Astro-szkicowanie cz.III - Obróbka cyfrowa Mikro-poradnik 

Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze

Witam :Salut:

Po d³ugiej przerwie uda³o mi siê skoñczyæ trzeci± czê¶æ poradnika, korzystaj±c z kilku dni urlopu.
Za³±czniki s± do¶æ du¿e (tak do 300 kB) ale dalsza kompresja powodowa³a nieczytelno¶æ. Czê¶æ jest na serwerze AF (zmyli³a mnie ta nie limitowana przestrzeñ) a reszta na img-shack...

W tej czê¶ci mikro-poradnika postaram siê przedstawiæ podstawy obróbki astro-szkicu na komputerze. Ca³o¶æ podzieli³em na punkty, z których, na dobr± sprawê, ka¿dy nadaje siê do jeszcze g³êbszego omówienia... No có¿, w rysowaniu ,chyba podobnie jak w astro-foto, dobre opracowanie materia³u (który rzecz jasna te¿ musi byæ dobry) stanowi o efekcie koñcowym.

W obróbce wykorzystujê program Paint Shop Pro i z niego pochodz± screenshoty, ale bardzo podobne funkcje ma w³a¶ciwie ka¿dy program do obróbki grafiki czy zdjêæ, choæ trochê bardziej zaawansowany ni¿ windowsowski Paint.

”Digitalizacja”- czyli jak wprowadziæ szkic do kompa

Sposobem oczywistym jest skanowanie szkicu. Niestety, poniewa¿ nie korzystam ze skanera, muszê opowiedzieæ o drugim sposobie – czyli pstrykniêciu fotki aparatem cyfrowym. Najwa¿niejsza sprawa to równomierne o¶wietlenie. Najlepiej robiæ zdjêcia w ¶wietle dziennym przy pochmurnym niebie, choæ przy pewnej dozie pomys³owo¶ci mo¿na te¿ sobie poradziæ w domu. Aparat najlepiej umie¶ciæ na statywie i korzystaæ z wê¿yka spustowego, lub samowyzwalacza. Oczywi¶cie nale¿y aparat i szkic ustawiæ tak, aby aparat „patrzy³” na kartkê prostopadle. Pozostaje jeszcze ustawienie balansu bieli i innych parametrów fotografii... ale tu najlepiej eksperymentowaæ samemu i wykonaæ kilka zdjêæ wybieraj±c to najlepsze.

Pozbyæ siê koloru

W pierwszym kroku pozbywamy siê wszelkich kolorów i przebarwieñ, przerabiaj±c obrazek na skalê szaro¶ci.



Ale poniewa¿ gwiazdy bywaj± kolorowe, lub mamy du¿y teleskop i/lub dobry wzrok bêdziemy potrzebowaæ kolorów w szkicu. W tym celu zwiêkszamy g³êbiê kolorów ( Increase Color Depth) – w przypadku mojego komputera jest to tylko 24 bity...



Z negatywu zrobiæ pozytyw

Nastêpnie trzeba nasz negatyw przerobiæ na obraz pozytywowy czyli paradoksalnie szukamy opcji Negative image i gotowe (w PSPro w zak³adce Adjust --> Negative image).

Wyci±gamy z materia³u ile siê da

Szkic wygl±da ju¿ prawie jak w teleskopie. Ale poniewa¿ „prawie robi du¿± ró¿nicê” musimy jeszcze poprawiæ t³o, wyci±gn±æ ile siê detalu z mg³awicy i rozja¶niæ gwiazdy. W tym celu wêdrujemy do zak³adki „Adjust --> Brightness/Contrast” i tam mamy do dyspozycji odpowiednie narzêdzia czyli, za przeproszeniem, Curves... (czyli krzywe), Histogram Adjustment (czyli regulacja histogramu) oraz Levels... (czyli poziomy). Mo¿emy skorzystaæ z ka¿dego z tych narzêdzi osobno lub z ka¿dego po trochê. Nie bêdê tu omawia³ konkretnych ustawieñ, tylko zachêcam do eksperymentowania we w³asnym zakresie. Trzeba pobawiæ siê suwakami i zobaczyæ co siê dzieje. Na pocz±tek w zupe³no¶ci wystarcz± „Levels”
Dodam tylko, ¿e w przypadku krzywych i levelsów pracujemy na zak³adce RGB, a w przypadku histogramu zaznaczmy opcjê „Luminosity”.



Kosmetyka i estetyka

Na dobr± sprawê w tym miejscu mo¿na by ju¿ zakoñczyæ obróbkê szkicu. Je¶li kto¶ jest przeciwny poprawianiu samej grafiki z pomoc± komputera mo¿e odpu¶ciæ sobie dalsz± czê¶æ poradnika. Osobi¶cie uwa¿am, ¿e warto poprawiæ gwiazdy, bo daje to szkicowi pewn± g³êbiê i wygl±da po prostu ³adniej...

Ale do rzeczy. Na pocz±tek usuwamy wszelkie niedoci±gniêcia, zaokr±glamy przecinkowate gwiazdy, przenosimy ¼le umieszczone oraz usuwamy strza³ki itp. Do tego pos³u¿y nam Clone Brush lub „clone tool”. Zasada u¿ywania jest prosta. Klikamy prawym klawiszem w obszarze, który bêdziemy kopiowaæ i malujemy nim w miejscu które chcemy poprawiæ. Na przyk³adzie pokazane jest wymazywanie zbêdnej strza³ki ze szkicu.



Kolejnym krokiem bêdzie kosmetyka gwiazd. Tutaj parê s³ów o warstwach, czyli o u³atwianiu sobie ¿ycia. Kolejne elementy bêdziemy dodawali w nowych warstwach. Dla niewtajemniczonych – warstwy mo¿na przyrównaæ do folii nak³adanych na szkic, na których mo¿emy (miêdzy innymi) dorysowywaæ nowe elementy, które z kolei mo¿na dowolnie modyfikowaæ wybiórczo, bez wp³ywu na pozosta³e warstwy.

Dodajemy now± warstwê rastrow±, któr± nazwa³em „Gwiazdy”. Zak³adki: Layers-->New raster layer.



I na tej warstwie z gwiazd, które s± raczej szare, zrobimy gwiazdy bia³e. W tym celu u¿yjemy narzêdzia o wdziêcznej nazwie pêdzel, czyli Paint Brush. Przyk³adowe ustawienia widaæ w górnej czê¶ci ekranu. Najistotniejsze s± parametry Hardness okre¶laj±cy jak bardzo rozmyte s± brzegi naszego pêdzla oraz Opacity mówi±cy na ile nasz pêdzel bêdzie nieprzejrzysty (im „opacity” ni¿sze tym wiêksza prze¼roczysto¶æ).



Nastêpnie wybieraj±c okr±g³y kszta³t pêdzla i dobieraj±c jego wielko¶æ w zale¿no¶ci od gwiazdy, klikamy raz lub wiêcej nad dan± gwiazd± i gotowe...

Kolejnym elementem jaki dodamy bêdzie po¶wiata wokó³ jasnych gwiazd. Oczywi¶cie dodamy j± na kolejnej warstwie (New Raster Layer) za pomoc± pêdzla (Paint Brush) nale¿y tylko zmodyfikowaæ odpowiednio parametry Hardness i Opacity oraz wielko¶æ pêdzla.



Na kolejnej warstwie mo¿emy dodaæ kolor na gwiazdach czy lekkie zabarwienie mg³awicy.

Na koniec pozostaje dodanie oprawy. Wokó³ szkicu umieszczamy okr±g za pomoc± narzêdzia do rysowania kszta³tów wektorowych Preset Shape Tool. Wybieramy elipsê z dostêpnych kszta³tów. Okr±g wychodzi je¶li przy rysowaniu przytrzymamy klawisz Shift. Zawczasu dobieramy grubo¶æ linii oraz kolor okrêgu. Nale¿y pamiêtaæ, aby kolor t³a wybraæ jako Transparent bo inaczej zamiast okrêgu wyjdzie nam wype³nione w ¶rodku ko³o.

To ju¿ praktycznie wszystko, ostateczne wykoñczenie i opisanie ramki zale¿y ju¿ od inwencji w³asnej...


Oczywi¶cie wszelkie uwagi krytyczne i pog³êbienie tematu mile widziane :szczerbaty:

Pozdrawiam!

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mizuyashi.htw.pl