Zeiss 180/2.8 Psix - dobre do ma³ego formatu ? 

Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze

Witam

czy warto kupiæ ww szk³o które orginalnie mia³o wspó³pracowaæ ze ¶rednim formatem , ale ja chce go u¿yæ do formatu 35 mm i chcia³bym fotografowaæ nim wiêksze M-ki

kto¶ u¿ywa³ ? jakie wra¿enia ?

dystorsja i winietowanie powinny byæ lepsze ( powinno ich wrêcz nie byæ ) ni¿ w Sonnarze 200/2.8 bo i tak wykorzystam tylko ¶rodek pola z ¶redniego formatu

czy za 220 z³ op³aca sie wzi±¶æ to szk³o ( optyka lekko zakurzona , bez rysek , mechanika ok )

pozdrawiam
Marcin



Za ta cenê oczywi¶cie tak je¶li to nowsza, czarna wersja z warstwami MC i redukcj± na M42x1 :-)

Marcin jakby¶ siê jednak nie zdecydowa³ to daj mi namiary na sprzedawcê
:wink:
Pozdrawiam :smoke:

niestety to wersja z "srebrnymi" pier¶cieniami na obudowie - czyli ta starsza , do tego jeszcze trzeba kupic osobn± redukcje na M42 , wersja bez MC , ale jakies warstwy tam s±

braæ go czy nie braæ ?

pozdrawiam
Marcin



Cena jest na tyle dobra ¿e bierz bo potem bêdziesz d³ugo szuka³ podobnego w tej cenie :-(

zastanawiam siê jak to jest ...

na obiektywie jest napisane : 180/2.8 - ale to jest warto¶æ podawana dla ¶redniego formatu czy dla ma³ego ? go¶æ w komisie twierdzi ¿e to warto¶æ podawana dla ma³ego formatu a dla ¶redniego to jest ok 120/2.8 ... :? :?:

tak na ch³opski rozum to je¿eli dla ¶redniego formatu jasno¶æ wynosi 2.8 to dla ma³ego czê¶æ ¶wiat³a ( ta z brzegu ) nie trafi w matryce tylko "przejdzie" bokiem

czy dobrze my¶le ?

pozdrawiam
Marcin

ka¿dy punkt obrazu jest budowany przez promienie przechodz±ce przez ca³± soczewkê 8) dlatego jasno¶æ nie powinna zale¿eæ od formatu a ogniskowa to ju¿ chyba wogóle 8)



zastanawiam siê jak to jest ...

na obiektywie jest napisane : 180/2.8 - ale to jest warto¶æ podawana dla ¶redniego formatu czy dla ma³ego ? go¶æ w komisie twierdzi ¿e to warto¶æ podawana dla ma³ego formatu a dla ¶redniego to jest ok 120/2.8 ...  :?  :?:  


Marcin ogniskowa to ogniskowa i wynosi 180 mm
W przypadku ma³ego obrazka to ju¿ ¶rednie tele
W przypadku du¿ego jest to tzw. portretówka czyli na klatce 6x6cm
zmie¶cisz tyle ile za ma³ym obrazku przy u¿yciu obiektywu ~100-120mm.

Pozdrawiam
:smoke:

By³em se :smoke: i my¶lê ¿e mo¿na to wyt³umaczyæ tak:
Za³ó¿my ¿e mamy 4 obiektywy np: 50mm, 80mm, 180mm, 300mm
przes³ona nie ma znaczenia a te obiektywy s± takie sprytne ¿e pasuj± i do Pentacona Six (6x6cm) i przez przej¶ciówkê do Prakticy (36x24mm).
I teraz uwaga w zale¿no¶ci do jakiego formatu u¿yjemy dany obiektyw bêdziemy mieli dwa ró¿ne k±t widzenia i inaczej bêdziemy te obiektywy nazywaæ.
A teraz pseudo-tabelka :lol: :lol: :lol:

Obiektyw Pentacon Praktica
50mm szerokok±tny standartowy
80mm standartowy portretowy
180mm portretowy ¶rednie tele
300mm ¶rednie tele d³ugie tele

tak mniej wiêcej nale¿y to rozumieæ
To by³o wyja¶nienie "na ch³opski rozum" :wink:
Dwa skrajne przyk³ady:
Dla kamerki internetowej standartem jest obiektyw o ogniskowej
ok. 10mm. :shock:
Dla du¿ego aparatu studyjnego 13x18cm standartem jest obiektyw o ogniskowej 200-250mm. :shock:
Chodzi o k±t widzenia
zajrzyj sobie jeszcze tam:
http://www.astro-for...opic.php?t=2773

P.S.
Janusz nim zaczniesz siê pastwiæ :whip: nad tymi uproszczeniami i slangiem
zwa¿ ¿e w twoim profilu masz napisane "...Pentacon...Praktica...i takie tam szkie³ka do nich
Pozdrawiam
:smoke:

Marcinie obiektyw standartowy dla danego formatu to taki ze jego ogniskowa jest w przybli¿eniu równa przek±tnej kadru, wiêc Zayzik dobrze pisze ¿e zaklasyfikowanie obiektywu zale¿y od formatu kadru 8)
Za³o¿enie z³±czki do ma³ego obrazka nie spowoduje zciemnienia obrazu a tylko zniweluje nam spore winietowanie obiektywu na pe³nej "Dziurze"bo ma³y obrazek wycina z kadru 6x6 to co najlepsze i najostrzejsze przy osi optycznej obiektywu.

McArti tylko teoretycznie prawd± jest ¿e w tworzeniu obrazu bierze udzia³ pe³na ¶rednica obiektywu :?
Zrób proste do¶wiadczenie:

we¼ Zenita lub inny lustrzany aparat z obiektywem standartowym otwartym na pe³ny otwór i popatrz z ty³u jakby przez róg kadru przy otwartej na czasie B migawce na ¶wiat³o obiektywu i powiedz co widzisz przez ten naro¿nik oraz przy jakiej przys³onie dopiero z rogu kadru zobaczysz pe³ne ¶wiat³o obiektywu, czyli ca³y obwód wewnêtrzny przys³ony irysowej, ile Ci wysz³o dla obiektywu ze ¶wiat³em 2,0 :?: :?: :?: 4.0 albo 5,6 a mo¿e 8,0 :?: :?: :?:

Czekam te¿ na wyniki pomiarów winietowania w swoim sprzêcie innych forumowiczów to da nam dobry przegl±d jednego z wyznaczników jako¶ci u¿ywanego przez Nas sprzêtu 8)
Mo¿na i nale¿y wrêcz w ten sposób przebadaæ wszystkie posiadane obiektywy to zbierzemy o wiele wiêcej cennych danych pomiarowych

Dopiero od tej przys³ony w danym obiektywie nie wystêpuje geometryczne winietowanie spowodowane budow± samego obiektywu i w zasadzie powinno siê na takiej przys³onie uprawiaæ powa¿niejsze astrofoto.
W przypadku obiektywów do wiêkszego formatu zastosowanych przez przej¶ciówkê na mniejszy format pozbywamy sie pratycznie lwiej czê¶ci tego efektu i mo¿emy sobie pozwoliæ na fotki przy otwartej przys³onie i zapomnieæ o winietowaniu 8)
Dlatego te¿ w astrofoto zawsze lepiej u¿ywaæ obiektywów z wiêkszego formatu przez przej¶ciówkê do naszych ma³oobrazkowych lustrzanek.

Sam wykona³em pierwszy test i dla Prakticy ze standartowym Pentaconem 1,8/50 i nie winietowana przys³ona wychodzi od warto¶ci 4,0 :!: :!: :!:

Janusz i oto chodzi krótko i na temat
:Cheers: :notworthy:
Jak skoñczê film w L2 to wezmê siê za te obiektywy co mam w stopce.
Pozdrawiam
:smoke:

No to mój test :
Praktica BX 20
Prakticar 1:2,8 f=28mm - winietowanie koñczy siê przy 3,5
Practicar 1:2,8 f=135mm - winietowanie koñczy siê przy 5,6 :shock:
Sigma Zoom 1:2,8~4 f=35-70mm - winietowanie koñczy siê na ostatnim "zabku" tzn. 3,5 dla 35mm i 4,5 dla 70mm. :oops:
Practicar 1:1,8 f=50mm - winietowanie koñczy siê przy 4 8)

Obiektywy M42 (przez przej¶ciówkê na PB bo w L2 mam film)
Nie wiem czy to miarodajne :?:
Soligor :lol: 1:2,8 f=35mm - winietowanie koñczy siê przy 4
Helios 1:2 f=58mm - winietowanie koñczy siê przy 3,5
Revuenon 1:3,5 f=200mm - winietowanie konczy siê przy 5,6 :shock:
Pancolar 1:1,8 f=50mm sprawdzê pó¼niej bo go nie mam pod rêk±

Janusz tak siê mi có¶ zdawa na podstawie tych "naukowych badañ" :wink:
¿e najbardziej winituj± zoom-y potem coraz mniej szerokie, standarty (chyba :wink: ).
A najmniej d³ugoogniskowe i teleobiektywy :D

Czyli Marcin twój (ju¿ :?: ) Sonnar-ek 180 bêdzie miodzio :D do ma³ego obrazka nawet przez redukcjê z bagnetu Pentacon-a na m42x1 .
Poszukaj tam:
http://www.allegro.p...&view=gtext&p=0
raz na tydzieñ pojawia siê taka redukcja i nie szalej widzia³em jak sprzedawa³y siê po 50z³.
Mi³ego pstrykania.
Pozdrawiam
:smoke:

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mizuyashi.htw.pl