Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Witajcie.
Z racji, ze pogoda w trójmie¶cie nie rozpieszcza. Jak nie pada deszcz to deszcz pada. Chmurwy gêste - zero mo¿liwo¶ci obserwacji, w akcie desperacji ogl±dam niebo w Stellarium :Boink:
Depresyjna pogoda sprzyja d³ubaniu. Praca dyplomowa jeszcze w powijakach (ujawniê tylko, ¿e projekt ma nazwê MIZAR) wiêc ci±gle udoskonalam moja o¶miocalówkê.
Do napêdu motofocusera zastosowa³em motoreduktorek zakupiony na serwisie aukcyjnym(link wiele razy przewija³ siê przez wêtki na Astroforum) o prêdkosci obrotowej wa³ka wyj¶ciowego 3,9 obr.min i momencie wyj¶ciowym 0,03Nm. Czy idealnym do takich konstrukcji.
Wygl±da on mniej wiêcej tak:
i tak od frontu, widaæ dwa gwintowane otwory M3:
.
By zamontowaæ ca³o¶æ na syncianym wyci±gu musimy zrobiæ z paska blachy uchwyt. Tutaj pos³u¿y³a stara komputerowa obudowa - du¿o stalowej 1 milimetrowej blachy :szczerbaty:
Dla Alu grubo¶æ odpowiednia to 1,5 mm. Jak mi sie uda przekonwertoac plik Cadowski na jakis ludzki to zmiaszczê rysunek wykonawczy tego uchwytu.
Tak wygl±da blaszka uchwyt:
Niestety nie jest tak piêknie i trzeba uchwyt wyprofilowaæ, wyci±g w syncie ma takie ro¿ne dziwne krzywizny ale jak kto¶ zobaczy o czym mowa to poradzi sobie z dopasowaniem:
Nastêpnie nale¿y wykonaæ sprzêg³o to po³±czenia wa³ka wyci±gu z wa³kiem silniczka. Ca³e szczê¶cie oba maja taka sama ¶rednicê 4mm, ba nawet takie sam podciêcie.
Najlepiej u¿yæ stalowa tulejkê o ¶rednicy zewnêtrznej 7-8mm i wewnêtrznej 4 mm. Nastêpnie wywierciæ i nagwintowaæ dwa otwory na gwint M3.
Np tak:
.
Aby zabezpieczyæ silnik przed uszkodzeniami i wilgoci± warto go jako¶ zabudowaæ. Ja pos³u¿y³em siê opakowaniem po rolce filmu foto. Mój ojciec jest fotografem (jego dzie³a mo¿na zobaczyæ pod jednym z dwóch linków w moim podpisie) wiêc nie by³o problemu ze znalezieniem odpowiedniego. Najlepsze jest opakowanie po filmach marki ILFORD :Salut:.
W opakowaniu wykonujemy niezbêdne otwory, i mocujemy wtyczkê do pilota (najlepiej przykleiæ od zewn±trz i wewn±trz opakowania - bêdziemy mieæ pewno¶æ).
Tak to wygl±da:
Blaszkê malujemy, wedle gustu - ja wybra³em jedyny s³uszny kolor: czarny.
Jak wyschnie, skrêcamy wszystko "do kupy":
No tak... Potrzebny jest pilot. Tutaj wykorzysta³em co mia³em w swoich zapasach (ach ta mania zbieractwa).
Obudowa du¿a ale dobrze le¿y w d³oni. Prze³±cznik u góry ustawia dwie prêdko¶ci: zgrubn± i dok³adn±.
Przyciski po lewej i prawej powoduja wsuwanie i wysuwanie wyci±gu. Piktogramy s± jednoznaczne :D
W ¶rodku s± 4 baterie R6 czyli ³±cznie 6V. Silnik pobiera ok 30mA pr±du wiêc na d³ugo starcz±.
By nie motaæ sie z podwójnymi w³±cznikami ( do zmiany kierunku) zbudowa³em tzw mostek H na 4 tranzystorach. Jak bêd± chêtni zamieszczê schemat.
Aaaaa no i mój w³asny wynalazek. Wbudowanie w pilota astrolatarki B) Nie muszê ju¿ kombinowaæ przy ogl±daniu mapek. Latarka to dioda LED, czerwona. Tzw FLUX o bardzo du¿ym k±cie ¶wiecenia. Nie daje punktu ¶wietlnego tylko tak± plamê - bardzo mi³y dla oka efekt.
Tak widzi to aparat:
I na koniec film akcji, jak to dzia³a. Niewiele widaæ ale zawsze co¶:
KLIK KLIKTo by³oby wszystko, oceniajcie. Na pytania chêtnie odpowiem.
PS. zapomnia³em dodaæ: przerobka jest jak zwykle w pe³ni odwracalna. Jedyne co demolujemy to demonta¿ prawego pokrêt³a wyci±gu - jak sie znudzi mo¿na je znów przykrêciæ.
Koszt ca³o¶ci ok 60 PLN
Pozdrawiam serdecznie Konrad.
Ten post by³ edytowany przez
in¿.konstruktor dnia: 17 April 2008 - 20:01
Praca dyplomowa jeszcze w powijakach (ujawniê tylko, ¿e projekt ma nazwê MIZAR) Czy¿by¶ projektowa³ zmotoryzowany monta¿? ;) Jako przysz³y in¿. mechatroniki (miejmy nadziejê) mia³em taki pomys³ na pracê dyplomow± ;) ale to jeszcze 2 latka.
bardzo fajnie wysz³o, a testowa³e¶ ju¿ mo¿e z okularem? i jak siê ostrzy?
bo obawiam sie tê ten tryb "fine" chyba jest ci±gle zbyt szybki
a pomys³ z latark± jest genialny! :)
pozdrowienia
a i jeszcze, na czym wydrukowa³e¶ te napisy na pilocie?
Ten post by³ edytowany przez
sumas dnia: 17 April 2008 - 20:06
@Pabami zmotoryzowany tak ale nie monta¿. Mizar to nazwa robocza budowanego przez 4 osobowy zespó³ konstrukcyjno - projektowy (ja jestem odpowiedzialny za projekt uk³adu kierowniczego, hamulcowego i elektrycznego) ultrallekiego samochodu sportowego. Jak ju¿ powstanie co¶ godnego pokazania napewno pochwalê siê na forum - w koñcu nazwa pojazdu zobowi±zuje.
@sumas pogoda nie rozpieszcza niestety. Gdy popatrzê ciut d³u¿ej to dam znaæ. Tryb "fine" faktycznie jest na granicy optymalnej szybko¶ci ale to sie da wyregulowaæ. Napisy na pilocie to wydruk na foli samoprzylepnej, projekt naklejki w AutoCadzie - Corel do mnie nie przemawia. Na zadrukowana foliê naklejam prze¼roczyst± samoprzylepna folie. Napisy sie nie ¶cieraj±, nie rozmazuj±. Patent od wielu lat stosowany przy budowie ro¿nych urz±dzeñ elektronicznych.
Ten post by³ edytowany przez
in¿.konstruktor dnia: 17 April 2008 - 20:18
@Pabami zmotoryzowany tak ale nie monta¿. Mizar to nazwa robocza budowanego przez 4 osobowy zespó³ konstrukcyjno - projektowy (ja jestem odpowiedzialny za projekt uk³adu kierowniczego, hamulcowego i elektrycznego) ultrallekiego samochodu sportowego. Jak ju¿ powstanie co¶ godnego pokazania napewno pochwalê siê na forum - w koñcu nazwa pojazdu zobowi±zuje. Ciekawa koncepcja ale niezwykle trudna w zaprojektowaniu i wykonaniu. Chêtnie zapozna³bym siê z za³o¿eniami projektowymi. Moje ulubione materia³y w motoryzacji to tytan, w³ókno wêglowe i stopy magnezu :D Mam nadzieje, ¿e wziête pod uwagê ;) Jak co¶ to moje gg. 2535710
Jeszcze troche i znajda sie konstruktorzy rakiet... :dobrze:
@Pabami co¶ w ten deseñ:
KLIK LINKPozdrawiam Konrad.
W ¶rodku s± 4 baterie R6 czyli ³±cznie 6V. Silnik pobiera ok 30mA pr±du wiêc na d³ugo starcz±.
By nie motaæ sie z podwójnymi w³±cznikami ( do zmiany kierunku) zbudowa³em tzw mostek H na 4 tranzystorach. Jak bêd± chêtni zamieszczê schemat. Jestem chêtny na ten schemat. W³a¶nie przymierzam sie do budowy w³asnego motofocusa i najwiêkszy problem mam w³a¶nie z pilotem.
Pozdrawiam
Grze¶
P.S. Twoja konstrukcja wygl±da rewelacyjnie. :Salut:
O to moja wizja pilota do motofocusera. Czê¶ci tanie, mo¿na je nawet pozyskaæ z tzw "wylutów". Czasem warto popatrzeæ do ¶rodka jakiego¶ urz±dzenia nim wyrzuci sie je na ¶mietnik :Boink:
Tranzystory BD139/140, mog± byæ inne, wa¿ny jest pr±d kolektora Ic nie mniejszy ni¿ 1A( tak dla bezpieczeñstwa). W³±czniki chwilowe moa byc dowolne - wedle gustu.
Prêdko¶æ jest regulowana dwustopniowo 6V i 3V. Obroty mo¿na skorygowaæ wstawiaj±c w szereg (przed prze³±cznikiem prêdko¶ci) ma³a rezystancjê. Dobraæ do¶wiadczalnie z za zakresu ok 10 - 30R.
Je¶li jest co¶ niejasne - pytaæ, chêtnie odpowiem.
Oto schemat:
Pozdrawiam serdecznie Konrad.
Dziêki. Te¿ nied³ugo mnie to czeka, a tutaj mam gotowca i nie bêdê musia³ kumpla mêczyæ, który znaj±c ¿ycie zaraz by chcia³ to programowalne robiæ ;)
Wielkie dziêki. Nie jestem elektronikiem wiêc trochê czasu zajmie mi rozgryzienie tego schematu, ale warto. Bardzo fajnie to u Ciebie wygl±da.
Pozdrawiam
Grze¶
Fakt, trochê skomplikowany. Mo¿na zrobiæ pro¶ciej - za pomoc± dwóch w³±czników chwilowych ale tzw dwusekcyjnych. Tj. takich dwóch chwilowych w³±czników w jednej obudowie. Po³±czyæ na krzy¿ i gotowe. Niestety w sklepach elektronicznych w mojej okolicy nie mieli takich wiêc zrobi³em z tego co mia³em.
Dodaje jeszcze szkic rysunku wykonawczego uchwytu. Kolorowy ale mo¿na sie po³apaæ B)
Schemat_moto.pdf (23.51K)Ilo¶æ pobrañ: 66
Pozdrawiam Konrad.
Kurcze, w³a¶nie do mnie jedzie ten silniczek :) .. tak siê zastanawia³em czy te 3,9 obr/min nie bezie za du¿o, ale widzê ¿e jednak daje sie to cudo odpaliæ na ni¿szym napiêciu :banan:
Przy okazji pytanie przy jakim, najni¿szym napiêciu zasilania silnik da rade obróciæ Crayforda z Synty ?
To chyba zale¿y od danego egzemplarza wyci±gu (raczej stopnia jego wyrobienia).
Przy 2V wyci±g (pokrêt³o) jeszcze siê obraca³.
W swoim zastosowaniu przyj±³em 3V dla trybu wolnego. Prêdko¶æ jest wystarczaj±ca do prawid³owego ostrzenia, aczkolwiek Motofocuser jest w fazie testów i byæ mo¿e napiêcie to zmniejszê (wstawiaj±c rezystancjê w szereg).
Na chwile obecna jestem bardzo zadowolony z takiego wynalazku :banan:
Silnik jest praktycznie bezg³o¶ny.
Przed zakupem tego silniczka probowa³em innych rozwi±zañ. Serwo modelarskie jest zbyt "prêdkie" i dawa³o zbyt ma³a precyzjê ostrzenia. Krokowiec by³ lepszy ale powodowa³ dziwne drgania i piszcza³. Sterownik sie wzbudza³. Nie moglem sobie poradziæ z upchaniem tego w ma³a obudowê (zasilanie +sterownik) wiêc ca³o¶æ pójdzie do napêdu astrokozio³ka który zaczynam budowaæ.
Nikt mi nie zarzuci nie przetestowania innych koncepcji :szczerbaty:
Pozdrawiam serdecznie Konrad.
PS. Projekt MIZAR ruszy³ z kopyta, dzi¶ pozyskali¶my podzespo³y do budowy.
Nikt mi nie zarzuci nie przetestowania innych koncepcji :szczerbaty: Mo¿esz zamontowaæ silnik nie w osi, tylko obok i wykonaæ przek³adniê, bêdzie wolniej :Salut:
Tak czy inaczej super sprawa, projekt, schemat, wykonanie.
Chyba sam siê wezmê za cosik takiego, zawsze to dodatkowy komfort ca³kowitego niedotykania sprzêtu.
@Pabami co¶ w ten deseñ: KLIK LINK
Pozdrawiam Konrad. Konstrukcja fajna,ale go¶c bez wyobra¿ni.Ani porz±dnych pasów ani he³mu ani skafandra.Tylko te okularki przeciws³oneczne.Chocia¿ i tak znacznie to bezpieczniejsze od motora
Konstrukcja fajna,ale go¶c bez wyobra¿ni.Ani porz±dnych pasów ani he³mu ani skafandra.Tylko te okularki przeciws³oneczne.Chocia¿ i tak znacznie to bezpieczniejsze od motora Ani porz±dnych pasów? Te co s± w Atomie s± najmniej 4 punktowe. Porz±dniejszych nie da sie zamontowaæ (chyba, ze 6scio punktowe).
W he³mie ciê¿ko by sie je¼dzi³o, stalowy ciê¿ki :szczerbaty: W kasku o wiele lepiej :D
Nasz konstrukcja posiadaæ bêdzie zamkniêta ramê (w razie strzelenia"dacha" bêdzie zapewnione wiêksze bezpieczeñstwo fryzury) i klasyczny uk³ad napêdowy.
Dobrze, sam wszcz±³em offtop i sam go zakoñczê. Jak bêdziemy mieæ "skorupê" pospawan± wtedy nie omieszkam pochwaliæ sie na zacnym forumie :Salut:
Pozdrawiam Konrad.
Ani porz±dnych pasów? Te co s± w Atomie s± najmniej 4 punktowe. Porz±dniejszych nie da sie zamontowaæ (chyba, ze 6scio punktowe).
W he³mie ciê¿ko by sie je¼dzi³o, stalowy ciê¿ki :szczerbaty: W kasku o wiele lepiej :D
Nasz konstrukcja posiadaæ bêdzie zamkniêta ramê (w razie strzelenia"dacha" bêdzie zapewnione wiêksze bezpieczeñstwo fryzury) i klasyczny uk³ad napêdowy.
Dobrze, sam wszcz±³em offtop i sam go zakoñczê. Jak bêdziemy mieæ "skorupê" pospawan± wtedy nie omieszkam pochwaliæ sie na zacnym forumie :Salut:
Pozdrawiam Konrad. Fakt pasy s± tylko w ujêciu gdy go¶c wchodzi do bolidu i startuja nie zapina ich .Ale potem wszystko ok.
Tymczasowo nie bêdê zak³ada³ nowego w±tku.
Pozwolê sobie kontynuowaæ dyskusjê przedstawiaj±c krótki wideoklip o MIZARze :banan:
http://www.youtube.c...h?v=ZvfIVj0l2DAPozdrawiam Konrad
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl