Obserwacje samolotów 

Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze

Witam
Ostatnio zainteresowa³a mnie strona
www.flightradar24.com
Która pokazuje samoloty na ¿ywo w powietrzu nad Polsk± i Europ±.
Sprawdza³em osobi¶cie kilka samolotów które znajdowa³y siê w pobli¿u Gliwic obserwuj±c je z okna i na mapie, to wszystko siê zgadza to jest na ¿ywo!
Dziêki temu mo¿na na niebie obserwowaæ samolot który siê oddali i jest w naszym polu widzenia, oraz mo¿na sprawdziæ na mapie jego aktualne po³o¿enie (i policzyæ na oko ile kilometrów znajduje siê od nas)



Fajne dziêki :)

O tym samym napisa³em tutaj :)
http://forum.astropo...showtopic=31930

Nie zauwa¿y³em :unsure::) Ten w±tek póki co bêdzie jako uzupe³nienie do dalekich obserwacji :rolleyes:



Czy to pokazuje samoloty tylko europejskie? Bo nad USA jako¶ czysto jest
Ten post by³ edytowany przez toba94 dnia: 22 April 2010 - 21:27
Super stronka. Przetestowana, dzia³a ;-) Za³±czone miniaturki
    l l

toba94, oddal sobie mapê tak ¿eby ¶wiat by³ ma³y, to zobaczysz co i gdzie lata nad globem :)

Rafa³, powiedz ze to zdjêcie zrobi³e¶ ok 20. ?
Ten post by³ edytowany przez merti dnia: 22 April 2010 - 21:38


Rafa³, powiedz ze to zdjêcie zrobi³e¶ ok 20. ?


Samolot dok³adnie 19:38
Jeszcze ksiê¿yc o 20:35

Obydwie fotki z rêki ISO100, czas 1/500s F8 Za³±czone miniaturki
    l l

Widzê ¿e mamy tego samego ptaszka, lecia³ po UM 984 :D


Co do ksiê¿yca to chyba razem mieli¶my dzi¶ jakiego¶ telepatycznego czuja :D


Ten post by³ edytowany przez merti dnia: 22 April 2010 - 22:28

Widzê ¿e mamy tego samego ptaszka, lecia³ po UM 984 :D
Um984_20100422-1935.jpg


Co to za lunetê doczepi³e¶ do aparatu ? :astronomer2:

To tylko obiektyw ZD 70-300 a nie luneta :)

Tutaj jest podobny w±tek - mo¿e Was zainteresuje.
Rzuæcie okiem te¿ na http://extremespotting.com/ - warto :)


Witam
Ostatnio zainteresowa³a mnie strona
www.flightradar24.com
Która pokazuje samoloty na ¿ywo w powietrzu nad Polsk± i Europ±.
Sprawdza³em osobi¶cie kilka samolotów które znajdowa³y siê w pobli¿u Gliwic obserwuj±c je z okna i na mapie, to wszystko siê zgadza to jest na ¿ywo!
Dziêki temu mo¿na na niebie obserwowaæ samolot który siê oddali i jest w naszym polu widzenia, oraz mo¿na sprawdziæ na mapie jego aktualne po³o¿enie (i policzyæ na oko ile kilometrów znajduje siê od nas)


Co¶ piêknego :yahoo:, sprawdzi³em na dwóch przyk³adach i wszystko siê zgadza. Co ciekawe nie spodziewa³em siê, ¿e widoczne na niebie samoloty s± tak daleko od miejsca obserwacji. Obserwuj±c samolot z Chorzowa nie przypuszcza³bym, ¿e samolot tak dobrze widziany znajduje siê w okolicach ¯or :blink:. Chyba mam nowe hobby :szczerbaty:...

Widzê w sumie tylko samoloty nad Europ± których jest mnóstwo a nad innymi rejonami nie.
Np. pó³nocna Ameryka - widzê tylko 6 samolotów w okolicach Californi i Waszyngtonu - a reszta? Np w okolicach Chicago czy New Yorku? Chyba jakie¶ powinny tam lataæ?
Po³udniowa Ameryka - samoloty w okolicach Rio De Janeiro, Rio Juqui itp. - a reszta kontynentu czysta.
Afryka- samoloty w pó³nocno-zachodnim rogu - reszta czysto
Australia - kilka w po³udniowo-wschodniej czê¶ci
Rosja, Chiny, Japonia itd - czysto

Czyli wszystkich samolotów nie pokazuje. Pokazuje te z okre¶lonych linii lotniczych?

Nad oceanem czysto a przecie¿ pe³no samolotów z Europy w stronê USA wylatuje.
¦rodki bezpieczeñstwa?


Widzê w sumie tylko samoloty nad Europ± których jest mnóstwo a nad innymi rejonami nie.
Np. pó³nocna Ameryka - widzê tylko 6 samolotów w okolicach Californi i Waszyngtonu - a reszta? Np w okolicach Chicago czy New Yorku? Chyba jakie¶ powinny tam lataæ?
Po³udniowa Ameryka - samoloty w okolicach Rio De Janeiro, Rio Juqui itp. - a reszta kontynentu czysta.
Afryka- samoloty w pó³nocno-zachodnim rogu - reszta czysto
Australia - kilka w po³udniowo-wschodniej czê¶ci
Rosja, Chiny, Japonia itd - czysto

Czyli wszystkich samolotów nie pokazuje. Pokazuje te z okre¶lonych linii lotniczych?

Nad oceanem czysto a przecie¿ pe³no samolotów z Europy w stronê USA wylatuje.
¦rodki bezpieczeñstwa?


Zauwa¿y³em, ¿e po³o¿enie samolotów jest ustalane na podstawie poszczególnych radarów (EPLL - Port Lotniczy £ód¼), wiêc gdy samolot jest poza zasiêgiem radaru bêd±cego w bazie radarów serwisu to jego po³o¿enie nie jest widoczne. Jak s±dzicie?

Oto jak narazie mój najdalszy zaobserwowany samolot z Gliwic

W tym miejscu widzia³em go jeszcze z poziomu ziemi :)
Ten post by³ edytowany przez patrykos dnia: 23 April 2010 - 16:42

Oto jak narazie mój najdalszy zaobserwowany samolot z Gliwic
bez tytu³u.JPG
W tym miejscu widzia³em go jeszcze z poziomu ziemi :)


Ja zaobserwowa³em poni¿szego Airbusa relacji Sankt-Petersburg - Rzym, znajdowa³ siê w okolicach Jastrzêbia, mo¿e i jeszcze trochê bym go widzia³, ale chmury go przys³oni³y... Ciekawe ile da siê z takich obserwacji wycisn±æ :g:...

http://img594.imageshack.us/img594/3209/samolotjastrzbie.th.jpg

Na wysoko¶ci Jastrzêbia jest droga lotnicza wsch-zach (widzia³em dzi¶ te¿ Boeinga na trasie NY-Singapur), mo¿e uda siê nam zaobserwowaæ samoloty lec±ce w stronê zachodni±, przelatuj±ce w³a¶nie nad Opaw± :szczerbaty:...

Edit:

My¶lê, ¿e z t± Opaw± to w sumie nic trudnego, w³a¶nie widzia³em jak w tamtych okolicach pojawi³ siê lec±cy na wschód Airbus A330 relacji Dusseldorf - Bangkok :).

Edit2:

Tu znajdziecie pliczek kml do GE z korytarzami powietrznymi na terenie Polski, mo¿e komu¶ siê przyda :).
Ten post by³ edytowany przez Fryta dnia: 23 April 2010 - 18:39
W³±czy³em sobie t± mapkê, a tu akurat nad Tarnowem przelatywa³ Airbus A380!

W rodzinnym Busku-Zdroju mam dobre miejsce na obserwacjê samolotów na wysoko¶ci przelotowej. Korytarz powietrzny jest dok³adnie nad miastem
Ten post by³ edytowany przez twmichal dnia: 23 April 2010 - 22:01
Samolot Katowice 17:13, trochê siê schowa³ za drzewami, bo by³em w lesie ;-D Za³±czone miniaturki
    l l l l


Samolot Katowice 17:13, trochê siê schowa³ za drzewami, bo by³em w lesie ;-D

Rafa³, to ¿e masz nowy aparat nie oznacza, ¿e masz robiæ offtopy z kaczkami na DO :P


Samolot Katowice 17:13, trochê siê schowa³ za drzewami, bo by³em w lesie ;-D

Nie tylko Ty by³e¶ w lesie ;)



Rafa³, to ¿e masz nowy aparat nie oznacza, ¿e masz robiæ offtopy z kaczkami na DO :P


Lepiej robiæ kaczki ni¿ siedzieæ w domu i czekaæ na widoczno¶æ 150km+ ;-P

Polecam to forum http://forum.rnavspotters.pl Tam zobaczycie jakie zdjêcia mo¿na robiæ samolotom na wysoko¶ciach przelotowych. Gor±co polecam. Sam jestem fanem takich obserwacji a je¶li chodzi o radary to jest jeszcze http://radar.piopawlu.net/

A ja dzi¶ sobie tak ogl±dam i ogl±dam te samoloty...
Kilka nad UA a najdalszy prrrawie w Czechach(270km :Boink: :compress: )
W sumie widaæ wtedy tylko smugê kondensacyjn± a nie samolot, ale widaæ!!!
Ciekawe czy wieczorem bêdzie jeszcze jaki¶ rekordzista :rolleyes:
miejsce Lublin.

Najlepsze obserwacje s± wcze¶nie rano. Jak dzieñ jest d³ugi to miêdzy 4 a 6 rano z Azji do Europy lec± najwiêksze samoloty z A380 na czele. Widaæ je wtedy z bardzo daleka i s³oñce nie przeszkadza jeszcze w obserwacji.

Dzisiejsze ³owy balkonowo-samolotowe ;-)

Filmik 9MB

http://wyslijto.pl/plik/ratygif3po Za³±czone miniaturki
    l l l l l l l l

Przyjecha³em do Buska i od razu Jumbo.

747linii Korean Airlines, (KAL543)



Obiektyw: Falcon 500mm (lustrzany)
Ten post by³ edytowany przez twmichal dnia: 30 April 2010 - 13:42
Dzisiejsze ³owy:

B737 linii EuroFly

B777 linii Alitalia, lec±cy z Mediolanu do Moskwy

Te¿ B777, lec±cy z Londynu do Bombaju.

Austriacki Fokker 100

Samolot, którego nie by³o na radarze - wydaje mi siê ¿e widaæ napisy LOT

i zab³±kany Eurocopter EC-120


Czy Flightradar pokazuje te¿ ¶mig³owce i prywatne awionetki? Bo dzisiaj k. 13tej w okolicach Mielca krêci³ siê jaki¶ Piper (pisa³o Private), ale na licencji tego modelu zbudowano w Polsce samolot "Mewa"
Tego ¶mig³owca te¿ nie by³o na radarze.

a ja po chwili przegl±dania (w sobotê) tej ciekawej stronki, trafi³em chyba najwiekszy pasa¿erski samolot A380
zrobione 300mm + konwerter 2x (obiektyw tair 3s przymkniêty do f/11 czyli z tc wychodzi f/22 :) robione z rêki)


Ten post by³ edytowany przez tc_ dnia: 30 April 2010 - 22:04
Istnieje jaka¶ minimalna granica na takie obserwacje samolotów? No bo widzê ¿e koledzy wstawiaj± jakie¶ loty miêdzykontynentalne :szczerbaty: a dlaczego nie robiæ zdjêæ nisko przelatuj±cym samolotom zmierzaj±cym do Pyrzowic ? :rolleyes:
Nad ¦l±skiem i Zag³êbiem przebiega co najmniej kilka takich korytarzy do podchodzenia do l±dowania i samoloty s± na stosunkowo niewielkich wysoko¶ciach.
Jeden taki korytarz przebiega np. Katowice>Czelad¼>Grodziec>Sarnów i potem piêkny nawrót na Gródków i gdzie¶ nad Rogo¼nikiem drugi nawrót na Pyrzowice. Swoj± drog± muszê kiedy¶ taki przelot nagraæ bo wygl±da to bardzo ciekawie jak samolot "tañczy" gdzie¶ nad Dorotk± :szczerbaty:

Ka¿de lotnisko ma drogi podej¶cia do pasa wg procedur. Zale¿y to z której strony l±duje (zawsze pod wiatr). Na stronie http://www.ais.pata.pl jest mapka z korytarzami nad Polsk±. Trzeba sie zarejestrowaæ za darmo i potemz bocznego menu ENR-ENR6-ENR6.2-3. To mapa górnych dróg nad Polsk±. Co jaki¶ czas siê to zmienia.


Ka¿de lotnisko ma drogi podej¶cia do pasa wg procedur. Zale¿y to z której strony l±duje (zawsze pod wiatr). Na stronie http://www.ais.pata.pl jest mapka z korytarzami nad Polsk±. Trzeba sie zarejestrowaæ za darmo i potemz bocznego menu ENR-ENR6-ENR6.2-3. To mapa górnych dróg nad Polsk±. Co jaki¶ czas siê to zmienia.

We Wroc³awiu jest 1 droga podej¶cia i to niezaleznie od kierunku wiatru. Czasami niektóre samoloty lataja na skróty, co ponoc jest nielegalne i nie wiem od czego to zale¿y.

Je¶li kontrola lotów wyrazi zgodê na skrót to pilot mo¿e tak lecieæ. Bardzo czêsto siê to zdarza.

A ja zada³em pytanie jaka jest dolna granica naszych obserwacji a nie czy istniej± korytarze podej¶cia :szczerbaty:


A ja zada³em pytanie jaka jest dolna granica naszych obserwacji a nie czy istniej± korytarze podej¶cia http://forum.astropolis.pl/public/style_emoticons/default/szczerbaty.gif


To zale¿y jak blisko da siê podej¶æ do pasa startowego. S³ysza³em o ludziach, którzy w³a¶cie lubuj± siê w obserwacjach l±dujacych samolotów i podkradaj± siê jak najbli¿ej. Wtedy mo¿emy go mieæ kilkadziesi±t metrów nad g³ow±. Ale jaki to ma znaczenie dla nas dalekich obserwatorów?


To zale¿y jak blisko da siê podej¶æ do pasa startowego. S³ysza³em o ludziach, którzy w³a¶cie lubuj± siê w obserwacjach l±dujacych samolotów i podkradaj± siê jak najbli¿ej. Wtedy mo¿emy go mieæ kilkadziesi±t metrów nad g³ow±. Ale jaki to ma znaczenie dla nas dalekich obserwatorów?


S± ró¿ne fora dla tzw. spottersów, gdzie szczegó³owo s± opisane punkty wokó³ lotnisk, potencjalnie nadaj±ce siê na miejscówki. Ponoæ przy Okêciu w takich punktach usypano górki, z których mo¿na fotografowaæ samoloty. Zalecane jest tak¿e posiadanie kamizelki, ¿eby ochrona siê nie czepia³a.
Ja tam wolê fotografowaæ samoloty na pokazach lotniczych


To zale¿y jak blisko da siê podej¶æ do pasa startowego. S³ysza³em o ludziach, którzy w³a¶cie lubuj± siê w obserwacjach l±dujacych samolotów i podkradaj± siê jak najbli¿ej. Wtedy mo¿emy go mieæ kilkadziesi±t metrów nad g³ow±. Ale jaki to ma znaczenie dla nas dalekich obserwatorów?

Skoro ju¿ z nudów spowodowanych s³abymi dla DO warunkami zajmujemy siê obserwacjami samolotów to wolê zapytaæ ;)
Szkoda ¿e tak pó¼no odkryli¶cie t± stronê do identyfikacji poszczególnych lotów bo fotki przelatuj±cym mi nad g³ow± samolotom zmierzaj±cym do Pyrzowic robiê okazjonalnie raz na jaki¶ czas od dobrych kilku lat. A przecie¿ nie mieszkam wcale w okolicy pasa startowego. Swoj± drog± ciekawe na jakiej wysoko¶ci sobie tak podchodz± do l±dowania 17km w linii prostej od lotniska :szczerbaty: To musi byæ nie wiêcej jak 300-500 metrów skoro go³ym okiem widaæ szczegó³y kad³ubów.

Przyda³yby siê jakie¶ fotki ¿eby nie pozostaæ go³os³ownym ;)
Wizair Airbus A320:


Malev B738 (737-800):


PLL LOT Embraer ERJ 145:


Te wszystkie to zmierzaj±ce do Pyrzowic. A tu kilka innych na wysoko¶ci przelotowej lataj±ce g³ównie wschód-zachód których ja nie rozpoznam:


Na pierwszych dwóch zdjêciach faktycznie Wizzair na trzecim to nie B738 Malev tylko Airbus A300 MNG Cargo. Dalej Embraer 145 LOT tak jak napisa³e¶. Z tych na przelotówkach rozpoznajê tylko na trzecim zdjêciu KLM i na ostatnim JAL
Ten post by³ edytowany przez Tusha dnia: 03 May 2010 - 11:40
Tusha >> dziêki wielkie za poprawki, mnie to i tak zbyt wiele nie mówi, swoj± wiedzê opieram jedynie na tym co stara³em siê pobie¿nie znale¼æ u wujka Gugle.

Nie potrafi³by¶ rozpoznaæ na jakiej wysoko¶ci np ten Embraer albo A300 mog³y siê znajdowaæ ?(obie fotki na 432mm)
Ten post by³ edytowany przez vrg dnia: 03 May 2010 - 15:19
Ciêzko powiedzieæ na jakiej wysoko¶ci s± te samoloty ale je¶li zdjêcia robi³e¶ z Czeladzi to powinny byæ na wysoko¶ci oko³o 1-1,5km

Ja tam osobi¶cie wolê obserwacje z samolotów, wiêc je¶li szanowny twórca niniejszego tematu nie ma nic na przeciw, pozwolê sobie rozszerzyæ ten w±tek (¿eby ju¿ nie tworzyæ chaosu kolejnym tematem) o takie w³a¶nie zdjêcia.
Na pocz±tek co¶ z lotniczych ¶rednio dalekich (ale za to my¶lê ciekawych) obserwacji.
Oto kilka widoków rumuñskich Karpat.:
-pierwsze zdjêcie wykonane jest z okolic Devy (wysoko¶æ przelotowa ok. 11000 m) i przedstawia u góry z lewej strony kadru najwy¿sze góry Rumunii - Fogarasze (ponad 100 km - chyba musicie mi uwierzyæ na s³owo, bo po zmniejszeniu ciê¿ko co¶ tam dostrzec pod chmurami).
-kolejne zdjêcie to ju¿ widok znad kotliny Hateg. W prawym górnym rogu po¶ród chmur dojrzeæ mo¿na g. Parang i nieco bardziej na lewo g. Capatinei. Odleg³o¶ci ok. 60 - 80 km.
-nastêpne trzy zdjêcia to coraz bli¿sze góry Parang - na ostatniej fotce ich najwy¿sze szczyty z doskonale widocznymi kot³ami polodowcowymi.
Specjalnie wybra³em na pierwszego posta w tym temacie g. Parang i Fogaraskie. Chcia³em przy tej okazji jeszcze raz zwróciæ wasz± uwagê na zdjêcie opublikowane jaki¶ czas temu na DO pt. "Widok na g. Fogaraskie, g. Parang i g. Apuseni z Arcera". Dosyæ ostro spierali¶my siê swego czasu o to, czy góry na ostatnim planie to rzeczywi¶cie Parang, czy Sybiñskie. Mimo, i¿ wydaje mi siê, ¿e bezsprzecznie dowiedziono tam, ¿e to nie Parang, a w³a¶nie bli¿sze g. Sybiñskie tytu³ dotychczas pozosta³ niezmieniony.
Panowie, je¶li chcemy byæ od pocz±tku do koñca, a nie tylko wyrywkowo rzetelni, to jeszcze raz apelujê - zmieñcie tytu³ tego zdjêcia (i kategoriê odleg³o¶ciow±) z "g. Parang" na "g. Sybiñskie" :yes: . Za³±czone miniaturki
    l l l l l l l l l l


Ja tam osobi¶cie wolê obserwacje z samolotów, wiêc je¶li szanowny twórca niniejszego tematu nie ma nic na przeciw, pozwolê sobie rozszerzyæ ten w±tek (¿eby ju¿ nie tworzyæ chaosu kolejnym tematem) o takie w³a¶nie zdjêcia.

Bardzo proszê :)

Bardzo ciekawe zdjêcia. Ma kto¶ mo¿e zdjêcia Himalajów z samolotu?

Mo¿na obserwowaæ przeloty w 3D na GoogleEarth ->.KML<-. Niestety, jak na razie ¶ledziæ mo¿na tylko samoloty przelatuj±ce nad Szwajcaria...
Ten post by³ edytowany przez merti dnia: 07 May 2010 - 01:38
http://img28.imageshack.us/img28/6484/dsc0805600tiltshift.jpg

To chyba prywatny helikopter prezesa Famuru

Przy³apany grubo po zachodzie s³oñca Boeing 747 Jade Cargo na wysoko¶ci 35.000 stóp:



(drugie foto niby na 1252 mm ale to po prostu maksymalny crop jaki mogê zrobiæ przy 8Mpix :szczerbaty: )

Jeden z wielu samolotów, który lata nad Buskiem
.
Czekam tylko, kiedy pogoda naprawdê zrobi siê ³adna, bo wtedy du¿o samolotów i motolotniarzy startuje z lotniska aeroklubu w Piñczowie.
Kiedy¶ niedaleko Buska-Zdroju by³o lotnisko sanitarne, a dawno temu by³y te¿ loty widokowe samolotem An-2 :D

Trochê z dzisiaj

A to mi wysz³o przypadkowo, bo nieuwa¿nie w³±czy³em wielokrotn± ekspozycjê.


piêkne, twmichal, piêkne. Mam pytanie - bo w exifie pusto - ciemne niebo to zas³uga du¿ej przes³ony czy czego ?

Na trzecim zdjêciu I£76. Spora gratka bo nie czêsto mo¿na go widzieæ na naszym niebie. Na ostatnim ta mijanka rewelacja. Nie czêsto siê zdarza taka fotka. Gratulujê
Ten post by³ edytowany przez Tusha dnia: 29 May 2010 - 14:49

piêkne, twmichal, piêkne. Mam pytanie - bo w exifie pusto - ciemne niebo to zas³uga du¿ej przes³ony czy czego ?


To zas³uga obróbki :D W Photoshopie wybra³em po prostu opcjê "Auto Levels" (po uprzedniej obróbce RAW-ów)
Zdjêcie robione obiektywem lustrzanym Falcon 500mm, aparat Nikon d80. A EXIF-u brak bo przy zapisie wybra³em opcjê "Save for Web & Devices"
czas na¶wietlania na tych zdjêciach waha³ siê od 1/640 do 1/2500 sek, f/8 (obiektyw ma sta³± warto¶æ), ISO 250-400


Na trzecim zdjêciu I£76. Spora gratka bo nie czêsto mo¿na go widzieæ na naszym niebie. Na ostatnim ta mijanka rewelacja. Nie czêsto siê zdarza taka fotka. Gratulujê


Ta mijanka to fotomonta¿. Zreszt± "nieumy¶lny", bo w³±czy³a mi siê wielokrotna ekspozycja. Mo¿na w ten sposób otrzymaæ m.in takie efekty
I³-76 chyba by³ ostatnio w Polsce, Rosjanie przywie¼li nim chyba dary dla powodzian.

A moim marzeniem jest zobaczyæ ten samolot Mo¿e nie ma ich zbyt du¿o, ale podobno czêsto wykonuje loty transportowe.

Co do innych samolotów, to ja lubie fotografowaæ pokazy lotnicze - zapraszam tutaj
Ten post by³ edytowany przez twmichal dnia: 29 May 2010 - 15:57

Ta mijanka to fotomonta¿.


No to siê da³em nabraæ. :Boink:

McDonell-Douglas MD11
KLM871 , trasa: Amsterdam-Schiphol(AMS)-> Delhi-Indira Gandhi(DEL)

Ten post by³ edytowany przez twmichal dnia: 30 May 2010 - 13:06
Znalezione w internecie. Airbus a-380 na wysoko¶ci przelotowej, Canon EOS 400D + obiektyw 1200mm f 4.7.
Zdjêcia powalaj± jako¶ci± i ostro¶ci±. Jak oni to zrobili?


Znalezione w internecie. Airbus a-380 na wysoko¶ci przelotowej, Canon EOS 400D + obiektyw 1200mm f 4.7.
Zdjêcia powalaj± jako¶ci± i ostro¶ci±. Jak oni to zrobili?


Te zdjêcia to ju¿ najwy¿sza ¶wiatowa liga bo na tej stronie co poda³e¶ znajduj± siê tylko te najlepsze z ca³ego ¶wiata!
Tak siê sk³ada, ¿e te zdjêcia A380 to zdjêcia naszego forumowego kolegi (Andrzeja Kostrzewy) KILLER'a, który swoje prace co jaki¶ czas publikuje na tym forum w w±tku
Polowanie na samoloty
Tam mo¿esz zadaæ mu pytanie jak on to robi. Z tego co ja siê orientujê to zdjêcia wykonuje synt± 10" i lustrzank± w ognisku

Polecam te¿ stronê www.ExtremeSpotting.com
Tam Andrzej udziela siê znacznie czê¶ciej.
Pozdrawiam

Widzê, ¿e temat siê rozwija... Jako, ¿e mieszkam pod korytarzem UL984, co¶ tam czasem pstrykam hucz±cego nad g³ow±.

To do¶æ powszechne maszyny nad nami, ciekawe jest zdjêcie nr2 (Thai) robione gdzie¶ w zimie w czasie mocnego mrozu. W ogóle nie widaæ strug kondensacyjnych.
Pozdrawiam


Te zdjêcia to ju¿ najwy¿sza ¶wiatowa liga bo na tej stronie co poda³e¶ znajduj± siê tylko te najlepsze z ca³ego ¶wiata!
Tak siê sk³ada, ¿e te zdjêcia A380 to zdjêcia naszego forumowego kolegi (Andrzeja Kostrzewy) KILLER'a, który swoje prace co jaki¶ czas publikuje na tym forum w w±tku
Polowanie na samoloty
Tam mo¿esz zadaæ mu pytanie jak on to robi. Z tego co ja siê orientujê to zdjêcia wykonuje synt± 10" i lustrzank± w ognisku

Polecam te¿ stronê www.ExtremeSpotting.com
Tam Andrzej udziela siê znacznie czê¶ciej.
Pozdrawiam


Mnie bardziej zale¿y na jakich parametrach te zdjêcia s± robione (ISO, przes³ona, czas migawki). Mnie wychodz± straszne szumy, zw³aszcza gdy niebo jest intensywnie niebieskie. A te zdjêcia robi³em przy ISO 200-500max.
Natomiast to robi³em przy ISO1600, 1/640s., lustrzany 500mm f/8 (sta³a warto¶æ) i szumów jest bardzo niewiele.
(szkoda ¿e g³owê schowa³)

Mo¿e powinienem korzystaæ z innego programu do obróbki RAWów, bo ju¿ wiele razy zdarzy³o mi siê ¿e w Photoshopie pojawia³y siê brzydkie przebarwienia w przypadku barw zielonej i niebieskiej i to od razu przy otwarciu pliku.

747 - Korean Air

Zastanawiam siê czemu z Seulu do Mediolanu lec± tak okrê¿n± drog±.
Maksymalny zasiêg 747 wynosi nieco ponad 14000km.

Rz±dowy Mi-8 - Sandomierz.



To nie jest okrê¿na droga. Polecam t± stronê http://gc.kls2.com/ Tam podaj±c dwa punkty wy¶wietla najkrótsz± drogê.

dzisiejsze:
B747 - Jade Cargo (fajnie wyszed³ cieñ na chmurze)

B747 - Nippon Cargo (lecia³ poni¿ej 9000m i nie zostawia³ smug kondensacyjnych)

B777 - Alitalia

w³asno¶æ prywatna:

i jeszcze raz 747 Korean Air - tym razem widaæ logo, niemal identyczne jak u Pepsi :D


Kilka ujêæ o poranku na Pradziadzie ;)


30 min. focenia, a to nie wszystko :)

Super ujêcia!
Mam pytanie - na jakich ustawieniach by³y robione te zdjêcia?


Je¶li kontrola lotów wyrazi zgodê na skrót to pilot mo¿e tak lecieæ. Bardzo czêsto siê to zdarza.


W drodze na Okêcie nawet kilka razy dziennie... Szczególnie Airbusy WizzAir, które podchodz± na EPWA do¶æ rzadko uczêszczanym korytarzem...
Takie podej¶cie do l±dowania na skróty nazywa siê short approach. Czasem przed danym samolotem nie ma ¿adnego w kolejce do l±dowania i pas na którym siê siada jest wolny. TWR wydaje wtedy zgodê na short app i wtedy nie trzeba wykonywaæ kó³ka zgodnie z standardow± procedur±, tylko mo¿na ustawiæ siê wcze¶niej nosem na pas. Czyli wcze¶niej skrêciæ ze ¶cie¿ki i trochê szybciej zej¶æ z wysoko¶ci. Piloci to uwielbiaj±, bo szybciej s± na ziemi, natomiast pasa¿erowie nieprzyzwyczajeni do przeci±¿eñ s±... hmm... zdegustowani :szczerbaty:


Super ujêcia!
Mam pytanie - na jakich ustawieniach by³y robione te zdjêcia?

Zdjêcia z Rubinara 500/5,6, iso 200, 1/500-1/800s

W ci±gu oko³o 30 min. przelecia³y 3 sztuki A380 :)


Gratulujê zdjêæ. Rano zawsze najlepiej widaæ samoloty bo s³oñce jest nisko i nie przeszkadza w obserwacji i leci wtedy fala samolotów z Azji do Europy.


W ci±gu oko³o 30 min. przelecia³y 3 sztuki A380 :)


Jak patrzê na Flightradar24, to tamtêdy lata sporo A380 do Azji.
Korean Air, które z kolei czêsto lata nade mn± te¿ ma parê A380 w swojej flocie.

¦wietne zdjêcia, zastanawiam siê czemu niektóre samoloty zostawiaj± ob³ok a niektóre nie?

patrykos >> mnie siê wydaje z tego co ju¿ zd±¿y³em siê w temacie dziêki Wam tu zorientowaæ, ¿e g³ównie chodzi o wysoko¶æ na jakiej jest samolot. wysoko¶æ - ni¿sza temperatura - kondensacja pary - et voila! ;)
Ten post by³ edytowany przez vrg dnia: 07 June 2010 - 01:56

Jak patrzê na Flightradar24, to tamtêdy lata sporo A380 do Azji.
Korean Air, które z kolei czêsto lata nade mn± te¿ ma parê A380 w swojej flocie.


Na dzisiaj Korean nie ma jeszcze ¿adnego A380. Na razie maj± je tylko Singapore Airlines chyba 8szt, Qantas te¿ kilka sztuk, Emirates, Air France i Lufthansa.

Ci±gle te nudne A320 zmierzaj±ce do Pyrzowic ....

(WizzAir 3500m)

a¿ tu nagle trafi³o siê nareszcie co¶ ciekawego:


Boeing 777-243ER B772 Alitalia 12000m Tokyo-Rzym

oraz co¶ bardzo g³o¶nego czego nie by³o na flightradar24:


Kto¶ rozpoznaje có¿ to za cudak ?

To wygl±da jak I£-76.

U mnie te¿ flightradar nie widzi niektórych samolotów, w³a¶ciwie ca³ego korytarza. Lataj± tam g³ównie ma³e odrzutowce, typu Fokker 70 albo LOT-owskie Embraery 145.
A najwiêcej jest A320 i A319, g³ównie Aeroflotu i innych rosyjskich linii lec±cych do Moskwy z Wiednia, Mediolanu lub Barcelony.


U mnie te¿ flightradar nie widzi niektórych samolotów, w³a¶ciwie ca³ego korytarza. Lataj± tam g³ównie ma³e odrzutowce, typu Fokker 70 albo LOT-owskie Embraery 145.

Ja mieszkam niedaleko Pyrzowic wiêc, kilka korytarzy podej¶cia mam nad g³ow± wiêc ci±gle co¶ przelatuje ale ciê¿ko to uchwyciæ bo na radarze samoloty czêsto znikaj± z mapy kiedy s± 10-15km od lotniska. Ale do Pyrzowic to g³ównie A320 i podobne maluchy lataj± wiêc nic ciekawego.
Apropos Fokkerów, dzi¶ jednego z³apa³em i przyznam ¿e pierwszy raz dowiedzia³em sie o istnieniu takiego samolotu.


Z tej perspektywy rzeczywi¶cie przypominaj± mi fokê :D

(Fokker 100 Austrian Arrows Helsinki Wiedeñ 9700m)


To wygl±da jak I£-76.

U mnie te¿ flightradar nie widzi niektórych samolotów, w³a¶ciwie ca³ego korytarza. Lataj± tam g³ównie ma³e odrzutowce, typu Fokker 70 albo LOT-owskie Embraery 145.
A najwiêcej jest A320 i A319, g³ównie Aeroflotu i innych rosyjskich linii lec±cych do Moskwy z Wiednia, Mediolanu lub Barcelony.


Niektóre samoloty nie nadaj± sygna³u który jest odczytywany przez takie "domowe" radary, jednak od 2012 bêd± ju¿ wszystkie.

Taka ciekawostka:

Aktualnie nad naszym krajem przebywa ma³y samolot Gulfstream V z Kuwejtu.
Jak siê dowiedzia³em, tymi samolotami lata tamtejsza królewska rodzina.

Proszê zwróciæ uwagê na trasê przelotu :D



A co on u nas w ogóle robi? :blink:

W³a¶nie przelatuje nad Krakowem, ciekawe czy doleci do GOPu ¿eby go z³apaæ. Za³±czone miniaturki
    l l

Nie, wyl±dowa³ w Krakowie.

W³a¶nie odlatuje jest w okolicach Tych

Z dzisiaj:

B737 - Czech Airlines, akurat zacz±³ zni¿aæ lot przed Okêciem:

Fokker 100 - Austrian Arrows - te¿ lecia³ do Warszawy:

Robinson r-44

A320 - Transaero.


Zauwa¿y³em te¿, ¿e lata nade mn± sporo rosyjskich linii, pojawiaj± siê takie samoloty jak TU-154 czy TU-204.
Niestety, pojawia³y siê w momencie kiedy nie mo¿na by³o w ¿aden sposób ich z³apaæ.

Dzisiejsze:


Niestety jako¶æ ju¿ znacznie gorsza bo powietrze strasznie zasyfione pod wieczór :(


Z dzisiaj:

B737 - Czech Airlines, akurat zacz±³ zni¿aæ lot przed Okêciem:
737_csa_czech.jpg



To samolot Travel Service. To taki czeski LCC. Czêsto wykonuje loty dla CSA.

Czy kto¶ wie z jakiego aeroklubu s± te samoloty?
Gdybym nie przyjrza³ im siê z bliska, to pomy¶la³bym ¿e to jaki¶ lokalny przedsiêbiorca sobie zrobi³ licencjê - w koñcu kilku z nich ma motolotnie.
Tymczasem zauwa¿y³em ¿e ka¿dy samolot ma inny numer rejestracyjny:


Najbli¿sze (z mojego punktu widzenia) lotnisko aeroklubu znajduje siê w Piñczowie. W dalszej kolejno¶ci s± lotniska w Mielcu, Mas³owie k. Kielc i Pobiedniku Wielkim k. Krakowa.

EDIT - i trochê wy¿ej lataj±ce obiekty z dzi¶:

B737 - Eurocypria, LOT, Finnair

A340 - China Cargo


Lecia³ te¿ jeden ciekawy samolot - Avro-85, ale niestety niebo mia³em u siebie ju¿ zachmurzone.

I trochê ni¿ej lataj±cy obiekt:

Tak naprawdê tutaj jest trochê z³udzenie, bo moje osiedle jest na do¶æ wysokim wzniesieniu.
Ten post by³ edytowany przez twmichal dnia: 13 June 2010 - 23:52
http://www.liveatc.n...arch/?icao=epwa mo¿na pos³uchaæ rozmów na ¿ywo z ca³ego ¶wiata :)
Tu np z Chicago http://www.liveatc.n...arch/?icao=kord


http://www.liveatc.n...arch/?icao=epwa mo¿na pos³uchaæ rozmów na ¿ywo z ca³ego ¶wiata :)
Tu np z Chicago http://www.liveatc.n...arch/?icao=kord


Mnie wystarczy ¿e u siebie ustawiê jaki¶ stary odbiornik radiowy na ok. 99.4Mhz, w mie¶cie stoi maszt u¿ywany przez lotnictwo cywilne.
Stoj±c przy maszcie rozmowy mo¿na us³yszeæ na ca³ej skali (jak ma siê odbiornik z bazaru - radia w mp3 czy komórkach maj± inna czêstotliwo¶æ po¶redni±)
Choæ ostatnio z masztu zdjêli takie 2 stare czasze i tych rozmów jako¶ od tej pory nie s³ychaæ.

Wczoraj zobaczy³em jaki¶ samolot linii Wizzair na radar24, który leci do Warszawy, wiêc postanowi³em nagraæ rozmowê kontrolera od podej¶cia z pilotem :)

http://w633.wrzuta.p...C8C/wzzapproach

Kumpel, który jest fanatykiem lotnictwa przet³umaczy³ t± rozmowê:

-Wizzair 418 Mike Znizanie do 15000 poda³ jakie widzi warunki pogodowe (jaki¶ kod )

-Wizzair 418 Mike Znizaj do 10000 ... zadnych ograniczen predkosciowych

- Zni¿anie do 10000 ... Wizzair 418 Mike

- Wizzair 418 Mike znizaj do 8000

- Znizam do 8000 Wizzair 418 Mike

- Wizzair 418 Mike znizaj do 4000 barometr - 1017

- 4000 i 1017 Wizzair 418 Mike

- Wizzair 418 Mike kontynuuj 3000 podchodz do pasa V11

- kontynuuje 3000 i wolne do podejscia do pasa v11 Wizzair 418 Mike

- Czy mo¿emy...

- Powtórz..

- Czy mo¿emy przez punkt DC do podej¶cia V11 ..

- Potwierdzam

-Wizzair 418 Mike

- Ustabilizowne podejscie koncowe v11 Wizzair 418 Mike

- Wizzair 418 Mike skontaktuj siêz wierz± 118,3

- 118.3 Wizzair 418 Mike

Prywatny Boeing 737!. Niestety, lecia³ u mnie o takiej porze dnia (a raczej nocy) ¿e uchwycenie go by³o niemo¿liwe. W ogóle dzisiaj jaki¶ prywatnych samolotów by³. Cessna 525 na wysoko¶ci 43000ft i Piper Seneca II(polski w³a¶ciciel!) - niestety wszystko zas³oni³y chmury. Zreszt± na t± Cessnê lec±cej na takiej wysoko¶ci 500mm to raczej za ma³o.

B777 Alitalia (Milan-Malpensa -> Tokyo-Narita). Zdecydowanie najbardziej fotogeniczny samolot, jaki nade mn± przelatuje.


¦wietne zdjêcia. :szczerbaty:

Zobaczcie Panowie jakiego KILLER dorzuci³ nam ptaszka A380 Quantas (i¶cie w swoim stylu)
A 380 Quantas

Kilka sztuk z wczoraj. Nic nadzwyczajnego, same B737 i A321:




Szkoda,¿e "pojecha³" mi kadr :(


TU-154M, Belavia. (Miñsk-Wiedeñ)


Ze wzglêdu na jakie¶ remonty na Okêciu samoloty podchodz± do l±dowania nad moim blokiem zawziêcie. Dzisiaj spróbowa³em je po¶cigaæ z kamerk±, choæ dopiero niestety po zachodzie S³oñca gdy robi³o siê ju¿ ciemno:
Wszystkie fotki

SCT, DSI III Pro, reduktor ogniskowej 0,5x

http://i0.slajd.net/thumb/th680s/by/eg/77910_6af58.jpg
http://i0.slajd.net/thumb/th680s/by/es/77922_0908b.jpg

A mo¿e wieje? Pamiêtam jak mieszka³em w Warszawie to podczas silnych wiatrów samoloty podchodzi³y inn± drog±. A mieszka³em na Kabatach(Ursynów) i zawsze podczas du¿ych wiatrów podchodzi³y od strony Ursynowa.

Wiatr te¿, ale teraz podchodz± t± drog± czê¶ciej bo jeden pas w remoncie na lotnisku. Gdzie¶ by³ news o tym.

Takiej obserwacji chyba jeszcze nie by³o :D
Szybowce nad lotniskiem Muchowiec w Katowicach z Wojkowic Boleradza:
http://img534.imageshack.us/img534/4997/szybowcemuchowiec.jpg

spora odleg³o¶æ wiêc jako¶æ mizerna...

Nowy samolot w kolekcji: Tupolev Tu-214 (Transaero)


Socata TB-9 Tampico Club - Aeroklub Mielecki


Prywatny odrzutowiec!
Gulfstream Aerospace G-V , rej.: P4-SBR, wysoko¶æ - ponad 45000 stóp.

Nie wiem jakim cudem go wypatrzy³em, skoro nie mog³em zauwa¿yæ znacznie wiêkszego TU-204 lec±cego kilka km. ni¿ej

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mizuyashi.htw.pl