Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Wejscie do unii europejskiej nie jest jednoznaczne z wejsciem do unii celnej. Czy ktos wie jak sprawa sie ma odno¶nie teleskopów, akcesoriów ?
Adam
Co prosze?
Czy na teleskopy i akcesoria zostan± zniesione c³a automatycznie wraz z wejsciem Polski do UE.
Stawka celna zale¿y od kraju pochodzenia towaru. wszyskie stawki celne bêd±takie same jak w Unii
Wejscie do unii europejskiej nie jest jednoznaczne z wejsciem do unii celnej. Czy ktos wie jak sprawa sie ma odno¶nie teleskopów, akcesoriów ?
Adam Cz³owieku co ty wypisujesz za bzdury. Tzw. unia celna jest jednym z fundamentów wspólnoty. Obrót towarowy pomiêdzy krajami wspólnoty nie podlega absolutnie ¿adnemu cleniu ró¿nica jest tylko w podatku VAT oraz akcyzie. Prywatnego nabywcê ten VAT interesuje tylko w przypadku kiedy kupuje nowy ¶rodek transportu, kupuje w firmie wysy³kowej i przekroczy³ ustalone limiti oraz kupuje paliwo, alkohol i tytoñ powy¿ej limitów. Akcyza dotyczy tych trzech ostatnich przypadków po przekroczeniu limitów.
Doprawdy jak juz co¶ piszesz to pisz z sensem. Krótko je¿eli bedziesz chcia³ sobie kupiæ teleskop we W³oszech lub innym kraju UE to sobie kupisz i przywieziesz do Polski na granicy nie zap³acisz nic.
Nie denerwuj sie tak. SKoro by³ rozdzia³ pt. unia celna to znaczy ¿e by³y jakies negocjacje. Mo¿e zosta³y narzucone jakie¶ okresy przej¶ciowe na niektóre produkty. St±d moje pytanie.
¯adne tam negocjacje na okresy przej¶ciowe. Wewn±trz wspólnoty nie ma ce³ i koniec. Pozostaje natomiast zewnêtrzna granica celna i te negocjacje dotycz± tej granicy.
Jezeli towar zostal wyprodukowany ("kraj pochodzenia" i "swiadectwo pochodzenia") w UE to stawka celna 0 i VAT zostal zaplacony w kraju producenta. Placisz wiec to co w katalogu.
Jezeli wyprodukowany poza UE to importer (niezaleznie w ktorym kraju) placi clo i VAT - nadal wiec placisz tyle ile w katalogu SPRZEDAWCY W UE (a wiec nie tyle ile w katalogu w USA).
Pozdrawiam,
Pawel
Nie denerwuj sie tak. SKoro by³ rozdzia³ pt. unia celna to znaczy ¿e by³y jakies negocjacje. Mo¿e zosta³y narzucone jakie¶ okresy przej¶ciowe na niektóre produkty. St±d moje pytanie. Mirek ci ju¿ to wszystko dog³êbnie i dos³ownie wyja¶ni³ A co do negocjacji to owszem by³y w 1957. Co zakoñczy³o siê podpisaniem Traktatu Rzymskiego powo³uj±cego EWG, która to po traktacie z Maastricht (1991) przekszta³ci³a siê w Uniê Europejsk±. Co do okresów przej¶ciowych to te¿ masz racjê Traktat Rzymski ustanowi³ 12 letni okres przej¶ciowy w którym to mia³o siê odbyæ wdra¿anie wspólnego rynku. Okres ten podzielony zosta³ na cztery etapy przy czym przej¶cie z jednego do drugiego mo¿liwe by³o tylko po wykonaniu zadañ poprzedniego. Realizacja wprowadzenia unii celnej nastêpowa³a stopniowo pocz±wszy od 1959, a dziêki dwóm nadprogramowym redukcj± stawek celnych zosta³a zakoñczona w lipcu 1968. Wiêc to chyba na tyle o unii i c³ach oraz okresach przej¶ciowych :P
C³a wewn±trz Unii by³yby sprzeczne z fundamentaln± zasad± traktatow± - swobodnego przep³ywu towarów. Co nie znaczy, ¿e pañstwo nie bêdzie próbowaæ omin±æ tê zasadê, jak to mia³o miejsce w przesz³o¶ci. Oczywi¶cie takie próby by³y torpedowane przez TS w Luksemburgu, ale znaj±c nasz rz±d wszystko jest mo¿liwe.
hm, niby Unia celno-handlowa ale jak jestem na week-end w Niemczech i kupie pare lyskaczy to dunscy celnicy kaza mi placic kare... ???
hm, niby Unia celno-handlowa ale jak jestem na week-end w Niemczech i kupie pare lyskaczy to dunscy celnicy kaza mi placic kare... ??? Robercie zobacz co napisa³em. Jest to sprawa akcyzowa rz±dy poszczególnych krajów mog± wprowadziæ limity przywozowe na alkohol, tytoñ i paliwo. Z tego co mi wiadomo to te limity s± w wiêkszo¶ci krajów stosunkowo wysokie. Limity te maj± wiêkszy sens wtedy kiedy kraj nie jest w uk³adzie z Schengen, tak jest w przypadku W.Brytani i Irlandii. Dania przecie¿ jest uczestnikiem tego uk³adu wiêc co robi± celnicy na granicy Niemiecko-Duñskiej? Kiedy jecha³em do Bilund to nikogo na tej granicy nie by³o. Mo¿e mia³e¶ pecha i trafi³e¶ na jak±¶ akcjê (Traktat dopuszcza wprowadzenie na granicy kontroli w wyj±tkowych przypadkach)
Ale chcê podkre¶liæ to raz jeszcze problemem mo¿e byæ tylko przywo¿ennie alkoholu, tytoniu i paliwa ponad ustalone limity.
Mirku, mieszkam 20 km od lotniska w Billund, nastepnym razem daj znac jak bedziesz odwiedzal te strony ;)
Dania ma kontrole na granicach poniewaz szukaja nielegalnych i ogolnie chca udaremnic przemyt tytoniu i alkoholu - jest tak jak piszesz, nie ma typowych celnikow na granicach, za to w promieniu 40 km od granicy z Niemcami jezdza mobilne patrole zlozone z policji i strazy granicznej - kontroluja na autostradzie i parkingach, jeszcze trudniej cos "przewiezc" niz przed Schengenem >:( no i padl calkowicie handel przygraniczny: kiedys setki (tysiace) Dunczykow i Niemcow jezdzilo przez granice, dzis ... nic. Ja nadal jezdze regularnie do Flensburga w Niemczech po np. piwo, gdzie w Niemczech kupuje cala skrzynke za cene six-pack'a w Danii, a i papierosy tansze - w Niemczech dwa kartony za cene jednego w DK a i samochod zatankuje o wiele taniej u niemieckich sasiadow, takze cala wyprawa sie zwraca z nawiazka ;)
wielka unia, hehe
W Billund to wiesz po co by³em :) Nastêpnym razem to pewnie wybiorê siê tam z wnukami ale muzeum zabawek i historia LEGO zrobi³y na mnie wra¿enie. Je¿eli bêdê w tych stronach to dam znaæ.
My¶lê ¿e z t± wielk± uni± to jest generalnie problem samej Danii nie wiem dlaczego macie np. tak wysok± stawkê VAT (25%) to¿ to rozbój w bia³y dzieñ. Wyobra¿am sobie jaka jest wysoko¶æ akcyzy u was je¿eli papaierosy kosztuj± x2 cena niemiecka, która i tak nale¿y do wysokich.
Ale bardzo mi siê w Danii podoba³y te d³ugie flagi narodowe na masztach przed du¿± czê¶ci± domów.
Jeszcze jedno Robercie to ograniczenie prêdko¶ci na autostradzie do bodaj 110km/h jest jeszcze bardziej chore od tego 25% VAT-u w drodze powrotnej nie wytrzyma³em ustawi³em sie pomiedzy dwoma niemcami i jechali¶my przyzwoicie 170 km/h :-)
Mirku, rozumiem wyprawe do Billund ;) ja raczej odwiedzam te miejscowosc gdy wracam z morza - najblizsze lotnisko blisko mojego stalego miejsca zamieszkania (choc ostatnio duzo spedzam czasu w Kopenhadze ale to w zwiazku z rozpoczeciem studiow uzupelniajacych).
Jesli chodzi o Dannebrog (dunska flaga) to maja krotko mowiac, nasrane w glowach na tym punkcie - flagi sa praktycznie przed kazdym szanujacym sie domem a przez niektorych wielkosc flagi jest traktowana jako wyznacznik pozycji spolecznej :o
Ta mozna by rzecz nacjonalistyczna sklonnosc nie ma w sobie nic z agresji, jako ze Dunczycy jako nacja nie zagrozili nikomu od setek lat. :)
25% VAT to jeszcze nic w porownaniu z podatkami - ostatnio placilem 49% od dochodow brutto, oraz 7% skladki na twor zwany "dodatkiem na rynek pracy" no i male 1% na utrzymanie kosciola (pomyslowe, nalezysz do kosciola - placisz 1% od dochodow, jestes ateista - nie placisz). Oprocz podatkow to najbardziej chore w Danii sa ceny samochodow - na kazdy nowo rejestrowany pojazd placi sie podatek importowy w wysokosci... 180%! placisz za trzy, dostajesz jeden, juz nawet na Litwie jezdza lepsze auta niz w DK - nowa Toyota Corolla 1,4 w najubozszej wersji kosztuje ca. 102 000 PLN - nawet nie chce sprawdzac ile ten model kosztuje w Polsce bo dostane mdlosci :D
Akurat pare tygodni temu zakonczyla sie debata w parlamencie na temat podniesienia ograniczenia predkosci do 130 km/h no i zatwierdzono na wybranych fragmentach wiec teraz powinno byc lepiej.
pozdrawiam
Taka Corolla kosztuje w Polsce ok. 52.000 PLN.
Oskar, czy Ty chcesz u kolegi Roberta wywo³aæ md³o¶ci, czy sk³oniæ do powrotu do Polski ;D. Chyba oba rozwi±zania s± chore jak te podatki i prêdko¶æ max o której pisze Mirek.
Jesli chesz kupic przyzwoity samochod w Kybenhagen to musisz zrobic najpierwej licencje taxiarza. Oni nie placa podatku importowego za samochod na ktorym pracuja ale nie moga go sprzedac przez 2 czy 3 lata.
Oskar, czy Ty chcesz u kolegi Roberta wywo³aæ md³o¶ci, czy sk³oniæ do powrotu do Polski ;D. Chyba oba rozwi±zania s± chore jak te podatki i prêdko¶æ max o której pisze Mirek. No za 102.000 w Polsce mo¿na kupiæ sobie ³adnego Passata limuzynê 1,8T. I co tu narzekaæ na nasz kraj?
Zaczyna mnie ciekawiæ na co rz±d Danii przeznacza te pieni±dze z tak astronomicznych podatków i akcyz. Albo dzia³aj± tu normalne prawa ekonomiczne tzn. wysokie podatki ma³e wp³ywy do bud¿etu wiêc socjali¶ci te podatki jesscze bardzie podnosz± bo im siê wydaje, ¿e wp³ywy bêda wiêksze ;D.
Oskar - dziekuje, juz mi nie dobrze :D za 52 kloca to ja tu moge co najwyzej pomarzyc o czteroletniej Corolii z przebiegiem ca. 100 000 km, za Pasata 1.8 T musisz tu zaplacic 220 000 PLN 8) kontynuujemy? napisz jaka masz Bore to Ci podam cene tutaj hihii
Minibari - wiem o tych taksowkach ale ten numer nie przejdzie jesli naprawde nie jezdzisz jako taxa - a takie auto po taksowce mozna dopiero kupic jako prywatny nabywca po 3 latach lub 250 000 km. W Danii na taxach jezdza same E-klasy, BMW 5tki i takie tam luksusowe wozki.
Zreszta, polowa dunskiego rzadu w postaci wszelakich ministrow jezdzi do pracy starymi rowerami wiec jak widze takiego millera obstawionego kilkoma terenowymi BMW to widac ze Polska to bardzo bogaty europejski kraj 8)
pozdrawiam
Zreszta, polowa dunskiego rzadu w postaci wszelakich ministrow jezdzi do pracy starymi rowerami wiec jak widze takiego millera obstawionego kilkoma terenowymi BMW to widac ze Polska to bardzo bogaty europejski kraj 8) W Polsce to chyba tylko Onyszkiewicz je¼dzi³ do ministerstwa rowerem.
I tam Bora! Dzisiaj widzia³em w salonie ciekawe autko - VW Touram. Podoba³ mi siê i tañszy od duñskiej Corolli.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl