Odszkodowanie za dziurÄ™ w drodze
Uzbrojony we w³asne do¶wiadczenia chcia³bym poruszyæ watek i zainteresowac was zagadnieniem nie drogiego systemu GoTo opartego o zestaw silników #492 (Dual Motor Electronic EC System).b±d¼ #493 firmy Meade
Zestaw jest przeznaczony pierwotnie do sterowania teleskopami z serii DS ale jest mo¿liwe bardzo ³atwe adoptowanie go do dowolnego monta¿u. Sk³ad zestawu #492 znajdziecie tutaj :
http://24.237.160.4/...star/Meade_492/ zestaw #493 ro¿ni siê od #492 tym ze dodatkowo zawiera autostara #497 czyli jest dro¿szy. Sam zestaw #492 pozwala tylko na ¶ledzenie obiektu i zawiera podstawowe prêdko¶ci ¶ledzenia. Jednak do tego zestawu mo¿emy zastosowaæ Autostara #494, #495 lub #497. Wówczas uzyskujemy pe³en system GoTo kompatybilny z Meade czyli cos co maja szczê¶liwi w³a¶ciciele w ETX'ach i telepach serii LX. W ka¿dym z Autostarów mo¿emy zdefiniowaæ prze³o¿enie na danej osi z osobna oraz mo¿emy zdefiniowaæ typ monta¿u jaki u¿ywa nasz teleskop (azymutalny, paralaktyk). Oznacza to, ze praktycznie nie ma ograniczeñ je¶li idzie o zastosowanie tego systemu. Zestaw silników Meade steruje montzem z telepem jaki do niego pod³±czymy i to wszystko. Zobaczcie linki, w których opisane s± takie instalacje:
http://bedair.org/ScopeStuff.htmlhttp://24.237.160.4/Retrofit_v1.2.pdfhttp://24.237.160.4/...opeConversions/http://24.237.160.4/...starupgrade.htmhttp://www.weasner.c...ostar_info.htmlhttp://www.personal....aseq6/aseq6.htmwww.goto4all.dePozosta³o mi jeszcze wyja¶niæ dlaczego tani. Oczywi¶cie jest to pojecie wzglêdne (dla jedengo tani dla innego nie) ale przyjmuj±c ogólny poziom cen i ilo¶ci pieniêdzy jakie musimy przeznaczyæ na wymazone jakiekolwiek GoTo to opisywany przeze mnie zestaw wychodzi chyba najkorzystniej. Do przedstawionych cen zawsze musimy doliczyæ 20$ za koszta przesy³ki i ew 34% c³a je¶li naszej przesy³ce nie uda siê niepostrze¿enie przemkn±æ przez granice :) Tak czy owak uwa¿am, ze nawet z c³em ca³o¶æ wychodzi bardzo tanio.
Otó¿ nowy zestaw silników #492 kosztuje 115$. Nowy zestaw #493 (silniki + najdro¿szy z autostarow #497) kosztuj± oko³o 240$. Sam nowy kontroler autostar #494 kosztuje 50$ a #497 kosztuje 150$. Czym wymienione autostary ró¿ni± siê od siebie zobaczcie na w/w linkach lub na stronie producenta
www.meade.com. W ka¿dym razie obydwa siê nadaj± i obydwoma mo¿na setrowac (sterowanie teleskopem) z PC-ta. Praktycznie o polowe ni¿sze s± ceny zestawów wystawianych na gie³dach np.
www.ebay.com. Tam zestaw #493 mo¿emy kupiæ za 130$ za¶ same zestawy #492 za oko³o 60$. Wiêkszo¶æ takich zestawow i autostarow wystawiaj± sklepy i s± one nowe, nie u¿ywane, jeszcze w folii. Samego Autstara #497 kupimy na ebayu za okolo 80-100$. Z przesy³ka do polski raczej tez nie ma k³opotów (mo¿na siê dogadaæ). Osobom ew zaczynaj±cym transakcje na ebay polecam polski serwis
e-platnosci.23.pl. Wszystko wyt³umaczone krowie na rowie.
O wadach tego systemu przeczytaæ mo¿ecie w wymienionych linkach. Oczywi¶cie jak kazdy system tak i ten nie jest doskona³y. Nadmieniê tylko, ¿e nie posiada on korekcji PEC ale na to s± osobne rozwi±zania. Poza tym firma Meade systematycznie rozpowszechnia darmowe updatey oprogramowania do Autostarow i nie jest wykluczone ze korekcja PEC pojawi siê ich menu.
Pozostaje mi dodaæ, ¿e w chwili obecnej pracujemy z GTI (Grzegorz T.) nad wyposa¿eniem monta¿u EM4 Loudesa w takie sterowanie. Po zainstalowaniu zestawu opracujemy po polsku skrypt w podobny do tego
http://24.237.160.4/Retrofit_v1.2.pdf w którym opiszemy jak to wszystko zrobiæ. To tyle, je¶li s± jakie¶ pytania - to s³u¿ê odpowiedzi±
System jest bardzo interesuj±cy. Faktycznie koszt zestawu jest bardzo atrakcyjny. W uk³adzie zastosowane zosta³y tanie silniki pr±du sta³ego i enkoder obrotu z pobie¿nego ogl±du zbli¿ony klas± do dzia³aj±cego w ka¿dej myszce.
Czy mo¿esz powiedzieæ co¶ na temat dok³adno¶ci systemu napêdowego (silników) stosowanych w rozwi±zaniu ?
L.J.
Najwiecej powiem gdy juz uruchomimy caly uklad. Poki co opieram sie tylko na ogolnych opiniach i opisach z netu. Montaz azymuatlny jest polecany przez uzytkownikow tego systemu do wizualnych obserwacji. Zdecydowanie zas wykluczaja astrofoto. Zato do astrofoto zachecaja osoby ktore uruchomily ten system na paralaktyku i prawidlowo zdefiniowaly setup autostara. W autostarze mozna zdefiniowac blad wynikajacy z backlash dla kazdej osi osobno. ponad to podaje sie tez dl ogniskowej teleskopu i kilka innych parametrow (opcja High Precission, kalibracja silnikow itp). Podobno poprawana definicja param zapewnia wielogodzinne prowadzenia bez gubienia obiektu a takze naprowadzenie w centrum FOV. Co do enkoderow umieszczonych wew silnikow to na jakims forum wyczytlaem ze Autostar 2 ktory nietstety nie jest kompatybilny z Autostarem 1 ma juz zaimplementowana korekcje PEC. POdobno meade przygotowuje sie do puszczenia firmware z korekcja PEC dla Autostara 1 co znaczaco zwiekszyloby go jego dokladnosc. POki co trzeba sobie radzic przez odpowiedni software sprzegniete z CCD, pecetem i Autostarem
Dodatkowo pare projektow adopotowania tego systemu goto przewiduje wykorzystanie zamiast silnikow DS silniki od LXD 55, ktore sa cichsze, posiadaja wieksza moc i bardziej dokladny encoder. Tutaj porownanie silnikow
http://bedair.org/OtherScopes/LXD.htmlJak dotad jeszcze ich nie zdobylem
Aaa.. zapomnialm napisac ze zestaw #492 juz w podstawowej wersji ma sterowanie motofocusem
Tak ze jak widzisz duzo jeszcze przed nami bo wszystko musimy przetestowac i dopiero bedzie mozna cos dokladnie powiedziec. System ten caly czas sie rozwija stososwanie do software wupuszczanego przez Meade oraz do pomyslow uzytkownikow. Dobrze byloby gdyby w dyskusje i pomysl wspomogly osoby wykorzystujace ten system na gotowych produktach meade. Wszelkie wskazowki bylyby mile widziane
Przed testowaniem mo¿na jednak w przybli¿eniu przewidzieæ czego siê po uk³adzie mo¿na spodziewaæ. Zak³adaj±c, ¿e dok³adno¶c enkodera jest rzêdu 100 / jeden obrót silnika oraz z przek³adni± zêbat± rzêdu 50 a tak¿e ze ¶limacznic± o 80 zêbach mo¿na uzyskaæ ³±cznie ca³kowite prze³o¿enie ok. 100*50*80 = 400000 razy. Pozwoli to na dok³adno¶æ rzêdu 3 sek. ³uku. Ciekawy jestem jak to dzia³a w praktyce bo z natury przek³adni, o tylu stopniach, musi wynikaæ spory luz oraz oczywi¶cie PE. Czy w komplecie s± ¶limacznice jak na pokazanym zdjêciu ?
L.J.
W zestawie #492 czy #493 sa zawsze 2 przekladnie slimakowe 1/60 (przenzaczone oryginalnie do teleskopow DS). Mozliwe jest ich wykorzystanie jak i wykorzystanie kazdej innej przekladni jakiej uzycie wpadnie nam do glowy. Wowczas musimy wpisac jej przelozenie w setupie autostara no i zrobic podstawowa kalibracje na kilku stalych obiektach. POzniej pozostaje dobranie paramtrow dla backlash itd
A jakich przek³adni Wy u¿yjecie ?
L.J.
W EM4 sa ta jak w wiekszosci Vixanow przekladnie 1-144. Ja przymierzam sie od soligora tam znow jak wiesz lepiej ode mnie sa 1-144 i 1-120. Dodatkowo w EM4 gdyby nie wyrzucac kol zebatych mozna uzyskac przelozenia mechaniczne na slimacznicy i zebtakach, (ktore chcemy usunac z braku miejsca) rzedu 1-1440. Nie potrafie powiedzic czy to zadziala. taka wartosc gera ratio oczywiscie da sie wpisac do setupu autostara ala jak to bedzie chodzic- nie mam pojecia
S±dzê, ¿e oryginale zêbatki musz± byæ zachowane ze wzglêdu na prze³o¿enie momentu obrotowego. Silnik tego napêdu jest chyba nierozerwalnie z nimi zwi±zany. Moment napêdowy silnika pr±du sta³ego jest do¶æ kiepski i bez przek³adni ani rusz. Nie wiem jak jest z oporami przek³adni w EM4, ale je¶li s± na poziomie Soligora to redukcja prze³o¿enia mo¿e okazaæ siê zgubna dla pracy w ogóle.
Maj±c przek³adniê 1:144 mo¿na spodziewaæ siê ca³kowitego prze³o¿enia na poziomie 720000. To oznacza krok sterowania rzêdu 2 sek ³uku. co pozwoli ju¿ na astrofoto z d³u¿szymi ogniskowymi.
Jak bardzo macie ju¿ zaawansowane prace ?
L.J.
Gotowe zestawy #492 i #493. Dodatkowo trzeci zestaw w drodze. Dodatkowo Autostar #494. Oraz montaz EM4 prosto z loudesa. Ja mam w domu kilka zebatek przenoszacych przelozenie 1-1. POza tym na poniedzialek umowiony jest tokarz aby zaprojektowac wspolnie tulejke ze sprzeglem wychodzaca z silnika na zebatke i dalej do slimaka. Nie wiem ile to potrwa bo duzo zalezy od tokarza. Wkrotce tez rusza prace ze paralaktykiem soligorem. Nie ukrywam, ze na pewno w duzej mierze skorzystam z Twojego pomyslu zwlaszcza jesli idzie o mocowanie tych silnikow.
Co do momentu obrotowego silnikow to na najwiekszej ze stalych predkosci (sa jeszcze predkosci ktore mozna w setupie zdefiniowac recznie- dowolne) tego silnika- (standardowy slewing 1200x predkosc gwiazdowa) podczas szukania naprowadzania na teleskop moment jest tak duzy ze nie mozna utrzymac nie narazajac sie na skalecznie w zaden sposob oski silnika w palcach. Brzmi to glupio ale moment ten trzeba by po prostu zmierzyc. Oryginalne przekladnie slimakowe te z zestawu #492 lub #493 chodza tak ciasno ze nie mozna w palcach nawet pokrecic slimakiem a silniki z zestawu merdaja tymi przekladniami jak szalone. Wydaje mi sie ze nie bedzie ze zbyt slabym momentem nie bedzie problemow. Ludzie instaluja te silniki w duzych statywach typu EQ6 i nie ma problemu
Apropos - przepraszam za uprawianie handelku ale zupelnie przypadkowo mam jeden nadmiarowy zestaw na zbyciu - sprzedam po kosztach jesli ktos bylby zainteresowany bo zalezy mi na odzyskaniu kasy
Michu,
ja by³bym zainteresowany... wys³a³em Ci wiadomo¶æ.
Pozdrawiam,
Jurek
Temat bardzo ciekawy i jest to najprostsze chyba do zaadaptowania firmowe GOTO. No i ma te zalete ze jest silnie wspierany i promowany przez Meade, w tym upgrade oprogramowania itp.
Kilka uwag:
1. Silniczki sa niewielkiej mocy i raczej do srednich montazy i teleskopow. To ze sobie radza z EQ-6 nie znaczy ze robia to dobrze (przy wiekszych oporach przekladni przelozy sie to na dokladnosc i plynnosc prowadzenia). Moje doswiadczenia z EQ-6 GOTO przy -20C zdecydowanie roznia sie od tych przy +20C ;)
2. Nie nalezy sie podnieca teoretyczna dokladnoscia dekodera - na rzeczywista dokladnosc GOTO bedzie przede wszystkim miala wplyw mechanika - luzy przekladni, ortogonalnosc montazu i teleskopu, w przypadku paralaktyka dokladnosc ustawienia osi biegunowej. Oczywiscie wymagana doklandosc GOTO zalezy od zastosowan - wisualnie mozna zawsze wlozyc dlugoogniskowy okular wiec czesto dokladnosc 10 - 20' jest OK, do CCD przy powiedzmy ogniskowej 120cm juz trzeba miec 2 - 3'
3. Do astrofoto z dlugimi ogniskowymi zalecany jest krok (lub mikrokrok dla silnikow krokowych) rzedu 1/3 sekundy lub mniej.
4. Wiekszosc uzytkownikow teleskopow wyposazonych w Atostar II (np. Meade GPS) raportuje duze problemy z autoguidingiem.
Mysle jednak ze to bardzo ciekawa alternatywa do prostych napedow firmowych. A mozliwosc komunikacji z PC fantastycznie rozszeza mozliwosci. Powodzenia w pracach projektowych!!!
Pozdrawiam,
Pawel
Przegladaj±c linki dotycz±ce tematu natkn±³em siê na informacjê jakie jest prze³o¿enie ca³kowite zêbatki w DS. Wynosi ono 75. Z soligorem mo¿na uzyskaæ wiêc dok³adno¶æ sterowania rzêdu 100*75*144 = 1080000 czyli ok. 1.2 sek ³uku. To jest ju¿ przyzwoita warto¶æ nawet dla astrofotografii. Oczywi¶cie z tak± przek³adni± wypadkowy moment, nawet ma³ego silnika pr±du sta³ego, staje siê trudny do powstrzymania rêk±.
Dajcie znaæ jak sprawa posunie siê dalej.
L.J.
Temat bardzo ciekawy i jest to najprostsze chyba do zaadaptowania firmowe GOTO. No i ma te zalete ze jest silnie wspierany i promowany przez Meade, w tym upgrade oprogramowania itp.
Kilka uwag:
1. Silniczki sa niewielkiej mocy i raczej do srednich montazy i teleskopow. To ze sobie radza z EQ-6 nie znaczy ze robia to dobrze (przy wiekszych oporach przekladni przelozy sie to na dokladnosc i plynnosc prowadzenia). Moje doswiadczenia z EQ-6 GOTO przy -20C zdecydowanie roznia sie od tych przy +20C ;)
2. Nie nalezy sie podnieca teoretyczna dokladnoscia dekodera - na rzeczywista dokladnosc GOTO bedzie przede wszystkim miala wplyw mechanika - luzy przekladni, ortogonalnosc montazu i teleskopu, w przypadku paralaktyka dokladnosc ustawienia osi biegunowej. Oczywiscie wymagana doklandosc GOTO zalezy od zastosowan - wisualnie mozna zawsze wlozyc dlugoogniskowy okular wiec czesto dokladnosc 10 - 20' jest OK, do CCD przy powiedzmy ogniskowej 120cm juz trzeba miec 2 - 3'
3. Do astrofoto z dlugimi ogniskowymi zalecany jest krok (lub mikrokrok dla silnikow krokowych) rzedu 1/3 sekundy lub mniej.
4. Wiekszosc uzytkownikow teleskopow wyposazonych w Atostar II (np. Meade GPS) raportuje duze problemy z autoguidingiem.
Mysle jednak ze to bardzo ciekawa alternatywa do prostych napedow firmowych. A mozliwosc komunikacji z PC fantastycznie rozszeza mozliwosci. Powodzenia w pracach projektowych!!!
Pozdrawiam,
Pawel Dzieki za wsparcie Pawle bo to glownie za Twoja namowa i rada wciagnalem sie w temat
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl