Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Witam,
Podzielê siê swoimi do¶wiadczeniami z MPCC i Newtonem F4 (MT-800 Soligor, 8”, F=800mm).
Zapragn±³em usun±æ komê z moich zdjêæ za pomoc± MPCC. Po jego zakupie okaza³o siê ¿e w moim Soligorze nie ma szans na wyostrzenie obrazu kiedy MPCC jest za³o¿ony.
MPCC ma z jednej strony tulejê 2” – która pasuje do 2” obsady w wyci±gu tak samo jak ka¿dy 2” okular, a z drugiej strony ma gwint M42 x 0,75 (oraz jaki¶ dodatkowy wiêkszy gwint zas³oniêty ko³nierzem z nadrukami).
Na A-F mo¿na znale¼æ w±tki traktuj±ce o MPCC, w¶ród których za najbardziej u¿yteczny uzna³em ten:
http://astro-forum.org/Forum/index.php?sho...332&hl=MPCCWidaæ tam jak skutecznie pole jest sp³aszczane w przypadku C6N (N150/750 f:5). W w±tku tym by³y te¿ prowadzone dyskusje w jakiej odleg³o¶ci od matrycy musi byæ MPCC. Wiadomo ¿e 55mm +/- 1mm od matrycy, ale nie ma pewno¶ci od czego. Tê sprawê wyja¶nia znaleziony przeze mnie link do producenta:
http://www.baader-pl.../pdf/mpcc_e.pdfZ informacji tam podanych wynika ¿e 55 mm ma byæ liczone od matrycy do nakrêcanego ko³nierza z nadrukami (patrz zdjêcie z Cannon-em na pocz±tku str 2).
Zak³adam MPCC w 2” tulejê w wyci±gu, nakrêcam tulejkê (taka jak tu:
http://www.astrokrak.pl/sklep/product_info...products_id=155 ) i wk³adam w to kamerkê. Co widaæ? Nie ma ostro¶ci! Na wyci±gu mojego Soligora punkt ostro¶ci przesun±³ siê bli¿ej lustra g³ównego i znalaz³ siê poza zasiêgiem regulacji. I jest to bardzo dziwne, bo w opisach MPCC czêsto podaj± tak± informacjê (np. cytat z tego miejsca:
http://www.baader-planetarium.de/zubehoer/...cc-referenz.htm ): „...Focus is shifted to appr. 10 mm to out ...” – punkt ostro¶ci przesuniêty oko³o 10mm na zewn±trz…” Z nieznanych powodów u mnie punkt ostro¶ci przesun±³ siê w przeciwnym kierunku?
To pytanie zawisa w powietrzu i rozpoczyna siê walka z ostro¶ci±. Rozpu¶ci³em na PW wici do uznanych osobisto¶ci z A-F i jednocze¶nie u¿ytkowników MT-800 oraz MPCC (JaLe, Maxx, Tiamat, TUR – ch³opaki, dziêkujê za korespondencjê). Pytanie – jak przerobiæ teleskop ¿eby by³a szansa na z³apanie ostro¶ci? Z w³asnych przemy¶leñ i z korespondencji wy³ania siê takie rozwi±zanie:
1) zmiana pier¶cienia s³u¿±cego do przej¶cia z tulei wyci±gu (gwint M60) na 2” na NI¯SZY
2) PODNIESIENIE lustra g³ównego poprzez zmianê ¶rub na d³u¿sze.
Jako kosztowne rozwi±zanie od³o¿y³em na pó¼niej zakup niskoprofilowego wyci±gu.
Ad 1)
Powy¿sze zdjêcia pokazuj± sytuacjê z mocowaniem MPCC przy u¿yciu standardowej przej¶ciówki z M60 na 2”. Z lewej strony mamy M60 wkrêcany w wyci±g, a z prawej tulejkê 1,25” w któr± wk³ada siê kamerkê. W ¶rodku MPCC. W takim przypadku ostro¶ci nie da siê wyregulowaæ przy standardowym Soligorze MT-800.
Zamówi³em w „pewnej znanej krakowskiej firmie ;)” wytoczenie przej¶ciówki o ni¿szym profilu. Zrobiono to szybko i po cenie standardowych z³±czek (chwa³a im za to). Teraz sytuacja wygl±da jak poni¿ej:
W efekcie nast±pi³o obni¿enie o oko³o 2 cm. To niestety nie wystarczy³o. Punkt ostro¶ci dalej by³ poza zasiêgiem. Trzeba by³o wykonaæ krok nr 2 i podnie¶æ lustro.
Ad 2)
Na poni¿szym zdjêciu widaæ porównanie oryginalnych ¶rub mocuj±cych lustro g³ówne (M6 to ¶ruby kontruj±ce, M5 to ¶ruby regulacyjne) – to te z pokrêt³ami „pod palce”, ze ¶rubami zakupionymi za parê z³otych w sklepie – to te z ³bami pod klucz ampulowy (lub jak kto¶ woli inne nazwy: imbusowy, Allen Screw).
Stare ¶ruby maj± rozmiary: M5 x 20, M6 x 15. Nowe ¶ruby to M5 x 30 i M6 x 30 (M6 mog± byæ o d³ugo¶ci 25, ale akurat takich nie by³o w sklepie). Przy u¿yciu nowych ¶rub lustro g³ówne da³o siê podnie¶æ o 1cm. Efekt widaæ na zdjêciu poni¿ej (na zdjêciu porównanie z moj± rêk±):
Na ¶rubach M5 (tych regulacyjnych) s± sprê¿ynki, które teraz s± za krótkie, ale uzna³em to za marginalny problem – i tak wszystko trzyma siê na gwintach.
Osobny problem, to czy takie ¶ruby (M5 i M6) zapewniaj± wystarczaj±c± sztywno¶æ mocowania. To póki co pozostaje zagadk±. Jak napisa³ mi Maxx, mo¿na ¶ruby zwiêkszyæ na np. M8, i wtedy pewnie bêdzie lepiej.
Uwaga: do takiej operacji niezbêdny jest kolimator. Mo¿e to byæ metoda Hamala, albo kolimator laserowy – tak czy siak bez kolimatora nie ma co marzyæ o prawid³owej kolimacji.
Teraz ostro¶æ daje siê wyregulowaæ (przy dot±d u¿ywanej przeze mnie tulejki 1,25" mocuj±cej kamerê - tulejka ta jest widoczna na pierwszych czterech zdjêciach powy¿ej). Wyci±g wewn±trz teleskopu w punkcie ostro¶ci wygl±da tak:
Nie widaæ tego na zdjêciu, ale zostaje jeszcze oko³o 8mm zapasu zanim wyci±g zatrzyma siê na koñcu zakresu ruchu do wewn±trz tubusa.
Drugim etapem prac by³o dobranie takiej odleg³o¶ci MPCC od matrycy kamery, ¿eby uzyskaæ jak najbardziej p³askie pole.
Przy okazji: w trakcie robienia pierwszych zdjêæ z MPCC okaza³o siê ¿e wszystkie gwiazdki wychodzi³y mi jak Saturny (z uszami). To by³ wynik b³êdnej kolimacji. Okazuje siê ¿e przy wykorzystaniu MPCC DOK£ADNA KOLIMACJA JEST BARDZO WA¯NA. Przy MPCC teleskop staje siê czulszy na b³êdy kolimacji. Co wiêcej, kolimacje nale¿y wykonaæ przy zamontowanym MPCC, a nie bez niego. „Z” i „bez” daje ró¿ne ustawienia kolimacji!
Za obiekt badañ wzi±³em M57. Wybór wynika z tego, ¿e w pobli¿u jest Vega na której mo¿na ³atwo ustawiaæ ostro¶æ, a w okolicy M57 nie brakuje gwiazd, wiêc ca³y kadr bêdzie nimi wype³niony.
Zrobi³em 7 serii zdjêæ przy ró¿nych odleg³o¶ciach matrycy od MPCC:
1) Bez MPCC
2) Przy odleg³o¶ci 69 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
3) Przy odleg³o¶ci 64 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
4) Przy odleg³o¶ci 60 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
5) Przy odleg³o¶ci 54 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
6) Przy odleg³o¶ci 50 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
7) Przy odleg³o¶ci 24 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
Takie, a nie inne odleg³o¶ci wynika³y z posiadanych przeze mnie ró¿nej ma¶ci tulejek. Niektóre z nich by³y improwizowane za pomoc± kartonu i mocnego plastra. Te improwizowane dawa³y efekty uboczne w postaci lekkiej niecentryczno¶ci.
Na¶wietla³em bez guidera, czasami 60 s (krótki czas aby zminimalizowaæ efekt rozmycia gwiazd przez b³êdy prowadzenia mojego HEQ5). Z ka¿dej serii wybra³em 8 najlepszych zdjêæ (za pomoc± wska¼nika „score” w DeepSkyStacker) i zestackowa³em. Tak przygotowane kadry by³y analizowane za pomoc± CCDInspectora.
U¿yty sprzêt: monta¿ HEQ5, MPCC, kamera DSI III Pro, teleskop Soligor MT-800, du¿o ró¿nych tulejek i przej¶ciówek oraz plaster. Do ostro¶ci u¿ywa³em Robofocusa.
W wersji bez MPCC po rogach mamy komê jak siê patrzy.
1) Bez MPCC:
Pole zagiête na maksa!
2) Przy odleg³o¶ci 69 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
3) Przy odleg³o¶ci 64 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
4) Przy odleg³o¶ci 60 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
5) Przy odleg³o¶ci 54 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
6) Przy odleg³o¶ci 50 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
7) Przy odleg³o¶ci 24 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery
Wnioski:
- w przypadku mojego Soligora najlepsza odleg³o¶æ to co¶ w zakresie oko³o 58 – 62 mm (od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery)
- przy MPCC bardzo wa¿na staje siê poprawna kolimacja
- informacje o MPCC znajduj±ce siê w Internecie s± ma³o precyzyjne.
Zastrze¿enie: robi³em ju¿ kilka analiz za pomoc± CCD Inspektora i ku mojemu zdziwieniu krzywizna nie zawsze wychodzi³a taka sama. To mo¿e oznaczaæ ¿e zakrzywienie pola na danym zdjêciu zale¿y nie tylko od rozwa¿anej tu odleg³o¶ci. Nie wiem jednak od czego innego. Dlatego sugerujê ¿eby tulejka dystansowa pozwala³a na regulacjê w pewnym zakresie.
Zrobi³em te¿ inne do¶wiadczenie: zdjêcia kilka fotek pokratkowanej kartki z aparatu na statywie. Potem sklei³em to w filmik pokazuj±cy obraz bez MPCC na przemian z MPCC w trzech ró¿nych odleg³o¶ciach od obiektywu. W ten sposób mo¿na „naocznie” zobaczyæ jak MPCC zagina obraz. Film do pobrania tu:
http://www.4shared.c...80e55/MPCC.htmlPiotrs
gratulacje wytrwa³o¶ci :)
¶wietny opis
a Piotrze nie patrzy³e¶ na winietowanie po podniesieniu tego lustra?
czy nie powiniene¶ wymieniæ czasem lusterka wtórnego?
pozdrowienia
Jestem pod wra¿eniem.
¦wietnie opracowany temat.
Witam,
Dziekjê za docenienie mojego postu. Przy trybie mojej pracy zawodowej, czas po¶wiêcony temu zagadnieniu bardziej przypomina³ obsesje ni¿ hobby...
Co do winietowania, to musz± to sprawdziæ. Najprawdopodobniej bêdzie. Popatrzê jeszcze czy nie da siê troszkê cofn±æ LG aby je zminimalizowaæ.
Pozdrawiam,
Piors
Na ¶rubach M5 (tych regulacyjnych) s± sprê¿ynki, które teraz s± za krótkie, ale uzna³em to za marginalny problem – i tak wszystko trzyma siê na gwintach.
Piotrs te sprê¿ynki mozesz sam przerobiæ , ja je po prostu rozciagn±³em :D , wa¿ne aby zrobic to etapami
bo rozci±gn±æ ³atwo , jak zrobisz za d³ugie to potem ich zak³adanie jest upierdliwe
Witam,
Mam dalsze wyniki dociekañ zwi±zanych z MPCC.
Jak napisano tu:
http://astro-forum.org/Forum/index.php?sho...332&hl=MPCC"MPCC by³ produkowany dla Celestrona, st±d widnieje na nim równie¿ napis Celestron. MPCC jest klasycznym korektorem Rossa."
Poszed³em tropem "korektor Rossa" i znalaz³em kilka nowych informacji.
Tu:
http://www.astronomyforum.net/amateur-astr...-corrector.html napisano:
"(corrector to image distance) = -(1 + CC)/4 * focal length
CC stands for conic constant"
czyli odleg³o¶æ od MPCC do matrycy zale¿y od:
a ) CC - sta³ej sto¿kowej,
b ) focal length - ogniskowej.
Ogniskow± swych newtonów wszyscy znaj± (choæ widzia³em gdzie¶/kiedy¶ jak Jesion napisa³ ¿e dane techniczne mog± siê ró¿niæ od faktycznych). Co to wiêc jest "conic constant"? Odpowied¼ jest np. tu:
http://www.telescope...aberrations.htm Z tego wynika ¿e jest to (w uproszczeniu) warto¶æ opisuj±ca pod jakim k±tem sto¿ek jest przecinany p³aszczyzn±, a linia bêd±ca wynikiem tego przeciêcia jest lini± tworz±c± zwierciad³o. W zale¿no¶ci od tego zwierciad³o bêdzie fragmentem sfery, bêdzie elipsoidalne, paranoidalne lub hiperboliczne.
Poszuka³em jeszcze jakie to mog± byæ warto¶ci. Trochê jest tu:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/sho...728/Main/691262Miêdzy innymi informacjami jest te¿ taka, ¿e istnieje co¶ takiego jak "optimum conic for *flat* field performance", czyli optymalna warto¶æ sta³ej sto¿kowej dla otrzymania p³askiego pola. Podano te¿ kilka przyk³adów optymalnych CC. M.in.: 16" f/4.5 K=-1.22 (K czyli nasze CC).
Jednocze¶nie: "but that the optimum conic for best (curved) image performance here is K=-1.25" "ale optymalna warto¶æ K dla jako¶ci (zagiêtego) obrazu w tym przypadku to K=-1.25"
Poszuka³em w sieci jakie warto¶ci K s± w produkowanych zwierciad³ach. Niestety, jedyne co producenci podaj± do ¶rednica i ogniskowa. Z tego wynika ¿e dalej odleg³o¶æ MPCC od matrycy trzeba ustalaæ do¶wiadczalnie lub wierzyæ na s³owo producentowi MPCC. Wg. mnie te 55mm jest prawd± w wiêkszo¶ci przypadków, ale nie w ka¿dym.
Wnioski:
1) 55m to warto¶æ przybli¿ona, statystycznie najczêstszy przypadek, ka¿dy musi to sam sprawdziæ, w swoim konkretnym teleskopie.
2) Optymalna odleg³o¶æ MPCC mo¿e zale¿eæ od temperatury (ew. wp³ywaj±cej na kszta³t zwierciad³a).
Zastrzegam: nie jestem optykiem. By³o by BARDZO wskazane gdyby fachowiec siê tu wypowiedzia³.
Pozdrawiam,
Piotrs
Ten post by³ edytowany przez
piotrs dnia: 26 October 2008 - 16:36
Witam,
Ten post mo¿e mieæ podtytu³ "¿egnaj komo".
Po do¶wiadczeniach z MPCC opisanych powy¿ej, zaprojektowalem i zamówilem dwie tulejki dystansowe do po³±czenia MPCC z kamer± tak, aby zapewniæ odleg³o¶æ od matrycy do ko³nierza MPCC:
a ) 55mm - tak jak chce producent korektora komy MPCC
b ) 59mm - tak jak wysz³o z moich do¶wiadczeñ
Taka tulejka, to jest co¶ co ma z jednej strony gwint wewnêtrzny M42x0,75, a z drugiej strony otwór na tulejkê kamery, z dwiema ¶rubkami dociskowymi oddalonymi o 120 stopni.
Wczoraj by³a pierwsza po d³u¿szej przerwie (w W-wie) noc z jakim¶ dostêpem do gwiazd. Wykorzysta³em j± do sprawdzenia jak dzia³a MPCC na nowych tulejkach. Za obiekt badawczy wzi±³em gromadê otwart± w Kasjopei (w okolicach gwiazdy Ruchbah). Chodzi³o mi o to, aby CCDInspector mia³ du¿o gwiazd do analizy zakrzywienia pola.
Robi³em zdjecia (DSI III, MT-800 Newton F4, ostro¶æ: Robofocus, prowadzenie: HEQ-5 bez guidera) po 30 sek. Krótki czas aby unikn±æ b³êdów prowadzenia.
Zrobi³em dwie serie, pierwsza z tulej± "55milimetrow±" a druga z "59milimetrow±". Dla ka¿dej serii (czyli dla ka¿dej tulejki) wkona³em po ok. 5 zdjêæ w czterech przypadkach - czyli dla 4-ech pozycji kamery w wyci±gu, ró¿ni±cych siê co 90 stopni obrotu. Obroty kamery w wyci±gu wprowadzi³em aby sprawdziæ powtarzalno¶æ wyników lub ujawniæ ew. zmiany zale¿ne od takiego obracania kamery w wyci±gu.
Na pocz±tek zrobi³em fotki w przypadku bez MPCC (tu bez obracania kamery w wyci±gu). Poni¿ej zdjêcie pokazuj±ce krzywiznê pola w kilku kolejnych zdjêciach bez MPCC.
Poni¿ej widoki z ró¿nych stron wybranej krzywizny pola bez MPCC:
Bez MPCC widaæ mocn± krzywiznê. Widaæ tak¿e ¿e kolejne fotki wygl±daj± do¶æ podobnie, czyli mogê do dalszych analiz wybieraæ pojedyñcze zdjêcia.
Teraz seria dla "55milimetrowej" tulejki z MPCC. Poni¿ej widaæ 4 pola:
- prawe górne dla 0 stopni obrotu kamery w wyci±gu od umownej pozycji,
- lewe górne: 90 stopni
- lewe dolne: 180 stopni
- prawe dolne: 270 stopni
Kolimacja wygl±da³a tak:
Widaæ ¿e przy niemal idelanej kolimacji p³asko¶æ pola by³a bardzo dobra. Wystêpowa³y drobne zmiany w zale¿no¶ci od obrotu kamery w wyci±gu.
Dla wybranej pozycji p³asko¶æ pola by³a taka (widok z ró¿nych stron):
Seria dla "59milimetrowej" tulejki z MPCC:
Poni¿ej zdjêcie pokazuj±ce krzywiznê pola w kilku kolejnych zdjêciach (kolimacja by³a podobna do tej w serii powy¿ej).
Poni¿ej widoki z ró¿nych stron wybranej krzywizny pola:
WNIOSKI:
1) W moim poprzednim po¶cie punkt "5) Przy odleg³o¶ci 54 mm od nakrêcanego ko³nierza MPCC do matrycy kamery" zawiera b³êdny obrazek krzywizny pola. Najpewniej wynika to z zastosowania kartonowych tulejek które siê wygina³y.
2) Odleg³o¶ci 55mm jak i 59mm s± podobnie skuteczne, lecz 55mm jest lepsza. Zwróæcie uwagê na kszta³t ciemnego kó³ka na ¶rodku pola - dla odlego¶ci 55mm kó³ko jest wiêksze, dla 59mm jest mniejsze i rogi pola ju¿ zaczynaj± siê zaginaæ.
[CDN w nastêpnym po¶cie bo nie mieszczê siê ze zdjêciami] ...
Ten post by³ edytowany przez
piotrs dnia: 09 November 2008 - 00:22
[CD postu powy¿ej]
Dla zobrazowania jak MPCC likwiduje komê fragment prawego dolnego rogu jednego z testowych zdjêæ bez MPCC:
i z MPCC (trochê inny fragment nieba bo monta¿ nieco odjecha³):
Nie ma jednak ró¿y bez kolców. Kiedy przyj¿eæ siê zdjeciom, to widaæ niepokoj±ce zjawisko. Przy u¿yciu MPCC du¿e gwiazdy s± wyjedzone z jednej strony.
Oto zdjecie przyk³adowej grupy gwiazd bez MPCC:
Ponizej to samo z MPCC dla pozycji umownej 0 stopni (obrotu kamery wokó³ osi wyci±gu)
dla pozycji umownej 90 stopni
dla pozycji umownej 180 stopni
Widaæ ¿e nie jest to zwi±zane z kamer±, tylko z teleskopem.
Co prawda "¶ciêcie" gwiazd jest widoczne tak¿e i bez MPCC, to jednak jego u¿ycie ten efekt znacznie wzmocni³o. Uprzedzam ew. sugestie - to nie jest wyci±g przes³aniaj±cy obraz, to nie jest te¿ (ta nieszczêsna w MT-800) blaszka trzymaj±ca LW. Ten efekt jest ustawiony do obu "przeszkadzajek" bokiem, obrócony o 90 stopni wzgl. nich. Nie wiem co to jest. Mo¿e ma to zwi±zek z winietowaniem?
Pozdrawiam i mam nadziejê ¿e komu¶ pomog³em,
Piotrs
Nie wiem co to jest. Mo¿e ma to zwi±zek z winietowaniem? Ju¿ wiem co to jest. Tak wygl±daj± gwiazdy kiedy lusterko wtórne (LW) nie jest prawid³owo ustawione wzglêdem wyciagu. Taka regulacja to jeden z etapów kolimacji. W sieci roi siê od opisów jak to zrobiæ.
Takie efekty mog± powstawaæ kiedy LW jest zbytnio przesuniête do lub od lustra g³ównego, albo kiedy jest wzglêdem osi wyci±gu skrêcone. W obu przypadkach na flacie (lub na rozja¶nionym bardzo zwyk³ym zdjêciu) punkt maksymalnej jasno¶ci jest daleko poza ¶rodkiem kadru.
Kiedy robi³em opisane powy¿ej testy, moje LW by³o zbyt daleko od LG (lustra g³ównego).
UWAGA: je¶li chcesz podnie¶æ LG przez wmontowanie dluzszych srub =>
http://astro-forum.org/Forum/index.php?s=&...st&p=326269
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl