my¶l, ¿e tu jeszcze sam typ obiektywu bedzie nieco istotny jesli chodzi o krzywizne pola itd.

Je¿eli pasmo jest bardzo w±skie wystarczy nawet singlet - jak w teleskopach s³onecznych Lunt'a:
- przekrój ze strony optcorp.com

Jesli chodzi o wykresy aberacji, to na stronie apm-telescopes s± dla porównania wykresy dla achro i apo 200/1800 - klasa wykonania pewnie podobna (wiem, wiem przyk³ad trochê ksiê¿ycowy :/ )

ACHRO:
http://www.apm-telescopes.de/info_bilder.p...rtikel_id=84512

APO:
http://www.apm-telescopes.de/info_bilder.p...rtikel_id=38600

Dodatkowo trochê teorii
http://www.telescope...t/chromatic.htm
Ten post by³ edytowany przez bartolini dnia: 24 September 2008 - 16:56
Czyli z grubsza trafi³em!

Nawet jesli obrazy bêd± ogniskowane inaczej, to przy w±skim pa¶mie i osobnych kana³ach dla osobnych d³ugo¶ci fali mo¿na to ³atwo skorygowaæ przed z³o¿eniem w ca³o¶æ. A zatem chromatyzmu nie bêdzie. Przypuszczam, ¿e jest to zadanie prostsze (a na pewno mo¿na to zrobiæ w pe³ni skutecznie) ni¿ korekta aberracji chromatycznej w pe³nym zakresie widma widzialnego, gdzie dysponujemy kana³ami RGB, ale ka¿dy z nich jest rozmyty si³± rzeczy, wiêc nie da siê tego skorygowaæ cyfrowo z dobrym rezultatem).

Z tego co widzê na rynku jest sporo dostêpnych achromatów 150mm, F/5. Ogniskowa wynosi oko³o 750mm, wiêc spokojnie mo¿na pole skorygowac reduktorem/flattenerem.

Ma kto¶ mo¿e dane na temat wagi samej tuby optycznej naprzyk³ad Bresser-messiera R150? Albo podobnego sprzêtu?
A czy widzieli¶cie gdzie¶ w sprzeda¿y wiêksze apertury?

Jak wygl±da kwestia jasno¶ci takiego obiektywu (w sensie ilo¶ci zbieranego ¶wiat³a) przy stosowaniu OIII czy SII? CHodzi mi o to czy wystarcza przy czasach na¶wietlania w granicy zdrowego rozs±dku, czy jednak do fotografii w±skopoasmowej jest potrzebne raczej 30-50cm lustra?


Jak wygl±da kwestia jasno¶ci takiego obiektywu (w sensie ilo¶ci zbieranego ¶wiat³a) przy stosowaniu OIII czy SII? CHodzi mi o to czy wystarcza przy czasach na¶wietlania w granicy zdrowego rozs±dku, czy jednak do fotografii w±skopoasmowej jest potrzebne raczej 30-50cm lustra?

Do w±skiego pasma potrzbny jest albo wielki obiektyw albo niez³y setup z dobrym guidingiem. Oczywi¶cie im wiêkszy obiektyw tym wygodniej siê bêdzie pracowa³o. W praktyce guiding i tak bêdzie niezbêdny :) Teoretycznie ¶rednica obiektywu powinna byæ odwrotnie proporcjonalna do ilo¶ci wolnego czasu i jako¶ci guidingu. ;)

Pytanie co to jest dla Ciebie zdroworozs±dkowy czas? 15 minut czy 3 godziny a mo¿e 3 noce?


czy jednak do fotografii w±skopoasmowej jest potrzebne raczej 30-50cm lustra?

Operowanie apertur± przy astrofoto to b³±d. Patrzymy na ogniskow± i ¶wiatosi³ê. Jaki detektor?


Z tego co widzê na rynku jest sporo dostêpnych achromatów 150mm, F/5. Ogniskowa wynosi oko³o 750mm, wiêc spokojnie mo¿na pole skorygowac reduktorem/flattenerem.

Ma kto¶ mo¿e dane na temat wagi samej tuby optycznej naprzyk³ad Bresser-messiera R150?

te achromaty f/5 to czêsto Petzvale, a na pewno tak jest w przypadku tego Bressera czyli p³askie pole i fltener nie bêdzie potrzebny

pozdrawiam


Operowanie apertur± przy astrofoto to b³±d. Patrzymy na ogniskow± i ¶wiatosi³ê. Jaki detektor?

Nie wa¿ne, czy mówisz o aperturze+jasno¶ci czy jasno¶ci+ogniskowej - na jedno wychodzi. Mo¿na te¿ podaæ 1 parametr - poprostu ilo¶æ zbieranego ¶wiat³a np wzglêdem 'standardowego ludzkiego oka' czy jakiejkolwiek innej skali. Tak czy owak potrzebujesz okre¶liæ ile fotonów wpada do dziurki :)

Detektor - do narrowband to prawdopodobnie potrzebna bêdzie dedykowana do astro kamera CCD. Oczywi¶cie mono i jak najczulsza. A mo¿e jest szansa modyfikowan± lustrzank±? Tu musz± siê wypowiedzieæ praktycy. Nie robi³em testów pod tym k±tem.


Trzeba dok³adniej siê zastanowiæ, jakie pasmo jest najlepsze, zauwa¿, ¿e achromaty liczy siê na korekcjê na dwu d³ugo¶ciach fali, wiêc je¶li wybierzesz w±skie pasmo akurat w ¶rodku miêdzy tymi obliczeniowymi d³ugo¶ciami to stosuj±c nawet najwê¿sze pasmo dostaniesz trochê nieostry obraz monochromatyczny. Ale trafiaj±c w d³ugo¶æ fali, na któr± liczono korekcjê - powiniene¶ dostaæ ostry obraz, wszak tam aberracja chromatyczna bêdzie zniwelowana do zera.
Mo¿e teraz siê to robi inaczej, jako¶ cyfrowym modelowaniem minimalizuj±c aberracjê w ca³ym pa¶mie, ale klasycznie tak to liczono.


To nieprawda.

Korekcja jest w dwu d³ugo¶ciach fali, ale wzglêdem siebie. Oznacza to TYLKO TYLE ¿e dla tych dwu d³ugo¶ci fal ogniskowanie jest w tym samym miejscu. Gdy zastosujesz inne pasmo (np po¶rednie) to je¶li bêdzie ono wystarczaj±co w±skie, bêdzie ok, ale trzeba inaczej ustawiæ ostro¶æ.

Natomiast gorzej wygl±da sprawa z aberracj± sferyczn±. Jest tylko jedna rada aby j± usun±æ - przys³oniæ obiektyw :Boink:

Te¿ rozwa¿a³em ten problem. Fotki w pojedynczych kana³ach bêd± doskona³ej jako¶ci. Jednak ich z³o¿enie nie bêdzie dobre, bo ka¿dy z obrazów bêdzie w nieco innej skali, wynikajêcej w³a¶nie z ró¿nicy ogniskowej obiektywu dla ró¿nych barw. W rezultacie zamiast klasycznych "obwódek", dostaniemy aberracjê podobn± do kolorowej komy. Nale¿a³oby przed z³o¿eniem kana³ów przeskalowaæ zdjêcia znaj±c charakterystykê obiektywu. Je¶li to bêdzie mo¿liwe, to bêdzie pe³en sukces przy sk³adaniu kolorów. Czy dobrze rozumujê?
Pozdrawiam!

Uwaga, licze hipopotamicznie (i wcale nie jestem przekonany, czy nie bredze z zastosowaniem tych wzorów)

zk³adam rozmiar piksela sensora na 7.5um (to dosyæ standardowy rozmiar)

przy takim za³o¿eniu na poj. piksel dla ogniskowej 749mm bedzie nam przypadac 2.06540 sek.
no to teraz dla ogniskowej 750mm - 2.062650 sek.

róznica na pikselu 0.00110 sek.

No dobra, to da nam dla rozdzielczosci 800x600 jakie¶ 0.88 sek. Heh... ci±gle warto¶c nawet nie po³owy piksela...

No niby mog³o by siê zda¿yæ, ze co¶ nam siê prze¶lizgnie na piksel obok... Tylko, ¿e ja to policzy³em dla ca³ego milimetra róznicy w ogniskowych per pasmo. A to chyba jest ciuta za du¿o. Przy róznicy 0.1mm to dla rozdzielczo¶ci 800x600 da nam w najgorszym przypadku 0.088 sek. ... tia... Albo ja tu jakie¶ farmazony wypisuje (mozliwe, ze tak jest) albo my jednak rozwazamy totalnie akademicki problem.

Pozdrawiam.

Hans ma racje. Ró¿nica w skali odwzorowania dla ró¿nych barw bêdzie nie do zauwa¿enia.

