Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Do zrealizowania projektu a w niedalekiej przysz³o¶ci wykonania wykorzysta³em wiadomo¶ci zaczerpniête od p. Janusza Wilanda :notworthy: , kolegów z forum :Salut: i moje w³asne przemy¶lenia :rolleyes: .
Projekt dotyczy mojego teleskopu Uniwersa³ 170x900 , ale my¶lê ¿e po drobnych zmianach da siê wykorzystaæ równie¿ w innych teleskopach typu Newtona.
Ilo¶æ bafli wyczerniaj±cych jak równie¿ ich wysoko¶æ jest bardzo wa¿na.
Nie ka¿dy ma jednak mo¿liwo¶æ w pe³ni profesjonalnego ich wykonania je¶li posiada ¶rednicê tuby zbyt ma³± w stosunku do ¶rednicy lustra, a tak jest w moim przypadku, dlatego zdecydowa³em siê zmieniæ tubê na wiêksz± aby w pe³ni wykorzystaæ bafle wyczerniaj±ce.
Mo¿na równie¿ w popdobnych przypadkach (tuba niewiele wieksza od lustra ) zastosowaæ wiêksz± ilo¶æ bafli szczególnie w okolicach wyci±gu okularowego oraz jeden w samym wyci±gu.
Przepraszam za skoromne rysunki ale brak czasu na ich lepsze wykonanie.
Zbyt ma³a odleg³o¶æ powoduje du¿e odblaski od ¶cianek tuby i znaczny spadek kontrastu.
Wiêksza odleg³o¶æ ich nie zniweluje , ale da nam mozliwo¶æ zastosowania odpowiedniej wysoko¶ci bafli w celu maksymalnego zacienienia ¶cianek tuby.
O ile w optyce teleskopu zale¿y nam na tym aby nie by³o ¿adnych przeszkód na drodze ¶wiat³a , o tyle w przypadku ¶cianek tuby musimy j± maksymalnie wyczerniæ poprzez postawienie przegród na drodze ¶wiat³a , a w konsekwencji doprowadzenie go do stanu zacienienia/wyczernienia , nie ma bowiem idealnie czarnej matowej farby która mog³a by konkurowaæ z cieniem jaki rzuca bafl/przegroda na ¶ciankê tuby.
Oczywi¶cie wykonane bafle musz± byæ pomalowane czarn± matow± farb±.
Poniewa¿ zmieniam rurê zastosujê propozycjê nr 4.
Dalsze przesuniêcie wyci±gu nie spowoduje winietowania - tuba bêdzie szersza ni¿ w pierwszym przypadku.
Je¿eli obserwacji np. Ksiê¿yca dokonujemy w miejscu mocno o¶wietlonym ( miasto ) mo¿emy dodatkowo na tubê teleskopu za³o¿yæ czarn± tubê wykonan± z kartonu lub innego materia³u.
Jak wcze¶niej wspomnia³em ¶wiat³o nie lubi wszelkich przeszkód które zak³uca³y by obraz dlatego ³epki mocuj±ce lustro g³ówne zchowamy w baflu ( kr±¿ku) o nieco mniejszum otworze wewnêtrznym.
Pierwszy bafel -licz±c od strony lustra bêdzie od niego oddalony na odleg³o¶æ 1 cm.
Ma to za zadanie umo¿liwiæ ustawianie lustra przy kolimacji , a jednocze¶nie zas³oniæ inne elementy mocowania lustra , rzucaj±c na nie cieñ-po prostu je zas³oniæ.
W tubie wykonam 5 bafli g³ównych i kilka w strefie czerwonej ( szczególnie nara¿onej na za¶wietlenie ) oraz jeden w wyci±gu okularowym. W strefie ¿ó³tej widocznej od strony wyci±gu okularowego ( bez okularu ) mo¿na przykleic bafle wykonane (wyciête) z czarnego brystolu po obu stronach kr±¿ka mocujacego bafel.
Stworzy to wyj±tkowo mocne zecienienie a co za tym idzie zaczernienie wewnêtrznej ¶cianki tuby w tym rejonie.
K±t zawarty pomiêdzy dwoma liniami wyznaczy nam rozmiar kolejnych ¶rednic wewnêtrznych bafli id±c od strony lustra g³ównego.
U wlotu tuby promienie ¶wiat³a szczególnie za¶wietlaj± tubê a co za tym idzie odbicia z wnêtrza tuby dostaja sie do lusterka wtórnega a nastêpnie do wyci±gu okularowego psuj±c kontrast.
Dlatego w tym miejscu powinno powstaæ ich kilka, jeden na samym pocz±tku tuby , jeden przy samym wyci±gu to absolutne minimum.
Kr±¿ki do których bêd± przyklejone bafle z czarnego brystolu mo¿na wykonaæ z ró¿nych materia³ów , powinny one jednk posiadaæ zfazowan± /zciêt± krawêd¼ aby zminimalizowaæ ewentualne odbicia od tego elementu.
Bafle z brystolu mog± wystawaæ nawet 2 cm nad element mocuj±cy , ale po pomalowaniu ich czarn± farb± matow± zostan± zabespieczone przed czynnikami atmosferycznymi i ewentualnymi zniekszta³ceniami z tym zwiazanymi ( np. wilgo¶ i ewentualne pofalowanie-wyginanie).
Patrz±c od strony tuby powinni¶my widzieæ jedynie kr±¿ek lustra bez jego mocowania które równie¿ mo¿e wprowadzaæ zak³ucenia na drodze ¶wiat³a oraz odbicia.
W strefie zagro¿enia powinno znale¼æ siê minimum 3 bafle . Ja zrobiê ich wiêcej przyklejonych po obu stronach kr±¿ka mocuj±cego -bez fazki na krawêdziach.
Bafle w wyci±gu maj± wyciêcia w miejscu jego mocowania .
W wyci±gu okularowym znajdzie siê jeden kr±¿ek wyczerniajacy.
Bafle ³adnie wyczerni± tubê , a jednocze¶nie kr±¿ki mocuj±ce do których bêd± przyklejone wzmocni± tubê teleskopu. Np. w Syncie gdzie ¶cianka jest do¶æ cienka a tuba d³uga (dobson) usztywni to bardzo rurê teleskopu zapobiegajac ewentualnym przekoszeniom podczas zmiany kierunku tuby.
Bale mo¿na wykonaæ zarówno z czarnego brystolu jak z plastiku czy aluminium, jednak to nie tylko kwestia ceny ale równie¿ trudno¶ci z wykonaniem.
Podobnie ma siê sprawa z kr±¿kami mocuj±cymi.
Zapraszam do dyskusji na ten temat a szczególnie z czego i czym je wykonaæ.
Mam nadziejê ¿e temat wyczernienia pomo¿e podi±æ decyzjê osobom wachaj±cym siê lub bagatelizujacym taki sposób wyczernienia lub w ogule jego konieczno¶æ.
Pozdrawiam serdecznie Janusz :Beer: .
Ten post by³ edytowany przez
sumas dnia: 19 June 2006 - 20:25
piêknie Januszu, ¶wietna robota :notworthy: , tylko miej lito¶æ dla modemowców, ten Twój post ma teraz ponad 900kB !
proszê Ciê, zamie¶æ te obrazki jako za³±czniki do posta, wtedy bêdzie du¿o mniejszy, bedzie siê szybciej otwiera³
pozdrowienia :Beer:
Jak ktos ma obnizony brzeg lustra , matowawy itp. to przysloniecie brzegu lustra poprawi obraz .
Sprawdzalem to u siebie na mniejszym lustrze z matowym brzegiem . Cwiczylem tez na tym co mam i zmniejszenie srednicy sciemnialo obraz ale nie poprawialo jego wyrazistosci, nawet troche pogarszalo.
Najlepiej sprawdzic u siebie czy poprawi . Jest to zwiazane z danym lustrem.
Warunki pogodowe, seeing musza byc dobre podczas sprawdzania .
Wyczernienia mozna robic na rozne sposoby. Najwazniejszy jest rejon naprzeciw wyciagu .
Sadze, ze jak obserwujemy telepem Newtona a w kolo jasnio to najwiecej poprawi cos na ksztalt odrosnika - rura min pol metrowej dlugosci zalozona ta telep . Przynajmniej u mnie tak jest .
Sprawdz moze jak masz z obrazem w nowej rurze przed i po zalozeniu bafli.
W/g mnie pierwszy nad wyciagiem jest najbardziej uzyteczny :Beer:
Kilka pytan?
1. Skad wzia³es 5* jako kat tworzony przez pierwsza i ostania przegrode?
2. Dlaczego mocowania scinasz pod katem 45*?
I maly hint.
Po mojemu to nie powinienes przeslaniac elementow mocujacych pierwsza przeslona. Zysk jakosci obrazu bedzie chyba mniejszy mniejszy od straty jakosci obrazu wynikajacej z przesloniecia apertury.
Pozdrawiam.
Ten post by³ edytowany przez
Hans dnia: 19 June 2006 - 10:39
Kilka pytan?
1. Skad wzia³es 5* jako kat tworzony przez pierwsza i ostania przegrode?
2. Dlaczego mocowania scinasz pod katem 45*?
I maly hint.
Po mojemu to nie powinienes przeslaniac elementow mocujacych pierwsza przeslona. Zysk jakosci obrazu bedzie chyba mniejszy mniejszy od straty jakosci obrazu wynikajacej z przesloniecia apertury.
Pozdrawiam. Nad tym samym siê zastanawia³em i wychodzi mi nie 5 tylko 0,5 stopni :Salut:
...
Sadze, ze jak obserwujemy telepem Newtona a w kolo jasnio to najwiecej poprawi cos na ksztalt odrosnika - rura min pol metrowej dlugosci zalozona ta telep . Przynajmniej u mnie tak jest .
... RACJA!
Kilka miesi±cy temu by³a o tym ca³a dyskusja. Powy¿sze rozwi±zanie stosuje Pirx z dobry skutkiem! Zamontowanie przed³uzenia tuby NIE POWODUJE winietowanie (patrz wspomniana dyskusja)...
pogodnego i ciemnego nieba
RACJA!
Kilka miesi±cy temu by³a o tym ca³a dyskusja. Powy¿sze rozwi±zanie stosuje Pirx z dobry skutkiem! Zamontowanie przed³uzenia tuby NIE POWODUJE winietowanie (patrz wspomniana dyskusja)...
pogodnego i ciemnego nieba Mpp, winietowanie badz jego brak, sa pochodna funkcji dlugosci tuby ponad wyciagiem i stosunku szerokosci lustra do szerokosci tuby. Walec odpowiednio dlugi zwinietuje na 100%. Mozna by kombinowac ze stozkiem, tylko kurde jaki montaz wytrzyma 1,5 metrowy stozek na koncu newtona?
Per analogia wysokosc przegrod. Za wysokie zwinietuja i po balu. Stad moje pytanie o te 5* odchylania linni przegrod. Skad jest ta wartosc? Byc moze wlasnie tu ukryte jest obejscie na winietowanie.
Pozdrawiam.
Mpp, winietowanie badz jego brak, sa pochodna funkcji dlugosci tuby ponad wyciagiem i stosunku szerokosci lustra do szerokosci tuby. Walec odpowiednio dlugi zwinietuje na 100%. Mozna by kombinowac ze stozkiem, tylko kurde jaki montaz wytrzyma 1,5 metrowy stozek na koncu newtona?
Per analogia wysokosc przegrod. Za wysokie zwinietuja i po balu. Stad moje pytanie o te 5* odchylania linni przegrod. Skad jest ta wartosc? Byc moze wlasnie tu ukryte jest obejscie na winietowanie.
Pozdrawiam. Z ca³ym szacunkiem....
patrz tutaj:
http://astro-forum.org/Forum/index.php?sho...20entry175719to by³o ju¿ wa³kowane...
pogodnego i ciemnego nieba
Mpp, winietowanie badz jego brak, sa pochodna funkcji dlugosci tuby ponad wyciagiem i stosunku szerokosci lustra do szerokosci tuby. Walec odpowiednio dlugi zwinietuje na 100%. Mozna by kombinowac ze stozkiem, tylko kurde jaki montaz wytrzyma 1,5 metrowy stozek na koncu newtona?
Per analogia wysokosc przegrod. Za wysokie zwinietuja i po balu. Stad moje pytanie o te 5* odchylania linni przegrod. Skad jest ta wartosc? Byc moze wlasnie tu ukryte jest obejscie na winietowanie.
Pozdrawiam. Wiadomo¶æ zaczerpno³em z rozmowy z Januszem Wilandem ( 5*) - chodzi³o o wyznaczenie ma³ego konta aby bafli zbytnio nie zjechaæ , ale zachowaæ sto¿ek w celu wyeliminowania winietowania.
Na pocz±tku mia³em robiæ je w mojej oryginalnej rurze ale poniewaz kupi³em obejmy w DO które sa o kilka centymetrów szersze od tuby (idealnych wymiarów nie mieli 200mm) kupi³em obejmy 236mm co w znaczny sposób podniesie wysoko¶æ bafli w nowej rurze.
Po zrobieniu rysunku technicznego na papierze milimetrowym ka¿dy nastêpny bafel ( jego ¶rednica wewnêtrzna ) licz±c od strony lustra by³a wiêksza o 1mm od porzedniego.
Ale poniewa¿ jest sto¿ek to ostatni bafel by³ ju¿ do¶æ niski dlatego zdecydowa³em siê na zamianê rury na wiêksz± (236mm)-te¿ nie jest to idea³ lepsza by³a by np. 250mm ale takie ju¿ mam obejmy i musze zrobic na takiej.
Wersja dla leniwych to ta w której nie zmieniamy tuby tylko walczymy z baflami w sensie ilo¶ci (wiêkszej-przy ni¿szych baflach)
czy warto sobie zadawac -nie ma³y zreszt± trud :rolleyes: - warto widzia³em jak Piccolo ma to zrobione i jakie daje dzieki nim obrazy-bardzo dobre.
Kto ma mo¿liwo¶æ zapraszam do warszawskiego PTMA aby osobi¶ci popztrzeæ przez ten co by nie mówiæ ma³y teleskop ale o ¶wietnych obrazach.
Dziêki zastosowaniu bafli nasz teleskop mo¿e zyskac now± jako¶æ bo przy brzegówkach widaæ tarczê ksiê¿yca a za ni± idealn± czerñ i ewentualn± gwiadkê a nie jakie¶ tam szaro¶ci czy odblaski.
Mam nadziejê na dalsz± wspóln± dyskusjê na ten temat mo¿e uda nam siê wspólnie stworzyæ fajny temat o baflach.
Ten post by³ edytowany przez
astrokosmo dnia: 19 June 2006 - 12:45
Kilka pytan?
1. Skad wzia³es 5* jako kat tworzony przez pierwsza i ostania przegrode?
2. Dlaczego mocowania scinasz pod katem 45*?
I maly hint.
Po mojemu to nie powinienes przeslaniac elementow mocujacych pierwsza przeslona. Zysk jakosci obrazu bedzie chyba mniejszy mniejszy od straty jakosci obrazu wynikajacej z przesloniecia apertury.
Pozdrawiam. Z k±d wzio³em 5* ju¿ pisa³em
2. mocowanie (pojedyñczy bafel) ma na celu zminimalizowanie do minimum ewentualne odbicia od jego powierzchni ( ¿ó³ty trójk±t) .
Jeszcze lepszym rozwiazaniem by³o by zastosowanie samego bafla bez wzmocnienia kr±¿kiem ale w warunkach amatorskich mo¿e byæ to trudniejsze do wykonania.
Taki cienki bafl cienki jak kartka papieru czy brystol by³ by najlepszy-np. z cienkiej blachy aluminiowej.
Jak wspomnia³em wcze¶niej kr±¿ki do których maj± byæ przyklejone bafle mog± te¿ wzmocniæ tubê np. w d³ugich syntach na dobsonie.
http://images3.fotosik.pl/85/8f854c2b479c6ceb.jpg
Tak wygl±da k±t 5* przy ogniskowej 1000mm, dlatego wydaje mi siê ¿e to jest inny k±t np. 0,5* zale¿y to od d³ugo¶ci ogniskowej.
Za³±czone miniaturki
l
l
tu inny przyk³ad :Salut:
ps. rysunek wykona³em na podstawie teleskopu Promila, ustawienie przys³on jest przypadkowe, chodzi³o mi tylko o ustalenie prawid³owego k±ta.
Za³±czone miniaturki
l
l
Dlatego nie kumam o co chodzi z tym k±tem, on musi siê zmieniaæ wraz z ogniskow± nie mo¿e byæ sta³y dla ka¿dego teleskopu i tu nasuwa mi siê pytanie jak ustaliæ jak± ¶rednicê ma mieæ pierwsza przys³ona od strony wyci±gu zak³adaj±c ze ostatnia przy obiektywie ma jego ¶rednicê. Sk±d mam wiedzieæ jaki k±t zastosowaæ jakie to ma tak naprawdê znaczenie i dlaczego przys³ony nie mog± byæ wszystkie tej samej ¶rednicy. :blink:
k±t 5 st to mo¿na sobie stosowac przy bardzo mocno przewymiarowanych szeroko¶ciach tub. w praktyce dla du¿awych newtonów to czysty absurd.
k±t sto¿ka zalezy od chêci utrzymania braku winietowania od przes³on dla danego pola widzenia.
2st pola widzenia to sto¿ek powinien byæ 2st (po 1st od osi z ka¿dej strony), przynajmniej taki powinien byc ta wynikowa diafragma u na górze tuby.
Ten post by³ edytowany przez
McArti dnia: 19 June 2006 - 14:31
[quote name='zbig' date='Jun 19 2006, 08:46' post='188607']
Jak ktos ma obnizony brzeg lustra , matowawy itp. to przysloniecie brzegu lustra poprawi obraz .
Sprawdzalem to u siebie na mniejszym lustrze z matowym brzegiem . Cwiczylem tez na tym co mam i zmniejszenie srednicy sciemnialo obraz ale nie poprawialo jego wyrazistosci, nawet troche pogarszalo.
Najlepiej sprawdzic u siebie czy poprawi . Jest to zwiazane z danym lustrem.
Warunki pogodowe, seeing musza byc dobre podczas sprawdzania .
Wyczernienia mozna robic na rozne sposoby. Najwazniejszy jest rejon naprzeciw wyciagu .
Sadze, ze jak obserwujemy telepem Newtona a w kolo jasnio to najwiecej poprawi cos na ksztalt odrosnika - rura min pol metrowej dlugosci zalozona ta telep . Przynajmniej u mnie tak jest .
Sprawdz moze jak masz z obrazem w nowej rurze przed i po zalozeniu bafli.
W/g mnie pierwszy nad wyciagiem jest najbardziej uzyteczny :Beer:
[/quot
Ja równiez walkuje ju¿ ten temat od miesiaca i jestem ciekawy co z tego wyjdzie.
ka¿dy ma swoja racje,mam nadzieje,¿e znajdzie sie ktos ,kto w jasny sposób wyt³umaczy sens zak³adania przys³on do tuby optycznej.
Mo¿e faktycznie najlepsze efekty uzyskuje sie mocujac taka przes³ona nad i pod wyciagiem-tak wywnioskowa³em po wczorajszej rozmowie ze zbigiem.
Pozatym astrokosmo prosze wyt³umacz grzybkowi i mi ,o co chodzi z tym k±tem 5*
czy ma byc to k±t zawarty pomiedzy 2 prostymi u wylotu tuby tak jak na rysunku ,bo w tej sytuacji mi na papierze mm wychodzi ,czy tak jak sugeruje grzybek80 jest to k±t 5* od brzegu lustra ,który juz w polowie d³ugosci tuby wychodzi poza jej scianki :huh:
czekam i pozdrawiam ATM'owców :Beer:
Ten post by³ edytowany przez
promil dnia: 19 June 2006 - 14:36
Moze na koniec przytocze jeszcze cytat"(...)jakby to naprawdê dzia³a³o to by to montowali fabrycznie"(...)
Trzeba zadaæ pytanie czy to w ogóle ma jaki¶ sens, ja jeszcze nie s³ysza³em ¿eby jaka¶ firma to robi³a z teleskopem typu newton, jest to stosunkowo proste do wykonania i gdyby to mia³o sens nie waha³bym sie ani chwil przed monta¿em przys³on do mojego teleskopu :Salut:
Moze na koniec przytocze jeszcze cytat"(...)jakby to naprawdê dzia³a³o to by to montowali fabrycznie"(...) Gdybym by³ producentem teleskopów i wiedzia³bym o skuteczno¶ci tych przys³on to na pewno bym je montowa³ w standardzie a mo¿e nawet za dop³at±, a jako¶ nikt w to siê nie bawi ani te dobre ani te z³e firmy.
Z moich malych doswiadczen wynika, ze najwazniejsze aby naprzeciw wyciagu najdoskonalej wyczwrnic .
Np. na wzor ciala doskonale czarnego . Cienkie blaszki z Al jedna stosunkow blisko drugiej powinny zwiekszyc zaczernienie tego rejonu . pomalowany czarnym matem papier scierny ok nr 100 pewnie podobnie pokaze. Choc warto sprawdzic . Pierscien , bafel nad wyciagiem sobie chwale bo usztywnia tube . Do tego ponizej jest troszke ciemniej a to rejon wyciagu . W plastikowych tubach nawet z 4mm PCV wyciecie otworu pod 2" wyciag bardzo deformuje ten rejon /stopniowo w wyniku temp./ i dlatego warto ponizej pierscien dac . Jak ktos chce, moze dawac do woli . Ale i tak musi dobrze wyczernic tube w swoim Newtonie . To najwazniejsze.
sens diafragm jest zawsze ten sam. chodzi o to ¿eby diafragma okularu nie widzia³a o¶wiatlonych czê¶ci sprzêtu. ich sens w newtonie jest duzo mniejszy ni¿ w refraktorze ze wzglêdu na to, ¿e ¶wiat³o z o¶wietlonej tuby jest ogniskowane na luserku wtórnym w ¶ladowym stopniu. w refraktorze o¶wietlon± tube widzi poprostu wprost okular.
To ja was jeszcze troszke ostudze przed dawaniem duzej ilosci malych bafli. Jest cos takiego jak zalamywanie promieni swiatla na krawedziach. Jak sobie zafundujecie kilka takich ostrych bafli jeden kolo drugiego, to sie moze okazac, ze trafiliscie z deszczu pod rynne.
Pozdrawiam.
PS. Astrokosmo, z czego bedzie twoja nowa tuba? Jezeli z alumninium to moze nie baw sie w karton, tylko wspawaj/wklej przeslony metalowe (aluminiowe) Moga sie okazac lzejsze niz pierscienie ze sklejki z przylepionym kartonem, a moze i wytrzymalsze. Jezeli twoje przeslony maja takze pelnic funkcje konstrukcyjne (wzmocnienie tuby) to najsensowniejsze sa z blachy 3mm - Sprawdzone - jeszcze daja sie wklejac i trzymaja dobrze krawedzia, a jednoczesnie jeszcze nie zwiekszaja znaczaco masy tuby.
Ten post by³ edytowany przez
Hans dnia: 19 June 2006 - 15:27
Moja tuba jest z 7mm PCV i sam wiercilem w niej otwór pod 2" wyci±g,mam zamiar usztywnic ja 2 wregami nad i pod wyciagiem,2 kolejne wregi ustawic w miejscach mocowania obejm z monta¿em(przeciw zniekszta³ceniu nawet minimalnym) oraz na spodzie tuby przy mocowania montazu lustra z tuba.
jestem ciekawy dalszej dyskusji na temat przes³on wyczerniajacych,mam nadzieje,¿e astrokosmo nam wszystko ³adnie wyt³umaczy :Beer:
Ten post by³ edytowany przez
promil dnia: 19 June 2006 - 15:30
To ja was jeszcze troszke ostudze przed dawaniem duzej ilosci malych bafli. Jest cos takiego jak zalamywanie promieni swiatla na krawedziach. Jak sobie zafundujecie kilka takich ostrych bafli jeden kolo drugiego, to sie moze okazac, ze trafiliscie z deszczu pod rynne. pozatym raczej okrêgi nie bêd± ani równe ani wyosiowane :) i szum dyfrakcyjny wzro¶nie.
ps. nie oszukujmy siê, diafragmy dadza mocny efekt tylko przy ogladaniu w pobli¿u ksiê¿yca. ewentualnie za¶wietlenia elektrycznego.
Ten post by³ edytowany przez
McArti dnia: 19 June 2006 - 15:39
sens diafragm jest zawsze ten sam. chodzi o to ¿eby diafragma okularu nie widzia³a o¶wiatlonych czê¶ci sprzêtu. ich sens w newtonie jest duzo mniejszy ni¿ w refraktorze ze wzglêdu na to, ¿e ¶wiat³o z o¶wietlonej tuby jest ogniskowane na luserku wtórnym w ¶ladowym stopniu. w refraktorze o¶wietlon± tube widzi poprostu wprost okular. W³a¶nie nad tym my¶la³em, s±dzê ¿e nie ma sensu siê w to bawiæ.
Diafragmy maja tez druga funkcje. Moga byc elementem konstrukcyjnym. U mnie pracuja w miejscach lapania tuby obejmami. Dzieki temu mozesz wyk. do budowy delikatniejszy ale lekki material i wzmocnic go gdzie trzeba diafragma.
Pozdrawiam.
a ja ca³y czas siê zastanawiam jak astrokosmo umie¶ci i co wa¿niejsze jak umocuje te bafle w tubusie? :)
astrokosmo, jak± masz ¶rednicê tubusa? albo i naczej, jak d³ugie masz rêce? :szczerbaty:
ale ¿eby by³o powa¿niej, to jest sens montowaæ te bafle, ale tylko wtedy kiedy sami wykonujemy tubus i pe³ni± one równie¿ rolê wzmocnienia, tak?
a Hansie nie robi³es czasem prób obserwacji swoim teleskopem jak jeszcze nie mia³ tych wrêg?
choæ z drugiej strony, na stronie Janusza Wilanda, od zawsze pisze, ¿e:
"Odblasków ¿adna czarna i najbardziej matowa farba nie zlikwiduje
tak skutecznie jak odpowiednie przes³ony wewn±trz tubusa.
Przes³ony stanowi± tak¿e wa¿ny element konstrukcyjny tubusa
- s± one wzmocnieniem, dziêki czemu ¶cianki tubusa mo¿na wykonaæ z bardzo
cienkiej sklejki."
http://astrojawil.pl/jazz_tubus.htmpozdrowienia
Diafragmy maja tez druga funkcje. Moga byc elementem konstrukcyjnym. U mnie pracuja w miejscach lapania tuby obejmami. Dzieki temu mozesz wyk. do budowy delikatniejszy ale lekki material i wzmocnic go gdzie trzeba diafragma.
Pozdrawiam. Hans ja rowniez mysle nad tym, wzmocnieniem tuby w miejscach gdzie obejmy lapia tube,oraz w miejscu gdzie mocuje montaz lustra z tuba(tam pod wplywem dociagania imbusów tuba lekko sie odksztalca i powstaja przerwty ok 1mm).
A co do astrokosmo to gosc jest wysoki i ma dlugie rece,wiec chyba nie bedzie mial problemu z umocowaniem wrêg,pozatym mnie tez to czeka ale jakos sobie poradze :D
kilka poprawek :
1. nie 5* tylko 0.5* - mo¿na sobie inny ma³y kont ustawiæ , chodzi o to aby dwie proste wychodz±ce z punktu krawêdzi pierwszego bafla da³y mo¿liwo¶æ zwiêkszania ¶rednicy ka¿dego kolejnego bafla id±cego w stronê wyci±gu. pierwsza prosta to prosta ¶wiat³a wpadajacego do teleskopu ( walec) krawêd¼ lustra a w³a¶ciwie krawêd¼ pierwszego bafla bo ja nadal uwa¿am i¿ warto przys³oniæ ³epki mocuj±ce lustro czyli schowaæ je w baflu bo nie wprowadz± zak³uceñ ¶wiat³a. ¦wiat³o odbija siê wówczas od kr±¿ka lustra a nie od ko³a które ma na swoim obwodzie jakie¶ czarne ³epki-ma³e kó³ka. Nie oszukujmu siê ¶wiat³o na nie natrafi i wprowadzi pewien b³±d-jaki ? mo¿emy podyskutowaæ. Ja na pewno schowam je w baflu bo zmniejszenie lustra z rozmiaro 170 do 165 ma sens i nie traci sie zbytnio powierzchni , natomiast nie chodzi³o mi tu o to ¿e jest ono na brzegu gorzej wykonane .
2. je¿eli chodzi o umieszcenie ich w wnêtrzu tuby to jest na to kilka sposobów-podajê 2:
- a ustawia siê je za pomoc± listewek z zaznaczonum miejscem od bafla do krawêdzi tuby od strony wyciagu
- b mo¿na te¿ zrobiæ walec z papieru dopasowany do wewnêtrznej ¶rednicy tuby z zaznaczon± skal± .
listewk± po wsuniêcia ca³o¶ci po obwodzie dopychamy go tak aby w ka¿dym miejscu by³ ten sam wymiar wniosek z tego i¿ warto aby nie by³ zbyt ciasny i posiada³ pewien luz. Z rurka zrobiona z papieru nie bêdzie problemu bo po ca³um obwodzie bêdzie dobry wymiar.
3. do Sumiego (czytaj Sumasa) zamiast zdjêæ mog³em zamie¶ciæ linki :Boink: o tym nie pomy¶la³em. Mo¿na by to poprawiæ ale jak to zrobiæ-czekam na propozycje , sam nie usunê zdjêæ , chyba ¿e napisze temat jeszce raz i zapodam oprócz tekstu same linki :rolleyes:
4. czy warto je robic ja nie mam w±tpliwo¶ci
5. grubo¶æ bafla musi byæ minimalna bo inaczej ¶wiat³o bêdzie siê za³amywaæ na jego krawêdzi i dawaæ równie¿ odblaski - z t±d jego grubo¶æ kartki papieru ( brystolu).
6. mo¿na zrobiæ bafle z t³oczonego cienkiego aluminium ale trudniej je zamocowaæ w tubie
7. w d³ugiej rurze jak± ma np. twoja Synata-Grzybku , takie bafle przy okazji wzmocni³y bu ja bardzo.
Ja rownie¿ mysla³em na temat takich kijków ,ktorymi ustawia³bym przes³ny wewnatrz tuby. :Beer:
Do mocowana tych przes³on u¿yje czarnego silikonu.
Wrêgi z pewnoscia usztywnia tube-jak najbardziej jestem za :D :Salut:
Musze oficjalnie oglosic ,ze Grzybek 80 sam znalazl blad w podanym k±cie :notworthy: :Beer: :P
5. grubo¶æ bafla musi byæ minimalna bo inaczej ¶wiat³o bêdzie siê za³amywaæ na jego krawêdzi i dawaæ równie¿ odblaski - z t±d jego grubo¶æ kartki papieru ( brystolu). zdecydowanie nie dlatego musi byæ minimalna. za³amanie ¶wiat³a dzieje siê na ka¿dej krawêdzi. je¿eli diafragma bêdzie posiada³a grubo¶æ to bêdzie mia³a o¶wietlon± powierzchnie która bêdzie oddawaæ ¶wiat³o. w newtonie ma to znaczenie marginalne.
:Beer:
a ja ca³y czas siê zastanawiam jak astrokosmo umie¶ci i co wa¿niejsze jak umocuje te bafle w tubusie? :)
astrokosmo, jak± masz ¶rednicê tubusa? albo i naczej, jak d³ugie masz rêce? :szczerbaty: To sie da przeskoczyc. Gdy tuba ma >=300mm srednicy i <=1500mm wysokosci , to poprostu wszystko wsadzisz lapka. Jezeli jest bardziej waska lub ma wieksza wysokosc to popychasz wregi jakims kolkiem (ja robilem to poziomica - profanacja) i mierzysz miarka odleglosc od krawiedzi tuby aby ustawic ja prostopadle (uwaga, krawedz musi byc rowna i nie przekoszona).
(...)
a Hansie nie robi³es czasem prób obserwacji swoim teleskopem jak jeszcze nie mia³ tych wrêg?
(...) Niestety, konstruowanie telepa zaczalem od wklejenia wreg konstrukcyjnych. To taka dosyc naturalna kolejnosc. Najpierw montujesz elementy konstrukcyjne , potem malujesz, potem ladujesz optyke, korekta dlugosci tuby / wysokosci celi (lub nie) i znowu optyka na docelowe pozycje.
(...)
1. nie 5* tylko 0.5* - mo¿na sobie inny ma³y kont ustawiæ , chodzi o to aby dwie proste wychodz±ce z punktu krawêdzi pierwszego bafla da³y mo¿liwo¶æ zwiêkszania ¶rednicy ka¿dego kolejnego bafla id±cego w stronê wyci±gu. (...) To nie takie proste. "mo¿na sobie inny ma³y kont ustawiæ" - mozna sobie ustawic inny ale lepiej wyliczyc jaki bedzie optymalny aby nie zwinietowac. Prosze sciagnij sobie newtwina i uruchom opcje automatycznego rozmieszczajaca przeslon dla twojej optyki. Zaoszczedzisz sobie roboty z wymienianiem wreg przy probach na chybil trafil. Ten kat nie powinien byc wziety z kosmosu, "bo tak wyglada na ryskunku niezle" Tym katem sterujesz winietowaniem i da sie go po prostu wyliczyc.
(...)
5. grubo¶æ bafla musi byæ minimalna bo inaczej ¶wiat³o bêdzie siê za³amywaæ na jego krawêdzi i dawaæ równie¿ odblaski - z t±d jego grubo¶æ kartki papieru ( brystolu).
6. mo¿na zrobiæ bafle z t³oczonego cienkiego aluminium ale trudniej je zamocowaæ w tubie
(...) ad. 5. Nie prawda, Cienka krawedz wcale nie uniknie zalamywania na niej swiatla.
ad. 6. Pomysl nad tym aluminium powaznie. To naprawde inna bajka jezeli chodzi o wytrzymalosc i mozliwosci, jezeli kawalek sklejki zastapisz obrecza wycieta z grubej blachy alu. Nikt tu nie mowi o toczeniu. Blacha ma pracowac na sztorc. Kupujesz arkusz aluminium 2 lub 3mm (lepiej trojke) i wycinasz cyrklem technicznym niezbedne Ci kregi. Mozesz wtedy bardzo dokladnie wykonac ich ksztalt oraz srednice wewnetrzne i zewnetrzne.
Pozdrawiam.
Hansie dzienki za rady :Beer: .
Niestety s³abo znam angielski i mogê miec problemy z newtinem co do obliczenia ilo¶ci bafli i k±ta-chyba ¿e mi kto¶ w tym pomo¿e -mo¿e niejki Hans :D . Oczywi¶cie wszelkie wymiary zapodam , a tak przy okazji kupuj±c swoj± rurê napewno szpera³e¶ w sieci-wiesz mo¿e gdzie mo¿na zamówiæ-kupiæ rurê z alu o ¶rednicy zewnêtrznej 236mm ? . W ostateczno¶co mog± byæ plastikowe.
a wystarczy za³ozyæ jedna diafragme przed wyci±giem i odro¶nik. ale kombinujecie :)
(...) a tak przy okazji kupuj±c swoj± rurê napewno szpera³e¶ w sieci-wiesz mo¿e gdzie mo¿na zamówiæ-kupiæ rurê z alu o ¶rednicy zewnêtrznej 236mm ? . (...) http://www.nova-trading.com.pl/- blachy, rury, ksztaltki, rolki, prety przycinaja, pakuja, wysylaja
ALU, Nierdzewka, Kwasowka. Rozne grubosci.
Pozdrawiam.
Tego typu informacji szukaj 3 watki wyzej. (Co gdzie kupic). A co do pomocy przy wyliczaniu pozycji bafli to lepiej popros o rade kogos bardziej ocykanego z matematyka lub wspomnianego newtwina (obsluzysz go po opanowaniu jakis 20 slow angielskich, mysle, ze da sie to od biedy zrobic ze slownikiem). Ja chetnie pomoge przy wyliczeniach pozycji wreg konstrukcyjnych, jezeli podasz dane wejsciowe. Tu mam troche doswiadczenia.
Pozdrawiam.
http://www.nova-trading.com.pl/
- blachy, rury, ksztaltki, rolki, prety przycinaja, pakuja, wysylaja
ALU, Nierdzewka, Kwasowka. Rozne grubosci.
Pozdrawiam.
Tego typu informacji szukaj 3 watki wyzej. (Co gdzie kupic). A co do pomocy przy wyliczaniu pozycji bafli to lepiej popros o rade kogos bardziej ocykanego z matematyka lub wspomnianego newtwina (obsluzysz go po opanowaniu jakis 20 slow angielskich, mysle, ze da sie to od biedy zrobic ze slownikiem). Ja chetnie pomoge przy wyliczeniach pozycji wreg konstrukcyjnych, jezeli podasz dane wejsciowe. Tu mam troche doswiadczenia.
Pozdrawiam. Dzienki :Beer: -mo¿e trafi kiedy¶ do dowland-kto wie :rolleyes:
No to jest Was dwóch :Beer: :D
Ja zamontowalem moje przeslony wedlug Newt wybierajac opcje tej samej srednicy. Do ich wykonania uzylem... pianki uszczelniajacej do okien. Dwie warstwy byly akurat idealnie rozmiaru podanego przez Newt. Sama warstwa samoprzylepna byla za slaba wiec uzylem kleju uniwersalnego, po czym wszystko wyczernilem krylonem. Efekt widac juz na wejsciu do tubusa. W Chicago stoi lampa przy lampie, bez przeslon mialbym wszystko pomaranczowe.
To moze jeszcze z czarnego kartonu na tube naloz " odrosnik" . Znacznie zmniejszy wplyw swiatla ulicznego.
To moze jeszcze z czarnego kartonu na tube naloz " odrosnik" Nie rozumiem. Co to jest 'odrosnik'?
Nie rozumiem. Co to jest 'odrosnik'? to dew shield. :)
to dew shield. :) :Beer:
Krótko mówi±c d³uga tuba przed soczewk± w refraktorach* lub katadioptrykach*
S³u¿y do zbierania rosy z powietrza aby zbiera³a siê tam a nie na szkle ,d³ugo by¶my nie poobserwowali.
Jest wyjatek odsosowaia odro¶ników , dostêpna pod rêk± w czasie obserwacji suszarka.
refraktor -takie d³ugie rurowate przewa¿nie z soczewk± , patrzymy przez to z ty³u, w slangu : luneta
katadioptryk- raczej krótkie co¶ ze szk³em koryguj±cym z przodu tuby ,patrzymy z boku lub z ty³u.
to dew shield. :) Je¿eli siê mylê to mnie poprawcie ale mam wra¿enie ¿e odro¶nik s³u¿y do tego aby zabespieczaæ obiektyw np. szukacza od rosy która wystêpuje przy obserwach w terenie -spe³nia równie¿ po¶rednio rolê tuby jak± zak³ada siê na teleskop aby utrudniæ ¶wiat³u bocznemu wpadanie do tubusa np. ¶wiat³a latarni itp.
Jednym s³owem czy nie mówimy tu o 2 odzielnych rzeczach?
I jedno i drugie jest potrzebne-my¶lê ¿e warto by³o by kiedy¶ rozwin±æ oba tematy, ja mam zamiar zbudowaæ kolejny szukacz który bêdzie mia³ odro¶nik ( mój pierwszy nie mia³ ).
Natomiast je¶li chodzi o tubê zak³adan± na teleskop to zamiast kartonu my¶la³em ¿eby zrobiæ z plastikowej lub aluminiowej rury.
Powracaj±c do bafli ( zachecam do dyskusji ) temat jest nie skoñczony wiêc chcia³em siê podzielic kolejnymi przemy¶leniami:
1) poniewa¿ kupi³em obejmy 236mm kupiê taka rurê i :
- nie bêde musia³ przerabiaæ obejm pod star± rurê (200mm)
- star± rurê wraz z wyci±giem zamiast wyrzucaæ wykorzystam do zbudowania teleskopu 120x900. dziêki temu wystarczy dokupiæ lustro i zrobic celê i kolejny teleskop gotowy bez wiekszych przeróbek-bafle dzieki temu bêd± mog³y mieæ wiêksz± wysoko¶æ ni¿ w przypadku lustra 170x900.
Z czego wykonam bafle i ich mocowanie jeszcze sie zastanawiam , ale przyznam sie szcze¿e ¿e pomys³ Hansa podoba na bafle z cienkiej blachy alu bardzomi sie podoba-trudniejszy do wykonania ale warto pok±binowaæ.
Z jednej strony bafle z kr±¿kiem mocujacym wzmacniaj± tubê a z drugiej przy odpowiedniej grubo¶ci ¶cianki tuby nie jest to tak konieczne zw³aszcza w moim przypadku-do¶æ krótkiej tuby, ale za to pozbywaj±c sie elementu mocuj±cego bafel zyskujemy za nim cieñ bez odblasków od powierzchni mocuj±cej.
Za³±czone miniaturki
l
l
Widze, ze zauwazyles problrm z baflami. Moga rozjasnic tube .
Katy padania promieni swiatla co narysowales wyzej wskazuja, ze juz wielokrotnie odbily sie od wyczernionej tuby, czyli sa bardzo slabe . Teraz musza poodbijac sie od lustra i w gore aby trafic do lusterka wtornego .
Widze, ze zauwazyles problrm z baflami. Moga rozjasnic tube .
Katy padania promieni swiatla co narysowales wyzej wskazuja, ze juz wielokrotnie odbily sie od wyczernionej tuby, czyli sa bardzo slabe . Teraz musza poodbijac sie od lustra i w gore aby trafic do lusterka wtornego . Zbyszku , chodzi³o mi o ewentualne odbicie ¶wiat³a nie od bafli ale od elementu mocujacego , bafle powoduj± rzucanie cieni a nie ¶wiat³a co w konsekwencji prowadzi do zacienienia - zaczernienia tuby.
W³a¶nie dziêki odpowiedniej wysoko¶ci bafli uzyskujemy zapory które blokuj± przypadkowe odbijanie ¶wiat³a od ¶cian wewnêtrznych tubusa oraz pionowo ustawionych bafli.
To w³asnie brak bafli powoduje przypadkowe odbijanie siê ¶wiat³a od ¶cianek tuby i w konsekwencji spadek kontrastu w obserwowanym obrazie.
Ma to kolosalne znaczenie w dwóch przypadkach :
- zakrycia brzegowe
- drobne szczegó³y na planetkach
W obu przypadkach mamy do czynienia ( zw³aszcza w Newtonach) ze skupieniem du¿ej ilo¶ci ¶wiat³a od obiektów takich jak Ksiê¿yc , Wenus , Mars (w opozycji) . Teleskopy w zasadzie do obserwacji DS s± wykorzystywane równie¿ do obserwacji takich obiektów , a jak wiemy w takim sprzêcie s± one baaaaaaaaardzo jasne :D . Id±c dalej za ciosem , aby uzyskaæ w miarê du¿e powiêkszenie stosuje siê okularki o ma³ych ogniskowych a czasami w po³±czeniu z Barlowam. Uzyskujac du¿e powiêkszenie (w granicach rozs±dku) pragniemy dostrzec jak najwiêcej szczegó³ów, i tu koñczê swój wywód na stwierdzeniu i¿ w tym w³a¶nie pragnieniu przeszkadzaj± nam owe przypadkowe odbicia ¶wiat³a od ¶cianek tuby.
Moje w±tpliwo¶ci nie polegaj na pytaniu czy ma sens ta ca³a zabawa z baflami , bo o tym jestem ¶wiêcie przekonany ¿e tak , ale jak to wykonaæ rozs±dnie prosto i dobrze - koszty s± tu mniej istotn± spraw± ale i tu warto pomy¶leæ o mniej majêtnych astro siostrach i braciach.
Oto 2 proste przyk³ady udowadniajace potrzebê bafli.
W obu przypadkach wykorzysta³em mój obecny teleskop z wadami o których pisa³em wcze¶niej.
W teleskopie bez bafli powstaj± du¿e odbicia , i wnêtrze po mimo dobrego wyczernienia jest bardzo jasne.
W teleskopie z baflami ka¿dy kolejny bafl powoduje spadek odbiæ. Patrz±c od strony wlotu-w tubie robi siê szarówka a za kolejnymi baflami praktycznie ciemna noc-i o to tu w³a¶nie chodzi.
Powtórzê tylko kilka niezbêdnych elementów koniecznych do spe³nienia dobrego wyczernienia poprzez bafle:
- szersza tuba od lustra przynajmnie po 3cm z kazdej strony
- bafle odpowiednio wysokie
- jeden bafel w wyci±gu i 3 w tubie : na poczatku , przed wyci±giem i przed lustrem (minimum-lepiej wiêcej)
Pokazana jest te¿ propozycja wygladu i mocowania bafli w taki sposób aby zniwelowaæ odbicia od elementu podtrzymujacego/mocuj±cego bafel w tubie.
Po obliczeniach w Newtinie co i jak wykonam prototyp z czarnego brystolu tuby z baflami w celu sprawdzenia jak ¶wiat³o bêdzie siê odbijaæ - fotki jak najbardziej zamieszczê.
PS. Zbyszku , wymieni³em ³o¿ysko w tylnym lewym kole jak mi radzi³e¶-teraz jest ok , cisza jak w ka¶ciole jak mówi³ niejaki Pawlak :D
Za³±czone miniaturki
W wyciagu bafle moglbys zrobic wieksze jakbys zalozyl wyciag 2"co DO po 99 zl sprzedaje . Rura tego wyciagu ma wewnetrzna srednice 58 mm i nawet 1 przyslone w srodku . Do okularow 1,25 " mozna dorobic jakas przyslone, albo zalozyc ze stosowana redukcja jest ta przyslona . Z tego oryginalnego wyciagu wywalilbym fabryczne rozwiazanie dajace tuleje 2" i 1,25" . Kilka cm odsuwaja okular od tuby . Ale po zalozeniu redukcji
http://www.astrokrak.pl/sklep/product_info...products_id=395 mam nizej okular . Wtedy zwykla redukcjia 1,25 " .
Moze dodam. U siebie mam 3 wzmacniajace wregi . Tuba rozswietlona lampa blyskowa jest ciemniejsza im blizej lustra . W czesci to sprawa lampy blyskowej
http://astro-forum.org/Forum/index.php?act...e=post&id=13637 . Niby na dole przy lustrze mam ciemno ale do wyciagu wpada swiatlo z ulicznych latarn . Poprawe nawet widac jak reke przyloze nad tube od strony najblizszych lamp . Dlatego " odrosnik" u mnie jest najpotrzebniejszy jako element blokujacy dostep swiatla rozproszonego do wyciagu.
Moze Tobie tez bedzie uzyteczny ?
Ten post by³ edytowany przez
zbig dnia: 25 June 2006 - 10:12
W wyciagu bafle moglbys zrobic wieksze jakbys zalozyl wyciag 2"co DO po 99 zl sprzedaje . Rura tego wyciagu ma wewnetrzna srednice 58 mm i nawet 1 przyslone w srodku . Do okularow 1,25 " mozna dorobic jakas przyslone, albo zalozyc ze stosowana redukcja jest ta przyslona . Z tego oryginalnego wyciagu wywalilbym fabryczne rozwiazanie dajace tuleje 2" i 1,25" . Kilka cm odsuwaja okular od tuby . Ale po zalozeniu redukcji http://www.astrokrak.pl/sklep/product_info...products_id=395 mam nizej okular . Wtedy zwykla redukcjia 1,25 " .
Moze dodam. U siebie mam 3 wzmacniajace wregi . Tuba rozswietlona lampa blyskowa jest ciemniejsza im blizej lustra . W czesci to sprawa lampy blyskowej http://astro-forum.org/Forum/index.php?act...e=post&id=13637 . Niby na dole przy lustrze mam ciemno ale do wyciagu wpada swiatlo z ulicznych latarn . Poprawe nawet widac jak reke przyloze nad tube od strony najblizszych lamp . Dlatego " odrosnik" u mnie jest najpotrzebniejszy jako element blokujacy dostep swiatla rozproszonego do wyciagu.
Moze Tobie tez bedzie uzyteczny ? Zbyszku, masz racjê :Salut: . Ja równie¿ my¶la³em o za³o¿eniu do nowej rury wyci±gu 2" z DO , nie pomy¶la³em jednak o tym ¿e dzieki temu zwiêkszê odleg³o¶æ miêdzy ¶ciankami wyci±gu i zastosowany bafl bêdzie wy¿szy a co za tym idzie lepiej spe³ni swoj± funkcjê-dziêki za podpowied¼ :Beer: .
W takim przypadku mo¿e nawet zastosujê 2 bafle w wyciagu, jeden na pocz±tku a drugi nieco g³êbiej.
Je¿eli chodzi o zak³adan± tube na teleskop jestem jak najbardziej za-w niej te¿ mo¿na zrobiæ bafle -czy to ju¿ zobczenie :D.
Widzia³em twój teleskop w Bukowcu i uwa¿am ¿e jest ok, mam jednak ma³± sugestiê-je¶li to mo¿liwe aby¶ do tych wrêg wklejonych w tubusie doklei³ jeszcze cienkie bafle-wystajace ponad te wrêgi. Zapewni ci to jeszcze lepsze wyczernienie. Zrób ponownie zdjêcie z lamp± b³yskow± a na w³asne oczy zobaczysz sens bafli-a mo¿e dasz siê wtedy przekonaæ na wiêksz± ich ilo¶æ.
A teraz info dla Grzybka - dlaczego producenci nie robi± takich bafli od razu.
odp:
Niektórzy producenci je montuj± fabrycznie co ¶wiadczy o ich fachowo¶ci podej¶cia do tematu a inni bagatelizuja sprawê . Podejrzewam ¿e wykonanie przez nich bafli wi±¿e sie z dodatkow± prac± i nie chce im siê tego robic. Potrafi± zadbaæ o wygl±d zewnêtrzny teleskopu ale nie zawsze o optyke i monta¿ czy statyw, bo np. sprzedaj±c EQ5 mogli by od razu dawaæ grubsze nogi a ca³y monta¿ du¿o bardziej by siê usztywni³-nie s±dzê aby mia³o to wiêkszy wp³yw na cenê, takich przypadków mo¿na mno¿yæ dlatego my amatorzy powinni¶my im te wady wytykaæ aby zaczêli nas szanowaæ bo to my je kupujemy a jak kupujemy to dajemy kasê a wiêc niech staraj± siê bardziej- zw³aszcza z cenami w dó³. DO ju¿ chyba powoli zaczyna ³apaæ o co w tym chodzi a ceny sprzêtu dobrych firm do 200mm za kilkaset tys. z³ to dla mnie ¶mieszne i ¿enuj±ce.
Nawet gdyby mnie by³o staæ nigdy bym za tak± kasê nie kupi³ bo to brak szacunku do klienta-mo¿e co¶ takiego kosztowaæ 5 tys. z³ ale nie kilkaset :Boink: co innego sprzêty o du¿ych aperturach ale i tu amatorzy buduj±c swoje teleskopy niejednokrotnie zawstydzaj± producentów lichwiarzy.
Ten post by³ edytowany przez
astrokosmo dnia: 25 June 2006 - 11:15
Kiedy¶,gdy nie by³o takiego dostêpu do sprzêtu jaki jest teraz,postanowi³em zbudowac sobie teleskop.Lustro wyszlifowa³ mi kolega natomiast pozosta³e elementy tj. tubus i mocowanie diagonala zaprojektowa³em i wykona³em sam. Poniewa¿ mo¿liwo¶ci pozyskania odpowiedniej rury by³y ograniczone i ogranicza³y siê do bardzo ciê¿kich rur kanalizacyjnych z PCV to zdecydowa³em sie na wykonanie konstrukcji drewnianej.
Tubus jest wykonany ze sklejki modelarskiej,wodoodpornej i tworzy konstrukcjê skorupowo-wrêgow±, ca³kowicie pozbawion± wzd³u¿nic. Sztywno¶c wd³u¿n± i skrêtn± zapewnia sam o¶miok±tny kszta³t, podobnie jak keson w skrzydle. D³ugo¶c tubusu to 140 cm a ¶rednica otworu z przodu to 20,7 cm wiêc ma³e to nie jest a wa¿y 5,5 kg bez lustra ale za to wyci±giem 2" Astrokraka. Wewn±trz lustro 170cm f=7,5
Ale do rzeczy. Tubus jest wyczerniony maksymalnie jak siê da. W sumie posiada 11 bafli z których 5 jest elementem wrêg a pozosta³e stanowi± elementy samodzielne. Wykonane s± z czarnego kartonu zakupionego w sklepie dla artystów plastyków dodatkowo pomalowanego czarn± matow± farb±. Teleskop by³ budowany pod zakrycia brzegowe i sprawdzi³ sie idealnie, szczególnie je¶li chodzi o kontrast dawany w pobli¿u Ksiê¿yca.Rewelka! Je¶li kto¶ by³ na Kud³aczach dwa lata temu to widzia³.Dodatkowo ¶cianki zosta³y wyklejone mocno porowat± tapet± i równie¿ pomalowane na czarno.Mo¿na powiedziec ¿e to tubus w pe³ni ekologiczny, ulegaj±cy biodegradacji B)
A oto zdjêcia ¶rodka teleskopu zrobione z u¿yciem lampy b³yskowej. Na jednym z nich widac obraz bafli a dok³adnie ich krawêdzi i odbijaj±ce siê od nich ¶wiat³o flesza. To praktycznie jedyne powierzchnie od których co¶ mo¿e siê odbic i pa¶c na lustro. Reszta czarna.
Za³±czone miniaturki
Dobrze, ze podczas obserwacji tuby nie sa oswietlane lampami blyskowymi . W tym oswietleniu widac, ze bafle ich pozioma plaszczyzna moze odbijac swiatlo do lusterka wtornego . Co pogorszy obraz . Porownujac zdjecia wyzej z moim
http://astro-forum.org/Forum/index.php?act...e=post&id=13637 po wyrownaniu poziomow bieli czy czerni na gorze tub w/g mnie z baflami na tubie wiecej rozproszonego swiatla wpada w rejon lusterka wtornego niz bez nich . Jak przyjac, ze obserwujemy pod ciemnym niebem i mamy tylko silne swiatlo w osi telepa to bafle nizej nie powinny rozpraszac swiatla . Najwazniejszy jest 1 z gory pierscien . Powinien byc najszerszy , przysloni wtedy scianke tuby i bafle co zapobiegnie odbiciom . Nizsze szersze od gornego na pewno rozjasniaja rejon LW. Chyba aby w nich byly pulapki na swiatlo , czyli bafle w baflach . Serio . NA pierscieniach bafli powinno byc np. z cienkiej plastikowej kartki naklejone po kilka wspolsrodkowych pierscieni . Wtedy nie bedzie takich odbic . jakby jeszcze bafle nie byly poziomo ale mialy ksztalt stozka scietego . :Beer:
Pomysl Promila na bafle to stare gramofonowe plyty winylowe.
Za ciê¿kie jak dla mnie. Przy mojej liczbie bafli to pewnie by³oby z pó³ kilo do przodu.
To tylko moja sugestia-p³yty winylowe,a zainteresowa³em sie nimi tylko z tego powodu i¿ maja koncentryczne rowki,ktore sa bardzo wskazane na powierzchni materia³u z ktorego sa zrobione wregi jak i pod.
Ja juz mysle jak zrobic takie koncetryczne rowki ,ale o tym pozniej :szczerbaty:
Pozdrawiam.
Ja bede mial wrêgi z PCV ,ktore zrobil dla mnie Saywiehu i dlatego mysle nad tymi rowkami koncetrycznymi :Salut:
Czy ktos mnie moze oswiecic z tymi rowkami? Bo cos mi sie wydaje, ze to sztuja dla sztuki.
Pozdrawiam.
Hans,dowiedzia³em sie o tych rowkach od zbiga.Zadalem mu pytanie na temat wrêg,poniewa¿ te ,ktore do mnie juz jada sa ca³kiem g³adkie i czy to nie bedzie mia³o wplytu na jakies odbicia swiatla w tubie?
Mam zamiar przemalowac te wrêgi farba g³êboko matow± ,ale czy to wystarczy czy powierzchnia tych wreg powinna byc chropowata badz posiadac rowki.I tylko przypadkowo zauwa¿y³em i¿ takie rowki posiada p³yta winylowa,nic wiecej.Zbig podal tu moje spostrze¿enie.
bardzo prosze o opinie czy wystarczy powierzchnie wrêg z PCV przemalowac matem ,czy powinna byc chropowata np.poprzez przetarcie drobnym papierem sciernym.
czy sprawdzali¶cie jakie i ile bafli stosuje Takahaszi w swoim CN212 ???
Eeee. McArti, szukam czytam i nie widze aby tam byly jakiekolwiek bafle. Dobra odpowiedz?
Niemniej wracajac z wyzyn optyki na nasz skrzeczacy poziom, powiem jeszcze raz: uwazam, ze wregi sa bardzo przydatne jako elementy konstrukcyjne. Pewnie mozna nimi w malym lub bardzo malym stopniu poprawiac obrazy, ale trzeba to robic z glowa (nie winietowac, nie solic masy malutkich - dyfrakcja, nie przeslaniac bez potrzeby lustra, chyba , ze wiemy, ze ma spierniczona krawedz itd itp.) A jak chcemy newtonowi poprawic kontrast to kupujemy/robimy newtona o malej swiatlosile bo to tu lezy klucz do jakosci obrazow, a nie w baflach czy prazkach na baflach czy gigantycznych odrosnikach.
To co powyzej, to moje osobiste zdanie.
Pozdrawiam.
Eeee. McArti, szukam czytam i nie widze aby tam byly jakiekolwiek bafle. Takahashi to tania chiñszczyzna i dlatego niema bafli, w epsilonach 300 tez niema bafli.
Pelna zgoda, ale jak ktos juz chce bafle i zeby nie rozjasnialy rejonu lusterka wtornego z powodu odbicia swiatla od plaskiej powierzchni bafli, powinien je ponacinac stozkowatymi rowkami . Zmniejszy w ten sposob odbicia swiatla od ich powierzchni w osi tuby. Cos na wzor plyty gramofonowej , choc stozki moga byc grubsze .
Sam jestem ciekaw efektu, moze bedzie zauwazalny? Na pewno bafle "gramofonowe" nie pogorsza obrazu . A zwykle moga odbijac swiatlo w rejon LW .
W tych rowkach mozna zakodowac informacje o producencie telepa itp.
Moje wregi tez odbijaja swiatlo i nakladka z takimi rowkami jest pozadana.
Ten post by³ edytowany przez
zbig dnia: 27 June 2006 - 15:14
Takahashi to tania chiñszczyzna i dlatego niema bafli, w epsilonach 300 tez niema bafli. no chiba japoñszczyzna?
a ludzie i tak, taka bafluj±:
przecie¿, nie bed± z byle powodu, rezygnowaæ ze swych przyzwyczajeñ :szczerbaty:
zdjêcie z:
http://www.arnierosner.com/ccd/astro/Obser...bservatory.html
Na tych fotkach z linku ,ktore zapoda³ Sumas,przy
s³ony s± czarne,matowe lecz nadal g³adkie chyba ,¿e mnie wzrok myli?
Ten post by³ edytowany przez
promil dnia: 27 June 2006 - 15:27
(...)
a ludzie i tak, taka bafluj±: attachment
(...) PROFANACJA! :szczerbaty: :Boink:
Pozdrawiam.
Na tych fotkach z linku ,ktore zapoda³ Sumas,przy
s³ony s± czarne,matowe lecz nadal g³adkie chyba ,¿e mnie wzrok myli? :Beer: Sam widzisz na zdjeciu z linka sumasa , ze gladkie bafle sa jasne czyli odbijaja swiatlo w rejon lusterka wtornego. Jak trzeba jakies zalozyc ponizej wyciagu to musza byc z rowkami . Dziwie sie dlaczego wczesniej nikt na to nie wpadl.
malujecie kable do kolumn na czerwono zeby d¼wiêk by³ bardziej ostry? :rolleyes:
tak, ¿eby fazy nie zamieniæ :szczerbaty:
malujecie kable do kolumn na czerwono zeby d¼wiêk by³ bardziej ostry? :rolleyes: No nie wydaje mi siê, ¿eby to porównanie by³o trafne.
Doskona³o¶æ optyki w telepie Taka, poza sprawami materia³owymi, pewno jednak polega te¿ na technologii wykonania. A ta jest i powtarzalna, i wcze¶niej przetestowana.
Natomiast nasze ch³opaki (mam nadziejê ¿e za jaki¶ czas mnie to tysz bêdzie dotyczyæ) majstruj± swoje telepy jakby bardziej "na ¶lyp" :szczerbaty:
Ka¿de przesuniêcie o te"ile¶ tam" i inne takie - maj± chyba wp³yw na optykê, coooo??? No i jak dla mnie, baffle maj± trochê przes³oniæ te niedoskona³o¶ci oraz, "zagêszczaj±c" ¶wiat³o - daæ obraz o porz±dnej jako¶ci. Czy McArti zak³adasz bezsens "bafflowania" a priori? Bo jak ju¿ wiem- s± dwie szko³y. Tyle, ¿e obie mówi± co innego :huh:
Moze w koncu przys³ony sie przyjm± i ka¿dy we w³asnym zakresie zacznie je montowac w swoim telepie.Ale chyba jedynie wtedy ,gdy faktycznie oka¿e siê, ¿e zdaja egzamin.
Ja tam bede montowal same wrêgi o d³ugosci 10mm i grubosci 8mm bez bristolu nad i pod wyciag.
Pozostanie mi miejsca od tuby do lustra ok 15mm.
Czy McArti zak³adasz bezsens "bafflowania" a priori? Bo jak ju¿ wiem- s± dwie szko³y. Tyle, ¿e obie mówi± co innego :huh: nie to nie jest bez sensu, ale to nie robi z newtona niewiadomo czego. pod ciemnym niebem bedzie zupe³nie bez znaczenia. pozatym moze co¶ narysowuje ¿eby pokazaæ którego rzêdu odbicia wygaszaj± bafle.
Sadze, ze pod ciemnym niebem klasyczne bafle zwiekszajace sie ku dolowi zmniejsza kontrast jak w obserwowanej okolicy jest cos jasnego. Widac na zdjeciach, ze bafle odbijaja swiatlo w kierunku lusterka.
Swoja droga tego swiatla jest malo :Boink: i do tego tylko czesc padnie do lusterka wtornego .
Ten post by³ edytowany przez
zbig dnia: 27 June 2006 - 21:19
Sam widzisz na zdjeciu z linka sumasa , ze gladkie bafle sa jasne czyli odbijaja swiatlo w rejon lusterka wtornego. Zdjêcie by³o wykonane z lamp± b³yskow± - nawet najczarniejsze z czarnych przes³on bêd± tak wygl±daæ.
Hehe, ¶miesznie, bo na jednym z forum u mnie (Astromart Forum) te¿ ludzie sobie a¿ do oczu skacz± na temat przes³on i spór ten pojawia siê regularnie. To chyba jak na razie najwiêksza kontrowersja w ATM. Ja zrobi³em przes³ony od razu, nie mam wiêc porównania w samym obrazie obiektów niebieskich. Widzê jednak (zagl±daj±c wewn±trz tubusu), ¿e s± one zbawieniem, jak mi z boku ¶wieci lampa uliczna. Wydaje mi siê, ¿e robiæ warto na pewno, ale trzymaæ siê projektu Newt. Inaczej mog± w tubie byæ przeci±gi :D
Pozdrawiam
Zastosowanie bafli w jakim kolwiek sprzêcie poprawi kontrast i wyczernienie tuby.
Sam bagatelizowa³em kszta³t paj±ka a jednak po zastosowaniu jednoramiennego wygiêtego obraz zdecydowanie siê poprawi³ , podobnie jest z baflami nie chodzi o to ¿e uczyni± cuda i porawi± obrazy o 100%- nie o to chodzi, ale na pewno w tubie bêdzie mniej odblasków przynajmniej o 50% a to ju¿ jest co¶.
Pój¶cie w kierunku chropowato¶ci bafla jest jak najbardziej s³uszne :Beer: kwestia jak to zrobiæ.
Ja my¶la³em o zastosowaniu brobnoziarnistego papieru ¶ciernego który by³ by przyklejony do bafla.
Zarówno sam bafel jak i papier ¶cierny maj± niewielk± grubo¶æ wiêc nie bêdzie problemów z odbiciem od ich powierzchni poziomej , natomiast powierzchniê pionow± powinien poprawiæ w³a¶nie chropowaty papier.
Zastosowa³em zamiast bafli taki papier zwiniêty w sto¿ek do mojego szukacza , czy to mia³o sens okre¶lcie sami - zdjecia w linku o moim szukaczu z bratniego forum
http://astro4u.net/y...?topic=5390.120Ps. widzê ¿e wielu pocz±tkuj±cych do nie dawna amatorów zaczyna nabieraæ wiatru w ¿agle - i tak trzymaæ.
Ja my¶la³em o zastosowaniu brobnoziarnistego papieru ¶ciernego który by³ by przyklejony do bafla. Papier ¶cierny ma zwykle b³yszcz±ce kryszta³ki - bêdziesz musia³ to chyba dodatkowo pomalowaæ.
To ja siê teraz popisze moj± piankow± herezj± :szczerbaty:
Zobaczcie jaka jest ró¿nica jak strzeli siê fotke z lamp± i bez. Bez lampy widaæ tylko pierwsze dwie przes³ony - reszta jest ciemna, mimo, ¿e zdjêcie jest robione w bardzo jasnym pokoju. Trzecia fota to widok przez dziurê od wyci±gu (teleskop w tej samej pozycji) - zobaczie jak spada ciemno¶æ wewn±trz tuby za ka¿d± przes³on±.
Za³±czone miniaturki
Tak sobie my¶lê ¿e najlepsze rozwi±zanie bêdzie wygl±da³o tak jak na poni¿szym rysynku-dlaczego poniewa¿ odblask powstanie tylko od pierwszego bafla , ale i tak w niczym to nie zaszkodzi bo pierwszy bafel odbije ¶wiat³o poza optykê teleskopu , a reszta odbitego ¶wiat³a pozostanie uwiêziona w przestrzeniach pomiêdzy baflowych-brak mo¿liwo¶ci odbiæ to efekt bardzo bliskiego ustawienia bafli wzglêdem siebie. Oczywi¶cie bêdzie tych bafli zdecydowanie duuuuuuuuuu¿o wiêcej ni¿ pocz±tkowo proponowa³em :D ale uwa¿am ¿e warto zrobiæ wszystko dla naszego sprzêtu aby dawal jak najlepsze obrazy-zw³aszcza ¿e tego typu bafel nie musi byæ wysoki a wiêc odpada nam zmiana tuby na wieksz± a co za tym idzie zmiana jej parametrów , powierzchnia mo¿e byæ p³aska i nieporowata itd. itd.
Wykonam pierwowzór z czarnego brystolu - w³o¿ê do teleskopu - wyczerniê czarnym matowym sprayem i zobaczymy co to da-koszt oceniam na jakie¶ 20 z³ wiêc za bardzo nie boli-oprócz pracy któr± bêdê musia³ wykonaæ z baflami- :Boink: - no ale sam chcia³em :D
To bêdzie po prostu rura z brystolu z baflami któr± wsunê do tuby , wszystkie bafle zrobie jednakowej wysoko¶ci i mam nadziejê ¿e winietowania nie bedzie , a jak bêdzie to siê Hans przynajmniej ucieszy i powie ...a mówi³em... no ale mo¿e nie bedzie tak ¼le.
Mam pomys³ jak to zrobiæ ale pracy bêdzie co niemiara-przypomina mi to moje m³ode lata kiedy skleja³em ró¿ne modele po kilka miesiêcy , trzeba bêdzie sobie te czasy przypomnieæ chyba ¿e kto¶ z was ma inne pomys³y to chêtnie skorzystam. pozdr
Za³±czone miniaturki
l
l
Witajcie :D
Mam juz wykonane wrêgi z PCV o grubosci 8mm,szerokosci ok 10mm.
Powierzchnia tych wrêg jest g³adka,zastanawiam siê ,czy przemalowanie samym czarnym matem bedzie dobrym rozwiazaniem,czy zmatowienie drobnym papierem sciernym,a nastepnie przemalowanie matem wystarczy ,czy faktycznie powinnym byc tam rowki centryczne ,ktore raczej bedzie mi trudno wykonac?
Bardzo prosze o odp. dzis zabieram sie za te wrêgi.
Pozdrawiam :Beer:
Chcia³bym aby to by³o najprostrze rozwiazanie ,a zarazem spe³nia³o swoje zadanie :D
Pozatym mam farbe "g³eboki mat" ale do tego g³.matu duzo mu brakuje,wic bede musial sobie ja zmatowic jakims wypa³niaczem krzemowym np.Syloid ED 40 b±dz ED 5 ,ktory mam pod rek± w laboratorium.
Ten post by³ edytowany przez
promil dnia: 01 July 2006 - 12:13
Jarku cieszszê sie ¿e dzia³asz :Beer: .
Ja mam juz pomys³ na bardzo proste wykonanie mojego ostatniego pomys³u-opiszê go pó¼niej.
Dzis skoñczy³em mocowanie wrêg,ufff uda³o sie,ale faktycznie roboty by³o sporo.
Mam pytanie ,bo chcia³bym wyczernic ca³a tube ³±cznie z wrêgami,tylko nie wiem czym :huh:
Mam czarny mat w spray'u ale po przemalowaniu jest bardziej po³yskiem ni¿ matem <_<
Kto¶ wspomina³e o farbie czarnej matowej na zderzaki.Co radzicie?
Pozdrawiam :Beer:
P.S W mojej tubie sa 4 wregi :
2 nad i pod wyciagiem
2 w miejscu mocowania obejm z tub±.
Za³±czone miniaturki
l
l
l
l
Niebieskawy slad na wredze, to swie¿a farba akrylowa ,wodorozcienczalna,schnie ok 10min i robi sie zupelnie czarnia :Salut:
Niebieskawy slad na wredze, to swie¿a farba akrylowa ,wodorozcienczalna,schnie ok 10min i robi sie zupelnie czarnia :Salut: No no , ³adna terakota :D jak by powiedzia³ niejaki Hamal :Salut: szacunek idziesz do przodu jak burza , a ile grubo¶ci maj± twoje wrêgi ?
8mm grubosci,ok 8mm szerokosci.
Zrobi³em takie sciecia we wregach od brzegu "spad" w strone tuby od góry.Ró¿nica ok 2mm.
W/g zbiga jakies nieporzadane odbicie bêd±(s³ab³y) w tych miejscach.
Pozatym wregi s± sciete od górnej strony.
wrêgi ok , szkoda ¿e nie przyklei³e¶ do nich bafli z czarnego brystolu by³o by jeszce lepiej , ale i tak bêdzie lepiej ni¿ przed.
Ja zrobiê bafle takie jak mówi³em i zrobiê zdjêcia zobaczymy jak to siê sprawdzi-mam kilka prostych pomys³ow jak to wykonaæ jedne tañsze inne dro¿sze ale za to bardziej estetyczne -profesjonal :D
W/g twojego rysunku pogladowego widze ,ze bafli jest tam barzdzo duzooooooo.pamietaj musisz sie uzbroic w cierpliwosc ,bo naprawde bedzie to sztuka ,przylepic je jedna ko³o drugiej,w rownych odleg³osciach.Zycze Ci powodzenia :Beer:
W/g twojego rysunku pogladowego widze ,ze bafli jest tam barzdzo duzooooooo.pamietaj musisz sie uzbroic w cierpliwosc ,bo naprawde bedzie to sztuka ,przylepic je jedna ko³o drugiej,w rownych odleg³osciach.Zycze Ci powodzenia :Beer: te bafle nie bêd± klejone tylko wrzucane :D
Ja u¿ywa³em czarnego matu w sprayu DECO LACK - pojemnik kosztowa³ 9 z³ i super tzryma siê aluminium i drewna oczywi¶cie te¿ - dawa³ faktycznie porz±dny mat. Inne lakiery niestety b³yszcza³y.
Janusz
Panie Januszu ,znalazlem na allegro dwie farby na zderzaki -czarny mat.czy takie beda sie nadawa³y?
/item113122219_lakier_do_tworzyw_sztucznych_do_zderzakow_czarny.html]http://www.[ZAKAZ_ZAMIESZCZANIA_LINKÓW_KOMERCYJNYCH]/item113122219_lakier...kow_czarny.html
/item112195278_motip_spray_do_zderzakow_400ml_najtaniej_.html]http://www.[ZAKAZ_ZAMIESZCZANIA_LINKÓW_KOMERCYJNYCH]/item112195278_motip_...najtaniej_.html
Pozdrawiam :Beer:
Oj,cos namiesza³em?
Ten post by³ edytowany przez
promil dnia: 03 July 2006 - 10:06
Well,well,well....dzis zakonczylem montowanie wreg wewnatrz tuby+ wyczernienie.
Moje spostrze¿enia:
Na przyk³adnie fotki zapodanej w tym temacie przez localizer'a
Tam zdzjecie bylo robione z uzyciem lampy b³yskowej tak jak i w moim przypadku.
Efekt-wszystkie bafle sa rozswietlone ,natomiast u mnie tylko 1 wrega bo jest p³aska odbija swiat³o do góre 2 i 3 wrega jest scieta i odbija tylko znikoma ilosc swiatla na scianki tuby gdzie sa o wiele s³absze :D ,reszta tuby czarna jak smo³a :helo: :szczerbaty: :Beer:
Zapodaje dwie fotki,sami porównajcie-g³owna mysle techniczna by zbig :Beer:
Za³±czone miniaturki
l
l
l
l
Zaraz ,zaraz wróc - g³ówna mysl techniczna ASTROKOSMO :notworthy: :Beer:
Mysl po malej modyfikacji z samymi wregami zbig i ja :D
dzienki , my¶le ¿e lepiej z beflami ni¿ bez bêdzie widaæ :Beer:
naprawde warto doceniæ bafle i siê do nich przy³o¿yc , mo¿e kiedy¶ bêdê mia³ Syntê 200mm ale w niej te¿ zrobiê bafle - to ma³a sugestia dla Grzybka :D .
Postanowi³em wykonaæ na poczatek bafle z czarnego brystolu poprzedzielane kr±¿kami wyciêtymi z kartonów ( opakowañ ) , tanio wyjdzie tylko roboty du¿o ale muszê to zrobiæ.
Polega³o to bêdzie na zrobieniu tego a nastêpnie wsuniêciu do teleskopu ( partiami) jak siê uda i bêdzie ekstra wyczernienie to dostanê Nobla :helo: albo co¶ w tym rodzaju :D
Ja do wyczerniania polecam farbê w sprayu firmy "Krylon", koniecznie oznaczon± "ultra flat" - wydaje mi sie ¿e w Polsce mo¿na te¿ dostaæ, jak siê pogoogluje.
Pozdrawiam
Ja do wyczerniania polecam farbê w sprayu firmy "Krylon", koniecznie oznaczon± "ultra flat" - wydaje mi sie ¿e w Polsce mo¿na te¿ dostaæ, jak siê pogoogluje.
Pozdrawiam Dziêki za info , kupiê obie farby i porównam która ma wiêkszy mat - Janusz
Zobaczcie za³±czon± fotkê - mój znajomy z lokalnego forum zrobi³ porównanie kilku farb, w tym Krylonu 'ultra flat', rozsmarowuj±c je na sklejce. 'Flocking' to taki czarny materia³, podobny do jedwabiu, którym wyk³ada siê futera³y do instrumentów muzycznych, nie wiem jak to t³umaczy siê na polski...
Za³±czone miniaturki
l
l
Moj± tubê potraktowali matowym lakierem maszynowym (k³adli na ciep³o) kupa babrania, ale efekt bardzo dobry. Jak masz dostêp do takich lakierów (3 skladniki - uwaga cholernie toksyczne przy malowaniu) i wiesz jak tym malowac lub masz zaplecze (warsztat-lakiernia z pistoletem potrafiacym lakierowac gor±cym lakierem) to warto. Taki lakier mozna kla¶æ równie¿ na sklejke, metale kolorowe i karton.
Pozdrawiam.
Zapomnia³em dodaæ opisu do fotki:
Kole¶ pisze, ¿e u¿y³ flockingu jako referencji, który nie ma sobie równych w ¿adnej farbie. Na prawo od pionowej kreski zdjêcie zosta³o wykonane z góry, co daje pojêcie o kolorze, odcieniu czerni.
Na lewo od pionowej kreski zosta³o wstawione zdjêcie wykonane pod k±tem na przeciwko ¼ród³a ¶wiat³a padaj±cego na farby. To wska¼nik jak bardzo matowa jest farba.
Najlepiej wypad³y wiêc Krylon Ultra Flat i farba modelarska Testor.
Zobaczcie za³±czon± fotkê - mój znajomy z lokalnego forum zrobi³ porównanie kilku farb, w tym Krylonu 'ultra flat', rozsmarowuj±c je na sklejce. 'Flocking' to taki czarny materia³, podobny do jedwabiu, którym wyk³ada siê futera³y do instrumentów muzycznych, nie wiem jak to t³umaczy siê na polski... Czy k³ad±c taka farbê k³adziemy od razu czy musimy najpierw daæ jakis podk³ad ?
Jaka to farba wodna czy inny rozpuszczalnik ?
Ten post by³ edytowany przez
astrokosmo dnia: 07 July 2006 - 20:36
Ja wyczernia³em celê, paj±ka i tubus bez podk³adu, choæ mo¿na najpierw podk³ad zastosowaæ. Tubê kartonow± wcze¶niej impregnowa³em shellakiem i na to sz³a farba Krylon. Na puszcze jest napisane, ¿e mo¿na malowaæ praktycznie wyszyskto - metal, plastik, gumê, ceramikê, beton etc.
Nie doczyta³em nigdzie o sk³adzie, ale farba schodzi z r±k za pomoc± gor±cej wody i myd³a. Schnie w 12 minut, po godzinie mo¿na ju¿ obrabiaæ pomalowany materia³. ¦mierdzi przyjemnie :szczerbaty:
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl