Jaki filtr do achromatu? do obserwacji dziennych 

Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze

Witam,
Przyzwyczai³em siê do obserwacji przez ró¿nej ma¶ci lornetki i lornety i teraz w refraktorku odczuwam do¶æ wyra¼nie spadek kontrastu.
Naczyta³em siê trochê o filtrach ale ich recenzje w du¿ej mierze dotycz± zastosowañ astronomicznych, czyli przyk³adowo "poprawia obraz Ksiê¿yca", "uwidacznia szczegó³y planet", "zmniejsza aberracjê" itd.
Mnie za¶ chodzi o obserwacje dzienne - aberracji nie widaæ ale widaæ denerwuj±cy niebiesko-szarawy zafarb i zmniejszony kontrast.
Prawdopodobnie chodzi o co¶, co odcina czê¶ciowo niebiesk± czê¶æ widma - mo¿e "Fringe Killer"? Nie wiem.

Dla zobrazowania o co mi chodzi zrobi³em fotkê pobawi³em siê photoshopem. Poni¿ej po lewej obraz który powiedzmy mniej wiêcej mam, a po prawej, który chcia³bym mieæ :)



Na koniec tego trochê przyd³ugawego wstêpu ostateczne pytanie: czy tylko APO wchodzi w grê, czy mo¿e jednak jaki¶ filtr?
I podkre¶lam, ¿e chodzi mi o wizual, nie o fotografowanie.

Pozdrawiam.



Nie chce mieszaæ, ale kliknij w link poni¿ej:

Testy filtrów - Astronoce

Niestety najlepszym wyj¶ciem dla Ciebie, by³o by zrobienie testu samemu, ale rozumiem ¿e jest to praktycznie niemo¿liwe :(


Witam,
Przyzwyczai³em siê do obserwacji przez ró¿nej ma¶ci lornetki i lornety i teraz w refraktorku odczuwam do¶æ wyra¼nie spadek kontrastu.



Czy ten efekt nie jest przypadkiem zwi±zany ze wzrostem powiêkszenia w refraktorku w stosunku do lornetki ?

te¿ podejrzewam, ¿e to efekt nadmiernego powiêkszenia i filtry w niczym tu nie pomog±
ewentualnie mo¿na powalczyæ z wyczernieniem, a w³a¶ciwie z baflami co powinno nieco poprawiæ kontrast
dzia³anie filtrów astronomicznych polega na wyciêciu zbêdnego ¶wiat³a pochodz±cego od t³a i przepuszczenie jedynie fragmentu widma, w którym promieniuje obiekt. Nie wzmacniaj± one ¶wiat³a, a jedynie zwiêkszaj± kontrast miêdzy obiektem a t³em
w obserwacjach dziennych potrzebne jest pe³ne widmo, bo inaczej kolory obiektów ulegn± zafa³szowaniu

pozdrawiam



najlepiej powinien sie chyba spisaæ Baader Semi-APO:
http://www.astro-for...p?t=5719&page=2

W fotografii i filmie w takich przypadkach u¿ywa siê filtru korekcyjnego ocieplaj±cego - u¿ywa siê ich np. wtedy, kiedy krêci siê scenê na zewn±trz (w s³onecznym ¶wietle), a za³o¿ony film jest do ¶wiat³a ¿arowego (ciep³ego). Wyra¼nie widaæ, ¿e temperatura bieli jest zbyt wysoka i dlatego ca³o¶æ wchodzi w niebieski odcieñ. W skali Wratten to by³oby jakie¶ #81a, b albo c, ró¿ni± siê one stopniem ocieplenia. Nie wiem, czy s± takie filtry w ¶rednicach pasuj±cych do okularu, ale w ostateczno¶ci s± takie folie, które mo¿na za³o¿yæ tak samo jak filtr s³oneczny. Na kontrast niestety nic siê za bardzo nie poradzi. Tiffen robi filtry podwy¿szaj±ce kontrast, ale one w wiêkszo¶ci przypadków wiêcej psuj± ni¿ pomagaj±. Kontrast mo¿na próbowaæ podwy¿szyæ filtrem polaryzacyjnym, ale tylko w ograniczonym zakresie (np. miêdzy niebem a reszt±), a efekt du¿ej masy powietrza czasami daje siê ograniczyæ filtrem UV.

To s± przyk³adowe folie korekcyjne:
http://milso.com.pl/...545/CTO/start/0
http://www.allegro.p...na_1_lampe.html
niestety nie wiem, który pasowa³by w Twoim przypadku, to da siê sprawdziæ tylko eksperymentalnie.
Ten post by³ edytowany przez Micha³ K. dnia: 03 September 2009 - 21:06

Czy ten efekt nie jest przypadkiem zwi±zany ze wzrostem powiêkszenia w refraktorku w stosunku do lornetki ?

te¿ mam takie wra¿enie, a konkretnie mo¿e to byæ efekt tego, ¿e przez refraktor patrzysz dalej (bo masz wiêkszy power) wiêc widzisz po drodze wiêcej powietrza, które nie jest idealnie prze¼roczyste, no i pojawia siê coraz wiecej zaniebieszczenia (Perspektywa powietrzna)
wiêc mo¿e ¿ó³ty filtr co¶ poprawi?

Wiêksza apertura tak¿e pogarsza kontrast.. Nie stosuj nadmiernych powiêkszeñ, obserwuj ¼renic± 4-6mm...

Piotrek L. > Testy na astronocach czyta³em ju¿ wcze¶niej. Niestety odnosz± siê one, zreszt± s³usznie, do zastosowañ astronomicznych. Filtr, który podajesz mo¿e by³by dobry ale jak sprawdzi siê w dzieñ? on chyba do¶æ mocno wp³ywa na kolorystykê, a wola³bym aby kolory pozosta³y naturalne.

jacapa, ZbyT > Faktycznie - przy mniejszych powerach i ¼renicy rzêdu 4-5 mm obraz pod wzglêdem kontrastu jest dobry - prawie tak dobry jak w lornetce. Problem nasila siê przy zwiêkszaniu powiekszenia. Nad tym siê g³êbiej nie zastanawia³em. Czy zatem ju¿ tak to musi byæ? Czy w APO te¿ tak jest? Zaopatrzy³em siê w refraktorek m.in. w³a¶nie dla wiêkszych powerów - ponad te lornetkowe 20x.
Co do wyczernienia to napewno ma du¿y wp³yw na kontrast - przekona³em siê o tym, gdy sam "d³uba³em" swój pierwszy refraktorek - po za³o¿eniu bafli w odpowiednio wyliczonych miejscach kontrast siê znacznie poprawi³. Niestety nie do poziomu idea³u. Mo¿e w takim razie spóbujê wnie¶æ jakie¶ udoskonalenia do tej fabrycznej konstrukcji.

skymacho2 > Semi-APO to chyba jedyny filtr, który nie wnosi zafa³szowania kolorów, wiêc mo¿e to jest to. Hehe - takie apo dla ubogich. Odcinaj±c dó³ i górê widma napewno zmniejsza aberracjê ale czy poprawia te¿ wówczas kontrast?

Micha³ K. > Filtr polaryzacyjny i UV stosowa³em w czasach fotografi analogowej. Faktycznie polarem mo¿na by³o ³adnie uwidoczniæ chmury na niebie albo wyci±æ odblaski w wodzie lub szkle. UV z kolei dobrze spisywa³ siê w górach zmniejszaj±c efekt perspektywy powietrznej. Praktyczne zastosowanie tego w refraktorze chyba bêdzie trudne. Z tego co wiem w sprzeda¿y jest tylko filtr polaryzacyjny ale w³a¶ciwie s± to dwa filtry, które maj± za zadanie umo¿liwiæ regulacjê jasno¶ci (poprzez regulacjê k±ta polaryzacji). Co do folii korekcyjnych - ciekawy pomys³.

szuu > Tu nie chodzi o efekt perspektywy powietrznej, który jest mi doskonale znany. Zreszt± - przecie¿ refraktorem wcale nie patrzê dalej, ni¿ lornet±.

Dziêki za podpowiedzi. Z pewno¶ci± przyjrzê siê kwestii wyczernienia. Poczytam te¿ o optyce, bo nie za bardzo rozumiem dlaczego ze wzrostem powiêkszenia zmniejsza siê kontrast - ¿e zmniejsza siê jasno¶æ, ¿e ¼renica to rozumiem ale kontrast? A jednak jest to fakt.

A czy patrzy³ kto¶ w dzieñ przez dobre APO? jak to wygl±da w porównaniu do achromatu?
Ten post by³ edytowany przez marcin_zen dnia: 04 September 2009 - 00:10


jacapa, ZbyT > Faktycznie - przy mniejszych powerach i ¼renicy rzêdu 4-5 mm obraz pod wzglêdem kontrastu jest dobry - prawie tak dobry jak w lornetce. Problem nasila siê przy zwiêkszaniu powiekszenia. Nad tym siê g³êbiej nie zastanawia³em. Czy zatem ju¿ tak to musi byæ? Czy w APO te¿ tak jest? Zaopatrzy³em siê w refraktorek m.in. w³a¶nie dla wiêkszych powerów - ponad te lornetkowe 20x.


Niestety tego problemu nie przeskoczysz, Apo nie wiele pomo¿e w tym problemie bo to nie zale¿y od w³a¶ciwo¶ci instrumentu. W APO bêdzie lepsza korekcja chromatyzmu , ale na to nie narzekasz.



szuu > Tu nie chodzi o efekt perspektywy powietrznej, który jest mi doskonale znany. Zreszt± - przecie¿ refraktorem wcalê nie patrzê dalej, ni¿ lornet±.



Dalej nie patrzysz , ale powiêkszenie "sprê¿a" :D powietrze.
Jak trafisz dobre warunki atmosferyczne bêdzie lepiej.
Ten post by³ edytowany przez jacapa dnia: 04 September 2009 - 00:21
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mizuyashi.htw.pl