Tylko ¿e ja bym to policzy³ pro¶ciej:

Ró¿nica pomiêdzy ogniskowymi dla ró¿nych barw daje ró¿nicê w skali odwzorowania. 1mm przy 750mm daje mniej wiêcej jeden pixel dla 800x600 :)


Albo ja tu jakie¶ farmazony wypisuje (mozliwe, ze tak jest) albo my jednak rozwazamy totalnie akademicki problem.
pewnie masz racjê. Nawet gdyby uwzglêdniæ wiêksz± matrycê oraz aberracjê sferyczn±, astygmatyzm i kr±¿ki dyfrakcyjne to ró¿nice pewnie nie bêd± znacznie wiêksze ni¿ jeden piksel
w takim razie nale¿y przeprowadziæ testy i przekonaæ siê jak to wygl±da w praktyce. Na forum s± u¿ytkownicy kamer z filtrami i achromatów wiêc nie powinno to byæ trudne

pozdrawiam

Chyba trzaba rzeczywi¶cie zrobiæ eksperyment. W sieci nie znalaz³em "sk³adanek" z achromatów, natomiast w poszczególnych barwach (g³ównie Ha) jak najbardziej. (np. Jim Ferreira - SW120/5, Ha, ATiK).
Mam w±tpliwo¶ci...chocia¿ szacunki wygl±daj± poprawnie.
edit:
chyba wiem gdzie jest b³±d - szacunki s± dobre dla centrum odwzorowania (pola widzenia). Albo ( w przybli¿eniu) dla bardzo ma³ego pola widzenia.
Ten post by³ edytowany przez ryszardo dnia: 25 September 2008 - 17:50

Achromat ró¿nie ogniskuje ró¿ne d³ugo¶ci fali czyli dla ka¿dej z nich posiada inn± ogniskow±, a to oznacza ró¿n± skalê odwzorowania. W efekcie gwiazdy bêd± nieco przesuniête wzglêdem siebie na fotkach robionych z ró¿nymi filtrami.
Ró¿nie ogniskuje? Przesuniête gwiazdy?

ACHROMAT to obiektyw, który ma, jak sama nazwa wskazuje, skorygowan± aberracjê chromatyczn± !

Zwyk³y monokl czy peryskop - nie s± achromatami, tam aberracja chromatyczna dzia³a w pe³ni.

Niestety, nie jest mo¿liwe w obiektywie dwusoczewkowym (nawet ED) pe³ne skorygowanie aberracji chromatycznej. Dwie soczewki, czyli dwa wspó³czynniki za³amania i cztery powierzchnie ³ami±ce nie wystarczaj±. Pozostaje aberracja szcz±tkowa, czy te¿ drugiego rzêdu. Obliczenia achromatów przeprowadza siê, zak³adaj±c pe³n± korekcjê dla dwu d³ugo¶ci fali.
Bardziej skomplikowane konstrukcje, zawieraj±ce wiêcej soczewek, pozwalaj± uzyskaæ trzypunktow± korekcjê aberracji, czyli tzw. korekcjê trójbarwn±. Aberracja szcz±tkowa w ca³ym u¿ytecznym zakresie d³ugo¶ci fali jest mniejsza, ni¿ w achromacie. Obiektywy takie nazywane s± apochromatami.

Aberracja chromatyczna w obrazie teleskopu manifestuje siê kolorowymi otoczkami jasnych obiektów, jasne gwiazdy zostaj± ozdobione têczowym woalem, przestaj± byæ punktowe. Ksiê¿yc dostaje barwnych krawêdzi, jego ostro¶æ wyra¼nie spada.

Oczywi¶cie, ¿e aberracja chromatyczna polega na tym, ¿e w innym punkcie ogniskuj± siê promienie o ró¿nych barwach. Ale ¿eby z tego wnioskowaæ PRZESUNIÊTE gwiazdy? Nieostre i pokolorowane (bez filtrów) - owszem. A to PRZESUNIÊCIE z ró¿nymi filtrami to ju¿ akademicka koncepcja, no bo skoro gdzie indziej ogniska to ró¿ne ogniskowe a wiêc i ró¿ne powiêkszenia dla ró¿nych d³ugo¶ci fali. :szczerbaty:

Nie jest tu miejsce na zag³êbianie siê w teoriê optyki, ale oczywiste b³êdy nale¿y prostowaæ.

Zainteresowanych zachêcam do zapoznania siê z konstrukcjami obiektywów mikroskopowych, to bardzo ciekawe zagadnienie, chodzi o korekcje promieni wchodz±cych do obiektywu pod du¿ym k±tem.
Podobnie interesuj±ca jest konstrukcja okularów teleskopów.


(...)Ró¿nie ogniskuje? Przesuniête gwiazdy?(...)

(...)Oczywi¶cie, ¿e aberracja chromatyczna polega na tym, ¿e w innym punkcie ogniskuj± siê promienie o ró¿nych barwach. Ale ¿eby z tego wnioskowaæ PRZESUNIÊTE gwiazdy? Nieostre i pokolorowane (bez filtrów) - owszem. A to PRZESUNIÊCIE z ró¿nymi filtrami to ju¿ akademicka koncepcja, no bo skoro gdzie indziej ogniska to ró¿ne ogniskowe a wiêc i ró¿ne powiêkszenia dla ró¿nych d³ugo¶ci fali. :szczerbaty: (...)


Cygnus, pliiiis. Przeczytaj watek jeszcze raz. Przecie my wszyscy ciagle o tym samym ;)

Pozdrawiam.


Cygnus, pliiiis. Przeczytaj watek jeszcze raz. Przecie my wszyscy ciagle o tym samym ;)
No tak, ale ci±gle jest to obliczanie ILE DIAB£ÓW ZMIE¦CI SIÊ NA OSTRZU SZPILKI... TFU! Na jednym pixelu!
Taki w³a¶nie wniosek mi siê nasuwa po przeczytaniu ca³ego w±tku.

Odbiegaj±c od tych pikseli i od tematu w±tku (wybaczcie!) - po pierwszej mojej wizycie w Planetarium Hendersona, hipernowoczesnym i jakoby najlepszym w Europie (!?) zacz±³em liczyæ pixele oka, ¿eby siê upewniæ ¿e wzrok mnie nie myli i ¿e gwiazdy w tym planetarium cierpi± na pixelozê. I faktycznie tak jest. Rozdzielczo¶æ k±towa obrazu gorsza od rozdzielczo¶ci oka. System oparty na projekcji wideo ma gorsz± rozdzielczo¶æ od klasycznego planetarium, niepunktowo¶æ gwiazd jest wyra¼nie zauwa¿alna.

Wracaj±c do tematu - ciekawe, gdzie mo¿na znale¼æ, albo który producent publikuje wykresy aberracji dla teleskopów (obiektywów). Kr±¿ki Airy'ego niewiele daj± w aspekcie poszukiwania "s³odkich punktów" achromatów.
Ten post by³ edytowany przez cygnus dnia: 26 September 2008 - 08:59

pewnie masz racjê. Nawet gdyby uwzglêdniæ wiêksz± matrycê oraz aberracjê sferyczn±, astygmatyzm i kr±¿ki dyfrakcyjne to ró¿nice pewnie nie bêd± znacznie wiêksze ni¿ jeden piksel
w takim razie nale¿y przeprowadziæ testy i przekonaæ siê jak to wygl±da w praktyce. Na forum s± u¿ytkownicy kamer z filtrami i achromatów wiêc nie powinno to byæ trudne

pozdrawiam


Hans ma racje. Ró¿nica w skali odwzorowania dla ró¿nych barw bêdzie nie do zauwa¿enia.
Tylko ¿e ja bym to policzy³ pro¶ciej:
Ró¿nica pomiêdzy ogniskowymi dla ró¿nych barw daje ró¿nicê w skali odwzorowania. 1mm przy 750mm daje mniej wiêcej jeden pixel dla 800x600 :)


... Co oznacza +/- 4 pixele dla 3200x2400! Czyli bardzo du¿o. A zatem faktycznie trzeba potestowaæ albo dok³adniej policzyæ.

Nie zmienia to jednak sprawy, ¿e b³±d tutaj bêdzie powtarzalny, a zatem je¶li raz opracujemy algorytm korekcji, to procedura sk³adania obrazu bêdzie za ka¿dym razem prosta i skuteczna.


Nie wa¿ne, czy mówisz o aperturze+jasno¶ci czy jasno¶ci+ogniskowej - na jedno wychodzi. Mo¿na te¿ podaæ 1 parametr - poprostu ilo¶æ zbieranego ¶wiat³a np wzglêdem 'standardowego ludzkiego oka' czy jakiejkolwiek innej skali. Tak czy owak potrzebujesz okre¶liæ ile fotonów wpada do dziurki :)

Pojêcie ¶wiat³osi³a ma tak d³ug± historiê jak fotografia.
Wprowadzono je i stosuje siê dlatego , ¿e jest bardzo wa¿ne w fotografii , a nie jak twierdzisz nie wa¿ne.
W foto interesuje Ciê nie to ile ¶wiat³a wpada do "dziury" tylko jak zostanie skoncentrowane na element ¶wiat³oczu³y i o tym informuje ¶wiat³osi³a. Drugi parametr to ogniskowa, informuje o skali odwzorowania.
Nie ma ¿adnej analogi miêdzy okiem a matryc±. Zachowuj± siê zupe³nie inaczej.
Choæby¶ patrzy³ na jaki¶ obiekt i 100 razy d³u¿ej, wiele wiêcej nie zobaczysz , a matryca zarejestruje du¿o, du¿o wiêcej.
Ten post by³ edytowany przez jacapa dnia: 29 September 2008 - 20:25

Pojêcie ¶wiat³osi³a ma tak d³ug± historiê jak fotografia.
Wprowadzono je i stosuje siê dlatego , ¿e jest bardzo wa¿ne w fotografii , a nie jak twierdzisz nie wa¿ne.
W foto interesuje Ciê nie to ile ¶wiat³a wpada do "dziury" tylko jak zostanie skoncentrowane na element ¶wiat³oczu³y i o tym informuje ¶wiat³osi³a. Drugi parametr to ogniskowa, informuje o skali odwzorowania.
Nie ma ¿adnej analogi miêdzy okiem a matryc±. Zachowuj± siê zupe³nie inaczej.
Choæby¶ patrzy³ na jaki¶ obiekt i 100 razy d³u¿ej, wiele wiêcej nie zobaczysz , a matryca zarejestruje du¿o, du¿o wiêcej.

Dok³adnie - na jasno¶æ zarejestrowanego obiektu na matrycy wp³yw ma ¶wiat³osi³a, a nie wielko¶æ apertury.

"Mo¿na te¿ podaæ 1 parametr - poprostu ilo¶æ zbieranego ¶wiat³a np wzglêdem 'standardowego ludzkiego oka' czy jakiejkolwiek innej skali."

To jest ca³kowita nieprawda. Ilo¶æ zbieranego ¶wiat³a w kontek¶cie fotografii (wielko¶æ apertury) nie ma ¿adnego znaczenia. Inaczej mówi±c, to czy u¿yjesz 10 cm refraktor, czy 100 cm. nie ma ¿adnego znaczenia na to, ile bêdziesz musia³ "¶wieciæ". Je¿eli ich ¶wiat³osi³a bêdzie taka sama, to czas ¶wiecenia bêdzie taki sam (mimo zupe³nie innej skali obrazu wynikaj±cego tylko i wy³±czeni z ogniskowej).


To jest ca³kowita nieprawda. Ilo¶æ zbieranego ¶wiat³a w kontek¶cie fotografii (wielko¶æ apertury) nie ma ¿adnego znaczenia. Inaczej mówi±c, to czy u¿yjesz 10 cm refraktor, czy 100 cm. nie ma ¿adnego znaczenia na to, ile bêdziesz musia³ "¶wieciæ". Je¿eli ich ¶wiat³osi³a bêdzie taka sama, to czas ¶wiecenia bêdzie taki sam (mimo zupe³nie innej skali obrazu wynikaj±cego tylko i wy³±czeni z ogniskowej).

Czy to znaczy, ¿e je¶li mamy dwa teleskopy, jeden o aperturze 10cm, a drugi 20cm, maj±ce tê sam± ¶wiat³osi³ê to przy równie d³ugim na¶wietlaniu otrzymamy identyczne fotki wynikowe? Dobrze zrozumia³em?

Biorê pod uwagê takie same systemy optyczne i detektory.


Czy to znaczy, ¿e je¶li mamy dwa teleskopy, jeden o aperturze 10cm, a drugi 20cm, maj±ce tê sam± ¶wiat³osi³ê to przy równie d³ugim na¶wietlaniu otrzymamy identyczne fotki wynikowe? Dobrze zrozumia³em?

Biorê pod uwagê takie same systemy optyczne i detektory.

W sensie jasno¶ci dok³adnie takie same. Ró¿nica bêdzie jedynie w tym, ¿e bêdzie ró¿ny k±t wiedzenia, inaczej mówi±c - skala obiektu (ró¿ne ogniskowe).


Czy to znaczy, ¿e je¶li mamy dwa teleskopy, jeden o aperturze 10cm, a drugi 20cm, maj±ce tê sam± ¶wiat³osi³ê to przy równie d³ugim na¶wietlaniu otrzymamy identyczne fotki wynikowe? Dobrze zrozumia³em?

Biorê pod uwagê takie same systemy optyczne i detektory.


Dobrze zrozumia³e¶.
Z jedn± tylko uwag±.
Z tego drugiego (20cm) obraz obiektu bêdzie wiêkszy, bo wiêksza ogniskowa.
cytujê z mojego postu "Drugi parametr to ogniskowa, informuje o skali odwzorowania."
Je¶li rozwa¿amy dwa teleskopy 10cm i 20cm o jednakowej ¶wiat³osile to si³± rzeczy ten drugi bêdzie mia³ dwa razy wiêksz± ogniskow±.

Jako zatwardzia³y obserwator wizualny nigdy nie wg³êbia³em siê w astrofotografiê, choæ nie mogê powiedzieæ, ¿e nic o niej nie wiedzia³em... Ale ta informacja zburzy³a spokój mojej wiedzy! Czyli apertura w astrofoto nie ma ¿adnego wp³ywu na zasiêg, a jedynie na rozdzielczo¶æ? I czy o to chodzi w komentarzach typu: "no, taka fotka z EDka!", "wycisn±³e¶ z EDka ostatnie soki!"?


Czyli apertura w astrofoto nie ma ¿adnego wp³ywu na zasiêg, a jedynie na rozdzielczo¶æ?
no nie do koñca. Zwiêkszenie apertury przy tej samej ogniskowej spowoduje zwiêkszenie ¶wiat³osi³y
chodzi o to, ¿e w przypadku fotografii samo pojêcie apertura nie daje jakiejkolwiek informacji. Dopiero apertura wzglêdna (otwór wzglêdny lub odwrotno¶æ liczby przys³ony) czyli w³a¶nie ¶wiat³osi³a ma znaczenie i decyduje o czasie na¶wietlania. W przypadku satrofoto znaczenie ma te¿ ogniskowa bo to ona wp³ywa na zasiêg oraz skalê odwzorowania

pozdrawiam

Chcia³bym potwierdziæ.

Teleskop o aperturze 10cm f/5
Teleskop o aperturze 20cm f/5

Takie same systemy optyczne i detektory.
Taki sam czas na¶wietlania pojedynczej klatki.

Zasiêg bêdzie taki sam?


Chcia³bym potwierdziæ.

Teleskop o aperturze 10cm f/5
Teleskop o aperturze 20cm f/5

Takie same systemy optyczne i detektory.
Taki sam czas na¶wietlania pojedynczej klatki.

Zasiêg bêdzie taki sam?


Gwiazdowy nie - ten zale¿y w du¿ej mierze od ogniskowej teleskopu i piksela kamery. Ale na¶wietlana mg³awica bêdzie tak samo jasna w obydwu. Krótko mówi±c oba teleskopy na³api± tyle samo fotonów tyle, ¿e ten drugi maj±c wiêksz± skalê odwzorowania zdo³a siêgn±æ g³ebiej rozdzielaj±c ciemniejsze a zatem mniejsze gwiazdki (ma d³u¿sz± ogniskow± a wiêc i wiêksz± rozdzielczo¶æ).


Gwiazdowy nie - ten zale¿y w du¿ej mierze od ogniskowej teleskopu i piksela kamery. Ale na¶wietlana mg³awica bêdzie tak samo jasna w obydwu. Krótko mówi±c oba teleskopy na³api± tyle samo fotonów tyle, ¿e ten drugi maj±c wiêksz± skalê odwzorowania zdo³a siêgn±æ g³ebiej rozdzielaj±c ciemniejsze a zatem mniejsze gwiazdki (ma d³u¿sz± ogniskow± a wiêc i wiêksz± rozdzielczo¶æ).
Amen.

pytanie jest ¼le postawione poniewa¿ dotyczy teleskopów o ró¿nych ogniskowych. Ale przynajmniej czê¶ciowo mo¿na na nie odpowiedzieæ. Obiekty rozci±g³e jak mg³awice czy galaktyki bêd± wygl±da³y tak samo (po sprowadzeniu do tej samej skali) natomiast w przypadku gwiazd bêdzie to bardziej skomplikowane i bêdzie zale¿a³o od wielko¶ci pikseli matrycy

w³a¶ciwsze bêdzie porównanie teleskopów o jednakowej ogniskowej ale ró¿nych ¶wiat³osi³ach np. f/4 i f/5,6. Fotki z nich bêd± identyczne (pomijamy sprawy prowadzenia) ale w drugim potrzebny bêdzie dwukrotnie d³u¿szy czas na¶wietlania

pozdrawiam

EDIT
o ju¿ mnie Qbanos uprzedzi³
Ten post by³ edytowany przez ZbyT dnia: 29 September 2008 - 22:57

Gwiazdowy nie - ten zale¿y w du¿ej mierze od ogniskowej teleskopu i piksela kamery. Ale na¶wietlana mg³awica bêdzie tak samo jasna w obydwu. Krótko mówi±c oba teleskopy na³api± tyle samo fotonów tyle, ¿e ten drugi maj±c wiêksz± skalê odwzorowania zdo³a siêgn±æ g³ebiej rozdzielaj±c ciemniejsze a zatem mniejsze gwiazdki (ma d³u¿sz± ogniskow± a wiêc i wiêksz± rozdzielczo¶æ).

Czy ja dobrze zrozumia³em ? Teleskop 10cm na³apie tyle samo fotonów co 20cm ? w tym samym czasie ? Je¶li przyrównamy ³apanie fotonów do ³apania deszczu - mamy dwa wiaderka - jedno o ¶rednicy 10cm a drugie 20cm to które na³apie wiêcej wody? Poziom w obu jest ten sam ale po zlaniu do menzurki oka¿e sie ¿e wiêcej wody na³apa³o wiaderko o ¶rednicy 20cm. Tak na "ch³opski rozum" trudno sie zgodziæ ze stwierdzeniem, ¿e zasieg ma³ego i du¿ego teleskopu jest taki sam jesli tylko zostanie zachowana ¶wiat³osi³a, bo skoro tak to po co idziemy w coraz to wiêksze apertury ?

Jako¶ nie chce mi siê wierzyæ, ¿e rozdzielczo¶c teleskopu jest uwarunkowana jedynie jego ogniskow±... ale mo¿e to i prawda ??? Refraktor 70/700 ma wiêksz± rozdzielczo¶æ ni¿ 120/600 ?

¬le zrozumia³e¶.
Akurat w tym przypadku rozpatrujemy teleskopy o tej samej ¶wiat³osile i co za tym idzie, ten o wiêkszej aperturze bêdzie mia³ d³u¿sz± ogniskow±. Ale to zbieg okoliczno¶ci, ¿e przyrost apertury niesie te¿ przyrost ogniskowej. Dlatego za³apa³e¶, ¿e to ogniskowa daje rozdzielczo¶æ, a takow± daje apertura.

EDIT: cholera, teraz sobie wymy¶li³em przypadek gdzie teleskop o wiêkszej aperturze ma mniejsz± ogniskow± od teleskopu o mniejszej aperturze. I co? Który bêdzie mia³ wiêksz± rozdzielczo¶æ???

Mo¿e to s± pytania czysto teoretyczne, ale my¶lê, ¿e w³a¶nie na takich skrajnych przypadkach mo¿na zrozumieæ zagadnienie. I nie bardzo rozumiem komentarz ZbyTa o "¼le postawionym pytaniu" :)
Ten post by³ edytowany przez polaris dnia: 30 September 2008 - 09:44
Radioamator
Proponujê jeszcze raz uwa¿nie przeczytaæ powy¿sze posty, ale dla zabawy
dpowiem na ch³opski rozum :
do wiaderka 20cm na³apiesz wiêcej deszczu tylko bêdziesz musia³ t± wodê rozlaæ na wiêksz± powierzchniê (wiêksza skala odwzorowania) wiêc grubo¶æ rozlanej warstwy wody bêdzie taka sama.
Jak byk by³o napisane ¿e w foto istotniejsze jest nie to co na³apiesz tylko jak to roz³o¿ysz na matrycy.
Dlatego ¶wiat³osi³a jest istotniejsza od apretury (w fotografii bo o tym tu mówimy).
Rozdzielczo¶æ zale¿y od ogniskowej oczywi¶cie w granicach rozs±dku i praw optyki.
Bojê siê ¿e zaraz kto¶ da przyk³ad 50mm refraktorka z 5 barlowami o ogniskowej wyj¶ciowej np 7000mm i spyta czy tu bêdzie wiêksza rozdzielczo¶æ ni¿ w Syncie 8" 1200mm. :D
Ten post by³ edytowany przez jacapa dnia: 30 September 2008 - 10:00

nie bardzo rozumiem komentarz ZbyTa o "¼le postawionym pytaniu" :)
w fotografii najwa¿niejszym parametrem jest ogniskowa i nie mo¿na bezpo¶rednio porównywaæ obiektywów o ró¿nych ogniskowych. ¦wiat³osi³a jest parametrem drugoplanowym, poniewa¿ mo¿emy "zast±piæ" j± d³u¿szym na¶wietlaniem. Oczywi¶cie niekiedy wyd³u¿enie czasu na¶wietlania (np. obiektów w ruchu) jest zadaniem trudnym i wtedy w³a¶nie przydaje siê du¿a ¶wiat³osi³a

prosty przyk³ad praktyczny: teleskop 100/1000 i 200/1000 w wizualu oznaczaj± gigantyczn± ró¿nicê w mo¿liwo¶ciach. W fotografii ta ró¿nica jest znacznie mniejsza. Oba te teleskopy pozwol± uzyskaæ jednakowe pod wzglêdem zasiêgu fotki o ile tym mniejszym bêdziemy na¶wietlaæ 4 razy d³u¿ej, bo jego powierzchnia zbiorcza jest 4 razy mniejsza

osoby fotografuj±ce za pomoc± obiektywów fotograficznych czêsto zmniejszaj± ¶wiat³osi³ê czyli aperturê w celu zmniejszenia wad obiektywu np. winietowania. Zmniejszenie apertury "nadrabiaj±" wyd³u¿eniem ekspozycji

pozdrawiam

ZbyT nie gmatwaj.
Id±c dalej Twoim tokiem rozumowania to mo¿na doj¶æ do wniosku. ¿e nie wa¿na ¶wit³osi³a, ani ogniskowa tylko liczy siê czu³o¶æ kamery i czas na¶wietlania. To absurdalny kierunek my¶lenia i do niczego nie prowadzi.
Ten post by³ edytowany przez jacapa dnia: 30 September 2008 - 17:50
A wracaj±c do pierwotnego tematu postu:
Poniewa¿ ze wszech miar wychodzi mi, ¿e praktycznie najwiêcej fotek mogê wykonywac z miasta zastanawiam siê nad wej¶ciem w narrow-band. W zwi±zku z czym wydaje siê, ¿e równie dobre efekty bêdê w stanie uzyskac z obiektywu bez korekcji aberracji chromatycznej co z ultradrogiego tripletu. Poniewa¿ osobi¶cie najbardziej interesuj± mnie ogniskowe w przedziale 400-800mm, to jaki instrument poleciliby¶cie do takiego w³a¶nie astrofoto i dla czego by³by to refraktor? :)

no to pojade z grubej rury :szczerbaty:
bo teoretycznie taki np.: http://sklep.teleskopy.net/product_info.ph...roducts_id/2952 powinien byæ wymiataczem do narrow bandu
152mm apertury, F/5, du¿e p³askie pole i w sumie za niezbyt du¿e pieni±dze..
...tylko niestety to tylko teoria
Ten post by³ edytowany przez sumas dnia: 06 October 2008 - 14:46
Tylko jak nim na³apaæ luminancji? :szczerbaty:

Nie, no bez L. Samo Ha :)

Kurcze a¿ mnie korci ¿eby poeksperymentowac!

A mo¿e by tak co¶ pomiêdzy wysoka jako¶ci± i cen± apo a marnej jako¶ci achromatem czyli co¶ takiego Vixen NA140SS
vixen 1
vixen 2
vixen 3

Aberacja lepiej zredukowana aczkolwiek mniejsza apertura, cena chyba miarodajna do jako¶ci 4 349,00 w delcie. Prawdopodobnie lepsza jako¶æ ca³o¶ci jakby nie by³o vixen. Tylko czy te cechy bêd± mia³y wiêkszy wp³yw na fotki w narrowband trudno stwierdziæ, napewno wiêksza satysfakcja ¿e siê ma Neo a nie Smitha (achro) :lol:


A mo¿e by tak co¶ pomiêdzy wysoka jako¶ci± i cen± apo a marnej jako¶ci achromatem czyli co¶ takiego Vixen NA140SS.

Nie no ale to chyba chodzi³o o to, ¿e do narrow band wystarczy jakie¶ lowendowe szkie³ko a wyniki powinny byæ porównywalne (je¶li nie nieodró¿nialne) z optyk± z wy¿szej pó³ki?

W takim razie propozycja sumasa bedzie najlepsza bo nic wiekszego aperturowo na polskim rynku astro sie nie znajdzie a czy to bêdzie bresser czy copernicus to i tak ta sama jako¶æ optyki i ogólnego wykonania. Podsumowuj±c wzi±¶æ tañszego a reszte przeznaczyæ na upgrade

Problem w tym, ze aberracja chromatyczna to nie jedyna wada tanich achromatow.


no to pojade z grubej rury :szczerbaty:
bo teoretycznie taki np.: http://sklep.teleskopy.net/product_info.ph...roducts_id/2952 powinien byæ wymiataczem do narrow bandu
152mm apertury, F/5, du¿e p³askie pole i w sumie za niezbyt du¿e pieni±dze..
...tylko niestety to tylko teoria


Jakby gdzie¶ mo¿na by³o dostaæ samo OTA to chêtnie bym t± teoriê przetestowa³ w praktyce :)

http://deltaoptical.pl/tuba-optyczna-skywa...ktor,d1212.html
W tej chwili brak, ale pewnie bêdzie.


http://deltaoptical.pl/tuba-optyczna-skywa...ktor,d1212.html
W tej chwili brak, ale pewnie bêdzie.


No fajnie ale w takim razie czy jest sens p³aciæ tyle za ciê¿k± 15to centymetrow± aperturê skoro za podobn± cenê mo¿na mieæ 80mm OTA o takiej samej ¶wiat³osile i lepszej korekcji? Oczywi¶cie do astrofoto w narrow band. Chodzi mi o powrót do pytania: czy w przypadku w±skiego pasma bêdzie mia³a znaczenie apertura czy tylko ¶wiat³osi³a?

To ju¿ by³o. Tylko ¶wiat³osi³a.

Ale skala odwzorowania jest zale¿na od ogniskowej.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mizuyashi.htw.pl