Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Dla zainteresowanych tym, co ma w ¶rodku Meade RCX400:
http://www.optcorp.c...xexclusive.aspxPS ¶miaæ mi siê chce, bo go¶cie przy piewrszym zdjêciu zrobili foto rybim okiem tak, ¿eby teleskop przy kliencie wyda³ sie chyba jeszcze wiêkszy:)
Pozdrawiam
hmm za du¿o to nie pokazali :(
taa 12" wyglada jak 32" i jeszcze w formacie 16:9 :D
najwa¿niejsza jest kevlarowa obudowa :]
Nie kevlarowa tylko z wlokna weglowego, wbrew pozorom jest bardzo wazna, znaczaco obniza mase OTA a co za tym idzie zmniejsza wymagania co do nosnosci montazu. Poza tym ma wielkrotnie nizsza odksztalcalnosc temperaturowa od dajmy na to aluminium czy innych metali. Wszystkie powazniejsze firmy oferuja weglowe lub magnezowe OTA, w tym RC Optical Systems czy OGS...
Nie kevlarowa tylko z wlokna weglowego, wbrew pozorom jest bardzo wazna, znaczaco obniza mase OTA a co za tym idzie zmniejsza wymagania co do nosnosci montazu. Poza tym ma wielkrotnie nizsza odksztalcalnosc temperaturowa od dajmy na to aluminium czy innych metali. Wszystkie powazniejsze firmy oferuja weglowe lub magnezowe OTA, w tym RC Optical Systems czy OGS...
Jestes w bledzie, te OTA sa czysto weglowe... Kwestie absorpcji naprezen wzdloznych, poprzecznych i kazdych innych rozwiazuje sie w takich konstrukcjach stosujac odpowiednie techniki nakladania oplotu. Na przyklad OGS stosuje technike carbon monocoque gdzie cala OTA wykonywana jest z jednego wlokna weglowego, po napleceniu jednej warstwy zmieniany jest rodzaj oplotu, typow oplotow z tego co pamietam podstawowych jest 6. Kazdy z typow oplotu nakladany jest minimum 3 krotnie, co daje minimum 18 naprzemiennych warstw oplotu weglowego. Calosc pracy wykonuje specjalizowany robot.
Fakt ze MEADE stosuje akurat kombinacje kevlar-carbon chyba jedynie dla oszczednosci, tuba tych rozmiarow wykonana w technice carbon monocoque kosztowala by zapewne 1/3 wartosci teleskopu (Meade RC)...
Ten post by³ edytowany przez
Andee dnia: 01 February 2005 - 12:00
W³ókno wêglowe ma lepsz± wytrzyma³o¶æ na rozci±ganie i sztywno¶æ (wiêkszy modu³ Younga), ni¿ kevlar, ale jest s³abiutkie je¶li chodzi o odporo¶æ na udary w porównaniu do kevlaru.
Je¿eli ma byæ konstrukcja stacjonarna, to czyste w³ókno wêglowe
Je¿eli przeno¶na, to w³ókno wêglowe + kevlar lub ew. w³ókno szklane
Tuba z czystego w³ókna wêglowego ma najlepszy stosunek wytrzyma³o¶ci do masy, ale po uderzeniu w ostr± krawêd¼ typu drzwi samochodu, meble mo¿e pêkn±æ na ca³ej d³ugo¶ci jak szk³o i to tym szybciej im wytrzymalsze w³ókno.
Wplecenie Kevlaru lub w³ókna szklanego (które ma zbli¿on± wytrzyma³o¶æ na rozci±ganie do w³ókna wêglowego, trochê miejszy modu³ Younga problem jest tylko w zwil¿alno¶ci ¿ywic±-mówiê oczywi¶cie o w³. szkl. wysokiej klasy)
powoduje efekt jak w tkaninie rip-stop, pêkniêcie w³ókien wêglowych nie rozprzestrzenia siê.
Wydaje mi siê ¿e s± to zamierzone dzia³ania konstruktorów Mead'a, a nie czysta oszczêdno¶æ
Oczywiscie ze moze peknac przy uderzeniu o okno lub drzwi, a zwlaszcza kant stolu. Jezeli przywalimy nia w ten stol z prekoscia powyzej 200km/h i wielokrotnie, co sie raczej w obserwacjach astronomicznych nie zdaza. Laminat weglowy nigdy nie peka tak jak szklo, a technike monocoque wymyslono wlasnie zeby wyeliminowac dodatkowe "domieszki"... Ten tubus Meade jest wykonany najprostsza technika spajania zwyklej tkaniny kevlarowo-weglowej stad ta domieszka kevlaru, poprostu zwykla tkanina weglowa nie tyle nie wytrzymala by naprezen co nie zapewnila by odpowiedniej sztywnosci.
Mam rame rowerowa wykonana z czystego laminatu weglowego ale w technice carbon monocoque, przeszla naprawde wiele bo to rama wyczynowa MTB i o pekaniu nawet nie mysli...
"Oczywiscie ze moze peknac przy uderzeniu o okno lub drzwi, a zwlaszcza kant stolu. Jezeli przywalimy nia w ten stol z prekoscia powyzej 200km/h i wielokrotnie"
Co do tych 200 km/h, przy których pêka tuba wykonana z kompozytu z czystego w³ókna wêglowego, to po dodaniu do niego kevlaru pêknie przy, powiedzmy 250 km/h :), co wyka¿ê ni¿ej
"Co sie raczej w obserwacjach astronomicznych nie zda¿a"
No w³a¶nie raczej, jak wiadomo pomys³owo¶æ ludzka nie zna granic :D
"Laminat weglowy nigdy nie peka tak jak szklo"
Oj pêka, Przytoczê ci pewn± historiê: Interesujê siê trochê wêdkarstwem i kiedy¶ by³em ¶wiadkiem, jak jeden z kumpli uderzy³ przez przypadek swoj± wêdk±, wykonan± z wysokomodu³owego w³ókna IM 9 (ok. 900 z³ za sam blank o masie oko³o 80-100g !) wykonan± w³a¶nie technik± nawijania pojedynczego w³ókna (ze dwa razy wytrzymalsza, sztywniejsza, lepsze t³umienie drgañ ni¿ "przeciwnik") w wêdkê za 150 z³ wykonan± z taniego w³ókna wêglowego o bardzo podobnych parametrach (d³ugo¶æ, masa, ¶rednica blanku) i wynik by³ taki, ¿e na tej taniej odprysn±³ tylko lakier, a ta "cudowna" trzasnê³a jakby¶ j± równiutko obci±³ no¿em.
Sam kiedy¶, przez przypadek "obci±³em" szczytówkê swojej wêglówki drzwiami szafy. I nie jest to odosobniony przypadek.
"a technike monocoque wymyslono wlasnie zeby wyeliminowac dodatkowe "domieszki"... "
Technikê "monocoque" wymy¶lono aby nie by³o nag³ych zmian przekroju w miejscu gdzie koñcz± siê maty(tam koncentruja siê naprê¿enia). Niestety wykonaæ mo¿na t± metod± tylko elementy o kszta³cie walca ew. sto¿ka o nie wielkiej zbie¿no¶ci o podstawie ko³a, elipsy lub innym granastym, byle bez wklês³o¶ci. Druga sprawa to zapewne miejsza wydajno¶æ ni¿ przy nak³adaniu maty.
Widzia³em kiedy¶ live tak± maszynê do wykonywania kompozytów t± technik±. Na obracaj±cy siê rdzeñ, wykonany z pianki lub cienko¶ciennej rury np. z aluminium jest nawijana przêdza ze szpuli zamocowanej na suporcie przesuwaj±cym sie wzd³ó¿ osi obrotu, sterownym przez komputer.
Nic nie stoi na przeszkodzie aby zastosowac dodatkowy suport i nawijaæ np. dodatkowy oplot z kevlaru.
"Ten tubus Meade jest wykonany najprostsza technika spajania zwyklej tkaniny kevlarowo-weglowej"
Ani ty, ani ja, ani nikt z tego forum nie wie czy ta tkanina (a mo¿e rowing?) jest zwyk³a czy, nie zwyk³a, ani czy ona tak na prawdê nie zawiera tego kevlaru tylko w nazwie, to wiedz± tylko ci go¶cie z Mead'a ;)
"stad ta domieszka kevlaru, poprostu zwykla tkanina weglowa nie tyle nie wytrzymala by naprezen co nie zapewnila by odpowiedniej sztywnosci."
T³umaczy³em parê postów wy¿ej ale spróbujê jeszcze raz:
Masz dwie tuby, o tej samej:
-¶rednicy
-d³ugo¶ci
-liczbie warstw maty
-gramaturze maty
Masa obu tub bêdzie bardzo zbli¿ona.
Jedna jest wykonana z samego w³ókna weglowego z ¿ywic± a druga zawiera jeszcze wpleciony w wêglow± matê kevlar.
W warunkach statycznych (powolna zmiana warto¶ci obci±¿enia) tuba z samego w³ókna wêglowego wytrzyma wieksze obci±¿enie ni¿ ta z dodatkiem kevlaru (bo w³ókno wêglowe ma wiêksz± wytrzyma³o¶æ na zrywanie) .
Dla takiego samego obci±¿enia tuba pierwsza odkszta³ci siê te¿ w miejszym stopniu ni¿ druga (bo w³ókno wêglowe ma wy¿szy modu³ Younga).
Uderzenie o wiêkszej energii wytrzyma natomiast tuba z dodatkiem kevlaru
(m. in. dziêki temu ¿e mo¿e siê bardziej odkszta³ciæ pod obci±¿eniem)
Na koniec takie ma³e przemy¶lenie
W ka¿dym hobby, czy to rowery, narty, wêdkarstwo, astronomia ect... spece od reklamy nakrêcaj± tak± "ekspertomaniê". Nawrzucaj± w obieg informacje na temat materia³ów, technologii, tworz± dla nich nazwy na potrzeby produktu, najlepiej ¿eby wysz³o, ¿e niewiadomo jakie kosmiczne i egzotyczne, a wszystko po to ¿eby uzasadniæ wysok± cenê, i prowokowaæ sytuacje typu:
Rozmawia dwóch delkwentów i jeden mówi do drugiego: "Mam extra (np.) narty w technologii X" na co drugi:" Eee, to z tamtego roku, w tym roku wszystkie firmy robi± extra narty w technologii Y" - Czyli go¶ciu nie ma ju¿ extra nart :)
Dla tego nie radzê opieraæ siê twardo na wiedzy z zakresu in¿ynierii materia³owej i wytrzyma³o¶ci materia³ów podanej tak piêknie przez producentów.
Ten post by³ edytowany przez
bartolini dnia: 09 February 2005 - 04:18
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl