Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Witam.
D³ugo siê przymierza³em do napisania tego postu a¿ w koñcu sta³o siê B) .
Jaki¶ czas temu zabra³em siê do zmodernizowania mojego Newtona. Co mi wysz³o??? A no tak:
- wyklei³em tubus od wewn±trz pomalowanym na czarno (mat) papierem ¶ciernym nr 16 (bardzo gruuuby) oraz wklei³em odpowiednio 5 diafragm. Wyczernienie poprawi³o siê znacz±co. Patrz±c w dzieñ do wewn±trz przez wlot widaæ tylko ciemno¶æ i lustro, a gdy po¶wiecê latark± po ¶ciankach to praktycznie niewiele siê odbija. Warto wykonaæ taki zabieg wyczernienia ale niestety kosztem wzrostu wagi rury.
- poprawi³em wyci±g okularowy. Czyli, zeszlifowa³em na p³asko ruchom± tulejkê wyci±gu w miejscu gdzie styka siê z o¶k± napêdow±. Na to p³askie miejsce naklei³em w±ski pasek bardzo drobnego papieru ¶ciernego i doda³em mocniejsz± sprê¿ynê co w po³±czeniu eliminuje po¶lizgi o¶ki na tulejce.
Teraz napêd.
Zaznaczam ¿e czê¶æ mechniczna jest wersj± przej¶ciow± (testow±) s³u¿±c± sprawdzeniu jak to wszystko dzia³a i w przysz³o¶ci ulegnie zmianie bo w tej chwili miejscami pojawia siê prowizorka :rolleyes: .
1. Czê¶c mechaniczna.
a) o¶ Alt.
Odpowiednio zamontowa³em o¶ do tubusa, dwie ¶ruby fi-10mm z dwóch stron. Ca³o¶c "buja" sie na dwóch ³o¿yskach fi-30mm od strony ko³a napêdowego i jednym fi-30mm z przeciwnej strony. Jako ko³o napêdowe u¿y³em wycinek (1/3) ko³a od pralki z nawiniêtym prêtem gwintowanym fi-6mm. Jako wa³ek napêdowy robi d³uga ¶ruba fi-6mm. Wa³ek z silnikiem krokowym po³±czony jest poprzez przek³adnie dziel±c± obroty 2,5 razy. Silnik pochodzi ze starego napêdu dyskietek 5,25''. Jest to silnik unipolarny o 200 krokach.
B) o¶ Az.
Dobson krêci siê po podstawie na trzech ³o¿yskach fi-28mm. Jako ko³o napêdowe równie¿ pos³u¿y³o ko³o od pralki, tym razem ca³e. Nawiniêty prêt gwintowany fi-6mm i wa³ek tak¿e ze ¶ruby fi-6mm. Przek³adnie do silnika dziel±ca obroty 2,5 razy. Silnik tu jest bipolarny o 400 krokach ze starego dysku twardego 5,25".
Niestety silniki o ró¿nej ilo¶ci kroków powoduj± ró¿ne prêdko¶ci obrotu w danych osiach no ale narazie mam tylko te dwa i musz± zostaæ i poczekaæ na wymianê w lepszych czasach.
2. Czê¶æ elektryczna (astropilot, sterownik, goto).
Ca³o¶æ sterowana jest Astropilotem projektu Leszka Jedrzejewskiego. Pilota wykona³em sam w ca³o¶ci w³±cznie z wytrawianiem p³ytki itp. itd. U autora zamówi³em zaprogramowany mikrokontroler zarówno do Astropilota i sterownika silników o którym za chwilê napiszê. Pilot zadzia³a³ natychmiast po uruchomieniu. Brakuje mi tylko odpowiednich klawiszy na 'mikros³icze' ale narazie to prze¿yjê ;) .
Sterownik pó³krokowy projektu Leszka J. tak¿e wykona³em sam w ca³o¶ci (mikrokontroler zamówiony u Leszka J.). Jeden kana³ silnika dzia³a w oryginalnej wersji dla silnika bipolarnego a drugi po mini przeróbce obs³uguje silnik unipolarny. Sterownik w po³±czeniu z Astropilotem dzia³a bez problemu. Programowanie pilota jest ³atwe i nie sprawia problemów.
Do kompletu wykona³em tak¿e modu³ (pomys³u Leszka J.) pozwalaj±cy na pod³±czenie sterownika i pilota do komputera. Z tym uk³adem mia³em trochê "przebojów" bo nie chcia³ dzia³aæ. Okaza³o siê ¿e kupi³em uszkodzone albo sam uszkodzi³em scalaki potrzebne do tego uk³adu. Tak to jest z tymi CMOSami :rolleyes: . Kupi³em nowe scalaki i uk³ad zadzia³a³. Jako oprogramowanie na PC s³u¿y mi program GoToPl 5.01 Leszka J. Wstêpna kalibracja parametru "delta" (a¿ 270) pozwoli³a na dopasowanie prêdko¶ci programu do sterowników i silników. System dzia³a, zarówno w trybie ¶ledzenia jak i naprowadzania na obiekty. Niestety nie mia³em oka¿ji sprawdziæ ca³o¶ci w terenie, sprawdza³em tylko w pokoju :D . Czekam teraz na czyste niebo i sprawdzian w praktyce.
Z Leszkiem porozumiewa³em siê przez maila i w razie pytañ i niejasno¶ci zawsze s³u¿y³ odpowiedzi± i dobr± rad±. Pomocna tak¿e jest Jego strona na której jest sporo informacji jak to wszystko zrobiæ.
Polecam napêdy made in Leszek J :notworthy: . bo naprawde warto.
W najbli¿szym czasie zamieszczê fotki pogl±dowe i poka¿ê co i jak oraz dopiszê jak mi siê co¶ przypomni bo i tak ju¿ du¿o napisa³em B) .
Pozdrawiam
Maciek
Oto obiecane fotki.
Za³±czone miniaturki
I kolejne fotki.
Za³±czone miniaturki
I jeszcze kilka fotek.
Za³±czone miniaturki
Ciekawy jestem testów w praktyce bo na zdjêciach nie widac wyra¼nie czy u¿yte przekladnie to paski i ko³a zêbate czy jest to zwyk³a przekladnia pasowa. Je¶li jest to zwyk³a przek³adnia pasowa to mog± wyst±piæ poslizgi w uk³adach napêdowych i sterowanie obarczone mo¿e byæ sporym b³êdem szczególnie przy przestawianiu monta¿u. W takich wypadkach dobre efekty daje silniejsze napiêcie paska oraz zmatowienie powierzchni kó³ dla zwiêkszenia tarcia.
L.J.
Ciekawy jestem testów w praktyce bo na zdjêciach nie widac wyra¼nie czy u¿yte przekladnie to paski i ko³a zêbate czy jest to zwyk³a przekladnia pasowa. Je¶li jest to zwyk³a przek³adnia pasowa to mog± wyst±piæ poslizgi w uk³adach napêdowych i sterowanie obarczone mo¿e byæ sporym b³êdem szczególnie przy przestawianiu monta¿u. W takich wypadkach dobre efekty daje silniejsze napiêcie paska oraz zmatowienie powierzchni kó³ dla zwiêkszenia tarcia.
L.J.
Te przek³adnie to zwyk³e paskowe a element przenosz±cy napêd to gumowy o-ring, do¶æ ma³o rozci±gliwy. Powierzchnia kó³ jest szorstka bo nie kaza³em tokarzowi szlifowaæ na b³ysk. Po¶lizgów 'na oko' narazie nie zauwa¿y³em, mo¿e w praktyce siê oka¿e inaczej no ale zobaczymy jak to bêdzie.
Pozdrawiam
Maciek
W/g mnie tubus wystarczy³o tak dobrze wyczernic tylko w okolicach wyci±gu .
Jak bêdê tak zaawansowany to sterowaniem na pewno siê zainteresujê .
:Beer:
Robi³em kiedy¶ napêd z paskiem zêbatym i jednym ko³em ¶lizgowy (ko³o na silniku by³o zêbate). Okaza³o siê, ¿e efekty by³y do¶æ dobre i mam nadziejê, ¿e i u Ciebie nie bêdzie k³opotów z po¶lizgami. Oczywi¶cie najbardziej po¿±danym stanem jest taki gdzie przek³adnia jest jednoznaczna i bezpo¶lizgowa. Pomijaj±c brak jednoznaczno¶ci ruchu w przek³adni paskowej to w przypadku przekladni ¶rubowej trudno dok³adnie z góry ustaliæ jaka jest warto¶æ przek³adni, ale program ma mo¼liwo¶æ ³atwej regulacji i doboru w³a¶ciwych parametrów monta¿u. Z poprzedniego postu wywnioskowa³em, ¿e uwa¿asz, ¿e wad± jest u¿ycie w obu kana³ach ró¿nych silników steruj±cych. S±dzê, ¿e nie jest to problemem bo ka¿d± z osi mo¿na przecie¿ w programie ustawiæ oddzielnie. Zaleca³bym jednak tak jak to zrobi³e¶ u siebie u¿ycie w osi Ra silnika o mniejszym kroku (wiêkszej dokladno¶ci) bowiem dla przewa¿aj±cej liczby obiektów wiêksze ruchy wystêpuj± w osi Ra. Jedynie dla obiektów le¿±cych w kierunku pó³nocnym sytuacja jest w pewnym zakresie odwrotna.
Zamierzam w najbli¿szym czasie upro¶ciæ dodatkowo system elektroniki steruj±cej monta¿em i przenie¶æ czê¶æ funkcji do oprogramowania na PC. Pozwoli to na pewne zmniejszenie kosztów elektroniki, p³ynniejsze ruchy monta¿u i wiêksz± wygodê w u¿ywaniu programu.
L.J.
Brakuje mi tylko odpowiednich klawiszy na 'mikros³icze' ale narazie to prze¿yjê ;) . A widzisz Leszku, mówi³em, ¿e jest k³opot ze zdobyciem w³a¶ciwych. Ja równie¿ musia³em siê zadowoliæ standardowymi. :rolleyes:
Bardzo jestem ciekaw jak wypadn± testy na gwiazdach, czy sprawdz± siê te przek³adnie paskowe.
Pozdrawiam :Salut:
Wydawa³o mi siê, ¿e zastosowane przyciski s± najbardziej dostêpne z mo¿liwych. Ci±gle mam nadziejê, ¿e jest to prawda. Obaj u¿ywacie chyba przycisków monta¿owych, których zastosowanie ogranicza siê do sporadycznego u¿ycia albo do wspó³pracy z dodatkowym elementem mechanicznym (np. klawiatura membranowa). Przyciski, których u¿ywam s± we Wroc³awiu w ci±g³ej sprzeda¿y od ponad 3 lat. Wydaje mi siê, ¿e dobra³em najbardziej dostêpny model. S± poza tym bardzo niezawodne. Nie zdarzy³o mi siê aby jaki¶ zawiód³. Jeden przycisk kosztuje 2.5 PLN (15 PLN za komplet). Je¶li kto¶ ma k³opoty z nabyciem takich przycisków to chêtnie pomogê. Moim zdaniem najlepsz± drog± we w³asnorêcznej budowie AstroPilota jest zakupienie której¶ z wersji kit-a (
http://www.lx-net.prv.pl/s/s.htm). Ka¿da z nich zawiera wszystkie elementy mechaniczne niezbêdne do prawid³owego wykonania urz±dzenia. Czekam równie¿ na testy praktyczne.
L.J.
http://astro-forum.org/Forum/uploads/post-871-1106307406_thumb.jpg
Widzê ¿e spodoba³ Ci siê mój pomys³ z ko³em od pralki
http://astro4u.net/yabbse/index.php?board=...g58679#msg58679
http://astro-forum.org/Forum/uploads/post-871-1106307406_thumb.jpg
Widzê ¿e spodoba³ Ci siê mój pomys³ z ko³em od pralki http://astro4u.net/yabbse/index.php?board=...g58679#msg58679
Pomys³ z ko³em od pralki jest dobry. £atwo wykonaæ taki napêd i materia³y ³atwo dostêpne (ko³a kupi³em po 5z³ za sztukê B) ) Ale w tym przypadku bior±c pod uwagê wewnêtrzn± szeroko¶æ ko³a to lepszym rozwi±zaniem by³by prêt fi-8mm a nie 6mm (kiedy¶ to zmieniê).
Pozdrawiam
Jaka jest ¶rednica u¿ytego ko³a ?. Je¶li mo¿esz to poka¿ te¿ w jaki sposób napi±³e¶ ¶rubê na obwodzie ko³a. Czy uda³o Ci siê przetestowaæ ju¿ napêd w praktyce ?. Ci±gle mnie ciekawi jak zachowaj± siê Twoje przek³adnie paskowe szczególnie przy przy przestawianiu obiektów. Podczas ¶ledzenia powinno byæ znacznie lepiej.
L.J.
Pomys³ z ko³em od pralki jest dobry. £atwo wykonaæ taki napêd i materia³y ³atwo dostêpne (ko³a kupi³em po 5z³ za sztukê B) ) Ale w tym przypadku bior±c pod uwagê wewnêtrzn± szeroko¶æ ko³a to lepszym rozwi±zaniem by³by prêt fi-8mm a nie 6mm (kiedy¶ to zmieniê).
Pozdrawiam
Ja mam M8 i siê w³a¶ne dziwi³em czemu zastosowale¶ tak cienk± szpilkê
Do Leszka
¦rednica ko³a z wystaj±cym gwintem M8 to 315mm.
Ten post by³ edytowany przez
HAMAL dnia: 25 January 2005 - 11:32
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl