Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Dzi¶ doszed³ do mnie silnik od mechanizmu zegara TAL-a wys³any mi przez Bartka do prób. Mog³em sprawdziæ jak dzia³a zespó³ AstroPilot + wzmacniacz + silnik. Okaza³o siê, ¿e uk³ad dzia³a poprawnie ale....
- wzbudza siê gdy jest od³±czony sygna³ steruj±cy,
- powinien byæ zasilany z ok. 16V,
- przy zasilaniu z 16V grzeje siê nieco ponad miarê.
Sprawdzi³em przy okazji dla jakich czêstotliwo¶ci utrzymywany jest synchronizm pracy silnika (nominalna czêstotliwo¶æ pracy to 50Hz) i okaza³o siê, ¿e silnik pracuje od ok. 35Hz do ok. 65Hz. Na granicach tego zakresu synchronizm jest do¶æ s³aby. Dodatkowo stwierdzi³em, ¿e napiêcie zasilania silnika mo¿e wynosiæ nawet ok. 7V pp (peak-peak dla sygna³u prostok±tnego). Szukaj±c przyczyn wzbudzania siê uk³adu doszed³em do wniosku, ¿e mo¿na go upro¶ciæ rezygnuj±c z jednego uk³adu scalonego (US1). Po dokonanych zmianach mogê za pomoc± AstroPilota:
- w³±czaæ i wy³±czaæ silnik (oszczêdno¶æ energii),
- u¿ywaæ 3 trybów automatycznych (prêdko¶æ gwiazdowa, solarna i lunarna)
- w trybach automatycznych korygowaæ klawiszami <- i -> prêdko¶æ pracy w zakresie: x0.9, x1, x1.1,
- wykorzystywaæ do zasilania silnika z AstroPilotem akumulator 12V (mo¿liwo¶æ pracy w terenie).
Dzi¶ pozostaje jedynie zmontowaæ ca³o¶æ i odes³aæ do Bartka na ostateczne próby z monta¿em. Silnik z AstroPilotem ode¶lê jutro a wiêc ju¿ w pi±tek Bartek bêdzie móg³ sprawdziæ ca³o¶æ.
Je¶li Bartek potwierdzi jak s±dzê poprawno¶æ pracy monta¿u w tej konfiguracji oznaczaæ to bêdzie równie¿, ¿e niemal identyczne rozwi±zanie mo¿na zastosowaæ dla silników synchronicznych stosowanych w monta¿ach Uniwersa³-a. Mo¿e znajdzie siê kto¶ chêtny (najlepiej w pobli¿u Wroc³awia) kto po¿yczy do prób taki silnik ? O ile pamiêtam to silniki te zasilane by³y napiêciem 24V ale najlepiej by³oby to sprawdziæ w praktyce. Opis wspó³pracy AstroPilota z monta¿em TAL jaki jest na mojej stronie (
http://www.lx-net.prv.pl/tal1.htm ) jest co do ideii s³uszny ale zostanie skorygowany w szczegó³ach w najbli¿szym czasie (znika ze schematu US1 jako niepotrzebny, zmieni siê rysunek p³ytki drukowanej).
Pozdrawiam
L.J.
No to rewelka bo sporo jest na rynku Tali z motorem i bêdziesz mia³ co robiæ przerabiaj±c ich napêdy na zdatne do uprawiania astrofoto ;D ;D ;D
Przy okazji proszê o opiniê, jaka w Waszym przekonaniu jest dopowiednia warto¶æ przyspieszenia i opó¼nienia korekcyjnego przy astrofotografii ? W tej chwili AstroPilot ma zaprogramowan± warto¶æ 0.9 prêdko¶ci nominalnej na klawiszu "<-" oraz 1.1 prêdko¶ci nominalnej na klawiszu "->". Oznacza to, ¿e przy sledzeniu automatycznym naci¶niêcie klawisza "<-" obni¿a prêdko¶c pracy silnika do 0.9 jego warto¶ci nominalnej (ok. 45Hz) a dla klawisza "->" odpowiednio podwy¿sza t± prêdko¶æ (do ok. 55Hz). W ten sposób mo¿emy nieco zwolniæ lub przyspieszyæ bieg monta¿u koryguj±c ewentualne ró¿nice. PTL sugerowa³ mi kiedy¶, ze powinno to byæ +- 30% warto¶ci nominalnej ale dotyczy³o to silnika krokowego, gdzie nie ma problemu z utrat± synchronizacji. W³a¶nie 30% to ok. 15Hz w prêdko¶ci sterowania silnikiem co mo¿e groziæ utrat± synchronizmu a nawet zatrzymaniem silnika. Czy 10% to wystarczaj±ca wielko¶æ ? Mo¿e zwiekszyæ j± do 20% ?
Ogl±da³em te¿ przy okazji przek³adniê silnika synchronicznego do TAL-a. Szczyt techniki to nie jest, luz na osi napêdzaj±cej monta¿ siêga chyba kilkunastu stopni ale przy pracy silnika wy³±cznie w jedn± stronê mo¿e to nie mieæ znaczenia. I jeszcze jeden kwiatek. Zasilacz do TAL-a jest w wykonaniu militarnym. Solidna, du¿a, metalowa obudowa z wy³±cznikiem sieciowym , bezpiecznikiem i malutkim transformatorkiem w ¶rodku. Marnotrawstwo stali i miejsca. Z drugiej strony, mo¿na obudowê wykorzystaæ do zamontowania w niej elektroniki steruj±cej silnikiem .
L.J.
10% to do¶wiadczalnie, odpowiednia wartosæ do ruchów korekcyjnych w astrofoto, przy d³u¿szych ogniskowach mo¿na zej¶æ do 5-7 % korekcji nominalu :) :D ;D
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl