Zbuduj sobie motofocus do Synty 

Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze

Dziêkujê za miejsce, niestety przed Jod³owem mam zabyt ma³o czasu aby rozkrêciæ projekt na dobre.
Zacznê wiêc ogólnie na temat motofocus-a. Jakkolwiek w tytule jest Synta, to prawdopodobnie wiêkszo¶æ elementów przenie¶æ mo¿na i na inne systemy teleskopowe. Jak do tej pory uda³o siê wykonaæ napêd do wyci±gu Astrokrak-a (1.25" i 2"), Soligora i chyba Vixen-a.
Najlepszym typem wyci±gu do modernizacji jest taki posiadaj±cy zêbatkê. Pozwala to na rezygnacjê z konieczno¶ci usztywnienia osi pokrêt³a wyci±gu np. typu ciernego (Astrokrak) choæ i w tym przypadku uda³o siê to osi±gn±æ.

Podstawowe elementy motofocus-a to:
1. Silnik krokowy
2. Wspornik silnika krokowego
3. Pilot sterowania wyci±giem
4. Zasilacz
5. Przewody po³±czeniowe ze z³±czami.
6. Przek³adnia napêdowa (ko³a oraz pasek zêbaty)

Konstrukcjê motofocus-a co do istoty mo¿na obejrzeæ w w±tku temu po¶wiêconym ( http://www.astro-for...pic.php?t=1446). Proszê mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e jest to urz±dzenie zbudowane jako 'dodatek' do istniej±cej ju¿, gotowej konstrukcji wyci±gu z regu³y nie przewidywanej do takiego zadania. Konstrukcja motofocus-a w najmniejszym stopniu wymaga modyfikacji istniej±cego wyci±gu (najwiêkszy element modyfikacji to zast±pienie oryginalnych wkrêtów M3 d³u¿szymi). Motofocus pozwala na zachowanie klasycznej metody regulacji ostro¶ci jednym z pozostawionych pokrête³.
Zacznê od oszacowania kosztów zadania.
- silnik krokowy ok. 70-90 PLN (zale¿y ile siê ich kupi jednocze¶nie)
- pilot ok. 40-60 PLN
- zasilacz ok. 15-30 PLN
- kable, z³±cza ok. 15 PLN
- wspornik ok. 5 PLN
- przek³adnia napêdowa ok. 30 PLN
=================
w sumie jest to kwota ok. 175- 200 PLN oraz nieco w³asnej pracy.
Z oczywistych wzglêdów dobrze by³oby od pocz±tku wiedzieæ, ilu chêtnych chcia³oby sobie zrobic motofocus. Mo¿e to pozwoliæ na zmniejszenie kosztów przez zakupu wiêkszej ilo¶ci elementów jednocze¶nie, wykonanie p³ytki drukowanej metod± fotochemiczn± itp. Da³oby mi to równie¿ orientacjê czy temat jest wart podjêcia w taki sposób czy te¿ nie.
Ja postaram siê, oczywi¶cie pod warunkiem, ¿e bêdzie zainteresowanie tym tematem, zapewniæ dok³adny opis urz±dzenia, pomoc w uzyskaniu trudniejszych w zdobyciu detali, ka¿dy z chêtnych otrzyma te¿ w cenie zakupu mikrokotroler zaprogramowany do dzia³ania jako sterownik silnika krokowego w trybie pó³kroku.
Czekam wiêc na wasze opinie na temat celowo¶ci prowadzenia tego tematu.
L.J.



Poniewa¿ pojawi³o siê w mojej skrzynce pytanie dotycz±ce kosztów i mo¿liwo¶ci zakupu elementów do motofocus-a, odpowiadam tu bo odpowied¼ ma charakter ogólny. Podany koszt to moja ocena kosztów realizacji wed³ug cen detalicznych. Postaram siê podawaæ kolejno pe³n± listê materia³ów instalacyjnych, które byæ mo¿e s± ju¿ w Waszym posiadaniu lub te¿ mog± byæ kupione taniej. Zdajê sobie sprawê, ¿e czê¶æ elementów mo¿e byæ trudniejsza w zdobyciu i st±d propozycja wspólnego dzia³ania (np. zakup silników krokowych w firmie Wobit). Generalnie rzecz bior±c chodzi o wykonanie urz±dzenia w najtañszy mo¿liwy sposób a wiêc wszystkie posiadane przez Was elementy powinny byæ zastosowane !
Zacznê wiêc w³a¶nie od silnika - proponujê zastosowaæ silnik 39BYGH402A Jest to jeden z tañszych silników w ofercie Wobit-u o momencie 29Ncm - jest to silnik bipolarny - ³atwiejszy w sterowaniu. Wymiary silnika to ok. 39/39/37mm, rozstaw ¶rub mocuj±cych to 31mm w kwadracie, o¶ silnika ma ¶rednicê 5mm . Podobne w wymiarach silniki stosowane by³y w stacjach dyskietek 1.2MB. Poniewa¿ sterownik w pilocie jest typu bipolarnego to mo¿na do budowy u¿yæ tak¿e silników unipolarnych (5 lub 6 koñcówek) o identycznych wymiarach.
Zasilacz do uk³adu to prosty niestabilizowany uk³ad o napiêciu 9-15V i pr±dzie minimum 0.6A. Taki zasilacz mo¿na kupiæ jako gotowy lub zrobiæ samemu n.p. z transformatora 9-12V lub 2*9-12V, mostka prostowniczego 1A (lub 2 diod 1A o ile stosujemy transformator o dwóch uzwojeniach 2*9 lub 12V) oraz z kondensatora elektrolitycznego 2200-4700uF/25V. Do kompletu przyda³by siê kabel sieciowy oraz przewód pr±du sta³ego (je¶li chcemy aby uk³ad mo¿na by³o od³±czaæ od zasilania przyda³by siê komplet gniazdo-wtyk koncentryczne na kabel).
Czekam na nastêpne pytania i szykujê nastêpne wiadomo¶ci.
L.J.

Obawiam sie Leszku, ze linki do twojej strony z motofocusem w cytowanym watku forum prowadza do nikad. Chodzi o linki:

" P.s.
Oczywi¶cie pomylli³em rozszerzenia plików, powinno byæ:
www.lx-net.prv.pl/wyciag1.jpg oraz
www.lx-net.prv.pl/wyciag2.jpg
L.J."

Witam !
Faktycznie, podane przez Ciebie linki znajduj± siê na mojej stronie gdzie s± fotografie wyci±gów Astrokrak-a 1.25" i 2" z motofocusem. Niestety, moje stare oprogramowanie serwera www ma 'dziury', które powoduj±, ¿e od czasu do czasu stronê gasz± mi uprzejmi hackerzy a ja nie mam czasu aby przej¶æ na nowszy software. Zgodnie z obietnic±admina bêdê mia³ w tym miejscu mo¿liwo¶æ publikowania wszystkich opisów zdjêæ i rysunków. Proszê wiêc o cierpliwo¶æ, w przysz³ym tygodniu, tu¿ po Jod³owie, zamieszczê dalsze opisy jak to zrobiæ w przypadku Synty ale tak¿e znajd± siê tu wspomniane przez zdjêcia i rysunki.
L.J.



Po d³u¿szej przerwie kontynuujê opis motofocus-a do Synty.
Na pocz±tek proponujê zapoznaæ siê z trzema rysunkami. Pierwszy to rysunek wyci±gu w Syncie:
http://www.gamepub.o...to/synta-w1.jpg
Na rysunku 1 pokazane zosta³y g³ówne elementy wyci±gu w dwóch rzutach ze zdjêtym jednym z pokrête³ wyci±gu. Pokrêt³o mocowane jest wkrêtem M4 na sto¿kowo zakoñczonej osi pokrêt³a wyci±gu.
Sam wyci±g do¶æ dobrze nadaje siê do motoryzacji bo ma przek³adniê zêbatkow±.
Na rysunku 2 pokazany zosta³ w trzech rzutach wspornik do silnika krokowego.
http://www.gamepub.o...to/synta-w2.jpg
Wspornik wykonany zosta³ z typowego profilu dural o wymiarach 25/44/2.5mm. Taki profil kupiæ mo¿na w sklepie z metalami kolorowymi, we Wroc³awiu taki sklep znajduje siê na ul. Robotniczej. Koszt profili aluminiowych to ok. 25PLN/kg a zatem materia³ na wspornik to koszt ok. 1-2 PLN.
Na rysunku 3 znajduje siê szablon wed³ug którego mo¿na trasowaæ (nanie¶æ) miejsca wykonania otworów.
http://www.gamepub.o...to/synta-w3.jpg
Szablon nale¿y wydrukowaæ i wyci±æ a nastêpnie zgi±æ w miejscu oznaczonym lini± przerywan± i na³o¿yæ na profil rysunkiem na zewn±trz. Do trasowania szablon mo¿na na brzegach przymocowaæ do profilu ta¶m± klej±c±.
Czas wykonania wspornika to 2-3 godziny.
L.J.

Motowyci±g do Synty c.d.
Na kolejnym rysunku znajduje siê z³o¿enie elementów mechanicznych wyci±gu do teleskopu gdzie w uproszczonym przekroju pokazano w jaki sposób mocowany jest wspornik silnika do korpusu wyci±gu oraz sam silnik do wspornika silnika.
http://www.gamepub.o...to/synta-w4.jpg
Odbywa siê to poprzez wykrêcenie z silnika jednej z czterech ¶rub skrêcaj±cych jego korpus a nastêpnie, z u¿yciem tulejek A i B oraz dodatkowego wkrêtu M3, wkrêcenie silnika w otwory we wsporniku. W ten sposób powstaje o¶ obrotu ustawiaj±ca jednocze¶nie silnik we w³a¶ciwym po³o¿eniu w stosunku do innych elementów napêdu. Zalet± takiego mocowania jest to, ¿e silnik mo¿e zostaæ obrócony wzglêdem osi mocuj±cej powoduj±c naci±g paska napêdowego. Ustalenie w³a¶ciwego po³o¿enia silnika po naci±gniêciu paska przek³adni napêdowej umo¿liwia zestaw sk³adaj±cy siê z wkrêtu M3 oraz rozwierconej wiert³em 3mm nakrêtki M3 o grubo¶ci 2mm w³o¿onej pomiêdzy korpus silnika a ¶ciankê wspornika.
Silnik umocowany na wsporniku pokazany zosta³ na fotografiach:
http://www.gamepub.o...oto/silnik1.jpg
oraz
http://www.gamepub.o...oto/silnik2.jpg
L.J.

Motowyci±g do Synty c.d.
Pe³ny zestaw wszystkich elementów sk³adaj±cych siê na motowyci±g do Synty pokazany zosta³ na kolejnym zdjêciu:
http://www.gamepub.o...moto/detale.jpg
Id±c z lewej strony od góry jest to : wspornik silnika, wkrêty ustalaj±ce po³o¿enie silnika we wsporniku z tulejkami dystansuj±cymi oraz silnikiem, dalej na dole z lewej strony zespó³ napêdowy sk³adaj±cy siê z ma³ego i du¿ego ko³a napêdowego i paska zêbatego oraz z prawej strony zespó³ wkrêt + nakrêtka do ustalania pozycji silnika we wsporniku oraz 4 wkrêty mocuj±ce wspornik silnika do wyci±gu okularowego.
Czê¶æ tych elementów pokazano na kolejnym rysunku:
http://www.gamepub.o...to/synta-w5.jpg
W szczególno¶ci zwracam uwagê, ¿e du¿e ko³o napêdowe wykonane mo¿e byæ na dwa sposoby; bezpo¶rednio przez wytoczenie z jednego kawa³ka materia³u (mosi±dz, aluminium, stal, tekstolit) lub te ¿ przez z³o¿enie z kilku elementów ³atwych do wykonania w warunkach domowych. Moja propozycja w takim wypadku polega na u¿yciu laminatu miedziowanego o grubo¶ci 1.5mm. Jak pokazano na rysunku pe³ne ko³o sk³ada siê z 6 kó³ wyciêtych z laminatu o ró¿nych wymiarach podanych w za³±czonej tabeli. Pojedyncze ko³a mo¿na w ³atwy sposób natrasowaæ na laminacie a nastêpnie wyci±æ i skleiæ ze sob± klejem poxipol - 10 minut. Zalecana kolejno¶æ dzia³añ jest nastêpuj±ca:

-wycinamy ko³a C, wyrównujemy je a nastêpnie wiercimy centralnie otwory np. wiert³em 3mm po czym sklejamy klejem poxipol centruj±c ko³a na wkrêcie M3. Po wyschniêciu kleju mo¿na powsta³e ko³o o szeroko¶ci ok. 4.5mm wyrównaæ pilnikiem i papierem ¶ciernym,
-wycinamy ko³a B, wiercimy centralnie otwór wiert³em 3mm po czym naklejamy obustronnie na wykonane wcze¶niej ko³o centruj±c je na wkrêcie M3,
-po utwardzeniu siê kleju wiercimy w tak powsta³ym zespole kó³ na wylot otwór o ¶rednicy 8.3mm (¶rednica osi napêdowej wyci±gu),
-wykonujemy ko³o A i przewiercamy je centralnie wiert³em 4mm a nastêpnie naklejamy centralnie na uzyskany wcze¶niej zespó³ kó³.

Du¿e ko³o napêdowe mocowane jest do osi napêdowej na pomoc± wkrêtu M4 jaki pozosta³ po odkrêceniu oryginalnego pokrêt³a napêdowego.

Mechanizm napêdowy motowyci±gu mocowany jest na wyci±gu w nastêpuj±cej kolejno¶ci:
-na pocz±tku mocuje siê wspornik silnika do wyci±gu za pomoc± przed³u¿onych wkrêtów M3
-do wspornika mocuje siê silnik za pomoc± ¶rub z tulejami dystansowymi, wkrêca siê te¿ ¶rubê z podkladk± ustalaj±c± po³o¿enie silnika we wsporniku,
-na osie silnika i pokrêt³a wyci±gu nak³ada siê jednocze¶nie oba ko³a napêdu z na³ozonym paskiem zêbatym
-koñcowe czynno¶ci to ustalenie po³o¿enia silnika po lekkim naci±gniêciu paska napêdowego oraz dokrêcenie ¶rub mocuj±cych oba ko³a napêdowe na osiach.
Oczywi¶cie demonta¿ zespo³u napêdowego odbywa sie w odwrotnej kolejno¶ci.
Zespó³ napêdowy na wyci±gu okularowym Synty pokazany zosta³ na fotografiach:
http://www.gamepub.o...-moto/moto1.jpg
http://www.gamepub.o...-moto/moto2.jpg
Zespó³ napêdowy mo¿e byæ za³o¿ony na dwa sposoby - w prawo lub w lewo - do wyboru.
L.J.

Kilka uwag na temat mechaniki motofocus-a.
W konstrukcji motowyci±gu niezbêdne s± dwa elementy, których nie mo¿na sobie samemu wykonaæ. S± to: pasek zêbaty i ma³e ko³o napêdowe. Oba te elementy pochodz± z importu i, o ile dobrze siê orientujê w tej sprawie, wymagaj± d³ugotrwa³ego oczekiwania (minimum 2 tygodnie). Zarówno ko³o pasowe jak i pasek maj± tzw. modu³ równy 2.5mm (odleg³o¶æ pomiêdzy zêbami). Pasek ma szeroko¶æ 4mm i d³ugo¶æ 145mm (58 zêbów) a ko³o zêbate ma 12 zêbów. Dodatkowo ko³o pasowe musi mieæ wykonany otwór na o¶ napêdow± (5mm) i otwory gwintowane na wkrêty mocuj±ce M3. Istotne jest u¿ycie w³a¶nie tych elementów, bo w przeciwnym razie zmieni± siê odleg³o¶ci pomiêdzy osiami napêdowymi co wymaga przeprojektowania mechanizmu.
Koszt tych elementów to odpowiednio 32PLN za ko³o i 10PLN za pasek. Samodzielnie mo¿na próbowaæ zdobyæ te elementy np. w firmie LIRA (http://www.lira.pl).
L.J.

Niezale¿n± czê¶ci± motowyci±gu do Synty jest uk³ad elektroniki steruj±cej ruchem silnika a wiêc i ca³ego wyci±gu.
Niezale¿no¶æ tej czê¶ci urz±dzenia polega na tym, ¿e zastosowana byæ mo¿e praktycznie do ka¿dego innego rozwi±zania mechanicznego zawieraj±cego jako napêd silnik krokowy.
'Sercem' urz±dzenia jest mikrokontroler zawieraj±cy program do sterowania silnikiem wyci±gu. Program sterowania realizuje mówi±c w uproszczeniu dwie funkcje: reaguje na naci¶niêcie klawisza steruj±cego oraz przygotowuje sygna³y steruj±ce silnikiem krokowym.
Schemat uk³adu elektronicznego pokazany zosta³ na rysunku:
http://www.gamepub.o...oto/schemat.jpg
Uk³ad zawiera wy¶wietlacz 7-segmentowy (pokazuj±cy stan urz±dzenia) oraz 4 klawisze do obs³ugi i sterowania wyci±giem.
Podstawowe stany urz±dzenia zmienia siê ¶rodkowym klawiszem (funkcyjnym). Stany urz±dzenia to:
1 - praca z najwiêksz± prêdko¶ci± (1-2cm/sek)
2 - praca z prêdko¶ci± ¶redni±
3- praca z prêdko¶ci± ma³±
4- praca z prêdko¶ci± krokow± (ok. 3 kroków silnika/sek)
0- od³±czenie silnika od zasilania (ustawianie wyci±gu rêczne)
Sterowanie trybem pracy odbywa siê w cyklu 1->2->3->4->0->1->2->3 ..... itd.
Pracê wyci±gu w obu kierunkach przesuwania zapewniaj± dwa klawisze ruchu a czwarty, ostatni klawisz to przycisk latarki nocnej wykorzystuj±cej czerwon± diodê LED. Najdro¿szym elementem uk³adu elektroniki jest wzmacniacz mostka do sterowania silnika krokowego L298 (ok. 18PLN) i mikrokontroler (koszt ok. 13PLN) a tak¿e obudowa (ok. 4.5PLN). Pozosta³e elementy kosztuj± pojedyncze z³otówki lub po kilkadziesi±t groszy (oporniki, kondensatory)
Uk³ad elektroniki umieszczony zosta³ w plastykowej obudowie w kszta³cie pilota do sterowania TV. Ca³o¶æ zmontowana zosta³a na p³ytce drukowanej wykonanej z laminatu jednostronnie miedziowanego o grubo¶ci 1.5mm. Wzór obwodu drukowanego pokazany zosta³ na rysunku:
http://www.gamepub.o...n-moto/druk.jpg
P³ytkê mo¿na wykonaæ samodzielnie kupuj±c laminat (koszt 2-5PLN), materia³y do trawienia (koszt ok. 5 PLN) oraz mazak do rysowania obwodów drukowanych (koszt ok. 12 PLN). Wszystkie te elementy mo¿na zakupiæ w sklepach z czê¶ciami elektronicznymi (np. we Wroc³awiu na ul. Dworcowej).
Mój sposób na wykonanie obwodu drukowanego rêcznie polega na wydrukowaniu rysunku obwodu na papierze i naklejeniu go na laminacie od strony folii miedzianej. Nastêpnie wykonujê napunktowanie wszystkich punktów lutowniczych po czym, po usuniêciu rysunku nanoszê wzór druku prowadz±c linie po miedzi od punktu do punktu zgodnie z wydrukowanym rysunkiem. Po wytrawieniu nale¿y p³ytkê nawierciæ wiert³em 0.9-1mm w napunktowanych miejscach, wypi³owaæ centralny otwór umo¿liwiaj±cy w³o¿enie p³ytki od obudowy i pokryæ topnikiem (kalafonia rozpuszczona w denaturacie). Po wyschniêciu topnika pozostaje tylko wlutowaæ elementy. Uk³ad powinien dzia³aæ bez regulacji. Je¶li uk³ad nie dzia³a to wymaga konsultacji ze mn±. Pomogê oczywi¶cie ka¿demu chêtnemu chc±cemu samodzielnie zmierzyæ siê z tematem.
Ostatnim elementem zadania jest przygotowanie obudowy, w której nale¿y wyci±æ otwory na klawisze i wy¶wietlacz 7-segmentowy. Moja propozycja polega na tym, aby rysunek obwodu drukowanego w³o¿yæ do wnêtrza górnej pokrywy obudowy i napunktowaæ pokrywê od ¶rodka w miejscach gdzie przewidziane s± otwory na klawisze oraz w naro¿nikach wy¶wietlacza LED. Potem trzeba tylko wywierciæ odpowiednie otwory i dopi³owaæ je do w³a¶ciwych rozmiarów. Uzupe³nieniem obudowy jest maskownica naklejona na pokrywê pilota z opisami poszczególnych klawiszy. Pozostaje wiêc na koniec tylko po³±czyæ pilot z silnikiem i zasilaczem (najlepiej za pomoc± roz³±czalnych gniazd i wtyków) i rozpocz±æ sterowanie.
L.J.

W kilku nastêpnych postach poka¿ê w jaki sposób powstaje pilot do sterowania wyci±giem. Pierwsz± czynno¶ci± jest oczywi¶cie wykonanie p³ytki drukowanej. Na poni¿szym zdjêciu znajduj± siê dwie takie p³ytki widziane z obu stron. P³ytki przygotowywane by³y zgodnie z opisan± wcze¶niej procedur± czyli malowane rêcznie odpornym na trawienie pisakiem i trawione w roztworze chlorku ¿elaza. Moje p³ytki s± nieco przetrawione bo za d³ugo trzyma³em je w roztworze. Mam nadziejê, ¿e Wam powiedzie siê lepiej.
http://www.gamepub.o...-moto/druk1.jpg
Jak widaæ p³ytki s± przyciête zgodnie z szablonem do wymiarów obudowy, maj± powiercone otwory (w tym centralny otwór na ³±cznik obudowy i dwa otwory na mocowanie kabla steruj±cego) oraz pokryte od strony miedzi topnikiem u³atwiaj±cym lutowanie i chroni±cym mied¼ przed utlenieniem (wyschniêty roztwór kalafonii w spirytusie). Otwory pod stabilizator zasilania, uklad L298, styki programowania oraz przyciski powinny byæ wykonane wiert³em 1-1.1mm, pod pozosta³e elementy wiert³em 0.8-1.0mm.
Pierwsz± czynno¶ci± monta¿ow± powinno byæ wykonanie zwór za pomoc± miedzianego przewodu o grubo¶ci 0.3-0.5mm. W uk³adzie znajduje siê 9 takich zwór a ich rozmieszczenie pokazuje w kolorze czerwonym rysunek:
http://www.gamepub.o...n-moto/druk.jpg
a w naturze widaæ je na zdjêciu:
http://www.gamepub.o...-moto/druk2.jpg
Na tym zdjêciu widaæ tak¿e wlutowan± podstawkê pod mikrokontroler. Mo¿na tu u¿yæ gotowej podstawki pod uk³ady DIL o 20 wyprowadzeniach lub, tak jak pokazuje rysunek przyciêtej do rozmiarów 20 pinów linijki styków DIL. Podobnego rozwi±zania wymaga te¿ miejsce na wy¶wietlacz - nale¿y wlutowaæ dwa rzêdy po 5 pinów umo¿liwiaj±ce w³o¿enie wy¶wietlacza i odpowiednie zdystansowanie go w stosunku do obudowy pilota.
L.J.

Leszku - pytanie odnosnie L298. Zazwyczaj na schematach aplikacyjnych ma on po dwie diody na kazde wyjscie serujace uzwojeniami silnika. Na twoim schemacie nie ma ich. Czy jest to blad na schemacie czy specjalnie z nich zrezygnowales ?

A co bêdzie jak kto¶ pokrêci szybko osi± silnika i wygeneruje wsteczny, silny impuls pr±dowy, uk³ad to prze¿yje ???

Panie Leszku jestem pod du¿ym wra¿eniem zaprojektowania , wykonania oraz wykonania takiego uk³adu .Nurtuje mnie jednak pytanie odno¶nie mikrokontrolera : o ile mi wiadomo , ¿eby taki uk³adzik dzia³a³ tak jak my chcemy tzn. sterowa³ silnikiem ( przez bufory ) , odczytywa³ stany przycisków , liczy³ czas ( musi do generowania sygna³ów sterowania silnikiem ) i np. sterowa³ wy¶wietlaczem musi byæ zaprogramowany odpowiednim kodem programu . Pomijaj±c kwestiê programatora nale¿y dysponowaæ oczywi¶cie tym kodem lub ... pisaæ go samemu . Dlatego zrodzi³o mi siê nie¶mia³e pytanie ( pierwsze zadane na forum - dotychczas tylko czyta³em grupê ucz±c siê od „wielkich” ) czy Pan bêdzie tak mi³y i udostêpni astro-elektroniko-ogó³owi swój kod programu mikrokontrolera ?

L298 to uk³ad wzmacniacza w uk³adzie mostka pracuj±cy w zakresie zasilania do 45V oraz z pr±dami do 2A (3.5 w impulsie) a wiêc z nadmiarem dla zaproponowanego silnika gdzie pr±dy dochodz± do 0.6A a napiêcie zasilania wynosi 9-15V. Dodatkowo zastosowane s± rezystory ogranicz±j±ce pr±d pracy. Uzna³em, ¿e dla takich warunków diody bêd± zbêdnym wyposa¿eniem, choæ przyznajê, ¿e zgodnie z zasadami sztuki powinno ich byæ 8 - dla ka¿dego z wyj¶æ po 2. Proponujê aby w zastosowaniach do silników z du¿ym momentem (ma³e rezystancje uzwojeñ i du¿e indukcyjno¶ci) u¿ywaæ na wszelki wypadek diod zalecanych w schematach aplikacyjnych.
Co do uwagi Janusza o wstecznym impulsie pr±dowym to mogê powiedzieæ tylko tyle, ¿e uk³ad jest mostkiem a zatem mo¿e przewodziæ pr±d w obu kierunkach wiêc nie mo¿na tu mówiæ o jakim¶ napiêciu lub pr±dzie wstecznym bo s± to naturalne warunki pracy wzmacniacza.
L.J.

Na elektronice siê dobrze nie znam i zapyta³em o to jako raczej profan bran¿owy, ta odpowied¼ mnie w pe³ni satysfakcjonuje Leszku, czyli jednak by sie przyda³y dla ¶wiêtego spokoju 8)
Kiedy¶ dawno temu, nie maj±c sterownika do krokowców zasila³em mniejszy silnik impulsami wygenerowanymi przez wiêkszy jako generator impulsów i hula³o to jak z³oto st±d wiem ¿e taki silnik to niez³a pr±dniczka impulsowa i st±d moje obawy o elektronikê 8)

Mikrokontroler faktycznie wymaga kodu steruj±cego, który jest oczywi¶cie ¶ci¶le 'sprzêgniêty' z otoczeniem, w którym dzia³a. Jak wspomnia³em na pocz±tku w±tku, ka¿demu, kto zdecyduje siê na w³asnorêczne wykonanie urz±dzenia gwarantujê skuteczn± pomoc w koñcowym, uruchomieniu urz±dzenia. Wyobra¿am to sobie w ten sposób, ¿e ka¿dy kto wyrazi tak± chêæ dostanie ode mnie po kosztach zakupu i przesy³ki mikrokontroler zaprogramowany do pracy jako sterownik motofocus-a. Ja kupujê uk³ady AT90S2313 chyba po 13 PLN a koszt przesy³ki to chyba ok. 5 PLN. Je¶li kto¶ ma ju¿ taki uk³ad to oczywi¶cie mo¿e mi go przys³aæ do zaprogramowania ale wtedy poniesie dwukrotnie koszty przesy³ki.
Co do pytania o kod programu to powiem, ¿e wydaje mi siê, ¿e ta sprawa mo¿e interesowaæ w±skie grono zainteresowanych tym szczegó³em. Nie podejmujê siê w tym miejscu rozpocz±æ kursu programowania mikrokontrolerów co nie wyklucza, ¿e mogê podj±æ temat algorytmu sterowania w formie prywatnej dyskusji dwustronnej.
L.J.

Dziêkujê p. Leszku za odpowied¼ oczywi¶cie w pe³ni mnie ( i chyba innych satysfakcjonuje ) Jak najbardziej siê zgadzam , ¿e temat rozwi±zañ technicznych i algorytmów kodu bêdzie interesowa³ raczej w±skie i specjalistyczne grono osób .Cieszê siê jednak , ¿e zada³em to pytanie bo ju¿ wszyscy wiemy , ¿e planuj±c budowê takiego „cudeñka” mo¿e liczyæ w ciemno na pomoc z Pana strony ( jak zwykle zreszt± ) i na pewno j± otrzyma – nie martwi±c siê o programator i nabycie mikrokontrolera i jego program którego , napisanie natabene Panowie i Panie wcale nie jest takie proste !! Tu siê nale¿± uk³ony , brawa i oklaski od nas wszystkich !.
Z innej beczki p. Leszku chcia³bym siê spytaæ jakim programem naj³atwiej Pana zdaniem jest siê nauczyæ „uzbrajaæ” te mikrokontrolery? (wiem praktyka , praktyka i jeszcze raz praktyka !) Ja moj± naukê zakoñczy³em w czasach , kiedy poznawali¶my Z80 o procesorze 486DX2 66 mo¿na by³o pomarzyæ , informatyki uczyli¶my siê na ELVRO 800 JUNIOR a o tych malutkich „cudeñkach” dopiero zaczyna³ pisaæ Elektor Elektronik i inni. Jako¶ samemu siê nauczyæ zawsze „brakowa³o czasu”
Przepraszam ta to lekkie OT ale niech mnie usprawiedliwi powiedzenie – „Per aspera ad astra” – czyli mniej wiêcej „przez trudy do gwiazd”

Odpowiadaj±c na ostatnie pytanie pewnie Ciê rozczarujê ale prawda jest do¶æ prozaiczna. Do programowania u¿ywam wersji Basic-a o nazwie BASCOM AVR dla mikrokontrolerów serii AT90xxxxx. Program ten jest w wersji do 2kB kodu dostêpny bezp³atnie w sieci na przyk³ad tu: http://www.mcselec.com/download.htm . Ja nie jestem te¿ geniuszem je¶li chodzi o oprogramowanie, wiem tylko tyle ile potrzebujê do realizacji jakiego¶ zadania. Teoretycznie mo¿na by³oby bardziej optymalnie napisaæ wszystko w asemblerze tego mikrokontrolera ale zachodzi pytanie po co to robiæ skoro celem nie jest pisanie ale napisanie programu.
L.J.

S³ysza³em o programie Bascom czy AVR Tools bêdê siê musia³ nimi "zainteresowaæ" bo mo¿liwo¶ci tych ko¶ci s± ogromne ! Zrobiæ programator to w miarê prosta sprawa bo programuje siê je szeregowo ..

Faktycznie, programator jest do¶æ prosty. Na p³ytce pilota do motofocus-a s± przewidziane dwa z³±cza (3 + 2 piny) do programowania w systemie ISP (In System Programming) czyli do programowania be¿ wyjmowania mikrokontrolera z uk³adu pracy a wiêc 'od biedy' mo¿na wykorzystaæ t± p³ytkê tak¿e i do programowania innych funkcji.
L.J.


Faktycznie, programator jest do¶æ prosty. Na p³ytce pilota do motofocus-a s± przewidziane dwa z³±cza (3 + 2 piny) do programowania w systemie ISP (In System Programming)
L.J.
Zgadza siê , a schemat prostego programatora mo¿na znale¼æ np tutaj: http://stud.wsi.edu....ly-avr_isp.html

Kolejna porcja informacji dotycz±cych monta¿u pilota zwi±zana jest ze zdjêciami :
http://www.gamepub.o...-moto/druk3.jpg
http://www.gamepub.o...-moto/druk4.jpg
gdzie pokaza³em kolejne etapy montowania p³ytki drukowanej. W zasadzie po wykonaniu zwor kolejno¶æ lutowania nastêpnych elementów jest dowolna ale proponujê zacz±æ od oporników i kondensatorów koñcz±c na klawiszach i uk³adach scalonych.
Przy okazji chcê zwróciæ uwagê na kilka szczegó³ów zwi±zanych z konstrukcj± i monta¿em pilota.
*Klawisze steruj±ce nale¿y wlutowaæ w sposób podany na zdjêciach uk³adaj±c klawisze ¶ciêciem z boku klawisza w jedn± stronê.
*Widoczne z boku dolnego, zielonego klawisza grupy styków 2 oraz 3 piny s³u¿± wy³±cznie do programowania mikrokontrolera i nie musz± byæ montowane.
*Uk³ad scalony L298 nale¿y przygotowaæ do wlutowania w p³ytkê odpowiednio wyginaj±c jego koñcówki, które normalnie u³o¿one s± równolegle do obudowy z przesuniêciem. Pierwsz± czynno¶ci± jest wyprostowanie parzystych koñcówek (7 szt.) za pomoc± kombinerek aby sta³y siê równolegle do obudowy i w jej p³aszczy¼nie a nastêpnie zagiêcie ich pod k±tem prostym wykorzystuj±c do zagiêcia np. kawa³ka laminatu lub innego p³askiego elementu o grubo¶ci 1-2mm w³o¿onego pomiêdzy obudowê i zaginane koñcówki. Nastêpnie nale¿y wyprostowaæ kombinerkami nieparzyste koñcówki uk³adaj±c je równolegle i w p³aszczy¼nie obudowy po czym nale¿y je zagi±æ pod k±tem prostym korzystaj±c z kombinerek lub z p³askiego elementu o grubo¶ci ok. 4mm w³o¿onego pomiêdzy zagiête ju¿ koñcówki parzyste i zaginane koñcówki.
Ostatni± czynno¶ci± monta¿ow± na p³ytce jest do³±czenie przewodu steruj±cego ³±cz±cego siê z silnikiem i zasilaniem. P³ytka z do³±czonym przewodem pokazana jest na tej fotografii:
http://www.gamepub.o...-moto/druk5.jpg
Przewód steruj±cy musi mieæ co najmniej 6 ¿y³ (lub 5+ekran) z czego 4 steruj± silnikiem a 2 s³u¿± do zasilania. Proszê zwróciæ uwagê, ¿e przewód krêpowany jest do p³ytki drukowanej za pomoc± obejmy dokrêconej do p³ytki. Tak± obejmê uzyskamy kupuj±c obudowê do z³±cza DB9 (koszt ok. 1.5PLN).
L.J.

Ostatni± grup± czynno¶ci s± prace mechaniczne zwi±zane z przygotowaniem obudowy na pilota steruj±cego. Dla u³atwienia prac nale¿y skorzystaæ z wydrukowanego i przyciêtego rysunku p³ytki drukowanej w³o¿onego do wnêtrza pokrywy pilota.
http://www.gamepub.o...-moto/druk6.jpg
Na tym zdjêciu widaæ p³ytkê pilota w³o¿on± do spodniej czê¶ci obudowy (Uwaga ! nale¿y wypi³owaæ w ¶ciance spodniej pó³okr±g³y otwór na kabel steruj±cy) oraz rysunek druku w³o¿ony do ¶rodka pokrywy obudowy. Rysunek umo¿liwia prawid³owe punktowanie miejsc do wykonania otworów na klawisze i wy¶wietlacz LED. Otwory pod klawisze punktuje siê centralnie a otwór pod wy¶wietlacz punktuje siê w naro¿nikach wy¶wietlacza. Po usuniêciu rysunku nale¿y zarysowaæ kszta³t poszczególnych otworów za pomoc± cyrkla, rylca i linijki co pomo¿e pó¼niej prawid³owo wykonaæ otwory. Otwory okr±g³e mo¿na wykonaæ wierc±c mniejszy otwór (np. 3mm) a nastêpnie rozwiercaj±c go np. za pomoc± no¿yczek. Otwór na wy¶wietlacz naj³atwiej jest wykonaæ nawiercaj±c ma³e otwory wzd³u¿ ca³ej krawêdzi otworu od jego wewnêtrznej strony a nastêpnie dopi³owuj±c nierówno¶ci p³askim pilnikiem.
Uwaga ! Przy pracach mechanicznych nale¿y zachowaæ szczególn± ostro¿no¶æ.
Nale¿y wykonaæ te¿ centralnie w przedniej ¶ciance pokrywy otwór na diodê LED s³u¿±c± jako latarka nocna. Na kolejnym zdjêciu pokaza³em pokrywê z wykonanymi ju¿ otworami.
http://www.gamepub.o...-moto/druk7.jpg
Jak widaæ, dok³adno¶æ wykonania otworów na klawisze oraz wy¶wietlacz nie musi byæ zbyt wielka, wa¿ne jest aby pokrywê pilota mo¿na by³o bez problemu za³o¿yæ. Do maskowania niedok³adno¶ci wykonania otworów s³u¿y pokazana maskownica. Maskownica wykonana jest z zafoliowanego papieru z podklejeniem. Obiecujê ka¿demu, kto podejmie siê samodzielnego wykonania motowyci±gu, ¿e wraz z zaprogramowanym mikrokontrolerem dostanie równie¿ maskownicê co znacznie u³atwi mu prace koñcowe. Efekt koñcowy prac pokazany jest na nastêpnym zdjêciu:
http://www.gamepub.o...-moto/druk8.jpg
W uk³adzie nie ma ¿adnych elementów regulacyjnych i przy prawid³owym monta¿u powinien on pracowaæ zaraz po w³±czeniu. Przed pierwszym w³±czeniem zalecam jednak sprawdzenie poprawno¶ci monta¿u poszczególnych elementów oraz pierwsze uruchomieniem z zastosowaniem zasilacza z regulacj± napiêcia i kontrol± p³yn±cego pr±du.
L.J.

Mala uwaga do pilota - scalak L298 podczas dluzszej pracy i ew. wiekszych pradow lubi sie lub wrecz sie grzeje - aby go nie spalic z powodu braku radiatora nie polecam dlugotrwalych zabaw z silnikiem lub/i puszczania przez niego duzych pradow.

W opisanym rozwi±zaniu (napiêcie zasilania i u¿yty silnik) moc wydzielana w uk³adzie nie wymaga jego ch³odzenia. Dla innych zastosowañ mo¿na u¿yæ dodatkowego radiatora (jest na to miejsce). Dodatkowo, w programie pilota przewidziany jest tryb ja³owy (0) od³±czaj±cy zasilanie od sterownika silnika i pr±d pobierany jest niewielki.
L.J.

Moim skromnym zdaniem radiator by siê przyda³ przy stabilizatorze gdzie wydzielaj± siê spore ilo¶ci ciep³a – zak³adam, ¿e uk³ad bêdzie zasilany akumulatorem a to ju¿ jest 12V nawet, je¿eli pr±dy zasilaj±ce silnik ( pr±d zasilania mikrokontrolera i LCD jest przy zasilaniu silnika pomijalny) nie bêd± du¿e to wymagany spadek napiêcia spowoduje na pewno podgrzanie elementu. Oczywi¶cie przy zasilaniu mniejszym napiêciem radiator nie bêdzie konieczny

Z moich pomiarów wynika, ¿e pr±d pobierany przez uk³ad wynosi ok. 60mA. W stabilizatorze wydziela siê zatem moc równa 0.06A*(15-5)V=0.6W (przy za³o¿eniu, ¿e zasilamy uk³ad z 15V). Dla takiej mocy nie jest jeszcze potrzebny radiator. Praktyka pokazuje, ¿e te przewidywania siê sprawdzaj±. Piloty do sterowania nie grzej± siê w d³oni.
L.J.

Motofocus 'wyl±dowa³' ju¿ na teleskopie w ca³o¶ci. Zamieszczam ostanie 2 zdjêcia w tym cyklu. Na jednym z nich widaæ w jaki sposób przymocowane s± kable steruj±ce do pilota i kabel zasilania do tubusa. Nie przysz³o mi nic lepszego do g³owy jak odcinek tzw. 'rzepa' owiniêty dooko³a tubusa do którego, innym, mniejszym kawa³kiem rzepa przytwierdzone s± kable schodz±c w kierunku wspornika osi poziomej. Rozwi±zanie nie jest mo¿e szczytem elegancji ale jest proste i najwa¿niejsze - jest skuteczne.
http://www.gamepub.o...-moto/moto3.jpg
http://www.gamepub.o...-moto/moto4.jpg
Z pomiarów koñcowych wynika, ¿e ca³kowita przek³adnia mechaniczna wynosi ok. 4. Silnik sterowany w trybie pó³kroku wymaga na jeden obrót 400 impulsów a ca³kowity wysuw wyci±gu o 42mm wymaga 6.2 obrotu silnika krokowego czyli 6.2*400=2480 kroków a zatem dok³adno¶æ ustawienia wyci±gu oscyluje gdzie¶ w okolicach 42mm / 2480kroków = 16.9um / 1krok.
Wyci±g bêdzie u¿ywany g³ównie do zdalnej regulacji ostro¶ci przy fotografowaniu z u¿yciem CCD.
Je¶li kogo¶ z kolegów interesuj± jakie¶ nie omówione lub niedostatecznie wyja¶nione szczegó³y konstrukcji to proszê siê nie krêpowaæ zadaj±c pytania. Mogê dorobiæ dodatkowe zdjêcia, wyt³umaczyæ szczegó³y oraz oczywi¶cie pomóc w samodzielnej budowie urz±dzenia.
L.J.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mizuyashi.htw.pl