Uczniowie a astronomia 

Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze

Jestem mile zaskoczona , ¿e nasz szkolny wypad na wschód zaæmionego s³oñca wzbudzi³ zaintersowanie uczestników forum.
wielk± zas³ugê w samym pomy¶le mia³ Pan Dariusz Zo³nieruk , który przybli¿y³ moim uczniom uroki astronomii na zajêciach w planetarium. nale¿± sie Mu zatem podziekowania gdy¿ jest znakomitym popularyzatorem .
Liczba uczniów , którzy przyszli i przyjechali na rowerach na pla¿e 31 maja nas nauczycieli te¿ bardzo zaskoczy³a. Fotografowali , rysowali i podziwiali . Wielu z nich pierwszy raz w ¿yciu widzia³o wschód s³oñca .
Byli rewelacyjni.
Swiadczy to jedynie ,¿e u m³odych jest ogromne zapotrzebowanie na takie imprezy .
a szko³y niestety sa tak fatalnie wyposazone w pomoce naukowe , ze trudno jest pokazaæ urode zjawisk fizycznych i astronomicznych przy pomocy kredy i tablicy.
[b]Mam zatem pytanie do grupowiczów: gdzie i u kogo mo¿na szukaæ pomocy by w Gimnazjum nr 14 w Gdyni ( tam uczê fizyki ) uczniowie mogli uczyæ sie fizyki w prawdziwej pracowni fizycznej



Jesli chodzi o zajecia z zakresu astronomii to polecam zainteresowanie sie programem TIE sponsorowanym przez NASA. W skrocie wyglada to tak, ze w kilku (chyba 3) profesjonalnych obserwatoriach na swiecie sa teleskopy wyposarzone w kamery CCD, ktorymi mozna sterowac przez internet. Cala akcja przeznaczona jest wlasnie dla szkol. W jej ramach klasy moga prowadzic obserwacje naprawde dobrym sprzetem z profesjonalnym CCD. Jedynym warunkiem jest zakup oprogramowania sterujacego teleskopami za 200$ (ale ten koszt moznaby rozlozyc na kilka szkol) i stale lacze do internetu (wystarczy SDI).

Daj spokój Grzegorzu, ¿adne tam ogl±danie przez internet nawet z Hubbla. Nic nie zast±pi obserwacji na ¶wierzym powietrzu kiedy zimno, kiedy gryz± komary itp.

Co do tej pracowni fizycznej to trzeba szukaæ pieniêdzy wszêdzie gdzie sie da marudziæ róznym prezesom firm, samorz±dowi lokalnemu, ksiêdzu proboszczowi, prosiæ o pomoc rodziców, poszukaæ jaki¶ pomocy w swojej macierzystej uczelni itd ja wiem, ¿e nie na tym powinna polegac rola nauczyciela fizyki ale takie czasy nasta³y i albo marudzimy albo dzia³amy. Oczywi¶cie to marudzimy to nie do Ciebie. Nale¿y opracowac sobie plan i potzreby a pó¼niej konsekwentnie póbowac go realizowaæ i nie zniech±caæ siê niepowodzeniami. Mo¿na takze próbowaæ szukaæ w róznych programach edukacyjnych UE.


wielk± zas³ugê w samym pomy¶le mia³ Pan Dariusz Zo³nieruk ,

Tylko uwa¿aj bo to znany ³owca serc niewie¶cich ;)



Ja do Pana Kapitana na lekcje astronomii chodzê z uczniami od 10 lat, zawsze dowiadujê sie czegos fajnego ciekawego i nowego .
Co do wyposa¿enia pracowni to oczywi¶cie staramy sie jak mozna najwiecej , np od rady Rodziców dostali¶my komputer ale bez rzutnika , znowu nie spe³nia swojej roli.
Wiem jedno ,¿e uczniowie do do¶wiadczeñ nawet najprostszych to sie wrecz pal±

Oj ja te¿ w LO z kolega do do¶wiadczeñ siê palili¶my, ale Pani nam zabroni³a, jak ma³o co pracowni chemicznej nie spalili¶my, wrzucaj±c do szklanej tuby (ciekawe jak to siê fachowo nazywa?) sk³adniki nie w tych proporcjach i chyba kolejno¶ci, co nale¿y.

Oscar : menzurka?
Zaleslawa : mo¿e s± jakie¶ naukowe programy finansowane z kasy UE?, np. budowa laboratorium naukowego?


Daj spokój Grzegorzu, ¿adne tam ogl±danie przez internet nawet z Hubbla. Nic nie zast±pi obserwacji na ¶wierzym powietrzu kiedy zimno, kiedy gryz± komary itp.

To po co montujemy w swoich teleskopach webkamerki, dok³adamy silnik do wyci±gu aby zdalnie ustawiæ ostro¶c, system GoTo itp.
Poza tym ten program umo¿liwia obserwacjê tego czego niektórzy z nas nigdy nie zobacz± bo widzimy inna czê¶æ nieba.
Nie twierdzê, ¿e zastapi to obserwacjê "na ¿ywo", ale jest to jakie¶ wyj¶cie no i mo¿na zrobiæ obserwacje w trakcie czasu lekcyjnego bo gdy u nas dzieñ to gdzie indziej jest noc ;D ;D ;D


To po co montujemy w swoich teleskopach webkamerki, dok³adamy silnik do wyci±gu aby zdalnie ustawiæ ostro¶c, system GoTo itp.

Po to aby zrobiæ fotkê planecie. Jeszcze nie widzia³em na ekranie monitora (nie wspominaj±c o transmisji w internecie) obrazu lepszego ni¿ w okularze.

Wczoraj by³em w ksiêgarni zakupy czyni±c ju¿ dla moich pociech czê¶ci æwiczeñ na rok przysz³y i zauwa¿y³em ksi±¿ki do fizyki. Wszêdzie by³o napisane "Fizyka i astronomia". By³y ksi±¿ki do liceum, a czy w gimnazjum te¿ ju¿ jest astronomia z fizyk±?

"tuba szkolna" , menurka itp :'(. A potem przychodzi taki na chemiê i mamy niez³± zagwodkê bo chce ¿eby Mu daæ pó³litrowy wazonik z zatyczk±


[...] od rady Rodziców dostali¶my komputer ale bez rzutnika , znowu nie spe³nia swojej roli.

Dopóki porz±dne rzutniki multimedialne bêd± w cenie samochodów, a ich lampy bêd± mia³y nêdzn± ¿ywotnosæ (kilkuset godzin, najgorsze nawet kilkadziesi±t), to rozs±dnym wyj¶ciem bêdzie paleta ciek³okrystaliczna nak³adana na tzw. rzutnik ¶wiat³a dziennego (ten do foliogramów). To gorsze rozwi±zanie, ale du¿o tañsze.

fizyka i astronomia Panowie zejdzcie na ziemie. To tylko szumnie brzmi , czy wiecie ,ze w calym cyklu ksztalcenia tzn gimnazjum i liceum jest o polowe mniej godzin godzin niz przed reforma ?
Co tego ,ze jest astronomia , teoria wzgledno[ci , elementy kosmologii jak wymiar godzin po 1 godzinie tygodniowo uraga zdrowemu rozsadkowi nie mowic o mozliwosciach percepcyjnych uczniow.
a 200 $ na program , abstrakcja , takich pieniedzy nie ma rocznie na zakup pomocy dla calej szkoly. Tu niestety jestesmy daleko od Europy.
Ale z wyniku referendum bardzo sie ciesze

Gratulujê sukcesów w edukacji astro a wszystkim zainteresowanym kwesti± astronomii w szkole polecam:

- stronkê moich zajêæ pozalekcyjnych w szkole podstawowej w Lublinie:

http://ares.21sp.lublin.pl/astronom/

- artyku³y w dziale "astronomia w szkole" w portalu www.astronomia.pl (drobne literki w górnym menu)

- dzia³ "astronomia w szkole" na forum tego portalu (napis Forum ca³kiem na samej górze).

A mo¿e by pomy¶leæ o postawieniu jakiego¶ przyzwoitego teleskopu na dachu (b±dz tarasie) szko³y?

PS. Na razie ,,wygrali¶my" referendum. Do Unii jeszcze daleko!


Mam zatem pytanie do grupowiczów: gdzie i u kogo mo¿na szukaæ pomocy by w Gimnazjum nr 14 w Gdyni ( tam uczê fizyki ) uczniowie mogli uczyæ sie fizyki w prawdziwej pracowni fizycznej

Po pierwsze :Euroregiony to obszary transgraniczne, w ramach których prowadzona jest wspó³praca miêdzy jednostkami reprezentuj±cymi regiony dwóch lub wiêcej pañstw (jednostki samorz±du terytorialnego). Ka¿dy z nich jest powo³ywany na podstawie prawa wewnêtrznego danego pañstwa. Celem euroregionów jest rozwój wspó³pracy gospodarczej, rozbudowa infrastruktury, ochrona ¶rodowiska, turystyka i dzia³alno¶æ kulturalno-edukacyjna.
Na granicach Polski powsta³o szesna¶cie euroregionów. Poza regionami prowadz±cymi dzia³alno¶æ na wszystkich granicach naszego kraju, istniej± równie¿ z pañstwami nie granicz±cymi z Polsk±, jak ze Szwecj±, Wêgrami, Rumuni±, Dani± oraz £otw±.
Po drugie : Idea integracji europejskiej realizowana jest na poziomie lokalnym w ramach wspó³pracy gmin i miast, przy zaanga¿owaniu zarówno w³adz samorz±dowych jak i mieszkañców. Spo³eczno¶æ lokalna z partnerskich o¶rodków realizuje cele rozwoju spo³ecznego i kulturalnego. Sprzyja to wzrostowi aktywno¶ci lokalnych spo³eczno¶ci, zwalcza stereotypy, tworzy korzystny klimat przy wspó³pracy gospodarczej. Aktywno¶æ we wspó³pracy miêdzynarodowej podnosi presti¿ "bli¼niaków". Ponad 2000 polskich gmin ma ju¿ zagranicznych partnerów.
Interesuj±ce pomys³y w ramach programu "Miasta i gminy bli¼niacze" mog± liczyæ na dofinansowanie ze ¶rodków unijnych. Komisja Europejska jest zaanga¿owana w tego typu przedsiêwziêcia, od 1989 r. dofinansowuje inicjatywy podjête przez gminy bli¼niacze i miasta bli¼niacze. Program obejmuje finansowanie dwóch rodzajów dzia³añ: wymianê mieszkañców i organizowanie konferencji i seminariów dla osób zajmuj±cych siê problematyk± miast bli¼niaczych. Zwi±zek Miast Polskich po¶redniczy w przygotowywaniu wniosków do Komisji Europejskiej. Inicjatywa brana pod uwagê musi odnosiæ siê do istotnych spraw europejskich, integracji europejskiej, obywatelstwa europejskiego, kultury, m³odzie¿y czy walki z rasizmem i ksenofobi±. Przedsiêwziêcia o charakterze wy³±cznie turystycznym i rozrywkowym nie s± dofinansowane przez Komisje Europejsk±. £±czenie miast w zwi±zki partnerskie okre¶la siê jako "town-twinning". Informacje o wspó³pracy w ramach "town-twinning" znajduj± siê na stronach internetowych Rady Gmin i Regionów Europy (http://www.ccre.org).
Po trzecie : PHARE Cross-Border Co-operation (PHARE CBC)Jest to specjalny program wspierany z bud¿etu PHARE. Jego celem jest wsparcie rozwoju w regionach, które maja wspóln± granicê l±dow± lub morsk± z krajami UE. Jest to odpowiednik funkcjonuj±cego w Unii programu INTERREG II. Wynika z tego, ¿e w ramach wspó³pracy transgranicznej region UE otrzymuje fundusze z INTERREG II a druga strona z PHARE CBC. Ze ¶rodków tego programu wspiera siê m.in. rozwój infrastruktury, transportu, telekomunikacji, turystykê czy kulturê. Roczny bud¿et programu wynosi ok. 200 mln. ECU. Ka¿dy kraj, który otrzymuje pomoc z PHARE otrzymuje okre¶lon± kwotê do dyspozycji. Pieniêdzmi tymi zarz±dza przeznaczona do tego instytucja. W Polsce jest ni± W³adza Wdra¿aj±ca Program Wspó³pracy Transgranicznej.
Po czwarte :ECOS – Ouverture
Jest to inicjatywa UE wspieraj±ca wspó³pracê regionów z UE z regionami E¦W. Odbiorc± tego programu s± w³adze lokalne i regionalne. To one sk³adaj± i pó¼niej wdra¿aj± konkretne projekty. Od sk³adaj±cych projekty wymaga siê przede wszystkim, aby uczestniczy³y w nim co najmniej trzy regiony. Dwa z nich powinny pochodziæ z UE (z czego jeden musi spe³niaæ kryteria celu 1 lub 6 polityki strukturalnej) a jeden z E¦W. Wspó³praca mo¿e byæ nawi±zana m.in. w zakresie demokracji lokalnej i regionalnej, lokalnego rozwoju gospodarczego, us³ug komunalnych, ochrony ¶rodowiska naturalnego i energii (dlatego spróbowaæ utworzyæ w szkole jaki¶ klub lub centrum edukacji ekologicznej). Na realizacjê tego programu w latach 1995 - 1999 przeznaczono 70 mln ECU.
[b]Szukaj te¿ w :
http://www.socrates.org.pl/
http://www.cofund.or...ea.pl?id=glowna
http://www.europa.korba.pl/ (chyba najlepsza)

W sumie najlepiej napisaæ do UKIE www.ukie.gov.pl i zapytaæ siê co maj± dla szkó³ na tego typu inwestycje i projekty...

Po prostu trzeba szukaæ, szukaæ i szukaæ. To co napisa³em wy¿ej mo¿e byæ niewystarczaj±ce, bo trzeba by³oby naginaæ trochê projekt budowy klasy laboratoryjnej.
Jak znajdê co¶ konkretnie tego tematu to Ci pode¶lê.

No i przyda³yby siê wtyki w lokalnym samorz±dzie...to chyba "normalne" stwierdzenie...ehhh...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mizuyashi.htw.pl