Odszkodowanie za dziurę w drodze
Poniewa� pierwsza cz�� poradnika spotka�a si� z bardzo dobrymi opiniami, oraz zach�cony docenieniem moich szkic�w :banan: :Beer: – postanowi�em napisa� co� o technice rysowania. Nie zak�adam nowego w�tku tylko zostawi� wszystko pod wsp�lnym tytu�em
W tej cz�ci postaram si� przybli�y� swoj� technik� przydatn� przy szkicowaniu obiekt�w g��bokiego nieba takich jak gromady otwarte, oraz szeroko rozumiane mg�awice (mam na my�li mg�awice sensu stricte i galaktyki), oraz komety. Szkicowanie gromad kulistych wymaga osobnego wyja�nienia, ale z uwagi na ma�e do�wiadczenie z tymi obiektami odsy�am (na razie) do poradnik�w po angielsku np.
tego.
Aby poradnik by� pe�niejszy przerysowa�em od pocz�tku, step-by-step, szkic M27 z sierpnia (rzecz jasna w warunkach domowych) z orygina�u, kt�ry ju� jest wklejony w moim dzienniku obserwacji. Techniki opisane w tek�cie przedstawi�em pogl�dowo na fotkach na ko�cu postu
Nasz kadr – czyli dob�r powi�kszenia i okularu
Ma du�e znaczenie, ale zale�y od naszego „widzimisi�”, zmys�u estetycznego i tego, co chcemy pokaza� na szkicu. Niekiedy istotnym elementem jest czas i warunki obserwacji – ma�o czasu i szybko paruj�cy sprz�t mog� zmusi� do zwi�kszenia powi�kszenia w celu zaw�enia pola. Czasami zwi�kszam powi�kszenie, aby potwierdzi� czy s�abe gwiazdy na tle mg�awicy widoczne zerkaniem rzeczywi�cie tam s�.
Okulary szerokok�tne s� �wietne przy obserwacjach, ale przy szkicowaniu dodaj� sporo pracy (tyle gwiazd!) i troch� trudno jest umie�ci� obiekt dok�adnie w �rodku „kadru”.
Punkty zaczepienia – czyli jasne gwiazdy
Na pocz�tek szkicujemy jasne gwiazdy, kt�re pos�u�� za g��wne punkty odniesienia. Niekt�rzy zaczynaj� od brzeg�w, inni od �rodka. Aby u�atwi� sobie ustalenie, kt�re gwiazdy si� wyr�niaj� mo�na troch� rozostrzy� obraz. U�atwieniem przy rozmieszczaniu jest wyobra�enie sobie tarczy zegara i rysowanie wg metody: gwiazda na godzinie trzeciej w po�owie odleg�o�ci od �rodka.
Jak odda� jasno�ci gwiazd?
Jest kilka sposob�w do wykorzystania w zale�no�ci od dalszej obr�bki szkicu.
1 Wielko�� gwiazdki – czyli im ja�niejsza tym wi�ksze robimy k�eczko. W og�le technika rysowania gwiazd powinna dawa� jak najbardziej okr�g�e k�eczka. Mo�na to osi�gn�� rysuj�c male�kie k�ka i zamalowywa� je w �rodku (dla ja�niejszych gwiazd) albo przy�o�y� o��wek do papieru i przekr�ci� go wzd�u� d�ugiej osi, dobieraj�c si�� docisku (dla ciemniejszych gwiazd). Oczywi�cie o��wek musi by� ostry – ale o tym ju� by�o.
2 Twardo�� o��wka – im ja�niejsz� gwiazd� rysujemy tym mi�kszy o��wek nale�y zastosowa� i vice versa (ciemna-twardy o��wek). Do jasnych gwiazd niekt�rzy stosuj� czarne pi�ro �elowe – nie wypowiadam si�, nie pr�bowa�em.
3 Obr�bka komputerowa – ju� po przeniesieniu na kompa mamy mn�stwo mo�liwo�ci, np. skal� szaro�ci czy dodanie po�wiaty na jasnych gwiazdach.
4 Spajki – dodaj� je za pomoc� wyka�aczki, �atwo rozmazuje grafit z mi�kkiego o��wka. Mo�na te� doda� za pomoc� fiszora troch� po�wiaty wok� najja�niejszych gwiazd, zamiast ca�o�� robi� na komputerze
Najlepiej stosowa� po troch� z ka�dego z wymienionych sposob�w.
Foto: Nasze punkty nawigacyjne – jasne gwiazdy, do�� du�e czarne kropki, mi�kki o��wek
http://img90.imageshack.us/img90/800/poradnik201hn5.jpgKt�r�dy do bieguna – czyli orientacja szkicu
Dodajemy znacznik kierunku. Najlepiej popatrzy�, w kt�r� stron� dryfuj� gwiazdy przy wy��czonym nap�dzie – tam jest zach�d. P�noc w przypadku reflektora Newtona jest 90 º w kierunku przeciwnym do ruchu wskaz�wek zegara. U�ytkownicy refraktor�w, k�t�wek itp. umiejscowienie p�nocy niech przemy�l� sami.
Je�li nie zrobili�my tego od razu dodajemy nazw� obiektu, dat� i stosowany okular. Potem �atwo si� takie rzeczy zapomina...
Tyle kropek – czyli starfield
Nast�puje pierwsza trudna cz�� szkicowania – czyli wype�nienie kadru reszt� widocznych gwiazd. Najlepiej zastosowa� metod� kwadrant�w albo �wiartek. Czyli dzielimy kadr (w g�owie!) na cztery �wiartki i po kolei wype�niamy je gwiazdami. Dla u�atwienia odnajdujemy kszta�ty, jakie tworz� gwiazdy (najcz�ciej tr�jk�ty i czworok�ty). Nie ukrywam, �e mo�e to by� frustruj�ce i zniech�caj�ce (te szerokok�tne okulary!) Ale od czego jest gumka? Zawsze mo�emy te� zaznaczy� strza�k�, gdzie dana gwiazda powinna by�. Lub przekre�li� �le umiejscowion�, je�li u�ycie gumki zniszczy�oby cz�� szkicu. Potem te niedoci�gni�cia poprawimy na komputerze (w ko�cu to te� narz�dzie do rysowania – spotka�em si� z rysunkami wykonanymi przy teleskopie na tabletach graficznych).
Foto: gwiazdy drugiego planu, lewa g�rna �wiartka jeszcze nie wype�niona, niekt�re gwiazdy twardszym o��wkiem. Wida� liczne strza�ki i przekre�lenie, mazanie gumk� w tak g�stym polu to zbyt du�e ryzyko.
http://img88.imageshack.us/img88/4453/poradnik202nu3.jpgW tym miejscu napisz� o gromadach otwartych, bo tu w�a�ciwie ko�czy si� technika ich szkicowania. Nale�y zawczasu zwr�ci� uwag� na kszta�t gromady, obecno�� ja�niejszych gwiazd i kolor�w gwiazd (o kolorach b�dzie te� p�niej). Je�eli w obr�bie gromady s� gwiazdy, kt�rych nie da si� rozdzieli�... trzeba wykorzysta� co� z techniki rysowania mg�awic i zast�pi� je mgie�k�.
Nasz bohater – czyli mg�awica
Zale�nie od z�o�ono�ci obiektu �atwa lub trudniejsza cz��.
Techniki rozmazywania o��wka
Zasadniczo stosuj� dwie:
Poza obszarem szkicu, mi�kkim o��wkiem, nanosimy do�� mocno plam� grafitu. Nast�pnie bierzemy fiszor i pocieramy j�, nabieraj�c cz�� grafitu. �eby nie ryzykowa� zepsucia szkicu – pr�bujemy poza kadrem, jaki odcie� ma kreska robiona fiszorem. Je�li nam odpowiada, szkicujemy za pomoc� fiszora po��dany kszta�t.
Drugi spos�b (kt�ry osobi�cie preferuj�): za pomoc� do�� mi�kkiego o��wka (B3, B4) trzymanego pod ma�ym k�tem do kartki (�eby by�a grubsza kreska) zakreskowujemy po��dany kszta�t. Oczywi�cie dobieramy odpowiednio docisk o��wka. Nast�pnie za pomoc� fiszora (na tyle czystego �eby nie zostawia� sam z siebie wyra�nej kreski) rozmazujemy z wyczuciem o��wek. Je�li jaka� cz�� mg�awicy jest ja�niejsza mo�emy nanie�� kolejn� warstw� kresek i ponownie rozmaza�. Dlatego te� przydaj� si� przynajmniej 2 fiszory o r�nych �rednicach.
Kolejno�� element�w
1Og�lny zarys
Na pocz�tek musimy zaznaczy� og�lny zarys obiektu. Korzystamy z jednej z powy�szych technik zaznaczaj�c s�ab� po�wiat�.
Foto: og�lny nieco owalny kszta�t mg�awicy, technika z samym fiszorem.
http://img69.imageshack.us/img69/1624/poradnik203qd3.jpg2 Kszta�t i szczeg�y widoczne bezpo�rednio na pierwszy rzut oka.
Foto: zarys detalu, centralne przeja�nienie uk�adaj�ce si� mniej wi�cej na linii S-N. Technika cieniowania kresek fiszorem.
http://img85.imageshack.us/img85/6006/poradnik204dx8.jpg3 Detale
Szkicujemy szczeg�y, kt�re widzimy po wnikliwej obserwacji. W tym miejscu nale�y si� zastanowi� co umieszcza� na szkicu i jak po��czy� obserwacj� ze szkicowaniem? Czerwone �wiat�o jednak zawsze w jakim� stopniu upo�ledza zdolno�� widzenia w mroku. Trzeba w zwi�zku z tym przed przyst�pieniem do szkicowania samej mg�awicy zgasi� lampk� i po�wi�ci� kilkana�cie minut na przestudiowanie jej og�lnego kszta�tu i widocznych szczeg��w. Ja potem zakrywam oko, kt�rym obserwuj� „pirack� opask�” i szkicuj� patrz�c drugim okiem. Potem jeszcze raz obserwuj� staraj�c si� wy�owi� jak najwi�cej detali i zapami�ta� je, a potem narysowa� przy w��czonej latarce. Szkic nie oddaje wcale wiernie tego, co wida� w okularze, poniewa� zamieszcza si� na nim tak�e elementy widoczne zerkaniem. Je�li pewnych element�w nie jestem w stanie odda� wiernie przy teleskopie – robi� kr�tk� notatk� na szkicu �eby potem doda� drobny detal dok�adnie w domu.
Foto: z wnikliwszej obserwacji - ja�niejsza i bardziej kontrastowy jest „hantelek” po stronie S, nieco ja�niejsza jest te� cz�� mg�awicy po stronie E ni� W. Du�o pracy fiszorem, troch� o��wka. Dodane gwiazdy na tle mg�awicy.
http://img211.imageshack.us/img211/2776/poradnik205vk2.jpgPorada techniczna: je�li kt�ra� brze�na cz�� mg�awicy odcina si� wyra�niej od t�a, konturujemy t� cz�� za pomoc� gumki wymazuj�c na pewnej d�ugo�ci „cieniowany o��wek”.
4Gwiazdy na tle mg�awicy
Dodajemy je na samym ko�cu, je�li doda si� je wcze�niej to przy cieniowaniu o��wka na mg�awicy zniszczymy szkic.
5 Kolory gwiazd
Mo�emy oznaczy� kolory gwiazd, je�li jakie� zaobserwowali�my w celu dodania ich p�niej na komputerze. Najlepiej przy danej gwie�dzie bardzo delikatnie napisa� numerek, a z boku opisa� odpowiadaj�cy mu kolor.
Prze�yjmy to jeszcze raz – czyli poprawki w domu
Po „Powrocie z gwiazd” (St. Lem :icon_wink: ) w domu przy jasnym �wietle warto poprawi� szkic, usuwaj�c niedoci�gni�cia. Zaokr�gli� gwiazdy, wymaza� gumk� to, co si� da wymaza�. Doda� jaki� ulotny detal, wcze�niej opisany, lub zapami�tany.
Foto: podstawowe techniki opisane w poradniku:
-cieniowanie tylko za pomoc� fiszora

-cieniowanie za pomoc� o��wka i fiszora

-spajki za pomoc� wyka�aczki oraz kontrastowanie kontur�w za pomoc� gumki

I mamy prawie gotowy szkic (negatyw), teraz wystarczy przenie�� go do komputera...
Pozdrowienia :Salut:
Jeszcze nie przeczyta�em ( zaraz to uczyni� ),ale widz� du�y nak�ad pracy :notworthy:
Ja w�a�nie przeczyta�em i bardzo mi si� podoba. Kawa� roboty, ale za to jaki efekt ko�cowy :D
ps: �wietny pomys� na spaiki :szczerbaty:
Pozdrawiam
lech
absolutnie genialne! :notworthy:
masz niesamowity talent i to nie tylko do o��wka, do pi�ra r�wnie�,
�wietnie si� czyta�o :)
dzi�kuj� pi�knie i pozdrawiam
Twoje poradniki s� genialne.
Mo�e zaczn� szkicowa�? ( :ha: )
Czy b�dzie technika szkicowania planet?
Ten tekst jest niesamowity. Teraz przyda�o by si� zebra� to wszystko co do tej pory napisa�e� w jedna sp�jn� ca�o��. Masz pi�kne zdolno�ci i musisz je wykorzysta�. :notworthy:
Mo�e zr�b poradniczek jak obrabia� szkice na kompie i w czym to robi�?
Hejka!
Ciesz� si� �e poradnik przypad� do gustu, :banan: Mam nadziej�, �e zach�ci do szkicowania, kt�re nie jest tak trudne i kosztowne jak astrofotografia, a daje sporo satysfakcji.
Czy b�dzie technika szkicowania planet? Aktualnie nie planuj�. Przedewszystkim nie zajmowa�em si� do tej pory rysowaniem planet i nie s� one moim g��wnym celem obserwacyjnym. S� na forum du�o bardziej do�wiadczeni i zdolni rysownicy planet (np. Maksiu)
Je�li interesuje Ci� rysowanie planet - po prostu je rysuj, nabieraj wprawy i sam napiszesz poradnik B)
Podstawowe zasady s� takie:
1. Nie rysuj obrysu planety - przygotuj sobie wcze�niej kartk� z narysowanym k�kiem (Mars, Wenus), elips� (Jowisz) lub poszukaj w sieci odpowiedniego szablonu (Saturn). W tym szablonie b�dziesz nanosi� szczeg�y w tym ew faz� planety.
2. Wielko�� szablonu zale�y od upodoba� i ilo�ci widocznych szczeg��w, my�l� �e np na Marsa wystarczy 4 do 5 cm �rednicy.
Kr�tki kursik rysowania Marsa jest
tutaj Mo�e zr�b poradniczek jak obrabia� szkice na kompie i w czym to robi�? Zamierzam napisa� to w III cz�ci mikro-poradnika. Niestety z uwagi na koniec roku i wi�ksz� ilo�� zaj�� z tym zwi�zanych, najpewniej napisz� co� dopiero w okolicy �wi�t. Dowolny program graficzny lub do obr�bki fotografii o wy�szym stopniu zaawansowania ni� Windowsowski Paint (a o to nietrudno :szczerbaty: )b�dzie OK.
Pozdrawiam :Salut:
Rzeczywi�cie fajny poradnik. :Beer: Wida�, ze bardzo profesjonalnie podchodzisz do tego szkicowania. Jak ja rysowa�em gromady to z�e gwiazdki po prostu przekre�la�em. Potem w Paincie je dopiero zamalowywa�em.
Znakomity poradnik, na pewno skorzystam :Beer:
Dopiero dzisiaj zauwa�y�em ten w�tek z astro-szkicowaniem...kawa� dobrej roboty. Nie tylko potrafisz rysowac, ale tak�e masz pedagogiczne zdolno�ci...mo�na si� du�o od Ciebie nauczy� :rolleyes:
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmizuyashi.htw.pl