Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Witam
Czy s± znane przypadki tuningu syntopodobnych dobsonów do postaci a¿urowej w sensie Meade LightBridge?
Pozdro
Rad Radish
A po co ci to.
Przeciez to maly i zgrabny teleskopik.
Jesli uwazasz, ze tuba jest za duza to zawsze mozna ja podzielic na 2-3 czesci i polaczyc za pomoca prowadnic.
Osobi¶cie te¿ uwa¿am, ¿e to nie mia³oby sensu. Taka przebudowa wi±za³aby siê z ca³kowit± przebudow± teleskopu. Nak³ad czasu, materia³u i finansów by³by na tyle du¿y, ¿e ju¿ lepiej od razu kupiæ np. którego¶ z mniejszych Taurusów, czy LightBridge. Do tego trudno by³oby taki a¿urek powiesiæ na fabrycznym Dobsonie.
Przy okazji zauwa¿, ¿e LightBridge jest ciê¿szy od Synty, z uwagi na konieczno¶æ znacznego doci±¿enia podstawy. W sumie jedynymi jego plusami jak dla mnie s±: ³o¿yskowanie osi Dobsona i ... niez³y okular w zestawie. Natomiast na teleskop "mobilny" nadaje siê w jeszcze mniejszym stopniu ni¿ Synta.
A po co ci to.
Przeciez to maly i zgrabny teleskopik.
Jesli uwazasz, ze tuba jest za duza to zawsze mozna ja podzielic na 2-3 czesci i polaczyc za pomoca prowadnic. Ta ju¿ widze pociet± tubê synty, która bez dodatkowych wrêg zachowuje swój kszta³t, o¶ optyczn±, itd.
Szkoda sobie robiæ k³opotu.
Toz to numer stary jak swiat.
Rodem z poczatku PRLowskiego ATMu.
Po prostu najpierw trza zrobic cale osprzecicho a potem dopiero ciac.
Cudow oczywiscie nie ma i kolimowac takie ustrojstwo i tak trzeba czesciej.
Przy okazji zauwa¿, ¿e LightBridge jest ciê¿szy od Synty, z uwagi na konieczno¶æ znacznego doci±¿enia podstawy. W sumie jedynymi jego plusami jak dla mnie s±: ³o¿yskowanie osi Dobsona i ... niez³y okular w zestawie. Natomiast na teleskop "mobilny" nadaje siê w jeszcze mniejszym stopniu ni¿ Synta. No saywiechu tym razem przegi±³e¶ ;)
Nie wiem czemu uwa¿asz ¿e LB s± mniej mobilne - takie os±dy jak wy¿ej nale¿a³oby jako¶ racjonalnie uzasadniæ.
Bo wiêksza waga niekoniecznie oznacza mniejszej mobilno¶ci... Czasem wa¿niejsza jest porêczno¶æ.
LB daje siê spakowaæ w 2 futera³y stosunkowo niewielkich rozmiarów i roz³o¿yæ na miejscu w 5 minut.
O przechowywaniu nawet nie wspominam...
Bo niby dlaczego radradish zastanawia siê nad pokrojeniem Synty? Raczej nie dlatego, ¿e jest za ciê¿ka - tylko dlatego, ¿e jest ... nieporêczna? ;)
Pozdrawiam,
Mam LB12" i powiem Wam, ¿e jest ³atwiejszy w transporcie ni¿ Synta 8". Tuba Synty jest jednak bardzo ciê¿ka i na dodatek trzeba z ni± siê oczywi¶cie delikatnie obchodziæ. Z kolei po roz³o¿eniu LB ka¿dy z elementów jest ³atwo przenoszalny przy czym najciê¿szy jest nie dobson tylko cela z lustrem. Tuba Synty jest wiêksza ni¿ pojedyñcze elementy LB co ma du¿e znaczenie jak kto¶ operuje sam. LB sk³adam w 3 minuty. Gdyby porównywaæ pe³nego dobsona 12" to zapewne ciê¿ar tuby by³by dla mnie za du¿y. Po to siê robi konstrukcje kratownicowe ¿eby zmniejszyæ ciê¿ar ca³o¶ci i u³atwiæ transport.
Proszê o wyja¶nienie jak LB trzyma kolimacjê po transporcie. Chodzi mi o dok³adniejsze dane, nie takie sprawdzanie "na oko". Kolimuje kto¶ z was laserkiem, albo kolimatorkiem optycznym np. Chesire?
Taurus 410 te¿ dzieli siê na mniejsze elementy, ni¿ Synta. Ale proszê niech nikt mi nie mówi, ¿e mo¿e on byæ gotowy do akcji w 3 minuty.
A to, co skrytykowa³ Okon wcale nie by³o takie niedorzeczne. I tak najczê¶ciej telep przewozi siê samochodem. Synta wymaga skrêcenia 2 ¶rubami. Nie trzeba do jej zmontowania nawet latarki. Operacja monta¿u trwa mo¿e 15 sekund. A jak trzeba przenie¶æ o te kilkadziesi±t metrów w czê¶ciach- to l¿ejszy telepik zawsze bêdzie lepszy do takich operacji. Mniejsza ilo¶æ elementów te¿ ma swoje znaczenie. No i na 100% mo¿na byæ pewnym, ¿e dokonanie dok³adnej kolimacji w domciu spowoduje po przewiezieniu i zmontowaniu najwy¿ej minimaln± ró¿nicê.
Nie, nie broniê stanowiska, ¿e Synta jest najlepszym teleskopem na ¶wiecie - i do wszystkiego. Ale wydaje mi siê, ¿e mówienie o przewadze "mobilno¶ci" LB jest niejak± przesad±, gdy mówimy o najczêstszych przypadkach: auto i monta¿ w polu. LB po prostu zajmuje mniej miejsca po z³o¿eniu- i tyle. Oczywi¶cie nie wyobra¿am sobie tachania samemu Synty w wersji 12"- no ale u by³o o "ósemkach".
Wiesz wiechu moze to jest troche tak, ze jak ma sie wiekszy teleskop to sie przestaje zauwazac takie drobne szczegoly jak mobilnosc.
Sam mam 14" na kratownicy i choc wazy to 42 kilo to i tak uwazam, ze jest to bardziej mobilne niz 8" tylko i wylacznie z tego wzgledu, ze moge tym zobaczyc sporo wiecej niz przez tak maly teleskopik :D
Kobiety maja racje, liczy sie rozmiar... :banan: :ha: :szczerbaty:
Radradish, jesli chcesz to mozemy pokombinowac przy twoim telepie co by go uczynic bardziej przyjaznym w przenoszeniu.
Ten post by³ edytowany przez
dobsonme dnia: 01 March 2007 - 03:22
(...)Taurus 410 te¿ dzieli siê na mniejsze elementy, ni¿ Synta. Ale proszê niech nikt mi nie mówi, ¿e mo¿e on byæ gotowy do akcji w 3 minuty. Nie zapomnijcie, ¿e optyka musi "nabraæ" temeperatury wiêc czy teleskop bêdzie gotowy w 3 czy 10 minut nie ma a¿ takiego znaczenia :rolleyes:
Co do "umoblinienia" Synty to chyba jedynym i do¶æ karko³omnym rozwi±zaniem bêdzie stworzenie oddzielnej konstrukcji kratownicowej i przenoszenie celi z LG i paj±ka z LW. To raptem 8 ¶rubek. Fakt, ¿e trzeba by kombinowac z mocowaniem ca³ej celi ale bezpieczniej tak ni¿ wyci±gaæ samo lustro. Wyci±g w Syncie bym raczej zostawi³ i kupi³ drugi.
Ale czy to siê op³aca? Mo¿na z rozpêdu kupiæ drugie lustro... i drugie wtórne... i zrobiæ drugi paj±k... i mieæ dwa teleskopy :szczerbaty:
:Salut:
My¶l±c o mobilno¶ci trzeba braæ pod uwagê rozmiary i gabaryty.
Je¶li ma siê samochód to chyba w 90% jedzie siê 15 metrów od miejsca obserwacji i wtedy waga nie ma praktycznie ¿adnego znaczenia. Inaczej jest je¶li nie mamy auta, wtedy trzeba my¶leæ o obu tych rzeczach.
LB jest wybawieniem dla osób, gdzie synta do autka siê nie zmie¶ci. Co innego to to, ¿e synta mie¶ci siê praktycznie w ka¿dym aucie mowa tutaj o modelach 8".
Sprawa ma siê inaczej jak ma siê teleskop 12" do 16" wtedy kratownica jest praktycznie jedynym rozwi±zaniem ma³o jest aut do których taki telep siê zmie¶ci i waga w tym przypadku nie ma znaczenia, bo tutaj jest kwestia jechaæ albo nie jechaæ.
Ten post by³ edytowany przez
zysix dnia: 01 March 2007 - 11:37
Nie twierdzi³em, ¿e LB jest gotowy do obserwacji w 3 minuty tylko "LB sk³adam w 3 minuty". Zreszt± byæ mo¿e saywiehu zobaczysz to na w³asne oczy jak zawitam do Trzcianki.
Tomaszk- zapraszam serdecznie, choæ Trzcianka ju¿ w sumie ... nieaktualna... Za to bêdziesz mia³ bli¿ej- przeprowadzam siê do Czarnkowa :)
Chêtnie zobaczê te 12"- do tej pory mia³em w ³apskach tylko LB 8".
W sumie jedynymi jego plusami jak dla mnie s±: ³o¿yskowanie osi Dobsona i ... niez³y okular w zestawie. Natomiast na teleskop "mobilny" nadaje siê w jeszcze mniejszym stopniu ni¿ Synta. LB jest mniej mobilnym teleskopem ni¿ synta? - jako¶ to mnie nie przekonuje, podane pó¿niej argumenty tak¿e.
Zalezy te¿ co rozumiemy przez s³owo mobilno¶æ
- ³atwo¶æ przewiezienia teleskopu samochodem
- ilo¶æ miejsca jaka nam taki teleskop zajmie w samochodzie
- ³atwo¶æ przeniesienia teleskopu na d³u¿sz± odleg³o¶æ ( 50 - 200m)
Zwróæcie te¿ uwagê na to, ¿e sprawa mobilno¶ci mo¿e byæ bardzo wzglêdna, np. dla kogo¶ kto ma
samochód dostawczy, niezwykle mobilnym teleskopem mo¿e byæ tak¿e Meade Starfinder 16'' :rolleyes:
pozdrowienia
Dla mnie mobilno¶æ to wszystkie 3 punkty które przedstawi³e¶ powy¿ej. Wydaje mi siê ¿e w ka¿dym z tych punktów LB powino byæ lepsze od Synty.
Pozdrawiam.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl