Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Kiedy¶ dla Bratka przerobi³em oryginalny zasilacz zegara teleskopu TAL, który umo¿liwia³ korektê prowadzenia za pomoc± pilota przez przyspieszenie lub opó¼nienie biegu zegara a tak¿e pozwala³ na proste przej¶cie do zasilania bateryjnego tego teleskopu. Opisa³em to rozwi±zanie na mojej stronie www.lx-net.prv.pl . Proponowa³em jednocze¶nie podobn± przeróbkê dla systemu zegara teleskopów Uniwersa³. Problem ró¿ni siê nieco w tym przypadku, bo silniki stosowane przez Uniwersa³ zasilane s± z 24V i rozwi±zanie do TAL-a jest nieco za 'cienkie'. Na moj± pro¶bê o pomoc w testowaniu nowego rozwi±zania zg³osi³ siê jeden z kolegów ale nie podj±³ czynnej wspó³pracy. Nowy wzmacniacz czeka wiêc na swój dzieñ. Ponawiam wiêc moj± pro¶bê o pomoc w przetestowaniu urz±dzenia. Do testów potrzebny jest mi oryginalny silnik synchroniczny z teleskopów Uniwersa³ oraz zasilacz tego silnika. Po otrzymaniu tego zestawu jestem gotowy w ci±gu 2, 3 dni przygotowaæ i odes³aæ do testów zestaw zawieraj±cy stosowne elementy (pilot i wzmacniacz) pozwalaj±ce na sterowanie prac± silnika w granicach +- 10% warto¶ci nominalnej oraz na pracê monta¿u z baterii.
L.J.
Panie Leszku, a czy stary (1992) napêd od TAL 1 wchodzi w rachube ?
Mam taki, nie wiem jeszcze jak idzie z teleskopem ( brak czasu na testy), czy to mo¿na jako¶ udoskonaliæ jakby co ?
Janusz P wspomina³ o tym, ¿e w tym przypadku jest ciê¿ko co¶ wykombinoewaæ mechanicznie jakby szed³ ¿le. ja osobi¶cie mam wra¿nie ¿e silnik czasami siê zacina i potem idzie dobrze....
Czy jest na to jaka¶ rada ? wiem ¿e istnieje co¶ takiego jak TAL Drive Corrector i siê chyba Vesta nazywa (?)
Trudno mi to oceniæ na odleg³o¶æ i ze wzglêdu na s³ab± znajomo¶æ sprzêtu. Mia³em kontakt tylko z jednym silnikiem - przys³a³ mi go Bartek od swojego TAL-a. W tym przypadku uda³o siê bez k³opotu. Je¶li mo¿esz zrób zdjêcie silnika i zasilacza z obudow± i bez. Prawdopodobnie nie powinno byæ problemu ze sterowaniem ale zdjêcia by mi nieco rozja¶ni³y temat. Je¶li chcia³by¶ porównaæ rozwi±zanie o jakim piszesz (Westa ?) z tym co zrobi³em dla Bartka musisz go zapytaæ bezpo¶rednio bo on mia³ chyba kontakt i do¶wiadczenia z tymi dwoma rozwi±zaniami.
L.J.
silnik jest chyba niezmiennie taki sam, przek³adnie równie¿. Zasialacza czy zegara jednak jakotakiego brak - zwyk³y transformator toroidalny (wsadzi³em go w obudowê) dopasowuje napiêcie bezpo¶rednio do silnika, jeszcze tylko wsadzony jest tam LED wskazuj±cy zasilanie- ot i wszystko !
A mo¿e wiesz jakim napiêciem zasilasz ten silnik. Powinno to byæ ok. 12-15 V napiêcia zmiennego.
Powiedz te¿ co¶ o wspominanych wcze¶niej zaciêciach (silnika, monta¿u, przek³adni ?)
Jak siê nikt nie zg³osi z Uniwesa³em to mo¿emy spróbowaæ z Twoim silnikiem.
L.J.
oczywi¶cie wiem- zmierzy³em nawet teraz- 12,8 V zmiennego. To chyba typowy synchron stosowany w TAL-ach.
Wygl±da na to ¿e te przek³adnie maj± tam luz (po rozkrêceniu obudowy) i nie zazêbiaj± siê za siebie dok³adnie- silnik raz je porusza, a raz nie. Co wiêcej o¶ka , która wystaje z silnika z boku (aka budowa dziwna) i na której umieszczene s± przek³adnie daje siê z niego wysuwaæ w du¿ym stopniu i wtedy one rzeczywi¶cie siê nie zazêbiaj±.
Ja zawsze jestem do testów chêtny i gotowy :D
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl