Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
W dobrych okularach spotyka siê "wyczernienie" ale nie idealnie czarne tylko podchodzi pod siwe. Wie kto¶ dlaczego tak jest? Mnie siê wydawa³o, ¿e idealny kolor do zniwelowania odblasków to czerñ idealna.
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 24 February 2008 - 23:31
W dobrych okularach spotyka siê "wyczernienie" ale nie idealnie czarne tylko podchodzi pod siwe. Wie kto¶ dlaczego tak jest? Mnie siê wydawa³o, ¿e idealny kolor do zniwelowania odblasków to czerñ idealna. Czerñ idealna to pojêcie teoretyczne .W praktycznym u¿yciu nie wystêpuje.
Czerñ idealna to pojêcie teoretyczne .W praktycznym u¿yciu nie wystêpuje. Oj polemizowaæ mo¿na by by³o. Na dzisiejszy dzieñ jest jak jest..
Jutro przedstawiê moje wyczernienie detali dla optyki. Wiedzê uzyska³em przy wspó³pracy ze znan± firm± produkuj±c± wszelkiego rodzaju przyrz±dy optyczne. Czerñ jest bardzo dobra. porównuj±c z wyczernieniem elementów SW...
Zgodnie z obietnica pokazujê wyczernienie :
Porównanie obudowy od dobrej rosyjskiej lornetki Berkut. Po prawej stronie jest to moja tulejka od ATM szukacza.
http://img526.images...9858/matyt9.jpg
Jak berkut mia³ dobre wyczernienie to ja jestem ¶wiêty - lepsze to ja robie matowym lakierem z puszki.
Zreszt± jak widaæ twoja tulejka bije Berkuta na g³owê.
Jak berkut mia³ dobre wyczernienie to ja jestem ¶wiêty - lepsze to ja robie matowym lakierem z puszki.
Zreszt± jak widaæ twoja tulejka bije Berkuta na g³owê. Berkut wyczernienie ma jakie ma, doskonale widaæ na zdjêciu, mimo to obrazy daje kontrastowe. i dobrej jako¶ci, pomijaj±c winetowane od zbyt ma³ych pryzmatów ale to inna sprawa. Ciekawe jak sprawa wygl±da z kronosami.
Nie polecam wyklejania wewn±trz ¿adnymi specyfikami, bo z czasem tak czy inaczej wda siê grzyb pomiêdzy rurê a wyk³adzinê :ha:
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 26 February 2008 - 13:15
Darek wysz³o super :helo:
Jak wygl±da trwalo¶æ pow³oki, tzn czy jest to lakier? Je¿eli tak to czy dobrze trzyma sie powierzchni, czy powierzchniê przed na³o¿eniem warstwy warto wypiaskowaæ-uzyska siê chropowat± powierzchniê tak± jak papier ¶cierny?
No i teraz siê zastanawiam czy celê i elementy, które mi wykonasz mam daæ do galwanizerni - anodowanie na czarno czy zleciæ Tobie wykonanie pow³oki :notworthy:
Pozdrawiam :rolleyes:
¯adna firma nie "wyanoduje" Ci na taki mat jak na zdjêciu, ja robie narazie testy i zastanawia³ bym sie czy podj±æ siê tego... Pow³oka czy jest trwa³a tego nie wiem, czas pokarze, w ka¿dym razie nie brudzi i trzyma sie powierzchni bardzo dobrze. Mo¿na oczywi¶cie wypiaskowaæ, mo¿na tak¿e naci±æ p³ytki gwint, jak dla mnie jest wystarczaj±co na "go³± powierzchnie"...
W ka¿dym razie czernione powierzchnie nie mog± wspó³pracowaæ ze sob± np. na gwintach itp, no chyba ¿e wkrêcone raz i na sta³e, wg. mnie ¿adna nawet barwiona na anodzie powierzchnia nie powinna wspó³pracowaæ ze sob±, prêdzej czy pó¼niej ka¿da siê bankowo zedrze.. No chyba ¿e "twardo anodowana" stosowana nawet w t³okach B) gorzej z matow± barw± która nie ma tutaj znaczenia.
Do specjalnej farby dodawana jest czystej postaci sadza nie wykazuj±ca ¿adnego zapachu, natychmiast odparowane s± lotne sk³adniki itp.
Czerñ sadzy jest wyj±tkowo po¿±dana w czernieniu optyki. Wygl±d czerni jest podobny jak w rurze wydechowej w samochodach..
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 26 February 2008 - 14:50
Na gwincie jest bez znaczenia bo po prostu siê ka¿da farba wytrze :)
Interesuje mnie np. jakby¶ na wykonan± pow³okê rozlal wodê, czy co¶ siê stanie, czy po prostu woda wyparuje i tyle. Czy jest mo¿liwo¶æ naniesienia tej pow³oki na elementy z PCV?
Pozdrawiam
Woda jest ca³kowicie nie "szkodliwa" dla tej pow³oki. Mo¿na to nawet pod wod± u¿ytkowaæ :D Zrobiê dla Ciebie test na PCV, czy bêdzie siê dobrze trzymaæ? :rolleyes:
Dla pewno¶ci w³o¿y³em tulejkê do s³oika z woda zobaczymy jutro czy woda bêdzie czysta :D
Ju¿ z samej definicji sadza jest ca³kowicie nierozpuszczalna w wodzie a nawet w kwasach i zasadach :icon_idea: Dopiero w stopionych metalach..
Sadza powinna byæ wysokiej czysto¶ci i aktywowana para wodn±. Stosowana jako dodatek do wszelkiego rodzaju gum.
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 26 February 2008 - 15:49
witam
mietek kiedys mialem koncepcje budowania refractora
ed nagler stosowal tez material w tv 102
poszedlem do hurtowni materialow
rozmawialem z babka powiedziala ze jest taki material doslownie wsysa swiatlo
sciagala go na specjalne zamowienia dla jednego konstruktora rekwizytow dla iluzionisty
kurcze mowila mi nazwe i z jakiego kraju ale niepamietam potem zaniechalem projektu z powodu braku
soczewki
pomysl to tez dobre rozwiazanie
pozdrawiam
adam
Ten post by³ edytowany przez
APM ADAM dnia: 26 February 2008 - 15:52
Je¿eli chodzi o tkaniny to znalaz³em cosik takowego
http://fotosklepik.pl/index.php?products=p...amp;prod_id=142
Super wyczernienie, mo¿e chcia³ by¶ tak wyczerniæ moje bafle :D
Super wyczernienie, mo¿e chcia³ by¶ tak wyczerniæ moje bafle :D Astrokosmo, nie zastanawiaj siê, próby wodoodporno¶ci przesz³y pomy¶lnie, odporno¶æ wyczernienia na ¶cieranie bardzo wysoka :) Mi osobi¶cie Mitek toczy pare elementów i odrazu bedzie je wyczerniaæ :) Jest naprawdê doskona³y w tym co robi :)
POLECAM!!!
Tomek
No w³asnie, trafi³ nam siê wreszcie fachowiec :D
Woda jest ca³kowicie nie "szkodliwa" dla tej pow³oki. Mo¿na to nawet pod wod± u¿ytkowaæ :D Zrobiê dla Ciebie test na PCV, czy bêdzie siê dobrze trzymaæ? :rolleyes:
Dla pewno¶ci w³o¿y³em tulejkê do s³oika z woda zobaczymy jutro czy woda bêdzie czysta :D
Ju¿ z samej definicji sadza jest ca³kowicie nierozpuszczalna w wodzie a nawet w kwasach i zasadach :icon_idea: Dopiero w stopionych metalach..
Sadza powinna byæ wysokiej czysto¶ci i aktywowana para wodn±. Stosowana jako dodatek do wszelkiego rodzaju gum. Sadza, sadz± jak siê pokrêcisz to mo¿na dostaæ gorzej ze silnym spoiwem odpornym na wodê i nie niszcz±cym efektu pracy.
Ten post by³ edytowany przez
mario2005 dnia: 27 February 2008 - 15:49
Sadza, sadz± jak siê pokrêcisz to mo¿na dostaæ gorzej ze silnym spoiwem odpornym na wodê i nie niszcz±cym efektu pracy. Jakim spoiwem?
witam
mietek nie wiedziales z pasta do podlogi :banan:
tu mozna naprawde dostac zawrotu glowy :blink:
czuje ze wydam fortuna na starosc na psychiatre
pozdrawiam
adam
ps to jest zart jesli ktos jest zainteresowany tematem
Ten post by³ edytowany przez
APM ADAM dnia: 27 February 2008 - 16:11
Ha, jakie spoiwo to ju¿ pewnie tajemnica Mitka :)
My mo¿emy siê domy¶laæ, mo¿e jaka¶ farba, ¿el, akryl, silikon etc :)
W ka¿dym razie co¶ co ³±czy sadzê z powierzchni± elementu który czernimy jest dobre.
Ten post by³ edytowany przez
Tomu¶ dnia: 27 February 2008 - 16:26
Zasada jest taka sama albo bardzo podobna to typu wyczernienia jakie stosuje wiêkszo¶æ firm na ¶wiecie zajmuj±cych siê optyk±. Sadza jest tutaj barwnikiem a reszta to ju¿ zale¿y od producenta. Dobra sadza do tego celu to sadza z orzecha kokosowego. Tutaj kluczem do sukcesu jest spoiwo które nie wypu¶ci sadzy na optykê, na pewno nie bêdzie to lakier bo zamiast efektu matu uzyskamy powierzchnie odbijaj±c± :Salut: Brudziæ to tak¿e nie mo¿e, bo jak brudzi to ju¿ z samej definicji woda bêdzie wymywaæ mat z czasem. (rosa)
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 27 February 2008 - 16:43
Gdzie¶ na forach Janusz z Astrokraka opisywalm ¿e miesza³ chyba w temp,ok 70 farbê z sadz± z.e.....spalonego orzecha kokosowego .Mo¿na poszukaæ w historii na forach.
Sadzê czy te¿ inne naprawdê czarne pigmenty mo¿na dostaæ w specjalistycznych sklepach dla profi plastyków. Ogl±da³em pewien rodzaj obrazu (nie wiem jak sie nazywa ta technika) go¶æ mia³ na nim naprawdê idealnie matowe czarne t³o, jak sam powiedzia³ metoda jest tania ale nie wodoodporna chocia¿ umiarkowana wilgoæ jej podobno nie szkodzi.
S± spoiwa u¿ywane w plastyce ale ja ba³ bym siê je zastosowaæ w Newtonie bo wiadomo rura otwarta i do tego potrafi sie odkszta³caæ wiêc o zaprószenie lustra nie trudno.
Ciê¿ko u nas dostaæ sadzê z orzecha, no niestety :huh: Ale fakt jest faktem: Sadza to naprawdê wyborna czerñ do "wyciemniania optyki" W ka¿dym razie nie mo¿e to byæ sadza z komina, w prawdzie daje piêkn± matow± czerñ ale ma wiele zanieczyszczeñ w postaci wszelkiej ma¶ci zwi±zków i popio³ów, które niestety nie pachn± najprzyjemniej, po prostu ¶mierdz± spalenizn± i tyle.
Od lat poszukiwa³em dobrego sposobu na wymatawianie "optyki" , zachwyci³a mnie czerñ na k±tówce dostarczonej mi w wyposa¿eniu "Maka" SW. Dzisiaj udaje mi siê samemu uzyskaæ taki kolorek :banan: :banan: Ta czerñ jest po stronie (tam gdzie k±tówka wchodzi w wyci±g teleskopu czyli wewn±trz) Tam gdzie wk³ada sie okular w ni± nie jest ju¿ dobrze zmatowiona. Tak jak mówi³em wcze¶niej w postach: Dobry, naprawdê dobry mat nie znosi wspó³pracy ani ¿adnych pasowañ z innymi czê¶ciami, musi byæ na przestrzeniach wolnych, i to siê da zauwa¿yæ na wielu produktach jak kto¶ wykazuje trochê wnikliwo¶ci :rolleyes:
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 27 February 2008 - 19:39
Ja w zesz³ym roku po kilkunastu próbach z ró¿nymi ¶rodkami w k±tówce i wyci±gu refraktorka zrobi³em je czarnym papierem ¶ciernym wodnym który dodatkowo zagruntowa³em matow± akrylówk± któr± kupi³em od w³a¶ciciela galerii. Efekt jest super ale wyklejaæ ca³ej tuby newtona to by mi siê nie chcia³o. :D
W MT800 za³o¿y³em tylko kawa³ek na przeciw wyci±gu tak jak kiedy¶ radzi³ Zbig, ró¿nica w kontra¶cie jest widoczna.
Ciê¿ko u nas dostaæ sadzê z orzecha, no niestety :huh: Ale fakt jest faktem: Sadza to naprawdê wyborna czerñ do "wyciemniania optyki" W ka¿dym razie nie mo¿e to byæ sadza z komina, w prawdzie daje piêkn± matow± czerñ ale ma wiele zanieczyszczeñ w postaci wszelkiej ma¶ci zwi±zków i popio³ów, które niestety nie pachn± najprzyjemniej, po prostu ¶mierdz± spalenizn± i tyle.
Od lat poszukiwa³em dobrego sposobu na wymatawianie "optyki" , zachwyci³a mnie czerñ na k±tówce dostarczonej mi w wyposa¿eniu "Maka" SW. Dzisiaj udaje mi siê samemu uzyskaæ taki kolorek :banan: :banan: Ta czerñ jest po stronie (tam gdzie k±tówka wchodzi w wyci±g teleskopu czyli wewn±trz) Tam gdzie wk³ada sie okular w ni± nie jest ju¿ dobrze zmatowiona. Tak jak mówi³em wcze¶niej w postach: Dobry, naprawdê dobry mat nie znosi wspó³pracy ani ¿adnych pasowañ z innymi czê¶ciami, musi byæ na przestrzeniach wolnych, i to siê da zauwa¿yæ na wielu produktach jak kto¶ wykazuje trochê wnikliwo¶ci :rolleyes: Wydaje mi siê ¿e Zaczyna siê tu swoista kryptoreklama firmy.Chyba nie oto chodzi na tym forum ¿eby siê relkamowaæ zarobkowo i pisaæ ¿e wiem jak wyczerniæ ale nie powiem jak to zrobic pokazujac przy temu :banan: :banan: .Trochê to koliduje raczej z kole¿eñskim forum.
witam
no bez przesady pokazal ze sie cieszy i ma racje
pozdrawiam
adam
Gdzie¶ na forach Janusz z Astrokraka opisywalm ¿e miesza³ chyba w temp,ok 70 farbê z sadz± z.e.....spalonego orzecha kokosowego .Mo¿na poszukaæ w historii na forach. Pomy³a :Boink: Janusz nie farbê grza³ tylko tubus do 70*
Takich ludzi jak Mitek trzeba wspieraæ a nie têpiæ :Salut: .
Wydaje mi siê ¿e Zaczyna siê tu swoista kryptoreklama firmy.Chyba nie oto chodzi na tym forum ¿eby siê relkamowaæ zarobkowo i pisaæ ¿e wiem jak wyczerniæ ale nie powiem jak to zrobic pokazujac przy temu :banan: :banan: .Trochê to koliduje raczej z kole¿eñskim forum. A mnie siê wydaje, ¿e to nie reklama tylko w³a¶nie kole¿eñska pomoc. Bo sk±d ja niby mia³bym wiedzieæ jak wyczerniaæ elementy, a nawet gdybym pozna³ technikê to zabawa w to podnios³aby koszty niewspó³miernie w stosunku do zlecenia wykonania czernienia komu¶ kto to robi i siê na tym zna :)
Oczywi¶cie ka¿demu wiadomo ¿e za "darmo ucieli gard³o" i za uslugê p³aciæ trzeba a na pewno za towar i materia³, który jest wykorzystany :)
Pozdrawiam
Tomek
Ale panowie kto tu kogo têpi? Zreszt± ciekawe jest w naszym kraju ¿e problemy maja osoby trzecie a nie bezpo¶rednio zainteresowani - to co¶ jak z naszymi bli¼niakami.
Pad³o pytanie jak to jest ze skuteczno¶ci± wyczerniania w fabrycznych sprzêtach wiêc zaczêlismy dyskutowaæ nad wyczernianiem, potem sie okaza³o ¿e kolega ma super metodê lepsz± ni¿ chiñczyki to z ciekawo¶ci (bo sam te¿ eksperymentowa³em z ró¿nymi ¶rodkami) podpytuje co i jak. Jak to jest tajemnica to trzeba napisac ¿e jest i temat siê skoñczy.
Daleko mi do "têpienia" kolegi Mietka ale jeszcze 9 NOV 2007 prosi na forum kolegow o podzielenie siê o ile kto¶ takow± ma metod± na dobre wyczernienie.A teraz robi tajemnicê ale gdy co¶ sprzedaje to nie zapomni dodaæ jak to wspaniale ma wyczernione..Z samej zasady Forum jest po to ¿eby siê z kolegami dzieliæ wiedz± .Nawet dzia³ sprzedam ma na Forum swoje ograniczenia.
W±tek traktujmy jako dydaktyczny. Jutro mo¿e mi siê uda pokazaæ tu wyczernione 4 bafle do SCT.. Bêdzie oczywi¶cie to co¶ godnego do porównania czerni czyli jaki¶ detal wyczerniony np. przez SW albo inn± firmê powiedzmy Baader planetarium.. B)
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 29 February 2008 - 17:38
Zgodnie z obietnic± porównanie:
http://img143.images...atiiortocx8.jpgWidoczne kawa³ek bafla do SCT 10" wyczernione moim sposobem. Reszta detali jest wyprodukowana przez inne firmy, czyli okular ortoskopowy baadera i tulejka od okularu Tasco.
Zdjêcie jest wykonane z pomoc± lampy b³yskowej..
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 01 March 2008 - 16:08
£adnie, ³adnie.
Pozdr. Artur
Robi±c porównania na fotkach z lamp± trzeba zadbaæ o jednakowy k±t padania ¶wiat³a dla wszystkich elementów bo inaczej badanie jest ma³o warto¶ciowe.
We¼ np. bia³± diodê owiñ wokó³ jej bocznej ¶cianki cos co nie przepuszcza ¶wiat³a tworz±c tubê. Za pomoc± diody umieszczonej pod zadanym kontem o¶wietlaj powierzchnie materia³u a odbite siwiat³o rzutuj na jaki¶ ekran fotkê robisz aparatem umieszczonym obok diody. Wtedy widaæ ile ¶wiat³a siê odbija i w jaki sposób.
Mo¿na te¿ robic fotkê powierzchni o¶wietlonej z przeciwka, rozproszonym ¶wiat³em pod danym k±tem, mo¿na te¿ jako ¼ród³o ¶wiat³a zastosowaæ sztuczn± gwiazdê.
Taki sposób fotografowania pozwala stwierdziæ ile ¶wiat³a odbija siê w kierunku obserwatora oraz czy jest ono równomiernie rozproszone czy s± odblaski.
Ten post by³ edytowany przez
mario2005 dnia: 01 March 2008 - 17:00
Bafel wyczerniony porz±dnie , a jak do tego dopowiem ¿e taki bafel rzuca cieñ a w tym cieniu bêdzie jeszcze czarny flok to musi byc dobrze.
Fotki zapodam jak rura ju¿ do mnie przyjedzie :helo:
cd
Kilka porad do przeprowadzania testów:
Miejsce pomiaru:
W pomieszczeniu nie mo¿e byæ dodatkowego o¶wietlenia poza testowym.
Odleg³o¶æ i k±t padania ¶wiat³a na materia³y testowane, po³o¿enie aparatu oraz ekranu do rzutowania ¶wiat³a odbitego i ich ustawienie wzglêdem siebie dla poszczególnych serii zdjêæ musz± byæ zachowane.
Powierzchnia wokó³ przedmiotu badanego musi byæ matowa (ja zastosowa³em kawa³ materia³u - najbardziej matowego jaki uda³o mi siê kiedy¶ kupiæ do wyczernienia refraktorka, nie pamiêtam jak to sie nazywa³o ale wiem ¿e by³o drogie :szczerbaty: )
Rzutowanie ¶wiat³a odbitego:Próbowa³em na ró¿nych powierzchniach: matowa bia³a ¶ciana - malowana akrylem, bia³e g³adkie drzwi, bia³y arkusz plastyczny, czarny matowy ekran.
Trzeba dobraæ na którym bêdzie lepiej np. bia³y bo jak mamy kiepski aparat to przy d³ugim na¶wietlaniu (oczywi¶cie ze statywu) szumy zjedz± obraz.
Powierzchnie o¶wietlane:
Elementy testowane musz± mieæ jednakowy kszta³t i powierzchniê. Ewentualnie je¶li ¶wiat³o testowe jest o ograniczonym k±cie tak jak dioda w tubie to ten warunek nie musi byæ spe³niony trzeba tylko odpowiednio dobraæ plamke ¶wiat³a).
Czym o¶wietlaæ
Bia³a dioda np. 10mm - mo¿na owin±æ wokó³ niej tubê.
Superjasna Dioda np. LuXeon 5W - ja z niej mam zrobion± sztuczn± gwiazdê.
Dioda laserowa czerwona, zielona - mo¿na u¿ywaæ wska¼ników - to do rzutowania ¶wiat³a na ekran. £adnie pokazuje strukture powierzchni przedmiotu badanego. Nie polecam ¶wieciæ bezpo¶rednio w aparat.
¬ród³o rozproszonego ¶wiat³a - w moim przypadku lampa przes³oniêta trzema polaryzatorami. Mo¿na równie¿ innaczej wyprodukowaæ sobie takie ¼ród³o. Szczegó³y na stronach i forach foto.
Ten post by³ edytowany przez
mario2005 dnia: 01 March 2008 - 18:15
cd
Kilka porad do przeprowadzania testów:
Miejsce pomiaru:
W pomieszczeniu nie mo¿e byæ dodatkowego o¶wietlenia poza testowym.
Odleg³o¶æ i k±t padania ¶wiat³a na materia³y testowane, po³o¿enie aparatu oraz ekranu do rzutowania ¶wiat³a odbitego i ich ustawienie wzglêdem siebie dla poszczególnych serii zdjêæ musz± byæ zachowane.
Powierzchnia wokó³ przedmiotu badanego musi byæ matowa (ja zastosowa³em kawa³ materia³u - najbardziej matowego jaki uda³o mi siê kiedy¶ kupiæ do wyczernienia refraktorka, nie pamiêtam jak to sie nazywa³o ale wiem ¿e by³o drogie :szczerbaty: )
Rzutowanie ¶wiat³a odbitego:Próbowa³em na ró¿nych powierzchniach: matowa bia³a ¶ciana - malowana akrylem, bia³e g³adkie drzwi, bia³y arkusz plastyczny, czarny matowy ekran.
Trzeba dobraæ na którym bêdzie lepiej np. bia³y bo jak mamy kiepski aparat to przy d³ugim na¶wietlaniu (oczywi¶cie ze statywu) szumy zjedz± obraz.
Powierzchnie o¶wietlane:
Elementy testowane musz± mieæ jednakowy kszta³t i powierzchniê. Ewentualnie je¶li ¶wiat³o testowe jest o ograniczonym k±cie tak jak dioda w tubie to ten warunek nie musi byæ spe³niony trzeba tylko odpowiednio dobraæ plamke ¶wiat³a).
Czym o¶wietlaæ
Bia³a dioda np. 10mm - mo¿na owin±æ wokó³ niej tubê.
Superjasna Dioda np. LuXeon 5W - ja z niej mam zrobion± sztuczn± gwiazdê.
Dioda laserowa czerwona, zielona - mo¿na u¿ywaæ wska¼ników - to do rzutowania ¶wiat³a na ekran. £adnie pokazuje strukture powierzchni przedmiotu badanego. Nie polecam ¶wieciæ bezpo¶rednio w aparat.
¬ród³o rozproszonego ¶wiat³a - w moim przypadku lampa przes³oniêta trzema polaryzatorami. Mo¿na równie¿ innaczej wyprodukowaæ sobie takie ¼ród³o. Szczegó³y na stronach i forach foto. Trafne uwagi. Dziêki, pomy¶lê nad profesjonalnym testem, w³a¶nie takie co¶ lubiê czyli pe³en profesjonalizm :Salut:
To nie profesjonalizm do tego to mu daleko to poprostu profesjonalna partyzantka, takie zboczenie wyniesione po czê¶ci z laborek na studiach. :D
http://img183.imageshack.us/img183/7319/ba...zermnicaxh1.jpgCzarno na dole. Z tym, ¿e sa wyczernione tylko bafle sama tuba wewn±trz nie.
Tuba jest wyczerniona o wiele gorzej. (fabryczne wyczernienie Celestrona) Trzeba bêdzie pomy¶leæ tak¿e nad ni±.
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 04 March 2008 - 17:25
http://img183.imageshack.us/img183/7319/ba...zermnicaxh1.jpg
Czarno na dole. Z tym, ¿e sa wyczernione tylko bafle sama tuba wewn±trz nie.
Tuba jest wyczerniona o wiele gorzej. (fabryczne wyczernienie Celestrona) Trzeba bêdzie pomy¶leæ tak¿e nad ni±. Mo¿e to zdjêcie ¿le oddaje barwe czarn± ,ale w porównaniu z wnêtrzem tuby bafle wydaj± siê szare.
Ten post by³ edytowany przez
staszekpapis dnia: 04 March 2008 - 19:10
Mo¿e to zdjêcie ¿le oddaje barwe czarn± ,ale w porównaniu z wnêtrzem tuby bafle wydaj± siê szare. Jutro przedstawiê dla niedowierzaj±cych tak, ¿e bêdzie widaæ jedno i drugie. Zanim to jednak zrobiê, porównaj sobie matow± czerñ np. z ortoskopa Baadera do czarnego mocno ¶wiec±cego lakieru. Czerñ na ortoskopie wyda siê szara.
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 04 March 2008 - 19:39
Jutro przedstawiê dla niedowierzaj±cych tak, ¿e bêdzie widaæ jedno i drugie. Zanim to jednak zrobiê, porównaj sobie matow± czerñ np. z ortoskopa Baadera do czarnego mocno ¶wiec±cego lakieru. Czerñ na ortoskopie wyda siê szara. Dla mnie wszystko jest jasne .Jestem jednym z tych , którzy tak jak Ty szukali zlotego ¶rodka przy wyczernianiu swoich wynalazków albo ulepszaniu seryjnych. Oczywiscie takowego nie znalaz³em ,ale czyni±c rózne próby dosz³em do nastêpuj±cych wniosków;
-nie ma czerni idealnej
-czerñ ma duzo odcieni
-intensywnosc barwy ma ¶cis³y zwiazek z g³adko¶cia wyczernianej powirzchni:im powirzchnia bardziej matowa tym intensywnoæ czerni mniejsza.
-w zalerznosci od konstrukcji urz±dzenia optycznego nale¿y stosowaæ ró¿n± intensywno¶æ czerni .
-tuby bez bafli i diafragm-du¿a matowo¶c powierzchi a to wymusza szar± czerñ.
- tuby z baflami pozwalaj± na stosowanie g³adszych powierzchni i uzyskanie pe³niejszej czerni co w efekcie daje piêkne wyczernienie ca³ego ukladu.Dlatego zwróci³em uwage na szar± barwe prezentowanego wyczernienia.
Pozornie prosta sprawa taka jak wyczernienie tubusa nie jest taka prosta ,gdy chce sie to zrobic dobrze .
Widze ,¿e w zabawe w wyczernianie wk³adasz dusze i efekty ju¿ widac - z³oty srodek juz blisko.
No, my¶lê ¿e kolega Mitek dopiero siê rozkrêca :D , ale i tak mu dobrze idzie.
Idealna czerñ nie istnieje , (je¶li chodzi o farby) ale w po³±czeniu z baflami przynosi przyzwoity rezultat.
Inna sprawa ¿e bafle powinny byæ stosunkowo wysokie , wtedy spe³niaja najlepiej swoj± rolê.
Pomiêdzy baflmi tuba zostanie wyklejona czarnym flokiem-jest naprawdê czarny.
Oklei³em juz rurkê wyprowadzaj±c± sto¿ek ¶wiat³a (od zewn±trz) kolosalna ró¿nica.
A tak wygl±da Celestronik przed baflami i wyczernieniem , ¶wieci siê jak jasny gwint :D .
Za³±czone miniaturki
l
l
Dla mnie wszystko jest jasne .Jestem jednym z tych , którzy tak jak Ty szukali zlotego ¶rodka przy wyczernianiu swoich wynalazków albo ulepszaniu seryjnych. Oczywiscie takowego nie znalaz³em ,ale czyni±c rózne próby dosz³em do nastêpuj±cych wniosków;
-nie ma czerni idealnej
-czerñ ma duzo odcieni
-intensywnosc barwy ma ¶cis³y zwiazek z g³adko¶cia wyczernianej powirzchni:im powirzchnia bardziej matowa tym intensywnoæ czerni mniejsza.
-w zalerznosci od konstrukcji urz±dzenia optycznego nale¿y stosowaæ ró¿n± intensywno¶æ czerni .
-tuby bez bafli i diafragm-du¿a matowo¶c powierzchi a to wymusza szar± czerñ.
- tuby z baflami pozwalaj± na stosowanie g³adszych powierzchni i uzyskanie pe³niejszej czerni co w efekcie daje piêkne wyczernienie ca³ego ukladu.Dlatego zwróci³em uwage na szar± barwe prezentowanego wyczernienia.
Pozornie prosta sprawa taka jak wyczernienie tubusa nie jest taka prosta ,gdy chce sie to zrobic dobrze .
Widze ,¿e w zabawe w wyczernianie wk³adasz dusze i efekty ju¿ widac - z³oty srodek juz blisko. Porównaj t± czerñ z ortoskopem, to rozwieje twoje w±tpliwo¶ci o rzekomej szaro¶ci diafragm.
http://img143.images...atiiortocx8.jpgNiema co odkrywaæ prochu na nowo. Ju¿ dawno dawno pewien cz³owiek z karkowa to zrobi³ a inni tylko korzystaj±. Sadza i jeszcze raz sadza jest dobr± na pewno nie szar± czerni±.
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 05 March 2008 - 10:45
Mitek-jest dobrze.
Mitek-jest dobrze. :rolleyes: :rolleyes:
Jutro pokarze jeszcze jedno porównanie ze zwyk³ym lakierem.
http://img152.images...9/lakierpy3.jpgPo lewej zwyk³y czarny lakier w sprayu, taki mia³em, kupi³em kiedy¶ do malowania ramy od roweru.
Uwagi na temat wyczernienia maj± byæ tylko mi³e. :D
Janusz tez my¶la³em o baflach , jak rozkrêci³em C11 i sprawdzi³em to zostaje 9 mm na bafle malo bardzo ma³o. Tubê wyklei³em [ paperem] , kolega Jureg pomógl [ zamówil ] . Co mozna powiedziec i stwierdzic , po wyczernieniu gin± wszelkie odblaski do jasnych obiektow, zasiêg gwiazdowy wzrasta. K±trast jest niesamowity , mozliwe ¿e wraz z wzrostem k±trastu jest odczucie wzrostu zasiegu .
Ryszard.
Janusz tez my¶la³em o baflach , jak rozkrêci³em C11 i sprawdzi³em to zostaje 9 mm na bafle malo bardzo ma³o. Tubê wyklei³em [ paperem] , kolega Jureg pomógl [ zamówil ] . Co mozna powiedziec i stwierdzic , po wyczernieniu gin± wszelkie odblaski do jasnych obiektow, zasiêg gwiazdowy wzrasta. K±trast jest niesamowity , mozliwe ¿e wraz z wzrostem k±trastu jest odczucie wzrostu zasiegu .
Ryszard. Mi te¿ siê spodoba³o, tak, ¿e w swoim maku robie bafle :banan:
http://img152.images...9/lakierpy3.jpg
Po lewej zwyk³y czarny lakier w sprayu, taki mia³em, kupi³em kiedy¶ do malowania ramy od roweru. Ten lakier po lewej to zwyk³y po³ysk wiêc szkoda porównywac takie rzeczy - chyba ¿e dla pokazania drastycznej ró¿nicy.
Masz racjê , chcia³em ci jednak powiedzieæ ¿e w wielu telskopach pseudo czarny mat ¶wieci baaaaardzo podobnie , a to nie atm tylko klasowe firmy :Boink: , prawda jest taka ¿e do wyczerniania elementów teleskopu firmy siê nie przyk³adaj± ( bagatelizuj± problem) ,a p³acimy nie ma³e pieni±dze za sprzêt , ¿e o baflach nie wspomnê , tylko nieliczne firmy daj± bafle do teleskopów-za jeszcze wiêksze pieni±dze , jak by to by³ nie wiadomo jaki koszt , a o wielko¶ci lustra w stosunku do tuby to ju¿ pora¿ka we wszystkich teleskopach.
Widzia³em jednego Newtona z baflami i przyzwoitym stosunkiem wielko¶æ lustra do tuby (nie by³o na wcisk) wykonane przez Janusza P³eszkê - bardzo ³adne wyczernienie i wykonanie , no ale to w koñcu firma Arystokrak jak j± nazywam , pochwa³y s± poparte kilkoma teleskopami wykonanymi przez t± firme i niestety muszê tu Janusza za robotê pochwaliæ :D .
Ten post by³ edytowany przez
astrokosmo dnia: 07 March 2008 - 10:50
Janusz tez my¶la³em o baflach , jak rozkrêci³em C11 i sprawdzi³em to zostaje 9 mm na bafle malo bardzo ma³o. Tubê wyklei³em [ paperem] , kolega Jureg pomógl [ zamówil ] . Co mozna powiedziec i stwierdzic , po wyczernieniu gin± wszelkie odblaski do jasnych obiektow, zasiêg gwiazdowy wzrasta. K±trast jest niesamowity , mozliwe ¿e wraz z wzrostem k±trastu jest odczucie wzrostu zasiegu .
Ryszard. Ry¶ku ,masz racjê ja mia³em ten sam problem w moim teleskopie , lustro jest prawie na wcisk w tej tubie , muszê ci jednak powiedzieæ ¿e jest wyj¶cie z tej sytuacji po prostu dajesz bafle wiêksze o powiedzmy 6mm i masz ju¿ 15mm a to ju¿ jest co¶ , ja tak zrobi³em w moim teleskopie , poniewa¿ twoje lustro jest du¿o wiêksze od mojego to du¿o ¶wiat³a nie stracisz -lustro ma jeszcze fazkê która nie daje obrazu i przykryta powinna ona byæ , jak by powiedzia³ mistrz Yoda :D ,
Mo¿na oczywi¶cie zrobiæ wiêksz± tubê i wy¿sze bafle np 2-3 cm , wówczas przykrywamy tylko sam± fazkê lustra nie trac±c powierzchni czynnej , ja tak mia³em zrobiæ ale mam za ma³y monta¿ na wiêksze obci±¿anie ni¿ 10 kg , wiêc zmniejszy³em nieco lustro , ale my¶lê ¿e du¿o nie strac± a zyskam na pewno .
Oczywi¶cie twoja tuba jest d³u¿sza od mojej wiêc trzeba by daæ wiêksz± ilo¶æ bafli- ze 6 w równych odstêpach , optymalna ilo¶æ bafli obliczmy nastêpuj±co - w twoim przypadku :
pierwszy bafel przy p³ycie korekcyjnej nastêpnie 15mm odstêp , kolejny bafel 15mm odstêp i tak a¿ do lustra które powinno byæ max. wysuniête w kierunku p³yty korekcyjnej.
Odleg³o¶æ ostatniego bafla w stosunku do lustra powinna byæ w granicach 5mm od niego.
Wten sposób cienie rzucane przez bafle s± najefektywniejsze.
No ale je¶li siê nie zmienia tuby trzeba sprawdziæ na ile to nam obci±¿y monta¿ bo bafle sa z alu i swoj± wagê przy du¿ej ilo¶ci ju¿ maj±.
Ja poszed³em na kompromis bo wci±¿ mi zale¿y na tym aby teleskop nie by³ ciê¿ki-mobilny.
W moim przypadku posz³y 4 wy¿sze bafle oraz flock pomiêdzy nimi - pozdrawiam Janusz.
Ten lakier po lewej to zwyk³y po³ysk wiêc szkoda porównywac takie rzeczy - chyba ¿e dla pokazania drastycznej ró¿nicy. Porównywane by³o ju¿ z godnymi porównania rzeczami i na tym koniec porównañ. Na deser wstawi³em porównanie ze zwyk³ym lakierom jak by kto¶ my¶la³, ¿e zwyk³ym sobie "poci±gnie" i bêdzie dobrze. (taka przestroga) :rolleyes:
Porównywane by³o ju¿ z godnymi porównania rzeczami i na tym koniec porównañ. Na deser wstawi³em porównanie ze zwyk³ym lakierom jak by kto¶ my¶la³, ¿e zwyk³ym sobie "poci±gnie" i bêdzie dobrze. (taka przestroga) :rolleyes: To trzeba by³o pokazaæ ze zwyk³ym matowym, np. ze ¶nie¿ki, napylanym cienk± warstw± bo nikt nie jest taki g³upi ¿eby sobie b³yszcz±cym lakierem do karoserii pomalowaæ w ¶rodku tubê czy tulejki wyci±gu.
hmm nie wiem po co generujesz te posty. przecie¿ wy¿ej masz porównanie z orto.
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 07 March 2008 - 12:38
Bo nie wiem po co zamieszczasz takie porównania z których nic dla nas nie wynika.
Co nas interesuje b³yszcz±cy lakier przy wyczernianiu. Trzeba by³o tych fotek nie wklejaæ bo po co one nam, ka¿dy doskonale wie jak wygl±da czarna "karoseria samochodowa".
S³owo daje, ten post wyszed³ ci jak chwyt reklamowy rodem z "TV Market". <_<
Bo nie wiem po co zamieszczasz takie porównania z których nic dla nas nie wynika.
Co nas interesuje b³yszcz±cy lakier przy wyczernianiu. Trzeba by³o tych fotek nie wklejaæ bo po co one nam, ka¿dy doskonale wie jak wygl±da czarna "karoseria samochodowa".
S³owo daje, ten post wyszed³ ci jak chwyt reklamowy rodem z "TV Market". <_< Jeszcze raz powiem, spokojnie, ¿e wy¿ej masz godne porównanie i jest ich wiele, wybierz te które ci sie podoba. Porównania zrobione s± uczciwie, "marketowe porównania" s± oszukañcze ale nie moje, o czym doskonale wiesz. :rolleyes:
Te porównanie z lakierem uwydatnia jak bardzo mat ró¿ni siê od zwyk³ego czarnego lakieru, gdybym da³ tylko takie porównanie to by³o by nie fair dlatego masz wiele..
Witam, postanowi³em ostatnio zmodyfikowaæ swojego skylux-a i jedna z opcji by³o solidne wyczernienie tubusa... trochê nad tym my¶la³em i w koñcu do pokrycia wewnêtrznej strony refraktorka zastosowa³em ... :) czarn± matow± farbê ... emulsyjn± :) Tak, tak rewelacyjny mat wyszed³ w porównaniu np. do czarnej i matowej farby w sprayu... nie mówi±c ju¿ o seryjnym malowaniu skylux-a :) Nie jest to mo¿e a¿ tak solidna matowa czerñ jak u Mitka ale jest naprawde bardzo dobrze :)
http://img339.imageshack.us/img339/3331/opt1uj0.jpg
Na koñcu tuby widaæ odblask od fabrycznego wyczernienia wyci±gu :)
Witam, postanowi³em ostatnio zmodyfikowaæ swojego skylux-a i jedna z opcji by³o solidne wyczernienie tubusa... trochê nad tym my¶la³em i w koñcu do pokrycia wewnêtrznej strony refraktorka zastosowa³em ... :) czarn± matow± farbê ... emulsyjn± :) Tak, tak rewelacyjny mat wyszed³ w porównaniu np. do czarnej i matowej farby w sprayu... nie mówi±c ju¿ o seryjnym malowaniu skylux-a :) Nie jest to mo¿e a¿ tak solidna matowa czerñ jak u Mitka ale jest naprawde bardzo dobrze :) Gdzie mo¿na kupiæ tak± farbê? :o W Rybniku jest nieosi±galna.Co najwy¿ej mo¿na dostaæ czarny pigment do emulsji.
Farbe kupi³em w lokalnym LeroyMerlin :)
http://img232.imageshack.us/img232/6306/farbaec7.jpg
Ok.Najbli¿szy sklep tej sieci jest w Zorach.Wiadomo teraz jakiej puszki szukaæ.Farba owa raczej do¿ywotnio :rolleyes: rozwi±¿e problemy z wyczernianiem.Da³em sobie na tapete :szczerbaty:
I na koniec dwa sample :)
http://img527.imageshack.us/img527/8827/kntjo5.jpg
http://img291.imageshack.us/img291/3521/tulpf1.jpg
Czy ta farba emulsyjna chwyci na lakier? Poniewa¿ mam zamiar kupiæ takow±. Wnêtrze tubusu musia³em zaimpregnowaæ lakierem, i teraz nie wiem czy ta farba odpowiednio wyczerni ¶rodek daj±c dobry mat. Czarna matowa emalia to istny czarny lakier :o
Pozdrawiam
Rafa³
Czy ta farba emulsyjna chwyci na lakier? Poniewa¿ mam zamiar kupiæ takow±. Wnêtrze tubusu musia³em zaimpregnowaæ lakierem, i teraz nie wiem czy ta farba odpowiednio wyczerni ¶rodek daj±c dobry mat. Czarna matowa emalia to istny czarny lakier :o
Pozdrawiam
Rafa³ Farby emulsyjne wodne s± prawie nie aktywne chemicznie i dobrze przyjmuj± siê na ka¿de odpowiednio mocne pod³o¿e. W odró¿nieniu od farb chemoutwardzalnych emulsje wodne nie maj± zdolno¶ci rozpuszczania ewentualnych zanieczyszczeñ dlatego przed ich naniesieniem wskazane jest odt³uszczenie i lekkie zmatowienie pod³o¿a.
Aby wzmocniæ efekt matu po wyschniêciu pow³oki mo¿na j± jeszcze dodatkowo "dopie¶ciæ" szlifuj±c lekko papierem ¶ciernym o grad. 150-180. B)
Przed ostatecznym monta¿em ca³o¶æ odpyliæ.
Pozdrawiam.
Przed ostatecznym monta¿em ca³o¶æ odpyliæ. Jaki sposób sugerujesz? Dziêki za odpowied¼.
Pozdrawiam
Rafa³
np. przedmuchaæ ca³o¶æ konkretnie pistoletem z kompresora.
AstroPozdro
Koniecznie trzeba odpyliæ, ja swoje wyczernienie zawsze odpylam zanurzeniowo o wodzie kilka razy choæ nie matuje go niczym..
Najlepiej po³±czyæ dwie metody.. po wodzie jeszcze przedmuchaæ..
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 16 April 2008 - 14:34
Farbe kupi³em w lokalnym LeroyMerlin :)
http://img232.imageshack.us/img232/6306/farbaec7.jpg Kupi³em w Praktikerze.Firma ta sama tylko opakowanie plastikowe w fomie "wanienki"
Kupi³em w Praktikerze.Firma ta sama tylko opakowanie plastikowe w fomie "wanienki" I co zadowolniony jeste¶?
Farba, jak wiele innych podobnych emulsji w sklepach chemicznych ca³ego kraju. Zaintrygowa³ mnie jednak, sposób otwarcia tej puszki. Domy¶lam siê u¿ywania tu ciê¿kiego sprzêtu. :szczerbaty: Mam nadziejê ¿e pewne obawy czy przy takich metodach, wymagaj±cy delikatno¶ci i wyczucia proces poprawy toru optycznego da siê doprowadziæ do pomy¶lnego fina³u, s± nieuzasadnione . :D
I co zadowolniony jeste¶? CamDam pokaza³ na zdjêciach jakie s± rezultaty.A jakie s± k³opoty z emulsj± gdy siê co¶ zasmaruje przy malowaniu i pozwoli siê jej zaschn±æ kazdy wie :szczerbaty: Trzyma potêznie i na wszelkich powierzchniach.Nic lepszego na razie nie wymy¶li³em.Akrylowa mat w aerozolu ¶wieci siê jak diabli,emalia ftalowa mat to samo.Metoda Janusza z Astrokraka do tanich chyba te¿ nie nale¿y.Tablicowa farba nieosi±galna.ATy swojej metody nie publikujesz :D .Wiêc kazdy orze jak mo¿e :lol:
Farba, jak wiele innych podobnych emulsji w sklepach chemicznych ca³ego kraju. Zaintrygowa³ mnie jednak, sposób otwarcia tej puszki. Domy¶lam siê u¿ywania tu ciê¿kiego sprzêtu. :szczerbaty: Mam nadziejê ¿e pewne obawy czy przy takich metodach, wymagaj±cy delikatno¶ci i wyczucia proces poprawy toru optycznego da siê doprowadziæ do pomy¶lnego fina³u, s± nieuzasadnione . :D Nie wiem czy próbowa³e¶ kupiæ ju¿ czarn± emulsjê fasadow±.Zarêczam ¿e nawet w niektórych du¿ych hurtowniach dziwi± siê czego ten go¶c szuka.Co do otwierania puszek to wymy¶li³ kto¶ takie nowe rozwi±zanie dekla ¿e bez kilku grzechów ¶miertelnych puszki nie otworzysz.Przecwiczy³em to na jakim¶ lakierze do pod³og.Czysty horror. :szczerbaty:
Witam, niestety 'u mnie" w lokalnym LM ju¿ tej farby nie ma ale widzê ¿e JS 53 sobie ¶wietnie poradzi³ :)
Druga sprawa co do otwierania puszek ... :) podpisuje sie obiema rêkami ... póki co .. przy nastêpnym otwieraniu ju¿ mo¿e nie byæ tak ró¿owo... :D
Nie wiem czy próbowa³e¶ kupiæ ju¿ czarn± emulsjê fasadow±.Zarêczam ¿e nawet w niektórych du¿ych hurtowniach dziwi± siê czego ten go¶c szuka. W hurtowniach nastawionych na sprzeda¿ mat. bud. gdzie towar odbiera siê na TIR-y to ca³kiem mo¿liwe. Swoj± farbê matow± z alternatywnej firmy, naby³em w ma³ym sklepie chemicznym. Mog³em wybraæ z 6 rodzajów farby matowej.
Co do otwierania puszek to wymy¶li³ kto¶ takie nowe rozwi±zanie dekla ¿e bez kilku grzechów ¶miertelnych puszki nie otworzysz.Przecwiczy³em to na jakim¶ lakierze do pod³og.Czysty horror. :szczerbaty: Co do emocji zwi±zanych z otwieraniem pancernych pokrywek jakimi zamkniête s± opakowania z lakierami, to wbrew pozorom nie jest zemsta z³o¶liwych producentów. Niektóre lakiery a zw³aszcza poliuretanowe utwardzaj± siê wilgoci± zawart± w powietrzu. Wywo³ane tym gêstnienie lakieru jest procesem nieodwracalnym i dlatego zamkniêcie musi byæ bardzo szczelne. Tak wiêc wszelkie epitety pod adresem producentów s± zbêdne bo to wszystko jest niestety dla naszego dobra. :Beer:
W hurtowniach nastawionych na sprzeda¿ mat. bud. gdzie towar odbiera siê na TIR-y to ca³kiem mo¿liwe. Swoj± farbê matow± z alternatywnej firmy, naby³em w ma³ym sklepie chemicznym. Mog³em wybraæ z 6 rodzajów farby matowej.
Co do emocji zwi±zanych z otwieraniem pancernych pokrywek jakimi zamkniête s± opakowania z lakierami, to wbrew pozorom nie jest zemsta z³o¶liwych producentów. Niektóre lakiery a zw³aszcza poliuretanowe utwardzaj± siê wilgoci± zawart± w powietrzu. Wywo³ane tym gêstnienie lakieru jest procesem nieodwracalnym i dlatego zamkniêcie musi byæ bardzo szczelne. Tak wiêc wszelkie epitety pod adresem producentów s± zbêdne bo to wszystko jest niestety dla naszego dobra. :Beer: Qrcze co¶ niesamowitego ¿eby mieæ wybór pomiêdzy sze¶cioma rodzajami czarnej emulsyjnej fasadowej matowej farby :o .Pogratulowaæ zaopatrzenia.A co do otwierania puszki jak ju¿ raz ten lakier do parkietu"³yknie "powietrza to i tak trzeba go raczej szybko zu¿yæ.
Qrcze co¶ niesamowitego ¿eby mieæ wybór pomiêdzy sze¶cioma rodzajami czarnej emulsyjnej fasadowej matowej farby Dla ¶cis³o¶ci to wybór mia³em pomiêdzy dwoma rodzajami emulsji, dwoma w aerozolu i pozosta³e to dwie ftalowe. By³a jeszcze farba czarna matowa ¿aroodporna do 600*C ale w tak skrajnych warunkach nie zamierzam u¿ytkowac swojego budowanego w³asnie odro¶nika. :szczerbaty:
Zachêcony piêknie rozwijaj±cym siê powy¿szym tematem postanowi³em wykonaæ sobie samodzielnie odro¶nik. Aby po³±czyæ przyjemne z po¿ytecznym bêdzie on wyposa¿ony w bafle wyczerniaj±ce. Powinne one daæ poprawê obrazów uzyskiwanych z kierunku p³d. mojej miejscówki. W³a¶nie tam usytuowane s± "b³ogos³awione" w niedaj±cy siê zacytowac sposób 3 latarnie uliczne.
Przygotowania zacz±³em od rozejrzenia siê za jakim¶ materia³em. W tym celu uda³em siê wieczorow± por± na poblisk± budowê aby pozyskaæ odpowiedni kawa³ek cienkiej blachy. Po szczê¶liwym powrocie ju¿ w zacisznym warsztacie przyci±³em go do w³a¶ciwych wymiarów. Na krótszych bokach zagi±³em j± podwójnie aby ca³o¶æ usztywniæ, od strony ³±czenia da³em 2cm zak³adu. Najtrudniejsz± czynno¶ci± by³o dok³adne wygiêcie blachy. Tutaj z pomoc± przyszed³ mi znajomy dekarz dysponuj±cy odpowiedni± zawijark±. Jako zap³atê przyj±³ dobry ten cz³owiek obietnicê pokazania mu kiedy¶ Ksiê¿yca z "bliska" . :D
Aby dok³adnie wywierciæ otwory usztywni³em ca³o¶æ.
Teraz przysz³a kolej na wykonanie bafli. Poniewa¿ zaliczam siê do grona szczê¶liwych posiadaczy ¿ony wiêc materia³u w postaci twardego kartonu z pude³ek od niezliczonych par jej butów, nie mog³o mi zabrak±æ. Przed zamocowaniem bafli wewn±trz tuby wklei³em paski dystansowe ze skrawków wyk³adziny korkowej.
Aby ca³o¶æ mia³a dok³adnie kolisty kszta³t 2 z 6 bafli wykona³em z pokrywek od 5l opakowañ lakierów. Przypadkowym zbiegiem okoliczno¶ci maj± one z milimetrowa dok³adnosci± tak± sama ¶rednicê jak krawêd¼ tubusa MAK-a. Sa wyprofilowane, sztywne i ³atwe do wklejenia.
Tak wygl±da ca³o¶æ przed wyczernieniem.
Obecnie zastanawiam siê nad patentem umo¿liwiaj±cym zamocowanie tego wa¿±cego 0,5kg ustrojstwa na teleskopie.
c.d.n.
Dla ¶cis³o¶ci to wybór mia³em pomiêdzy dwoma rodzajami emulsji, dwoma w aerozolu i pozosta³e to dwie ftalowe. Tak z czystej ciekawo¶ci ... gdzie to mo¿na dostaæ farbê emulsyjn± w sprayu ???
Farby ftalowe i wszelkiego rodzaju matowe lakiery ¿aroodporne w gruncie rzeczy z matem maj± niewiele wspólnego :) ... oczywi¶cie w odniesieniu np. do czarnej farby z po³yskiem jest ró¿nica.. ale niestety nie o taki mat nam chodzi :szczerbaty:
Zaciekawiony tym tematem, postanowi³em zobaczyæ jak to w moim refraktorku wygl±da. No i rozkrêci³em (6 ¶rubek), hmm ca³kiem nie¼le - my¶lê, farba wyczerniaj±ca tubê równo po³o¿ona, no mo¿e nie czarna, co¶ bardziej jak grafit, trzy diafragmy, te¿ równo pomalowane, wyci±g podobnie, te¿ trzy diafragmy ³adnie wyczerniony. Ca³a prawda wysz³a na jaw jak skierowa³em tubê pod ¶wiat³o (z za³o¿onym obiektywem bez wyci±gu) – masakra, istna dyskoteka, rewia ¶wiate³. Wszystko by³o by fajnie, gdyby nie sposób mocowania diafragm, widaæ na fotkach o czym mówiê, w wyci±gu by³o podobnie. No to trzeba poprawiæ fabrykê.
Najpierw u¿y³em czarnej farby matowej „Ftalomat” do zalepienia dziur pod diafragmami w tubie i w wyci±gu, nanosi³em j± pêdzelkiem. O ile pêdzel spisa³ siê dobrze do ³atania dziur, to do malowania ¶rodka niespecjalnie, niby wyszed³ mat ale nie do koñca, robi³y siê odblaski, wiadomo, pêdzlem idealnie równo siê nie pomaluje, powstaj± smugi itp. Ogólnie by³em niezadowolony z efektu wiêc musia³em poprawiæ teraz nie fabrykê ale siebie ;) Tym razem u¿y³em matowej farby podk³adowej w spreju, no i efekt by³ taki, jaki chcia³em uzyskaæ od pocz±tku.
Wyczerniwszy tubê i wyci±g przyszed³ czas na odro¶nik, który mo¿na nazwaæ odrob³y¶nikiem. Zrobi³em tu wk³ad wyczerniaj±cy, który mo¿na wk³adaæ i wyjmowaæ, bo za malowanie plastiku siê nie bra³em, wiedz±c jakie mog± byæ tego efekty. Jako wk³ad wykorzysta³em tu czarny brystol, ta¶mê dwustronn±, czarn± ta¶mê izolacyjn± no i superglue, w sumie, to mi wyszed³ niez³y laminat odporny na wilgoæ, która mo¿e siê pojawiæ w czasie obserwacji ;) ca³o¶æ jeszcze psikn±³em powy¿szym sprejem.
Wyczernieniu podda³em ca³y tor wizyjny od odro¶nika, tuby, wyci±gu, tuleji koñcz±cej wyci±g na tulejkach okularów koñcz±c.
A oto efekty.
zastosowane farby
tuba przed i po
odro¶nik przed i po
wk³ad i odro¶nik
Je¿eli chodzi o korzy¶ci obserwacyjne, to muszê poczekaæ na pogodê, no bo wiadomo, ¿e jak siê chce co¶ przetestowaæ to warunki s± blee. Mam nadziejê, ¿e da siê je zauwa¿yæ ;)
Zachêcony piêknie rozwijaj±cym siê powy¿szym tematem postanowi³em wykonaæ sobie samodzielnie odro¶nik. Aby po³±czyæ przyjemne z po¿ytecznym bêdzie on wyposa¿ony w bafle wyczerniaj±ce. Powinne one daæ poprawê obrazów uzyskiwanych z kierunku p³d. mojej miejscówki. W³a¶nie tam usytuowane s± "b³ogos³awione" w niedaj±cy siê zacytowac sposób 3 latarnie uliczne.
Przygotowania zacz±³em od rozejrzenia siê za jakim¶ materia³em. W tym celu uda³em siê wieczorow± por± na poblisk± budowê aby pozyskaæ odpowiedni kawa³ek cienkiej blachy. Po szczê¶liwym powrocie ju¿ w zacisznym warsztacie przyci±³em go do w³a¶ciwych wymiarów. Na krótszych bokach zagi±³em j± podwójnie aby ca³o¶æ usztywniæ, od strony ³±czenia da³em 2cm zak³adu. Najtrudniejsz± czynno¶ci± by³o dok³adne wygiêcie blachy. Tutaj z pomoc± przyszed³ mi znajomy dekarz dysponuj±cy odpowiedni± zawijark±. Jako zap³atê przyj±³ dobry ten cz³owiek obietnicê pokazania mu kiedy¶ Ksiê¿yca z "bliska" . :D
attachment
Aby dok³adnie wywierciæ otwory usztywni³em ca³o¶æ.
Teraz przysz³a kolej na wykonanie bafli. Poniewa¿ zaliczam siê do grona szczê¶liwych posiadaczy ¿ony wiêc materia³u w postaci twardego kartonu z pude³ek od niezliczonych par jej butów, nie mog³o mi zabrak±æ. Przed zamocowaniem bafli wewn±trz tuby wklei³em paski dystansowe ze skrawków wyk³adziny korkowej.
attachment
Aby ca³o¶æ mia³a dok³adnie kolisty kszta³t 2 z 6 bafli wykona³em z pokrywek od 5l opakowañ lakierów. Przypadkowym zbiegiem okoliczno¶ci maj± one z milimetrowa dok³adnosci± tak± sama ¶rednicê jak krawêd¼ tubusa MAK-a. Sa wyprofilowane, sztywne i ³atwe do wklejenia.
attachment
Tak wygl±da ca³o¶æ przed wyczernieniem.
Obecnie zastanawiam siê nad patentem umo¿liwiaj±cym zamocowanie tego wa¿±cego 0,5kg ustrojstwa na teleskopie.
c.d.n. Witam
Po obserwacjach z odro¶nokiem napisz jakie masz winietowanie .
Wczoraj pogoda pozwoli³a na przetestowanie moich prac wyczerniaj±cych, o których mowa by³a wy¿ej i muszê powiedzieæ, ¿e jestem bardzo mi³o zaskoczony :) A oto zaobserwowane korzy¶ci wizualne:
1. Czerñ t³a
Przed wyczernieniem w okularze E-Lux25 niebo (t³o), powiedzmy nie by³o zbyt ciemne, by³o raczej szare. Po wyczernieniu efekt mnie zaskoczy³, czerñ t³a w tym okularze jest taka jak przy powiêkszeniu 90x wiêc poprawa bardzo znaczna.
2. Punktowo¶æ gwiazd
Tutaj poprawa jest massakryczna, je¿eli wcze¶niej gwiazdki mo¿na by³o opisaæ jako iskierki, to teraz bardzo blisko im do punktów. Pierwsze wra¿enie po spojrzeniu w okular jest takie, ¿e widzimy punkciki, dopiero po chwili da siê zauwa¿yæ minimalne iskrzenie. Widoczne iskrzenie pozosta³o przy bardzo jasnych gwiazdach.
3. Aberacja
Jest ona od razu widoczna na bardzo jasnych gwiazdach (tak jak by³o przed wyczernieniem) ale na gwiazdkach s³abszych jest ju¿ pomijalna, na pocz±tku w ogule jej siê nie zauwa¿a, dopiero po chwili pojawiaj± siê kolorki ale s± one naprawdê minimalne. Przed wyczernieniem kolorki by³y widoczne przy ka¿dej gwie¼dzie, bez wzglêdu na jasno¶æ a teraz, tylko przy tych naprawdê bardzo jasnych.
4. Odblaski
Przed wyczernianiem odblaski przy ma³ych powiêkszeniach by³y bardzo widoczne i wystêpowa³y zawsze. Objawia³y siê nierównomiernym poziomem koloru t³a-nieba, w jednym miejscu by³o ja¶niej w drugim ciemniej. By³y to ró¿nice raczej delikatne ale ³atwe do zaobserwowania. Wokó³ bardzo jasnych gwiazd pojawia³a siê widoczna po¶wiata. Teraz, po wyczernieniu odblaski s± praktycznie niezauwa¿alne, kolor t³a-nieba ma jednolity poziom w ca³ym polu widzenia. Po¶wiata przy jasnych gwiadach zosta³a ale bardzo znacznie zredukowana, powiedzmy ¿e jest to jakie¶ 30% tego co by³o wcze¶niej.
Napewno po wiêkszej ilo¶ci obserwacji wady obrazu bed± znowu bardziej dostrzegalne ale ró¿nica jaka jest tu¿ po wyczernieniu do tego co by³o wcze¶niej jest powalaj±ca. Obraz zyska³ na kontra¶cie i plastyczno¶ci, to tak jak bym spojrza³ przez inny teleskop :)
PS.
To wszystko prawda i kitów nie wciskam, efekt zaskakuj±cy :)
Ten post by³ edytowany przez
deryl dnia: 07 May 2008 - 11:00
Wzrost jako¶ci obrazu jest masakryczny przy dobrym wyczernieniu, to nie ulega dyskusji, mnie powali³a jako¶æ obrazu ze zwyk³ego ruskiego szk³a z lornetki Berkut przy dobrym wyczernieniu :icon_idea:
Przy dobrym wyczernieniu w po³±czeniu z przes³oniêciem tubusa (bafle) mo¿na poprostu wycisn±æ z obiektywu co siê da w ten sposób rozdzielaæ lepiej detale bo jeden bardziej siê odró¿nia od drugiego.. (kontrast)
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 07 May 2008 - 11:43
Te¿ trochê poeksperymentowa³em.Do s³oika po d¿emie nala³em emulsyjnej fasadówki ,dosypa³em starte na sicie trzy kredy szkolne i wla³em czarny pigment do emulsji{który zosta³ mi po eksperymentach}w sumie efekt dla mnie wystarczaj±cy.Czyta³em te¿ trochê na rosyjskim forum ale oni te¿ ¿adnych "cudow' do wyczerniania nie wynale¿li.Jeszcze muszê poszukaæ sadzy technicznej.Mo¿e to co¶ da :D
Czy kto¶ nie wie sk±d zdobyæ trochê tej sadzy technicznej?Potrzebuje te¿ kolega Tomu¶.W zamian mogê oddaæ ze pó³ kub³a takiej z komina bo kominiarz by³ kilka dni temu i jeszcze tego nie wybra³em :szczerbaty:
Na szybko znalaz³em :)
http://www.sklep.che...ent/produkt/659http://www.maxtrader.pl/pl/1,2,1,11289,3,0...techniczna.html
Czy kto¶ nie wie sk±d zdobyæ trochê tej sadzy technicznej?Potrzebuje te¿ kolega Tomu¶.W zamian mogê oddaæ ze pó³ kub³a takiej z komina bo kominiarz by³ kilka dni temu i jeszcze tego nie wybra³em :szczerbaty: Witam,
mia³em gdzie¶ nieco sadzy pigmentowej (u¿ywana by³a do barwienia tworzyw sztucznych), po powrocie do domu spróbujê znale¼æ i je¶li Ci to odpowiada mogê przes³aæ.
Pozdrawiam, Jacek R
Jasne ¿e mi odpowiada :D .Trzeba eksperymentowaæ.Z rzeczy czarnych to jako by³y górnik automatyk wêgla siê naogl±da³em ho,ho albo i wiêcej :szczerbaty:
No to wracasz do zawodu, bo w³a¶nie wêgiel jest sadz± i na odwrót :rolleyes: Mieszanina farby tablicowej z wêglem daje niesamowity wrêcz powalaj±cy mat :icon_idea:
Tutaj doszli¶my do sedna sprawy w temacie wyczernienie. Na dzisiejszy czas nie ma lepszej matowej czerni ogólne dostêpnej jak ta mieszanka co wy¿ej powiedzia³em. Z wieloma rzeczami mia³em do czynienia nawet wiem jak PZO wyczernia swoje elementy, jednak nic nie dorównujê tej g³êbi matu wy¿ej opisanego. Czyli Farba+wêgiel :rolleyes:
Wszystko dobrze jest malowaæ w temperaturze 70stC i przed wszystkim dobrze odt³u¶ciæ malowan± powierzchniê (ACETON).Wêgiel powinien byæ kurzem nie granulem :icon_idea: SADZA to jest to :D
W praktyce nie op³aca siê tego robiæ jednostkowo o czym szybko siê przekonacie sami. Ze wzglêdu na szybkie psucie siê niezu¿ytej mieszanki i niesamowite kurzenie siê suchej sadzy któr± trzeba doprowadziæ do postaci lotnej...
Powierzchnia jest nie brudz±ca i ca³kowicie wodoodporna :icon_idea:
Najlepiej rozmieszaæ troszkê w s³oiczku. ja u¿ywam i wypraktykowa³em mieszaninê 1:2 czyli na jedn± objêto¶æ sadzy 2 objêto¶ci farby+rozpuszczalnik
¿adne floki sroki papiery ¶cierne, to nie têdy droga bo to wszystko o ty³ek mo¿na rozbiæ.
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 07 May 2008 - 19:26
Darek, ja znalaz³em farbê tablicow± ju¿ jaki¶ czas temu i my¶lê,¿e mi ona wystarczy :) Nie wiem czy kombinowac jeszcze z sadz±?? Oto link do wspomnianej farby
http://bmpolska.home.pl/jbm/index.php?opti...einfo&id=52Pozdrawiam
No to wracasz do zawodu, bo w³a¶nie wêgiel jest sadz± i na odwrót :rolleyes: Mieszanina farby tablicowej z wêglem daje niesamowity wrêcz powalaj±cy mat :icon_idea:
Tutaj doszli¶my do sedna sprawy w temacie wyczernienie. Na dzisiejszy czas nie ma lepszej matowej czerni ogólne dostêpnej jak ta mieszanka co wy¿ej powiedzia³em. Z wieloma rzeczami mia³em do czynienia nawet wiem jak PZO wyczernia swoje elementy, jednak nic nie dorównujê tej g³êbi matu wy¿ej opisanego. Czyli Farba+wêgiel :rolleyes:
Wszystko dobrze jest malowaæ w temperaturze 70stC i przed wszystkim dobrze odt³u¶ciæ malowan± powierzchniê (ACETON).Wêgiel powinien byæ kurzem nie granulem :icon_idea: SADZA to jest to :D
W praktyce nie op³aca siê tego robiæ jednostkowo o czym szybko siê przekonacie sami. Ze wzglêdu na szybkie psucie siê niezu¿ytej mieszanki i niesamowite kurzenie siê suchej sadzy któr± trzeba doprowadziæ do postaci lotnej...
Powierzchnia jest nie brudz±ca i ca³kowicie wodoodporna :icon_idea:
Najlepiej rozmieszaæ troszkê w s³oiczku. ja u¿ywam i wypraktykowa³em mieszaninê 1:2 czyli na jedn± objêto¶æ sadzy 2 objêto¶ci farby+rozpuszczalnik
¿adne floki sroki papiery ¶cierne, to nie têdy droga bo to wszystko o ty³ek mo¿na rozbiæ. Jesli brac pod uwage kryterium cena -jako¶æ to mo¿e i masz racjê.
Widzia³e¶ t³a jakie u¿ywaj± profesjonalni fotografowie lub iluzjoni¶ci??
Ja dosta³em próbkê 20cm2 takiego materia³u (odpornego na wodê i zdaje sie powlekanego jak przypuszczam teflonem bo nic sie tego nie ³apie) i powiem tyle ¿e wyczernianie akrylem + sadza lub pigment czy te¿ akryl natryskiwany na papier ¶cierny to amatorszczyzna.
¯eby cie jeszcze zadziwiæ to ma on fakture floku.
Nadaje sie on idealnie na wyklejanie tubusów.
Jedyna wad± tego czego¶ jest cena.
Farba tablicowa jak± znalaz³ kol.Tomu¶ kosztuje 86pln puszka,chyba 1l.S± raczej chêtni do wysy³ki .Na jednego litr to du¿o.Mo¿e kupic we dwóch.Ja litrem fasadowej emulsji mog³bym wymalowaæ chyba ca³e piek³o na czarno :szczerbaty: a wiecznie tej farby trzymaæ nie mo¿na.Chyba ta tablicówa bêdzie najlepsza .Mo¿e siê jeszcze kol.Mietek z³amie i zdradzi sk±d wzi±³ taki fajny obiektyw i ile mniej wiêcej wa¿y³{finansowo oczywiscie}.Sadzê te¿ pewnie kto¶ znajdzie .Tylko po co komu 10kg?.To trzeba mieæ potêzny zak³ad ¿eby toto zu¿yæ.Jak widaæ temat piêknie dobiega do szczêsliwe :D go koñca
Jesli brac pod uwage kryterium cena -jako¶æ to mo¿e i masz racjê.
Widzia³e¶ t³a jakie u¿ywaj± profesjonalni fotografowie lub iluzjoni¶ci??
Ja dosta³em próbkê 20cm2 takiego materia³u (odpornego na wodê i zdaje sie powlekanego jak przypuszczam teflonem bo nic sie tego nie ³apie) i powiem tyle ¿e wyczernianie akrylem + sadza lub pigment czy te¿ akryl natryskiwany na papier ¶cierny to amatorszczyzna.
¯eby cie jeszcze zadziwiæ to ma on fakture floku.
Nadaje sie on idealnie na wyklejanie tubusów.
Jedyna wad± tego czego¶ jest cena. Wyklejanie amatorskie wi±¿e siê z dostawianie sie powietrza pomiêdzy flok i tubus, co w wilgotnym ¶rodowisku powoduje powstawanie w³a¶nie w tym miejscy grzyba :unsure: Choæ by mia³ piêkny bajeczny mat to w³a¶nie z tego wzglêdu nale¿y go odrzuciæ.
Nie dramatyzuj, wykleja siê auta i tablice og³oszeniowe które latami s± wystawione na deszcz, s³oñce i jako¶ jest dobrze. Malujesz tube jakim¶ antykorozyjnym specyfikiem i kleisz materia³ za pomoc± b³on dostêpnych w dobrych hurtowniach papierniczych koszt 1m2 b³ony od 25z³ do 120z³ a nawet jak sobie ¿yczysz to i 400z³ za taka super profi któr± klei siê elementy nadwozia w samochodach (3M). Mozna te¿ kleiæ klejem w sprayu.
Floki i inne rzeczy s± nie dobre do tego celu. Pomy¶l trochê to zapewne znajdziesz sam dobry sposób bo na pewno nie przyjdzie ci to za po¶rednictwem
podwa¿ania praktycznie ka¿dego mojego postu w ka¿dym miejscu.
Dawno temu bym powiedzia³ kolegom jak wyczerniam swoje detale ale zwleka³em szczerze mówi±c przez twoje nacechowane ¿ó³ci± posty o rzekomej mojej reklamie.
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 11 May 2008 - 13:31
Nacechowane ¿ó³ci±??
Poka¿ w którym miejscu cie zaatakowa³em. Jest jeden taki post w którym stwierdzi³em ¿e porównywanie matu ze zwyk³ym b³yszcz±cym czarnym lakierem to dla nas czysty zbytek ³aski. Powiedz ¿e nie mia³em w tym po¶cie racji. Po co nam takie porównania nikt nie jest g³upi i nie pomaluje sobie lakierem do karoserii wnêtrza swojej tuby.
Ja tu tajemnic w tym temacie nie robi³em i nie mam zamiaru robiæ bo niby dla czego, ja z malowania blach nie ¿yjê mam inne zajêcia w ¿yciu, jak co¶ wiedzia³em to poda³em tu i na s±siednim forum.
Niemniej przepraszam wszystkich zainteresowanych technologi± wyczerniania ¿e obrazi³em Mitka i przeze mnie nie dowiecie siê jak dobrze wyczerniaæ optykê.
Naprawdê bardzo mi przykro koledzy i kole¿anki, obiecuje ¿e wiêcej nie bêdê pisa³ w tym temacie.
To ¿adna wielka tajemnica nie by³a i nie s±dzê,¿e o to Mitkowi chodzi³o :)
O farbie tablicowej ju¿ czyta³em na tym i innych forach du¿o, sam Janusz P³eszka o niej pisa³, tak wiêc ¿e jest ona najlepszym rozwi±zaniem i z dodatkiem sadzy jest ponoc super, i to mam to zamiar sprawdzic :)
Nie wiem tylko dlaczego nale¿y podgrzewac elementy do 70 stopni, s±dzê ¿e nie po to aby szybciej wysch³o, tylko mo¿e o to ¿eby który¶ ze sk³adników farby szybciej odparowa³, ale tego to ju¿ nie wiem, sprawdzê to jak kto¶ mi u¿yczy/odsprzeda sadzê :):):)
Pozdrawiam
Ten post by³ edytowany przez
Tomu¶ dnia: 11 May 2008 - 16:54
Tomu¶ sadzê to ja Ci polecê gdzie kupiæ odpowiedni± bo agresja rodzi agresjê a mi³e wypowiedzi rodz± chêæ do dzia³ania i pomocy nawet bezinteresownej.
Kiedy¶ sam potrafi³em sie wdawaæ w jakie¶ spory itp ale doszed³em do wniosku, ¿e z tego nie ma naprawde nic dobrego. :icon_idea:
Ten post by³ edytowany przez
Mitek dnia: 11 May 2008 - 17:08
Tomu¶ sadzê to ja Ci polecê gdzie kupiæ odpowiedni± bo agresja rodzi agresjê a mi³e wypowiedzi rodz± chêæ do dzia³ania i pomocy nawet bezinteresownej.
Kiedy¶ sam potrafi³em sie wdawaæ w jakie¶ spory itp ale doszed³em do wniosku, ¿e z tego nie ma naprawde nic dobrego. :icon_idea: Dziêki Darek :Beer:
Je¿eli ja bêdê co¶ wiedzia³ albo obije mi siê o uszy to chêtnie siê tym podzielê :)
Naprawdê wiele satysfakcji jest ze zrobienia w³asnego ATM-u :) i wiedza któr± zasiêg³em z tego forum i nie tylko pomog³a mi zbudowaæ to co wszystkim pokaza³em we wcze¶niejszych postach :)
Oczywi¶cie to nie koniec, zostanie jeszcze wyczernienie oraz dokoñczenie budowy "wielkiego" szukacza na bazie szk³a PZO 68mm :)
Pozdrawiam
Dziêki Darek :Beer:
Je¿eli ja bêdê co¶ wiedzia³ albo obije mi siê o uszy to chêtnie siê tym podzielê :)
Naprawdê wiele satysfakcji jest ze zrobienia w³asnego ATM-u :) i wiedza któr± zasiêg³em z tego forum i nie tylko pomog³a mi zbudowaæ to co wszystkim pokaza³em we wcze¶niejszych postach :)
Oczywi¶cie to nie koniec, zostanie jeszcze wyczernienie oraz dokoñczenie budowy "wielkiego" szukacza na bazie szk³a PZO 68mm :)
Pozdrawiam Satysfakcji jest wiele no i op³aca siê, zobacz ile kosztuje refraktor klasy 150mm Chiñski. Kupiæ to ka¿dy potrafi nie? :D
Wiosenne ciepe³ko z pewno¶ci± nie zachêca do siedzenia w piwnicznym warsztacie ale uda³o mi siê jako¶ zmobilizowaæ i prace nad wielofunkcyjnym odro¶nikiem doprowadziæ do koñca.
Najwiêksz± trudnosci± by³o solidne i sztywne zamocowanie. Rozwiazaniem jest przykrêcenie p³askownika do dwóch nagwintowanych otworów w dowetailu. Przy okazji jego odkrêcania mialem okazjê zdj±æ menisk i obejrzeæ wyczernienie tubusa od ¶rodka. Ogólnie mówi±c nie jest weso³o. Najgorzej prezentuje siê matowa czerñ plastikowej os³ony lusterka wtórnego i to po obydwu jej stronach. Tak¿e wnêtrze rurki która przechodzi przez lustro g³ówne, równie¿ jest b³yszcz±ce. Jednak poprawa tego to ju¿ wy¿sza szko³a jazdy i sprawa na przysz³o¶æ.
Ca³a nadzieja w tym ¿e bafle w odro¶niku poprawi± kontrast i zredukuj± odblaski. Poprawi± na tyle ¿e dalsze ingerencje do wnêtrza MAK-a nie bed± potrzebne. Pierwsze wnioski z obserwacji s± optymistyczne i potwierdzaj± du¿e korzy¶ci z ograniczenia ilo¶ci szkodliwego o¶wietlenia bocznego. G³ówne testy jeszcze przede mn±.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl