Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Jestem posiadaczem TAL 200K no i jak powszechnie wiadomo monta¿ tego teleskopu nie nale¿y do najlepszych na ¶wiecie (delikatnie rzecz opisuj±c) , ale troszke pracy i mo¿na z niego co¶ zrobiæ.
Przymierzy³em siê teraz by zrobiæ do niego : Drive Corrector , ale patrzê w ofertê no i mozna takie kupiæ gotowe piloty . Ucieszony zamawiam w himpolu , po uprzedniej konsultacji (pilot pasuje do ka¿dego monta¿u !! z mechanizmem zegarowym) , dobra troszke mnie to zastanowi³o ( u mnie nie ma go gdzie pod³±czyæ ale mo¿e to ja jestem troche "ciemny" ) . No dosta³em pilot - zadowolony otweiram jest ... ale tylko on zero dodatkowych portów itp.
Piszê do sprzedawcy no i odpowied¼ : w starych nie da siê pod³aczyæ proszê odes³aæ pilota .
Jestem w punkcie wyj¶cia.
Ale jestem dociekliwy , emocje opad³y po kilku miesi±cach rozpoczynam kolej± batalie , pisze grzecznie do firmy himpol czy jak siê ona teraz nazywa. Odpowied¼ i owszem mozna pod³±czyc pilota i nawet mo¿emy wys³aæ schemat przeróbki :) , no to jestem w domu. Kurcze chyba siê co¶ u nich poprawi³o , ale .... po ponad 2 miesiêcznej wymianie korespondencji jestem nadal w punkcie wyj¶cia bo cyt :
" ze schematem to s± problemu ... " itd.
Firma ta jest mi³a i dobra ale do chwili sprzeda¿y potem nie bardzo jest co na nich liczyæ , ¿eby nie to ¿e z teleskopu jestem zadowolony to na firmie nie pozostawi³ bym suchej nitki bo sprzêt jest OK ale sprzedawca TRAGEDIA.
Przejd¼my do sedna sprawy :
Czy kto¶ pod³±cza³ tego cudaka Drive Corrector do starego monta¿u , lub robi³ inne staerowanie typu : EZB1 - 3 . Wygl±da nie najlepiej ale to troche ponad moje sie³y (wykonanie tego ) :
http://www.deep-sky-...bx/microhbx.htm , lub
http://astronomie.ra...nomie/qh2pc.htmJak ulepszyæ ten szalony monta¿ bo narazie muszê z nim jeszcze troche popracowaæ , i przestroga dla kupuj±cych TAL 200K to dobry teleskop (naprawde) firma Himpol to jakie¶ nieporozumienie !
P.S.
Poszukuje ciêgie³ do mikroruchów - je¶li ko¶ ma proszê o info na maila.
Oni chyba czytaj± nasze forum w³a¶nie otrzyma³em kolejn± odpowied¼ :) cyt :
"Schemat z ostatniej partii znacznie ró¿nie siê od poprzedniego, wiêc prosta przeróbka nie jest mo¿liwa.
Proszê o cierpliwo¶æ. ..."
Co oznacza ¿e oni chyba chc± schemat odrysowaæ z p³ytki któr± dostaj± w nowych TAL'ach - szok - dystrybutor nie ma nic i nic nie wie o sprzedawanym sprzêcie.
Ludzie gdzie my ¿yjemy , czy to dzicz czy niebawem Unia Europejska ?
Opinia dosyæ nieciekawa dla firmy Himpol. Dziwne bo ja raczej nie mia³em problemu z teleskopem, ale mo¿e dlatego, ¿e nie by³o co spieprzyæ - tylko statyw, monta¿ i tuba.
Jak do tej pory to opinie pozytywne czyta³em o Himpolu, a tu taki babol... ???
Niech mo¿e wypowiedz± siê klienci firmy (s±dzê, ¿e jest ich wielu). Bêd± to istotne opinie dla zbieraj±cych kasiurkê (jak ja) na teleskop.
Bartek wyluzuj siê! ;D
Wejd¼ do dowolnego sklepu komputerowego i powiedz ¿e chcesz ¿eby TEN monitor odpalili ci w trybie 1600x1200 przy75Hz ... bo chcesz zobaczyæ!
Odp. Nie teraz!, Nie mamy takiej Karty! Serwisanta niema! Ale one s± naprawdê dobre! itd.
Ewentualnie poro¶ o instrukcjê...
Odp. Jest na stronie internetowej producenta!
itd. itd. Tatu¶ sprzedawa³ pietruszkê i kartofle a synek monitory i...teleskopy
Ale wiecie ja nie mam nic do teleskopu , bo jest OK , tylko do firmy i sposobu podej¶cia do klienta. W moim przypadku problemy zaczê³y siê w chwili zakupu . A dok³adnie po jego realizacji . Dogada³em siê kiedy bêdê po teleskop prosi³em by by³ przygotowany posprawdzany itp. Przyby³em zap³aci³em , spyta³em czy wszystko jest OK , ale oczywiscie :) .... dojecha³em do domu , pogoda jak z³oto to mysle szybko na taras , bedziemy testowac sprzêt .
Biorê siê do roboty montuje wszystko ........ w komplecie brak z³±czki k±towej ?? no có¿ werja sprawdzona , dzwonie do go¶cia i dostaje opierdol ¿e nudze i tak siê zaczê³o.
P.S.
Ja naprawde jestem w stanie sporo zrozumiec bo sam prowadze firme i wiem jak to jest , ale niecierpie byæ robionym w butelke , lubiê krótk± odpowied¼ - nie da siê i przynajmniej nie kombinuje i nie czekam . Wiem na czym stoje a tak to wiecie klient nie zadowolony , go¶æ robi wariata ze mnie i jeszcze wiêkszego z siebie.
Lepiej powiedzieæ otwarcie i po sprawie a nie ci±gn±æ w nieskoñczono¶æ.
Ja jestem przyzwyczajony ju¿ do tego, ¿e dystrybutor/sprzedawca jest przezemnie wykorzystywany tylko do wydania towaru!
Jakiekolwiek informacje uzyskane s± albo nieprawdziwe albo obarczone b³±dem +/-100%
Lepiej o sprzêcie wiedzieæ kompletnie wszystko wcze¶niej, samemu sprawdziæ i liczyæ tylko na siebie a drug± stronê wykorzystywaæ tylko do faktur, podpisów itp.
Taki HIMPOL nie bêdzie robi³ doktoratu z Ta³200K których sprzeda w ca³ym ¿yciu mo¿e 5?
Smutna rzeczywisto¶æ...
ps. fajny mo¿e byæ ten Ta³150K... ::)
To z³e podej¶cie - swego czasu prowadzi³em sklep komputerowy teraz rozumiem dlaczego ludzie chêtnie do niego przychodzili - po informacjê. Bo wymaga³em od moich sprzedawcow by to co sprzedawali umieli serwisowaæ a co najwa¿niejsze odpowiadaæ na pytania kupuj±cego z wiedz± praktyczn± i katalogow± . No có¿ mo¿e inni bêd± mieli wiêcej szczê¶cia do Himpola czy jak ich tam teraz zw± u mnie ta firma podpad³a na ca³ej lini - chyba siê przerzuce do birda :) tam s± te¿ ponoæ niez³e numery !
A tak z ciekawo¶ci zapytam , ile taki Drive corector kosztuje?
Juz sie szykowalem do robienia EZB bo s³yszalem o tych problemach z podlaczaniem Corektor (do starych napedow), ale skoro cos robia to moze warto poczekac i tez bym sie na takie cudo skusi³?
Pozdrawiam
Piotr
sam pilot ten TALowski kosztuje 350 pln , no ale na schemat bym nie liczy³ ja chyba wezme siê za EZB lub QH2PC bo ju¿ siê nie chce bawiæ z POLSKIM DYSTRYBUTOREM , ale nie jest to taka prosta konstrukcja jak wiesz . Pocieszaj±ce jest to ¿e EZB i QH2PC okupisz wiêksz± prac± ale daj± du¿o lepsze efekty w³±cznie z tym ¿e QH2PC emuluje w pewnym stopniu LX200 i daje nowe mo¿liwo¶ci pracy z softem.
P.S.
"pitgrupa" to Ty tak ostatnio walczy³e¶ o sterowanie na Yahoo o TALach ?
Witam!
oj pracy to wiele wiêcej i mysle ze jesli drive corrector zalatwilby znacznie PE to chyba bym wolal wydac 350 zl na pilocik , pare zlotych na plytke i miec spokoj. Przeraza mnie EZB3 . Przeciez to naped budowany prawie od zera. Lepiej mi ida sprawy z elektronika zwiazane niz jakies kontrukcyje. :-)
Troche mnie opinia o Himpolu zaskakuje, bo 2 lata temu gdy kupowalem swojego Tala poprosilem ich o przeslanie jakiegos opisu dot. kolimacji-przys³ali! Kwestia zasilania Tali w polu nie zosta³a przez nich rozwi±zana wprawdzie do dzi¶ ale do dzi¶ pozosta³o mi raczej pozytywne wra¿enie.
Pozdrawiam
Piotr
P.S. :-) To ja tak cisn±³em na yahoo. Odnoszê wra¿enie ze w Polsce chyba malo kto próbuje tuningowaæ ¶wietne Tale.
I tak Wam zazdroszcze, ¿e otrzymali¶cie w ogóle jak±kolwiek odpowied¼ bo ja dotychczas ¿adnej odpowiedzi od nich na moje pytania nie dosta³em (zreszta podobnie jest z Uniwersa³em). Dlatego uk³on dla Janusza P. a tak¿e Jerzego P. za to ¿e odpowiadaj± gdy siê ich o co¶ pyta.
Bartek,
nie wiem, czy to wiele pomo¿e - ale je¶li tak, to ja chêtnie pode¶lê do Ciebie na parê dni mojego pilota od 200K. Niestety, nie mam pojêcia, czy silnik w puszce te¿ zmienili - pewnie tak, bo teraz [b]mo¿na pod³±czyæ 12V pr±du sta³ego.
A mo¿e w Lublinie jest kto¶, kto zna siê na takiej elektronice? Zapraszam, by zobaczy³ i wyda³ opiniê (wyrok?) ;)
Witam !
Czy mo¿ecie powiedzieæ co¶ wiêcej co to jest Drive Corrector a takze EZB3 i QH2PC ? Podejrzewam,¿e ma to zwi±zek ze sterowaniem ale pojêcia te s± mi zupe³nie obce. Poniewa¿ sam zajmujê siê sterowaniem to mo¿e po Waszych drobnych wyja¶nieniach w³±czê siê do dyskusji.
L.J.
Chyba si³a forum dzia³a . Nigdy tak szybko nie otrzyma³em kilku odpowiedzi z firmy Himpol , koniec koñców zamowi³em pilota który ma dzia³ac u mnie ? - po¿yjemy - zobaczymy.
Leszku Drive Corrector to poprostu pilot do monta¿y TAL'a , a EZB i QH2PC to ró¿ne sposoby przeróbki monta¿y TALowskich do sterowani aza pomoc± pilota , komputera , czy nawet gaidingu czy emulacji LX 200 na TALu (takie cacka te¿ ludzie robi±) zobacz na linki podane w powy¿szych postach , s± tam strony z opisami. A najlepszy opis EZB jest na grupie dyskusyjnej na Yahoo dotycz±cej TAL'a.
Reasumuj±c - pilot w drodze zobaczymy co tym razem bêdzie i jak siê to teraz skoñczy mo¿e Himpol wzi±³ sobie do serca te kilka s³ów które tutaj pad³y w ich kierunku.
Fina³ obiecujê opisaæ :)
Niestety nie znam niemieckiego ale wywnioskowa³em, ¿e silnik w TAL-e jest typu synchronicznego i dlatego musi byæ sterowany napiêciem o czêstotliwo¶ci 50Hz (w Europie) i napiêciem chyba 24V (transformator ?). Je¶li tak jest to wydaje siê mo¿liwe zastosowanie do sterowania mojego AstroPilota z dodatkowym uk³adem dopasowuj±cym napiêcie. Je¶li jest kto¶ chêtny to mogê to sprawdziæ o ile dostanê taki silnik. Informacja Bielack-a o tym, ¿e zasilanie wynosi 12V trochê miesza w sprawie ale je¶li jest to w tym przypadku silnik krokowy to sprawa jest jeszcze bardziej oczywista bo w³a¶nie do sterowania silnikami krokowymi zosta³ zrobiony AstroPilot. O AstroPilocie ju¿ pisa³em kilkakrotnie. Wiêcej wiadomo¶ci jest pod adresem :
http://www.lx-net.prv.pl/ap1.htmDodam tylko, ¿e zmodyfikowa³em AstroPilota w taki sposób, ze do³o¿y³em jeszcze jeden przycisk do bezpo¶redniego porze³±czenia w tryb sterowania z PC (oczywi¶cie je¶li AstroPilot wspó³pracuje z moim uk³adem goto). AstroPilot dzia³a te¿ oczywi¶cie autonomicznie i daje siê dopasowaæ praktycznie do ka¿dego monta¿u.
L.J.
Bêdê czeka³ z niecierpliwo¶ci± na fina³ sprawy z Himpolem. Rozumiem ze jak nazwa wskazuje pilot ma mozliwosc kasowania b³êdu okresowego? Mo¿e masz jaki¶ link z dok³adniejszym opisem tego co to cudo potrafi? Na oficjalnej stronie Talowskiej niczego dokladnego sie nie doczytalem :-(
I to samo pytanie kierujê do Leszka? Jak kwestia b³êdu okresowego ? no i co istotne jakie s± koszty Twojego pilocika?
Pozdrawiam
Piotr
Pilot umo¿liwia przyspieszenie i zwolnienie silnika krokowego napêdu. Czyli mo¿emy, w zale¿no¶ci od "potrzeby chwili" nadgoniæ lub opó¼niæ prêdko¶æ obracania osi godzinnej.
Osobi¶cie sporo kupi³em ró¿no¶ci w Himpolu i zawsze wszystko by³o ok. Smutna prawda jest pewnie taka, ¿e rosjanie nie moge uporaæ siê z elektronik± i wdra¿anie nowych technologii. Zawsze mieli dobr± optykê, ale mechanika gorzej. A ju¿ elektronika-niestety slabo. A¿ dziw, ¿e nie stosuj± gotowców z zachodu. W mediamarkt widzia³em malego meade'a-oczywi¶cie syf totalny optyczny ale naet takie "gównienko" by³o wyposa¿one w estetycznego pilocika "góra-dó³". Dlaczego rosjanie nie kooperuj± lub nie wk³adaj± swojej optyki w monta¿e nawet mniej znanych firm (tanich), ale z uporem godnym lepszej sprawy stosuj± pancerne rozwi±zania autorskie-nie wiem doprawdy.
Pozdr.
Pozdr.
Je¶li jest to silnik krokowy to sprawa siê upraszcza. To zadanie ju¿ rozwi±za³em. ¯eby móc jednak co¶ dok³adnie powiedzieæ musia³bym 'dotkn±æ' takiego urz±dzenia (silnik ze sterownikiem). Mój AstroPilot kosztuje ok. 150PLN (ale pozwala na sterowanie w obu osiach). Je¶li jest kto¶ chêtny to oczywi¶cie przyjrzê siê mo¿liwo¶ci po³±czenia AstroPilota z napêdem TAL-a. W przypadku silnika synchronicznego te¿ nie widzê problemu. Adapter do zasilania takiego silnika z AstroPilota powinien kosztowaæ do 100 PLN.
Na nieszczê¶cie nie znam kogo¶ w pobli¿u z napêdem TA£-a aby sprawê wyja¶niæ szybciej. Pozostaje tylko ochotnik do wspó³pracy z w³asnym monta¿em. Na pocz±tek mo¿e wystarczy parê zdjêæ aby okre¶liæ liniê postêpowania. No wiêc kto siê po¶wiêci razem ze mn± ?
Wyniki opublikujê w formie instrukcji do wykonania we w³asnym zakresie.
B³±d PE jest w³asno¶ci± przek³adni i na razie w AstroPilocie nie ma mo¿liwo¶ci jego korekty.
L.J.
Leszku ja mam Ta³a1M..... ale wstawi³em ju¿ silnik sta³opr±dowy ze stabilizatorem obrotów taki jak w magnetofonach. Oryginalny silnik z mojego Ta³a to wg. tabliczki znamionowej synchroniczny 220V wynalazek zasilany napiêciem 12v z transformatora. Jesli uda mi sie go odnale¶æ to wmontujê go ponownie i montaz bêdzie gotów do testów.
No to ¶wietnie Janku wysz³o z tym TA£-em. Jak s±dzê do wspó³pracy z AstroPilotem wystarczy zrobiæ tylko wzmacniacz impulsów z poziomu TTL do poziomu wymaganego przez silnik synchroniczny. Je¶li to jest 12 V to dodatkowo upraszcza sprawê bo wystarczy zasilacz 12V oraz 2 tranzystory mocy. W po³±czeniu z AstroPilotem mamy programowan± czêstotliwo¶æ pracy silnika synchronicznego. Wprawdzie nie bêdzie mo¿na zmieniaæ kierunku obrotów ale mo¿na tak zaprogramowaæ AstroPilota, ¿e podczas pracy automatycznej klawisz -> spowoduje przyspieszenie pracy silnika a klawisz <- spowoduje zwolnienie pracy silnika o kilka, kilkana¶cie lub kilkadziesi±t % od warto¶ci nominalnej. AstroPilot ma te¿ oprócz prêdko¶ci gwiazdowej tak¿e prêdko¶æ solarn± i lunarn± o podobnych w³asno¶ciach. Jutro siê z Tob± skontaktujê w sprawie przekazania silnika do testów.
L.J.
Ta³a mam we Wrocku a silnik gdzie¶ w klamotach w Miedzylesiu dlatego trzeba bêdzie jeszcze na niego poczekaæ :)
Dla mnie najwa¿niejszy jest silnik. Daj znaæ jak ju¿ go bêdziesz mia³. Jak siê uda z silnikiem to bêdzie mo¿na sprawdziæ ca³o¶æ z monta¿em.
L.J.
Dopiero teraz widze ten watek wiec sie wypowiem nt. himpolu....po pewnych przygodach kiedy to zwodzono mnie przez niemal 3 miesiace nic u nich nie kupie....choc na ich stronie jest jakas tam moja opinia nt. chyba MTO 500 to nie mam juz do nich zaufania...kreca i kreca!
Dzi¶ otrzyma³em pilota i przerobiony kabel zasilaj±cy, widaæ ¿e tym razem firma naprawdê postanowile rozwi±zaæ mój problem . Niestety pilot ten nie zda³ egzaminu , po podl±czeniu napêd zachowywa³ siê dziwnie.
Firma Himpol muszê przyznaæ poprzez obecne podej¶cie do sprawy znacznie poprawi³e swój wizerunek , choæ pozostaje i tak lekki niedosyt.
No i co zrobiæ, muszê szukaæ innego rozwi±zania i tutaj uk³ony w stronê Leszka , masz klienta podaj warunki na maila co i jak :)
Powtórzê siê nieco w tym co odpowiedzia³em ju¿ Bartkowi ale mo¿e zaciekawi to i innych.
Najwa¿niejsze jest dla mnie aby znalaz³ siê ochotnik, który da mi do rêki silnik od TAL-a, który bêdê móg³ skojarzyæ z AstroPilotem. Takim ochotnikiem jest Janek, ale je¶li komu¶ zale¿y na szybszej reakcji to proszê o niezw³oczne wys³anie mi silnika z zasilaczem do koniecznych prób. Nie mam zupe³nie pojêcia czy monta¿ TAL-a ma silniki w obu osiach czy tylko w jednej. AstroPilot pozwala na sterowanie w obu osiach. Mój system sterowania goto wymaga uzycia silników krokowych oraz odpowiednio dok³adnych sterowników (1600 kroków na jeden obrót silnika o kroku minimalnym 1.8 stopnia). Na ca³y system sk³ada siê AstroPilot, dwa sterowniki , dwa silniki krokowe, oprogramowanie goto, zasilacz oraz przewody po³±czeniowe. System mo¿e byæ do³±czony do ka¿dego monta¿u (Alt/Az lub Ra/Dec) i mo¿e pracowaæ w trybie rêcznym, trybie automatycznym (tylko dla monta¿y paralaktycznych) lub pod kontrol± PC w trybie goto (ta czê¶æ systemu bêdzie podlegaæ dalszym udoskonaleniom i zmianom).
Je¶li w TAL-e jest silnik synchroniczny, to do po³±czenia go z AstroPilotem koszty bêd± niewielkie. Ochotnik, który chce wspó³pracowaæ ze mn± przez udostêpnienie silnika poniesie wy³±cznie ewentualnie koszty zakupu niezbêdnych elementów (jak s±dzê bêdzie to kilkadziesi±t PLN).Je¶li natomiast sprawa mia³aby dotyczyæ kompletnej zmiany systemu sterowania to nale¿a³oby siê liczyæ te¿ z konieczno¶ci± dopasowania silników krokowych do montazu. Udan± ,jak s±dzê, adaptacjê monta¿u seryjnego Soligora do mojego systemu goto uda³o mi siê ju¿ przeprowadziæ (patrz www.lx-net.prv.pl ).
L.J.
Leszku ja mam Ta³a1M..... ale wstawi³em ju¿ silnik sta³opr±dowy ze stabilizatorem obrotów taki jak w magnetofonach. No ja te¿ mam Tala 1M, a jak ten silniczek do magnetofonu pasuje do tych przek³adni tam w ¶rodku ??? A jak sie sprawowa³ przed wymian± ( dok³±dnosc prowadzenia) i po wymianie ???
Dosta³em od Bartka schematy modyfikacji napêdu TAL-a o nazwie EZB1 i EZB2. Uk³ad sterowania to kwarcowy generator 50Hz z mo¿liwo¶ci± sterowania z zewnêtrznego generatora o zmiennej czêstotliwo¶ci oraz wzmacniacz sygna³u. Widzê, ¿e silnik TAL-a jest synchroniczny na napiêcie prawdopodobnie 24V. AstroPilot bêdzie siê nadawa³ do tego sterowania wprost idealnie z dodatkowym wzmacniaczem sygna³u daj±c znacznie wieksze mozliwo¶ci. W samodzielnym wykonaniu koszt wzmacniacza wyniesie kilka, kilkana¶cie PLN. Namawiam Bartka na dostarczenie mi silnika do testów.
Stosowanie silnika pr±du sta³ego ze stabilizacj± obrotów mo¿e byæ problematyczne ze wzglêdu na 'z³e' do tych celów charakterystyki silnika sta³opr±dowego ale przede wszystkim ze wzglêdu na wra¿liwo¶æ ca³ego uk³adu na zmiany temperatury. Zapewne ¶ledzenie mo¿liwe jest dla krótkich okresów (minuty lub dziesi±tki minut) ale w systemach zasilania pr±du sta³ego trudno jest stabilizowaæ ilo¶æ obrotów bez pêtli sprzê¿enia zwrotnego (za pomoc± drogiego enkodera obrotów).
L.J.
Witam!
Szkoda ze pilot Himpolowski nie zalatwil sprawy. Wiec i ja do Leszka z pytaniem dodatkowym. Czym rozni sie uklad EZB1-2 od Twojego? cZy bedzie mial on mozliwosc dalszej rozbudowy aby moc w pewnym stopniu emulowac LX200, miec mozliwosc skasowania PE i sledzenie obiektow dzieki podlaczonemu komputerowi?
Jako ze mechanizm tala napedza tylko os godzinowa chce rowniez podlaczyc silnik do drugiej osi aby byl on w pelni systemem GO-TO .
NIezwykle ciekawym ukladem jest system Mela Bartelsa ale jak mi sie wydaje jest on poza moim zasiegiem,ale jednak systemem ktory chyba w 100 procentach pokrylby apetyt na przerobke mojego montazu :-)
Pozdrawiam
Piotr
Z tego co mi wiadomo, uk³ady EZB s± statycznymi sterownikami silnika synchronicznego napêdu TAL-a. Statyka w tym przypadku oznacza, ¿e uk³ady te s± ¶ci¶le dopasowane do konkretnego monta¿u przez fakt, ¿e generuj± w trybie ¶ledzenia jedn± tylko dok³adn± czêstotliwo¶æ steruj±c±- w tym przypadku jest to 50Hz. Mój AstroPilot jest programowanym generatorem impulsów dla obu osi, g³ównie dla silników krokowych i potrafi dopasowaæ siê stabiln± czêstotliwo¶ci± praktycznie do ka¿dego monta¿u (chodzi o ró¿ne prze³o¿enia mechaniczne, nawet w wykonaniach jednostkowych - autorskich). Mo¿liwe jest to dlatego, ¿e AstroPilot zbudowany jest na bazie mikrokontrolera z pamiêci± na program obs³ugi, który w³a¶nie potrafi zaadaptowaæ siê do ka¿dych warunków. AstroPilot generuje impulsy dla obu osi co pozwala na rêczne ich sterowanie ale jednocze¶nie ma 3 programy do ¶ledzenia automatycznego (dzia³a wtedy automatycznie o¶ godzinowa z prêdko¶ciami: gwiazdow±, lunarn± i solarn±), podczas którego mo¿na przyspieszaæ lub zwalniaæ o¶ godzinn± oraz wykonywaæ korekty tak¿e w osi deklinacji (o ile oczywi¶cie monta¿ ma napêd w tej osi). Astropilot ze sterownikami silników krokowych oraz z programem goto na PC stanowi± jeden zintegrowany system do sterowania monta¿y paralaktycznych lub dobsona rêcznie lub automatycznie (tylko monta¿e paralaktyczne) oraz w trybie goto (oba typy monta¿y). Zachêcam do przestudiowania danych istniej±cych ju¿ na mojej stronie www.lx-net.prv.pl gdzie wkrótce podam pe³ny opis ze zdjêciami mojego systemu goto.
L.J.
L.J.
Zdopingowany zainteresowaniem tematem zakupi³em wczoraj kilka elementów (10 PLN) i zmontowa³em wzmacniacz napiêcia z poziomu AstroPilota do poziomu silnika synchronicznego TAL-a. Z braku oryginalnego silnika do³±czy³em silnik pr±du sta³ego, który 'brzêczy' z czêstotliwo¶ci± 50Hz. Dzia³aj± wszystkiem mo¿liwe w tym uk³adzie funkcje AstroPilota a wiêc 3 prêdko¶ci automatyczne (gwiazdowa, lunarna i solarna) z korekcj± prêdko¶ci 90% oraz 110% a tak¿e 5 trybów pracy rêcznej (w tym wypadku muszê z oryginalnym silnikiem sprawdziæ w jakim zakresie dzia³a synchronizm i w jakim zakresie bêdzie mo¿na zmieniaæ prêdko¶æ pracy silnika synchronicznego. Dla silnika krokowego zakres pracy jest jedynie ograniczony od góry czêstotliwo¶ci± kilku kHz). Nie dzia³a jedynie funkcja zmiany kierunku obrotów silnika ale dla tego typu silnika nie jest to mo¿liwe. Wszystko wygl±da wiêc zachêcaj±co. Jak tylko dostanê silnik od Bartka to oczywi¶cie opiszê jakie s± efekty ostateczne. P³ytka wzmacniacza ma wymiary 3.5/4cm a do kompletu wyposa¿enia wchodz± jeszcze: gniazda do AstroPilota i zasilania oraz przewody. Byæ mo¿e trzeba bêdzie przerobiæ oryginalny zasilacz pr±du zmiennego TAL-a na zasilacz pr±du sta³ego. Je¶li uk³ad z oryginalnym silnikiem bêdzie dzia³a³ to oczywi¶cie bêdzie go mo¿na u¿ywaæ w terenie z zasilaniem z akumulatora. Oceniam ca³o¶æ kosztów modyfikacji do wykonania we w³asnym zakresie na 20-30 PLN.
L.J.
Czekaj±c na silnik z TAL-a przypomnia³o mi siê jak mia³em kiedy¶ 'szukacz komet' Uniwersa³a. W tym napêdzie te¿ by³ silnik synchroniczny zasilany z transformatora 24V/50Hz i przysz³o mi do g³owy, ¿e uk³ady zasilania w TAL-e i Uniwersal-e s± bardzo do siebie podobne. A zatem zestaw AstroPilot + wzmacniacz do TAL-a bêdzie dzia³a³ wprost z napêdem Uniwersa³a (przynajmniej w tych napêdach, które poruszane s± silnikami synchronicznymi 24V/50Hz). Do dzi¶ mam jeszcze po tym teleskopie uk³ad zasilania 24V/50Hz jaki kiedy¶ zrobi³em do Uniwersa³a. A zatem osoby maj±ce Uniwersa³a z zegarem mog± prawie na pewno wykorzystaæ do¶wiadczenia jakie powstan± z napêdem TAL-a. Jutro opublikujê na swojej stronie opis rozwi±zania do TAL-a/Uniwersa³a.
L.J.
Zgodnie z obietnic± zamie¶ci³em na stronie:
http://www.lx-net.prv.pl/tal1.htmopis wzmacniacza sygna³u AstroPilot/TAL, który powinien tak¿e dzia³aæ z napêdami teleskopów Uniwersa³. W razie pytañ chêtnie odpowiem.
L.J.
A tak offtopic.
Wiesz Bartku ¿e router po drodze do twojego serwera zatrzymuje wszelkie pakiety ze source ip takimi w których adresie s± 0. Inaczej rzecz bior±c : adres xxx.yyy.0.zzz nie ma szans wle¼æ na astro4u. Poporostu jaki¶ fachowiec od routera ( w USA ) napisa³ regu³ke przeciw atakom typu DoS przy okazji wycinaj±c co poniektórych :)))
Jak by ci siê kto¶ skarzy³ ¿e nie mo¿e wej¶æ na astro4u to sprawd¼ czy nie ma adresy z zerem w ¶rodku ( a takie adresy egzystuj± w sieci , np. task takie przydziela ).
Pzdr
£ukasz
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl